PA hi power sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

dekkorr

PA hi power sub

Berichtdoor dekkorr » zo 22 sep 2019, 16:57

Hi, Ik ben redelijk nieuw hier, niet in nieuw in het bouwen van speakerkasten.

Ik heb een tijdje terug naar tevredenheid 2 subs gemaakt met een Peerless xxls12 speaker.
Deze waren voor studio doeleinde, en zijn hier ook prima voor geschikt.

Echter ben ik nu op zoek naar een sub die wat meer output levert.
Ik wil er (denk ik) 2 maken.
Ik heb een setje L-Acoustics MTD112 tops die ik wil aanvullen met sub.
Momenteel doe ik dat met oude Beyma 15G400 speakers in een kast. Deze klinken mij alleen niet strak genoeg.
ben dus op zoek naar iets wat qua klank meer in de buurt komt van mijn Peerless project.
Nu kan ik natuurlijk 2 L-Acoustics SB18 subs aanschaffen, maar mijn handen jeuken toch om iets zelf te maken.
wens is iets dat niet extreem groot is.

Het verhaal begint natuurlijk bij goede drivers, hier is heel veel keuze in, waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken.
Ideaal zou zijn als de driver tweedehands te vinden is, omdat je dan een hoop geld bespaard natuurlijk.

Bouwtechnisch zie ik geen problemen, ik werk in de interieur wereld en ben beschikking over een CNC frees.

Heeft iemand een geschikt bouwplan of tips om een start te maken?

Ik heb een LAB 2000c amp klaarstaan om de sub te versterken (2x 1000w op 8 ohm) en een DBX DSP

Shadow

Re: PA hi power sub

Berichtdoor Shadow » zo 22 sep 2019, 21:01

Heb je de Serious Sub van Tony Gee wel eens bekeken?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 22 sep 2019, 21:08

dekkorr schreef:wens is iets dat niet extreem groot is.

Ik las de ‘niet’ niet :rofl:

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 22 sep 2019, 21:21

Als je meer output zoek, dan zal je naar drivers moeten kijken met een grote slag en diameter. Relatief goedkoop tov mogelijke concurrentie, zijn de Dayton audio Ultimax serie, deze hebben een zeer grote slag. Als je voor 10 inch gaat dan is de CSS SDX10 ook een mooie speaker, echter is de 12 inch versie gelijk qua prijs een heel stuk duurder. de 10 inch is in prijs vergelijkbaar met de Dayton Audio, maar de 12 inch is veel duurder.
De output krijg je ook hoger door met meerdere subs te werken ipv een, dit helpt ook bij de room modes.
Als je meer output wil als de peerless, dan is 10 inch geen optie, want de langere slag van een andere speaker doe je dan teniet door de kleinere diameter. De maximale output van de CSS SDX10 of de Dayton Audio UM22-10 zal ongeveer gelijk zijn als je huidige peerless xxxls subs.
Je zal toch naar minimaal 12 inch moeten met grotere slag 19mm ipv 12.5mm, of naar zelfs nog grotere diameter met grotere slag.
De UM22-15 heeft ook 19 mm slag en de UM22-18, zelfs 22 mm. echter de prijzen stijgen dan ook. en ook kastvolume zal toenemen bij grotere speakers.
Wat is b.v. de maximale maat kast die je kwijt kan. Bij de maat die ik waarschijnlijk ongeveer kwijt kan vanwege WAF, zal een 10 inch ongeveer dezelfde maximale SPL output geven als de 12 inch. De 12 zal relatief in een te kleine kast zitten en hierdoor wat sneller en steiler afvallen in het laag. Bij 20 Hz zou de maximale output van een 10 en 12 inch driver dan ongeveer gelijk uitvallen.
door simulatie in b.v. WinISD kun je kijken wat verschillende drivers ongeveer maximaal kunnen doen in een bepaald volume. Je kunt dit ook doen voor je huidige peerless subs en dan kijken van hoe je duidelijk qua output boven die oplossing uit kan komen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 22 sep 2019, 21:39

1000W @ 8 ohm per kanaal is niet bepaald veel, dus dan volstaat een gevoelige driver. Je kunt denken aan 15 of 18", net als de L'acoustics die je aanhaalt.

