Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jpe

Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Berichtdoor jpe » ma 07 okt 2019, 15:21

Ik heb een set Triga zelfbouw speakers. Niet zelf gebouwd. Het mid is niet helemaal naar mijn zin. Nu ben ik bezig de interne demping te tweaken.
Er izt van dat witte soort filterwatten in, het zat helemaal volgepropt en toen ik er wat uithaalde veranderde het geluid enorm.
Nu wil ik het witte spul er uit halen en vervangen door schapen wol, omdat het een natuur product is en ik er veel goeds over heb gelezen.
Ik weet dat twaron ook positief wordt beoordeeld maar ik heb nu 2 kilo schapenwol voor 18 euro gekocht en wil het daar mee proberen.
Wat zijn de meningen over schapenwol? Is dit idd een van de beter vul/dempings materialen. En hoe breng je het aan. Soort lappen van maken of in bollen?

2e vraag: de wanden van de behuizing van de mid zijn dubbel. Erg dik. Heeft het nog zin om aan de binnenkant stukken tapijt tegels of iets dergelijks te plakken zoals je ook veel ziet?

dre

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Berichtdoor dre » ma 07 okt 2019, 18:15

Een combinatie van vilt mat en schapenwol vind ik heel erg fraai in ieder geval!
https://www.rumoh.eu/accessories/dampin ... 0/felt-mat

In ieder geval een stuk fraaier als Pritex.
потому что он может!

jpe

Berichtdoor jpe » ma 07 okt 2019, 18:31

dre schreef:Een combinatie van vilt mat en schapenwol vind ik heel erg fraai in ieder geval!
https://www.rumoh.eu/accessories/dampin ... 0/felt-mat

In ieder geval een stuk fraaier als Pritex.

Dank voor reactie. En plak je die viltmat tegen de wanden?

dre

Berichtdoor dre » ma 07 okt 2019, 18:49

Ja,kan zelfs dubbel op de achterwand als je dat zou willen.
потому что он может!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 07 okt 2019, 19:13

Wat is een Triga zelfbouwspeaker? :think: :think: :think: :think:

Linkje of:

:foto: :foto:
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » ma 07 okt 2019, 19:16

Focal Tigra, ouder ontwerp van Hobby Hifi.

jpe

Berichtdoor jpe » ma 07 okt 2019, 23:52

ds23man schreef:Wat is een Triga zelfbouwspeaker? :think: :think: :think: :think:

Linkje of:

:foto: :foto:

Hier een linkje.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104829.0

jpe

Berichtdoor jpe » ma 07 okt 2019, 23:54

dre schreef:Ja,kan zelfs dubbel op de achterwand als je dat zou willen.

Ik ga het zeker proberen. Kun jij aangeven wat er aan het geluid verandert als je die viltmat aan de binnenzijde van de wanden plakt?

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 08 okt 2019, 5:33

Wat is er dan fout in het middengebied ?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 08 okt 2019, 10:39

Hoe diep is de mid kast?
Fusion Filterdesign

jpe

Berichtdoor jpe » di 08 okt 2019, 14:35

ds23man schreef:Hoe diep is de mid kast?

58 cm. Wanden zijn wel dubbel dus er gaat wel wat vanaf.

jpe

Berichtdoor jpe » di 08 okt 2019, 15:03

meanman64 schreef:Wat is er dan fout in het middengebied ?

De units waren helemaal vol gepropt met ´´filterwatten´ en het mid was, denk ik, daardoor nogal geknepen.
Een beetje eruit werd het geluid beter, maar toen ik er nog meer uithaalde werd het wel erg helder maar verdween het midlaag grotendeels.
Het wordt dus denk ik steeds beetjes toevoegen en dan luisteren.
En dat wil ik met echte wol doen. Zit alleen beetje in dubio of ik eerst de wanden met vilt moet bekleden of niet.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 08 okt 2019, 15:53

jpe schreef:

Dan heb je een staande golf in je kast rond de 350Hz en de veelvouden daarvan. Probleem is dat dempingsmateriaal eigenlijk beneden de 4-500Hz niet veel meer doet.
Fusion Filterdesign

richard

Berichtdoor richard » wo 09 okt 2019, 0:05

jpe schreef:Wat zijn de meningen over schapenwol? Is dit idd een van de beter vul/dempings materialen.
Hee, een motje. En nog een.

