Drivers aan de voor- of achterkant van baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MickRS

Drivers aan de voor- of achterkant van baffle

Berichtdoor MickRS » ma 14 okt 2019, 17:44

Ik vroeg mij zo af en googlen levert ook geen bevredigend antwoord.

Ik heb mede omwille van de looks mijn Lowther full range drivers aan de achterkant van een 25mm dikke baffle geschroefd. Ziet er top uit, maar kan mij zo voorstellen dat het effect zou moeten hebben. Niet dat ik nou direct een enorm verschil hoor met toen ze aan de voorkant zaten...

Zijn daar ideeën over, of zelfs aantoonbare verschillen? En maakt het bijvoorbeeld meer uit bij drivers in een kast dan bij open baffles? Heren techneuten, barst maar los! :D

57823491-9902-4C4A-8D55-787666244FE1.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The earth has music for those who listen

John P

Re: Drivers aan de voor- of achterkant van baffle

Berichtdoor John P » ma 14 okt 2019, 19:04

Hoe hoger de frequentie, des te korter de golflengte. Bij hoge tonen ligt dat in de orde van millimeters, bij midden tonen centimeters en bij bassen (deci)meters. Verstoringen van het ideaal door drempels in de orde van centimeters heeft dan ook voornamelijk effect op midden en hoge tonen. Deze leiden tot kleine echo's en uitdovingen die leiden tot een kamfiltereffect. In hoeverre dit hoorbaar en nog belangrijker storend is, is wel persoonlijk. Ik zou zelf de breedbander aan de voorzijde monteren, al was het maar voor mijn gemoedsrust.
Waar een weg is is ook een omweg.

richard

Berichtdoor richard » ma 14 okt 2019, 22:56

Ik denk dat de midden- en hoge tonen weinig van de rand 'zien' door de bundeling. Maakt volgens mij in dit geval weinig uit.
Genoeg is beter.

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 14 okt 2019, 23:42

Dat zou zomaar eens kunnen Richard. Volgens de berekening die forumlid Wieger mij aangaf, zou het effect van de baffle op ongeveer 6700hz liggen (de conusdiepte niet meegerekend). Op die frequentie bundelen ze flink, sterker nog, veel lager al. Zoals een goede 8” full ranger betaamt... :lol:

Die formule is overigens als volgt: 334/(2*dikte in meter)=frequentie

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 17 okt 2019, 7:36

Wat met zo'n rand wel kan ontstaan, is een circulaire resonantie vlak voor de luidspreker. Zo iets als op de foto maar met één radiale golf.
Circulaire golf.jpg

Dit beïnvloedt de afstraling bij die frequentie. Bij testmetingen zou je een verschil moeten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 17 okt 2019, 10:46

MickRS schreef:Niet dat ik nou direct een enorm verschil hoor met toen ze aan de voorkant zaten...

Natuurlijk kun je beredeneren dat er verschillen zijn, je kunt ze ongetwijfeld ook meten. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, het akoestisch modelleren aan een fullrange gekoppeld aan zo'n korte hoorn is nogal een gedoe en de vereenvoudigingen in de posts hierboven helpen je niet echt, denk ik. Maar je geeft zelf eigenlijk het antwoord al.

Overigens is de geluidssnelheid in lucht bij 20 graden en verder normale omstandigheden eerder 343 m/s, maar dat terzijde.
Mark Bakker

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 17 okt 2019, 11:29

markbakk schreef:Overigens is de geluidssnelheid in lucht bij 20 graden en verder normale omstandigheden eerder 343 m/s, maar dat terzijde.

Mijn typefout ...

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 17 okt 2019, 11:54

Het horen van kleine verschillen is niet eenvoudig. Bij een A/B-vergelijk luister ik bijvoorbeeld met bepaalde fragmenten van opnames naar klankkleur (neutraal, geen natrillen), plaatsing in de ruimte van instrumenten (precies, aanwijsbaar), het samengaan van een instrumentklank met de galm in de ruimte (gescheiden), dieptesuggestie, detailrijkheid, vervorming (transparante klank met veel details bij lage vervorming, vooral bij klassieke pianomuziek). Na een tweak op een platenspelervoorversterker (zie elders) hoor ik bijvoorbeeld nu de opslag op een bekken gescheiden van de naklank, terwijl eerder ze beide in gesis samenvielen.
Wil je makkelijk het effect van de inbouw vergelijken, kun je bijvoorbeeld de driver gewoon van voren in het gat laten zakken en vastschroeven. Dat deze nu niet perfect aanligt, lijkt mee een afwijking die in de vergelijking wegvalt bij die van de inbouw van achteren.

