Restoratie Kef 104ab

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Restoratie Kef 104ab

Berichtdoor VintageHarry » ma 23 sep 2019, 22:22

Er ligt hier nog zo’n setje 104ab filters, lijkt me dat er geen elco’s op zitten:
2A841018-F5CF-4706-9E41-CDF6E86AB842.jpeg
Crossover ligt ook boven de 3kHz, dan heb je geen grote waarden nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » ma 23 sep 2019, 22:55

Harry,
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van componenten echter ik zie wel “elcap” op een van de condensators staan.
Is elcap dan geen afkorting van elektrolytische capaciter? Nogmaals, ik trek je deskundigheid niet in twijfel.

Eric

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 23 sep 2019, 22:57

Ehmm... Juist ALLE condensatoren op die foto zijn elco's... Wellicht van een type wat we niet meer als zodanig herkennen.. Maar elektrolytisch zijn ze.

Vervangen met verse, goede elco's is een aardig idee. Dikke kans dat er exemplaren tussen zitten die het beste van hun leven al gehad hebben.

Vervangen met een 'beter' type ? Dat is onvoorspelbaar. Kans dat het fijner klinkt, maar ook een reële kans dat het verder afwijkt van het eigenlijk bedoelde ontwerp...
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 23 sep 2019, 23:03

Je hebt gelijk! Dat had ik even gemist, ze zijn zo netjes “ingegoten” dat het net non-polaire C’s lijken. Sorry! :oops:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 24 sep 2019, 1:04

hunter17 schreef:Natuurlijk gun ik het b.v. Rumoh maar mijn doel is zo origineel als mogelijk te restaureren.

In dat geval kan je de 50V Alcaps (merknaam van Falcon) vervangen door 100V exemplaren. Daarvan heeft Falcon nog wel 5.00 µF in zijn voorraad.

Anderzijds gaat het hier om NOS (new old stock), waarvan het niet onaannemelijk is dat ze nauwelijks jonger zijn dan die op je filter. Je vervangt dan eigenlijk oude elco's, omdat je niet weet of hun capacitiet niet is afgenomen, door oude elco's... waarvan je dat eveneens niet weet.

Als ik jou was, en ik zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke elco's wilde blijven, stak ik dat geld liever in een eenvoudige LCR-meter om de eigen exemplaren te meten. Vervangen hoeft immers niet als je weet dat ze niet verlopen zijn, en van zo'n metertje kan een luidsprekerbouwer nog veel plezier hebben. Denk maar aan nauwkeuriger filtercomponenten samenstellen en matchen, een spoeltje (af)wikkelen op een gewenste waarde, of gewoon een waarde achterhalen die niet leesbaar aanwezig is.

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » di 24 sep 2019, 4:09

hunter17 schreef:FalconAcoustics heeft de set niet meer op voorraad.

De eerste reden voor deze keuze is dat er blijkbaar is uitgezocht wat de beste vervanging is.
E.e.a. Heeft o.a. te maken met de serieweerstanden van de Alcaps t.o.v. bv MKP’s. Ik kan ze niet meten maar ik ben overtuigd van verschillen. En hoe groot zijn die verschillen dan?

Daarnaast is de fysieke ruimte op het filter van belang. MKP’s zijn volgens mij wel wat groter. Hoe de klank gaat veranderen, durf ik niet te zeggen maar elektrolytisch vs polyesterfilm is een grootverschil in materiaaleigenschappen dus zouden er klankverschillen te verwachten zijn.

Ook zijn bepaalde waardes, bv 5,0 mu, moeilijk te verkrijgen (meestal 4,7 of 5,2).

Natuurlijk gun ik het b.v. Rumoh maar mijn doel is zo origineel als mogelijk te restaureren.

Dank voor jullie op- en aanmerkingen!

Zoals je in mijn Kef Calinda draadje ziet, daar heb ik het filter opnieuw opgebouwd, ik heb luchtspoelen toegepast die dezelfde RDC hebben dan de originele kern spoeltjes, de originele kernspoeltjes zijn heel klein en vervormen makkelijk, bovendien zitten ze veel te dicht bij elkaar waardoor ook vervorming ontstaat door onderlinge beïnvloeding, voor de condensatoren heb ik eenvoudige MKP's gebruikt, het resultaat zijn luidsprekers die duidelijk makkelijker en opener klinken, zeker een één op één vergelijk is verbluffend in termen van het resultaat wat dit oplevert.
Ik denk dat ik aan onderdelen niet veel meer kwijt was dan wat de Falcon filters kosten.
ZBA donateur.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » di 24 sep 2019, 10:34

Oké. Een nieuw filter bouwen kan ook. Wellicht parallel uitvoeren (is ook een leertraject voor mij).
Wat voor LCR-meter zou voldoen? Bij de eleshop heb ik b.v. een Peak lcr45 gezien. En is ESR belangrijk om te kunnen bepalen? Ik heb overigens een eenvoudige multimeter dus deze functionaliteit is niet nodig.

Een nieuw filter bouwen betekent wel dat er langere draden komen te lopen omdat het filter dan niet meer op de printplaat zal passen. Is dit nog van belang?

Alvast dank voor de reactie(s)!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 24 sep 2019, 10:45

Op eBay vind je lcr meters vanaf een euro of 15.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » di 24 sep 2019, 22:53

Olaf,,

Welke MKP condensatoren heb jij toegepast? 5% tolerantie? Zou ik langere aansluitdraden (verzilverd in teflon) normeert moeten nemen? Heb jij b.v. voor een 5,0 mu een 4,7 genomen?

Ik denk wel dat ik een LCR meter ga kopen; lees veel goeds over een zgn DER EE DE-5000. Iemand ervaringen daarmee?

https://www.ebay.com/p/691179223

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » wo 25 sep 2019, 5:06

Even ingezoomd op mijn eigen foto's, en het zijn uiteindelijk MKT condensatoren geweest, dus niet eens MKP, uiteraard volstaat 4,7 uf, ook al heb ik in een later project 5 condensatoren van ieder 1,0 uf gecombineerd.
Maar dat komt best dicht tegen mierenneuken aan zeg maar, je moet je namelijk wel realiseren dat deze luidsprekers, wanneer ze in een goede conditie zijn, "best leuk" kunnen spelen, maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, de woofer is eigenlijk niet helemaal geschikt om door te lopen naar 3000 hz, maar zo wordt deze wel ingezet, en de T27 tweeters spelen vaak niet netjes meer omdat deze meestal last hebben van veroudering, waardoor ze doffer zijn gaan klinken.
Zoals je zelf al aangeeft zie je deze luidsprekers mede als een "leer" project, en in dit geval kun je dit dan beter ook daadwerkelijk als dusdanig gaan aanpakken. dus betaalbare componenten en leuk experimenteren. gewoon kijken wat er voor een paar centen uit te halen is.
Mocht je de smaak, en een stukje ervaring te pakken krijgen dan kun je misschien een keer uitkijken naar een leuke drieweg of iets dergelijks.
ZBA donateur.

SARK

Berichtdoor SARK » wo 25 sep 2019, 6:09

+1 Idd, concentreer je op de kast en laat het filter voor wat het is. Een ieuwe kast zal je zo wie zo al erg veel voldoening geven :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”