En nog een.

Toen ik op zoek ging naar de oorsprong van de motjes, ontdekte ik een grote wriemelende massa maden in de luidsprekerkast. Ik gruw er nog van als ik er aan denk.

Dus als je schapenwol in je luidsprekers wil gebruiken raad ik je aan voor motechte te kiezen.
Genoeg is beter.

jpe

Berichtdoor jpe » wo 09 okt 2019, 1:37

richard schreef:
jpe schreef:Wat zijn de meningen over schapenwol? Is dit idd een van de beter vul/dempings materialen.
Hee, een motje. En nog een.

En nog een.

Toen ik op zoek ging naar de oorsprong van de motjes, ontdekte ik een grote wriemelende massa maden in de luidsprekerkast. Ik gruw er nog van als ik er aan denk.

Dus als je schapenwol in je luidsprekers wil gebruiken raad ik je aan voor motechte te kiezen.

Toen ik je eerste 2 zinnen las dacht ik, waar gaat dit nou over?
Maar ik kan me voorstellen dat er rotzooi in schapen wol zit. Ik heb 2 kilo gekocht en ben dat nu aan wet wassen. Eerst flink met de hand en met afwas middel om het vet er uit te krijgen. (en hoop ik ook de motteneieren)
En wol gaat alleen in gesloten unit, dus ze zullen niet ontsnappen. Maar ik hoop dat ik alles er uit was. Ook die schapengeur.

jpe

Berichtdoor jpe » wo 09 okt 2019, 1:38

ds23man schreef:
jpe schreef:

Dan heb je een staande golf in je kast rond de 350Hz en de veelvouden daarvan. Probleem is dat dempingsmateriaal eigenlijk beneden de 4-500Hz niet veel meer doet.

Ik ben qua Hzzen audio-beet. Kun je dit in een soort Jip en Janneke taal voor de niet technische lezer uitleggen?

jpe

Berichtdoor jpe » wo 09 okt 2019, 1:42

jpe schreef:
dre schreef:Ja,kan zelfs dubbel op de achterwand als je dat zou willen.

Ik ga het zeker proberen. Kun jij aangeven wat er aan het geluid verandert als je die viltmat aan de binnenzijde van de wanden plakt?

Ik lees de bouwpapieren er op na en daar wordt voor de mid unit op voorgeschreven dat er vilt in moet. Dus nu ga ik dat zeker doen.

In het laag zou volgens de bouwinstructies ook vilt moeten. Ik heb net even gekeken via de baspoort maar daar is ook geen vilt toegepast, wel van dat schuim met die punten en op. (beetje nagebootste eierdoos structuur)
Zal ik dat schuim ook maar er uit halen?

meanman64

Berichtdoor meanman64 » wo 09 okt 2019, 5:41

Hoe klinkt het hoog ?
Ik bedoel , heb je de indruk dat de tweeter harder speelt toz van de rest ?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 okt 2019, 12:18

jpe schreef:
ds23man schreef:
jpe schreef:58 cm. Wanden zijn wel dubbel dus er gaat wel wat vanaf.

Ik ben qua Hzzen audio-beet. Kun je dit in een soort Jip en Janneke taal voor de niet technische lezer uitleggen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_(eenheid)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 09 okt 2019, 12:45