Hoe laag wil je gaan? Ik werk met diverse 18" subwoofers.
De LAN SB118 heb ik onderzocht, die gebruikt een opslingerende woofer door een te kleine kast te gebruiken. Hierdoor gaat hij extreem hard rond 45hz.

Een lagere afstemming kan inderdaad met de Dayton maar wij gebruiken de Faital Pro 18XL1800. Ook een SDX kan laag, maar dat zijn geen schokkende geluidssterktes zo heb ik het althans niet ervaren.

Een L'Acoustics 18" komt met 700W wel erg lekker laag, maar die heeft er dan ook een specifiek DSP pre signaal voor, die alles uit die kast haalt. Dat wordt allemaal actief en dynamisch bijgeregeld.

Dus, wat is het gewenste bereik? En is 1000W maximaal beschikbaar? Waarvoor dient het, behalve bij een topje die 120-126 dB -ish haalt.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 22 sep 2019, 21:59

Shadow schreef:
dekkorr schreef:wens is iets dat niet extreem groot is.

Ik las de ‘niet’ niet :rofl:

Dan was dus de wens dat ie extreem groot is. :lol:

Dat is de Serious Sub trouwens niet. Ondanks de 21" woofer is hij iets minder groot, geloof ik, dan de genoemde L-Acoustics SB18.

dekkorr

Berichtdoor dekkorr » zo 22 sep 2019, 22:07

Dank voor de reacties!
ik zit zelf te kijken (nu net) naar een 18TLW3000 van 18Sound.
Het idee is toch om de SB18 een beetje na te bootsen, en die 700w kan wat mij betreft zeker omhoog.
Het zou fijn zijn als ik een 40HZ haal.

Formaat zit ik aan een 100/150 liter te denken (bijvoorbeeld een 50x60x70cm kast buitenmaat.
Ik heb de Lab versterkers staan, maar ik heb ook wel eens vernomen dat een LAB niet het einde is voor sub. Ik ben dus bereid een andere versterker te kiezen. Heb hier nog een Crown K2 en een MA1200 maar ik meen dat de wattages hiervan niet hoger liggen.
Ik kan iets specifiek gaan kopen voor dit project.

dekkorr

Berichtdoor dekkorr » zo 22 sep 2019, 22:44

Ik was even bezig met simuleren, al moet ik toegeven dat ik gewoon data invul en niet zo goed weet wat ik precies doe. maar het resultaat lijkt best oké (gele lijn) met de 18Sound 18TLW3000 driver.

1.png
2.png
3.png
4.png

Deze kast heb ik snel getekend, en is intern 144 liter. echter nog zonder bracing of iets, weet ook niet zogoed hoeveel hier van nodig is.
staan nu 4 poorten 10cm in, maar dat zouden er dus wellicht 2 worden.

3d.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 23 sep 2019, 19:02

Ik lees dat je de bas niet strak genoeg vindt klinken. Hoe heb je de DSP afgesteld? Heb je een meting van de respons op de luisterplaats?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 23 sep 2019, 20:21

dekkorr schreef:Ik was even bezig met simuleren, al moet ik toegeven dat ik gewoon data invul en niet zo goed weet wat ik precies doe. maar het resultaat lijkt best oké (gele lijn) met de 18Sound 18TLW3000 driver

Die zit ook in de Lan SB118, en dan in iets van 110 liter. Heb de exacte info nog wel ergens.

viewtopic.php?f=80&t=24606

leesvoer, mooie tips zo alles bij elkaar.

echter, met 700W haal je niet eruit wat erin zit. Dus prima als de P omhoog mag.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”