Geluidsisolatie van de GAMMA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Geluidsisolatie van de GAMMA

Berichtdoor ray5150 » wo 18 sep 2019, 12:41

Pjotr schreef:P.s. Waarom van dat goedkope spul? Zijn de driver units ook Action e.d.?

Dat zou nog niet eens zo'n gek idee zijn, ze verkopen daar wekelijks een scheepslading handel uit China, dan kunnen er ook wel wat Tangband's en dat soort merken in de schappen bij. :idea:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 18 sep 2019, 14:30

Pjotr schreef:
markbakk schreef:Minerale wol is ook heel goedkoop, heeft een lange levensduur en is akoestisch nauwelijks te verslaan.

Als ruimtevulling wel ja maar het gaat hier om wandbekleding.

beijert schreef:Voor in de luidsprekers zelf.

Jaaaa, wandbekleding ín de luidsprekers, zekers!

Maar dan nog, doekje ervoor en klaar. De hele wereld gebruikt minerale wollen (meestal van hogere persingen) om akoestiek te reguleren. Een beetje systeemplafond is ervan gemaakt.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 18 sep 2019, 16:32

Mwah, vroegâh nogal eens ondertapijt gebuikt. Als je iets natuurlijks zoekt... Een 2 cm van dat spul wat een stoffeerder in de bank stopt. Werkt op zich prima maar Technocell gehoormatig beter naar mijn indruk. Overigens is alle echt "open" pschuim aan de prijs. Het is een vrij lastig en duur productieproces.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » wo 18 sep 2019, 18:54

beijert schreef:Daar zat ik ook aan te denken evenals schapenwol.
Schapenwol alleen motecht, ik heb me daar ook in keer in vergist, wat een gruwel was dat.
En metdie rommel van de Gamma heb ik ook slechte ervaringen mee.
Genoeg is beter.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 30 sep 2019, 18:58

anonamemouse schreef:Het noppenschuim van de Gamma veranderd in een jaar of vijf in grijsgroene korreltjes die overal aan plakken. Het is echt drie keer niks.

Die ervaring heb ik niet, en ik heb projecten van 10 jaar en ouder waar dit spul in zit, niks aan t handje. :D
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 30 sep 2019, 19:31

Ik ben wel eens voor mijn werk in ruimtes geweest waar noodstroom aggregaten staan opgesteld (formaatje scheepsdiesel, medische instellingen)
De wanden in zo'n ruimte zijn dan vaak (niet altijd) ook bekleed met noppenschuim.
Maar na een jaar of 15 a 20 verpulverd dat spul ook als je het aanraakt. ik ga ervan uit dat ze dat spul destijds niet bij de eerste de beste bouwmarkt oid hebben gehaald.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 30 sep 2019, 19:42

Valt en staat met de kwaliteit dan blijkbaar. M’n zwager heeft de units in z’n speaker gereconed (is dat een bestaand woord?), units eruit, bleek het schuim aan de binnenkant ook verpulverd te zijn, >10 jaar oud.
Heb zelf eens monitoren overgenomen van iemand, zeker ook zo oud, bleek niets aan het het handje met de binnenisolatie. Vraag is dan hoe je weet dat je kwalitatief goed schuim hebt...

beijert

Berichtdoor beijert » ma 30 sep 2019, 19:54

Het spul hier komt van een Belgische gamma variant dus ik heb het laten liggen.

Om op voorraad te leggen vond ik het niet goedkoop genoeg.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 sep 2019, 21:37

ray5150 schreef:Maar na een jaar of 15 a 20 verpulverd dat spul ook als je het aanraakt. ik ga ervan uit dat ze dat spul destijds niet bij de eerste de beste bouwmarkt oid hebben gehaald.

PE schuim is PE schuim en dat vergaat sowieso. Of het nu open of gesloten cellen zijn. Met gesloten cellen zit het ook in hoofkussens en kussens op de bank. De ene keer is dat na een paar jaar vergaan, de andere keer na 30 jaar nog niet. Wat kwaliteit is kun je als consument gewoon niet op voorhand zeggen. Wel denk ik dat het Gammaspul uit China komt en daarvan is de kwaliteit helemaal niet te bepalen. Aan de andere kant is het Pritex in boxen van 40 jaar geleden nog onberispelijk naar mijn ervaring. Mahja is het Pritex van nu nog het Pritex van 40 jaar geleden? Zou dat toch meer vertrouwen als je speakerkasten bouwt met de intentie voor de langere termijn.
Peter de Jong

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 30 sep 2019, 22:16

In kan me indenken dat:
  • akoestisch wandschuim voor wacht- en woonruimtes niet is geproduceerd vanuit de gedachte dat het over 20/30 jaar nog soepel moet zijn. Van behang en muurverf is dat over het algemeen ook niet de verwachting, terwijl die niet eens in dezelfde mate stof en bacteriën vasthouden.
  • akoestisch schuim voor minder schone (industriële) omgevingen eveneens niet geproduceerd wordt om 20/30 jaar soepel te blijven.
  • dit in het algemeen kan gelden voor akoestisch materiaal voor interieuren, werkomgevingen en open ruimtes, en daardoor volstrekt kan afhangen van de willekeur van de producent. Oftewel: je moet er maar geluk mee hebben.

Hoe het ook zij: feit is dat meldingen over verpulverend bouwmarktschuim al voorbijkwamen voordat dit forum bestond, terwijl je die klachten tot dusver eigenlijk niet hoort van mensen die schuim gebruikten dat daadwerkelijk voor luidsprekers bedoeld is (Monacor, Visaton, Pritex).

Succes uit het verleden is inderdaad geen garantie voor de toekomst, maar voor een beetje serieuze luidspreker zou ik ook niet twijfelen waarvoor ik koos. Niet dat ik voor snel/snel niet tijdelijk zou durven terugvallen op minder vertrouwd materiaal, maar dan alleen als ik weet dat het behoorlijk opencellig is. Materiaal dat de kastinhoud verkleint, kan beter achterwege worden gelaten.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 01 okt 2019, 17:20

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat noppenschuim ongeschikt is voor luidspreker demping en niet te vergelijken is met pritex.
Dat was ook aantoonbaar door de metingen die verricht waren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 01 okt 2019, 17:25

Je bedoelt dan waarschijnlijk schuim met gesloten cellen, zoals dat in matrasjes e.d. zit. Dat klopt wel, dat is sowieso niet geschikt.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » di 01 okt 2019, 21:35

Het materiaal van het schuim maakt ook uit, polyurethaan, polyetheen, polyester, polyether of wat voor een poly-rommel dan ook. Niets is voor eeuwig, het een degenereert wat eerder dan het ander.
Wat je ook kiest, dat het een open structuur heeft is wel handig, de beweging van de luchtmoleculen moeten optimaal worden geabsorbeerd en omgezet in warmte.
Genoeg is beter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”