Snelheid van geluid is ongeveer 340 m/s (meter per seconde), dus in een seconde komt geluid 340 meter ver. Geluid kun je zien als een golfbeweging, denk aan rimpeling van water als je er een steen in gooi. De lengte van de geluidsgolf met een frequentie van 340Herz (om het simpel te houden) is dus 1 meter. 340 Herz (of Hz afgekort) wil dus zeggen 340 volledige golven per seconde. 340/340 = 1 als frequentie 680Hz zou zijn dan zou golflengte 340/680 = 0.5 meter zijn.
Nu komen we bij je kastdiepte die is ongeveer 50cm. Een golf die vertrekt vanaf achterkant speaker zal na een halve meter de achterwant raken dan gereflecteerd worden en terug komen. Als hij terugkomt heeft de golf een meter afgelegd. Als de frequentie zodanig is dat de golflengte 1 meter is, dan is hij precies in fase (loopt hij gelijk) met de volgende golf die vertrekt. Dit geeft een versterkend effect, je zal dan een piek zien in frequentie response. Zo’n geluidsgolf die precies past tussen twee evenwijdige wanden noemt met een staande golf. Het is in feite een resonatie.
Ook een golf van 0.5 lang (680Hz) past lekker, nu komt deze na twee volledige golven terug en loopt weer precies gelijk met een nieuwe golf. Dus elke veelvoud van 340Hz zal intern lekker kunnen resoneren tussen deze twee wanden.
Vulling zal dit effect kunnen dempen, echter zijn lage frequenties lastig te dempen. Ik ben hier geen expert in, maar volgens bronnen doet vulling pas iets boven de 500Hz, Nu zal dit niet zwart wit zijn, van onder de 500 helemaal niets en daarboven ineens full on, de demping zal wel geleidelijk beter worden met hogere frequenties.
Vulling past ook eventueel de snelheid van geluid wat aan, die zou wat lager kunnen uitvallen b.v. 300m/s ipv 340m/s. Dus de frequenties waarbij je deze effecten zou meten kunnen ook net wat anders uitvallen dan de eerste eenvoudige benadering.
Als je zou meten en je begint te meten zonder vulling, dan zou je b.v. een piek zien bij 340Hz, 680Hz 1020Hz etc. Als je gaat vullen dan kunnen die pieken iets verschuiven naar lagere frequenties en die van 680Hz zal iets gedempt worden, die van 1020Hz wat meer etc.
Deze staande golven is ook een reden waarom er bij sommige ontwerpen schuin geplaatste tussen schotten word gebruikt, of dat box ontwerp zelf niet rechthoekig is, maar schuine buiten wanden heeft. Dit is allemaal om geen evenwijdige wanden te hebben, dus daardoor geen staande golven en hierdoor geen kleuring van geluid te krijgen.
Ik hoop dat dit voldoende Jip en Janneke is. Als je bepaalde basis dingen weet, dan is het verder vaak gewoon boeren verstand gebruiken.

jpe

Berichtdoor jpe » wo 09 okt 2019, 15:31

jvenema schreef:Snelheid van geluid is ongeveer 340 m/s (meter per seconde), dus in een seconde komt geluid 340 meter ver. Geluid kun je zien als een golfbeweging, denk aan rimpeling van water als je er een steen in gooi. De lengte van de geluidsgolf met een frequentie van 340Herz (om het simpel te houden) is dus 1 meter. 340 Herz (of Hz afgekort) wil dus zeggen 340 volledige golven per seconde. 340/340 = 1 als frequentie 680Hz zou zijn dan zou golflengte 340/680 = 0.5 meter zijn.
Nu komen we bij je kastdiepte die is ongeveer 50cm. Een golf die vertrekt vanaf achterkant speaker zal na een halve meter de achterwant raken dan gereflecteerd worden en terug komen. Als hij terugkomt heeft de golf een meter afgelegd. Als de frequentie zodanig is dat de golflengte 1 meter is, dan is hij precies in fase (loopt hij gelijk) met de volgende golf die vertrekt. Dit geeft een versterkend effect, je zal dan een piek zien in frequentie response. Zo’n geluidsgolf die precies past tussen twee evenwijdige wanden noemt met een staande golf. Het is in feite een resonatie.
Ook een golf van 0.5 lang (680Hz) past lekker, nu komt deze na twee volledige golven terug en loopt weer precies gelijk met een nieuwe golf. Dus elke veelvoud van 340Hz zal intern lekker kunnen resoneren tussen deze twee wanden.
Vulling zal dit effect kunnen dempen, echter zijn lage frequenties lastig te dempen. Ik ben hier geen expert in, maar volgens bronnen doet vulling pas iets boven de 500Hz, Nu zal dit niet zwart wit zijn, van onder de 500 helemaal niets en daarboven ineens full on, de demping zal wel geleidelijk beter worden met hogere frequenties.
Vulling past ook eventueel de snelheid van geluid wat aan, die zou wat lager kunnen uitvallen b.v. 300m/s ipv 340m/s. Dus de frequenties waarbij je deze effecten zou meten kunnen ook net wat anders uitvallen dan de eerste eenvoudige benadering.
Als je zou meten en je begint te meten zonder vulling, dan zou je b.v. een piek zien bij 340Hz, 680Hz 1020Hz etc. Als je gaat vullen dan kunnen die pieken iets verschuiven naar lagere frequenties en die van 680Hz zal iets gedempt worden, die van 1020Hz wat meer etc.
Deze staande golven is ook een reden waarom er bij sommige ontwerpen schuin geplaatste tussen schotten word gebruikt, of dat box ontwerp zelf niet rechthoekig is, maar schuine buiten wanden heeft. Dit is allemaal om geen evenwijdige wanden te hebben, dus daardoor geen staande golven en hierdoor geen kleuring van geluid te krijgen.
Ik hoop dat dit voldoende Jip en Janneke is. Als je bepaalde basis dingen weet, dan is het verder vaak gewoon boeren verstand gebruiken.

