Speakers groep 8 basisonderwijs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jurriaan

Speakers groep 8 basisonderwijs

Berichtdoor jurriaan » wo 18 sep 2019, 22:16

Ik oriënteer mij op het vervaardigen van speakers samen met groep 8 leerlingen. Voor nu kan ik 2 kanten op. Of iets als een portable speaker voor bij hun smartphone. Of een speakerset maken voor de theater zal van de brede school alwaar brand de geluidsinstallatie heeft verwoest.

Eenvoud en laag in kosten zijn het uitgangspunt.
Apple user

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Speakers groep 8 basisonderwijs

Berichtdoor Henkjan » wo 18 sep 2019, 22:49

Leuk project zeg.

De keuze is lastig...
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 18 sep 2019, 23:37

We hebben het dan over 10/11 jaar. Mijn vrouw doet beroepsmatig veel knutsel en creatie activiteiten met die groep. Mag ik af en toe adviseur techniek zijn :? :lol: Denk dat plan 2 wat te ambitieus voor hen zal zijn. Gaat het om enkele leerlingen of een hele klas? Als je voor de Ipoonspeakeroptie gaat kun je denken aan inkopen bij de Action en dan daar de speakertjes uit halen voor de units. Zelf een boxje timmeren/lijmen zal al een hele opgaaf zijn. Denk dat je de plankjes dan voor moet laten zagen. Is het nog werk genoeg: Lijmen en schilderen enz. Maar de verbazing van een veel beter geluid groot zal zijn :D
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 18 sep 2019, 23:44

ik heb in de technieklessen met de brugklas luidsprekers van de Action in een nieuwe behuizing gestoken.

wouter horst DIY speaker, 5 filmpjes.
https://youtu.be/XTEM0nZydoQ

In de toekomst zou ik gaan voor iets van Tinytronics.

budget was bij mij ook een ding, met 125 leerlingen. Dus compleet setje met kabels en 3xAA ampje voor 5,99

forstnerboren 50mm en een 48mm Amerikaanse maat, 1 7/8e " van CMT

heb veel falisafe ingebouwd, mede met de rampamoeren en grote boutjes. Met 9mm gaten kun je nog veel schuiven voor je het vastzet.

ik ben nog bezig met een follow-up met een 3" bandpass subje in 3 liter met 2 stuks 2" en een 2.1 ampje.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 19 sep 2019, 10:05

jurriaan schreef:Ik oriënteer mij op het vervaardigen van speakers samen met groep 8 leerlingen. Voor nu kan ik 2 kanten op. Of iets als een portable speaker voor bij hun smartphone. Of een speakerset maken voor de theater zal van de brede school alwaar brand de geluidsinstallatie heeft verwoest.

Check in dit mapje dan even de 'open dag' draadjes van Leon;

viewforum.php?f=24

daar is wat makkelijker doorheen te komen en wat meer on-topic voor jouw doel.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 19 sep 2019, 10:25

Doel is anders niet zo duidelijk: Betekent "samen met groep 8 leerlingen" dat ze juriaan mogen "helpen" bij juriaan zijn creaties of dat ze daadwerkelijk zelf een geluidsinstallatie dan wel aaifoon boxjes mogen gaan maken voor zich zelf?
Peter de Jong

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » do 19 sep 2019, 15:33

Zoveel mogelijk zelf doen zou het doel zijn.

Actionspeakers verbouwen, goed idee.
Collega geeft aan naar aanleiding van de speakers aan als suggestie: kunnen de leerlingen thuis vragen naar een setje speakers. En thuis dan breed, van moeder, opa via buurman naar verre neef. Scheelt weer in de kosten. Kan natuurlijk ook prima met hout. Doen ze het in tweetal dan is de helft van de nodig.

Recyclen van materialen sluit goed aan op bewust zijn omtrent de enorme afvalberg.
Laatst gewijzigd door jurriaan op do 19 sep 2019, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Apple user

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » do 19 sep 2019, 15:38

Shadow schreef:
jurriaan schreef:Ik oriënteer mij op het vervaardigen van speakers samen met groep 8 leerlingen. Voor nu kan ik 2 kanten op. Of iets als een portable speaker voor bij hun smartphone. Of een speakerset maken voor de theater zal van de brede school alwaar brand de geluidsinstallatie heeft verwoest.

Check in dit mapje dan even de 'open dag' draadjes van Leon;

viewforum.php?f=24

daar is wat makkelijker doorheen te komen en wat meer on-topic voor jouw doel.

Thanks. Ga ik doen.
Apple user

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 19 sep 2019, 15:45

jurriaan schreef:Zoveel mogelijk zelf doen zou het doel zijn.

Dat is ook het leukste! Zowel voor hen als voor jou :)
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 19 sep 2019, 19:22

Collega geeft aan naar aanleiding van de speakers aan als suggestie: kunnen de leerlingen thuis vragen naar een setje speakers. En thuis dan breed, van moeder, opa via buurman naar verre neef. Scheelt weer in de kosten. Kan natuurlijk ook prima met hout. Doen ze het in tweetal dan is de helft van de nodig.

Recyclen van materialen sluit goed aan op bewust zijn omtrent de enorme afvalberg.

hoe meer verschillende soorten hoe kleiner de kans dat het een succes wordt in mijn geval. Maar goed, als jij weet wat je doet is het prima.
Ik heb inmiddels al heel wat werkstukken bedacht en een beetje kans op herstellen van fouten is prettig. 69x18 in een (groter gezaagde) verstekbak en een kolomboor was bij mij de basis.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 19 sep 2019, 19:53

Mwah, doel is hier toch de doelgroep lijkt mij :D Er zullen niet veel 10 jarigen zijn met al een eigen "Stereo". Die luisteren muziek op hun telefoon met de bijgeleverde supersimpel oordopjes. Zo'n compleet Action setje op batterij, dan wel lichtnet, is dan een mooi compleet setje uitgangsmateriaal. Al zal voor de meeste kids Jurriaan hier dan de finishing touch moeten doen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 19 sep 2019, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 19 sep 2019, 19:56

Vroeger kwamen we niet verder dan een vogelhuisje op de basisschool. Maar het basreflexgat gat zat daar dan wel weer in. Sterker nog die kon je afstemmen....

Op de gewenste vogelsoort. :lol:
Fusion Filterdesign

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » do 19 sep 2019, 21:44

wouter schreef:

hoe meer verschillende soorten hoe kleiner de kans dat het een succes wordt in mijn geval. Maar goed, als jij weet wat je doet is het prima.
Ik heb inmiddels al heel wat werkstukken bedacht en een beetje kans op herstellen van fouten is prettig. 69x18 in een (groter gezaagde) verstekbak en een kolomboor was bij mij de basis.

Nooit eerder gedaan dus ik denk dat het wel lukt 8)
Trial and error.

Mooi voorbeeld de bouw van het vogelhuis. Een speaker is niet veel meer, laten we dan uitgaan van het feit dat we de elektronica een op een overzetten. Ja dan is de mini Jack de aansluiting tussen smartphone en speakers.
Apple user

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 19 sep 2019, 22:23

Gewoon eerst zelf een proefje doen met wat je voor ogen hebt met ze. Overigens met zijn tweeën aan 1 ding werken geeft meestal heibel. Met zijn tweeën aan 2 dingen, ieder voor zich maar wel samen, werkt beter.
Peter de Jong

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » za 21 sep 2019, 9:35

Goed idee. Ik was al op zoek naar een setje.
Apple user

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”