ps: Het afstandverschil voor/achter heeft bij het testen alleen invloed op de timing van de totale klank, als je breedbander, ivm het hoge orde laagdoorlaatfilter van de woofer, op hoge frequentie over neemt. Zo'n filter introduceert bij een lage kantelfrequentie van 100 Hz een forse vertraging. Hoeveel is op https://www.rane.com/note160.html figuur 22 af te lezen: bij LR8 1ms bij kantelfrequentie 1000Hz en dus 10ms bij 100Hz. Zo komt dan bij slagwerk de dreun 10ms na de tik. En 10ms = 343 * 0,01 = 3,43 meter. (Volgens sommigen is zo'n afstandsverschil niet hoorhaar, zie referentie, volgens mij mis je dan slam, ofwel het klappen van de drum.)
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 19 okt 2019, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » do 17 okt 2019, 19:27

Ooit eens wat geëxperimenteerd met Mangers. Geen perfecte luidsprekers, maar een drumstel konden ze griezelig echt neerzetten.
Het afstralingspatroon van die dingen zouden ook overeen moeten komen met de figuurlijke steen in de vijver.
Genoeg is beter.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 17 okt 2019, 23:34

De Lowther van dit draadje iig niet :-)

satefan

Berichtdoor satefan » vr 18 okt 2019, 20:59

De vraag is wat je wil bereiken. Gaat het om de looks, of wil je (qua SPL response) het onderste uit de kan halen?

De plaatsing achter de baffle levert een flinke opstaande rand op die zorgt voor een reflectie van geluidsgolven op een bepaalde frequentie. De baffle zal difractie-verschijnselen vertonen aan de buitenste randen van de baffle, en door de driver achterop te monteren, ook aan de binnenrand.

Voor mijn luidspreker hebben we misschien wel 10 verschillende configuraties van integratie op de baffle gemeten, en met name gekeken (met metingen) naar de effecten onder hoeken. Hoe dieper de driver in de baffle kwam te liggen, hoe meer deze ging bundelen.

Recht op de as luisterend zul je het verschil niet horen. In de on-axis metingen konden we geen verschil zien. Dus als je redelijk recht op de as luistert, zal het mischien niet veel uit maken.

De metingen onder hoeken was een ander verhaal. De integratie van de driver luisterde erg nauw en pas bij een configuratie waarbij de akoestische impedantie in het horizontale en verticale vlak hetzelfde leek te zijn, zagen we een flinke verbetering in de response (vlakker dus) onder hoeken.

Een breder afstraalgedrag zorgt ervoor dat de soundstage groter wordt.

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 18 okt 2019, 23:07

Interessant

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 18 okt 2019, 23:09

Hoe bepaal je de akoestische impedantie in het horizontale en verticale vlak? En waarom is de aansluiting zo belangrijk?

MickRS

Berichtdoor MickRS » za 19 okt 2019, 0:37

Zeker interessant Satefan...

Ik ben in mijn geval ook nog wel van plan om met wat freeswerk de driver een stuk minder diep te leggen. Ik luister inderdaad redelijk op de as, maar de sweat spot is wel erg smal nu. Iets wat 8" fr drivers sowieso doen natuurlijk, maar dat wordt wellicht iets beter als ie minder diep ligt.

Overigens is een ander aspect de time alignement die nu tov de woofers beter lijkt te zijn...

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 19 okt 2019, 8:18

Wieger61 schreef:Hoe bepaal je de akoestische impedantie in het horizontale en verticale vlak?

ik ga er geen wiskunde onder leggen, maar ik vermoed dat Satefan erop doelt dat je de stralingsweerstand kunt ontbinden in vectoren die in dit geval zijn te herleiden tot de geometrie van de baffle. De stralingsweerstand en het afstraalgedrag zijn toch twee kanten van dezelfde medaille.
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”