Wow, erg bedankt voor dit duidelijk geschreven verhaal. Dit kan ik goed volgen. Maakt het allemaal wat inzichtelijker

jpe

Berichtdoor jpe » wo 09 okt 2019, 15:34

meanman64 schreef:Hoe klinkt het hoog ?
Ik bedoel , heb je de indruk dat de tweeter harder speelt toz van de rest ?

Nee het hoog van de tweeter is niet harder volgens mij. Het is een Raven bandtweeter, schijnt erg goed te zijn. Maar de middentoner doet ook een stuk van het hoog volgens mij, en daar klonk het erg scherp. Ben wel bezig alle interne bekabeling- dat wat verzilverd koper in teflon- te vervangen door gewoon koper uit Carnare luidspreker kabel. Links heb ik dat al gedaan en daar is de scherpte eigenlijk helemaal weg. Maar ik denk dat ik met aanpassing van de demping ook nog een slag kan maken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 09 okt 2019, 22:08

De verdienste van schapenwol is dat het bij het doorlaten van geluidgolven door de grote vezellengte en grotere vezeldikte bij lage frequenties beter dempt.
Voor de bekleding van kasten gaat het niet om de transmissie van geluidgolven, maar om de absorptie. Daarvoor heeft schapenwol geen speciaal gunstige eigenschappen.
De "faam" van schapenwol is te danken aan de verhalen van Dr A.R.Bailey over transmissielijn kasten.
Aan de juistheid van de daarin geuite veronderstellingen wordt tegenwoordig door vele auteurs getwijfeld, maar ook Bailey heeft nooit beweerd dat dit ideaal materiaal zou zijn om de wanden van een luidsprekerkast te dempen.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

richard

Berichtdoor richard » wo 09 okt 2019, 22:31

Tom Magchielse schreef:De "faam" van schapenwol is te danken aan de verhalen van Dr A.R.Bailey over transmissielijn kasten.
Aan de juistheid van de daarin geuite veronderstellingen wordt tegenwoordig door vele auteurs getwijfeld, maar ook Bailey heeft nooit beweerd dat dit ideaal materiaal zou zijn om de wanden van een luidsprekerkast te dempen.
Tom
Ooit eregens een vergelijk gelezen, ik meen in zo'n 'luidsprekerkookboek', dat een combinatie van wol en BAF beter voldeed dan alleen wol of BAF.

Maar ik denk dat dit typisch een gevalletje is van; zout en peper naar smaak toevoegen.
Genoeg is beter.

John P

Berichtdoor John P » do 10 okt 2019, 0:26

Dit viewtopic.php?f=3&t=5671 topic biedt veel kennis over wat er gebeurt in een middentoner kamer en wat je ermee kan doen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”