OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Berichtdoor Henkjan » do 28 mei 2020, 23:26

kan je niet een andere DAC achter de DSP zetten?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 mei 2020, 23:28

jeroen_d schreef:.... je PC in een DSP machine omzetten.....
is dit niet wat? viewtopic.php?f=32&t=7485
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

architect

Berichtdoor architect » vr 29 mei 2020, 7:29

ik zou inderdaad graag kunnen dsp/filteren met de pc, maar op zich heb ik van gebruikers van Linkwitz Orion of LX521 geen ontevredenheid gelezen over minidsp-producten

werkt brutefir ook met rephase?

voor midlaag, midhoog en hoog gebruik ik de minidsp voor het inladen van rephase-input en verder stel ik volume en delay in; voor het laag gebruik ik ook PEQ's in de minidsp; aanvullend he bik voor het midlaag en hoog voor de veiligheid een extra hoogdoorlaatfilteringesteld voor als ik ergens een foutje zou maken

kun je ook eenvoudig delay instellen met brutefir?
ik zou brutefir eens kunnen proberen - lijkt geen windows maar linux, dat is toaal nieuw voor mij - dan wordt het ook een idee voor de toekomst
voor windows zou APO EQ het moeten kunnen? ik vind het toch een beetje eng trouwens dat ik fullrange geluid op mijn tweeters zou krijgen

deze vind ik ook nog :
https://www.audiovero.de/en/acourateconvolver.php
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 29 mei 2020, 13:35

Zeker bij een pc systeem zou ik altijd een "veiligheid condensator" voor de tweet zetten

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 29 mei 2020, 18:00

architect schreef:geschikt voor XP, leek me gedateerd :?
ook geen fir mogelijkheid zie ik
https://www.diyaudio.com/forums/pc-base ... tency.html
hier doen ze iets met APO EQ met nog wat software erachter voor de routing

Vanwaar die fixatie op fir en rephase terwijl je maar 12bit vervormingsvrije ruimte hebt nu.

Ook de Fusion biedt geen fir maar dat is geen belemmering voor het verkrijgen van een veel hogere geluidskwaliteit.

Dat Orion gebruikers geen probleem hebben met minidsp is omdat de meesten te gemakkelijk aannemen dat wat voor Linkwitz goed genoeg is ook voor hen goed genoeg moet zijn.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 29 mei 2020, 18:59

jeroen_d schreef:Wat een betere dac oplevert moet je leren ervaren. Je vertrekpunt lijkt nu te zijn dat de speaker en filterwijze bijna alles bepalen. Dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik leerde hoever mensen kunnen komen met minder goede speakers maar veel betere bron. En als je het echt goed wil doen dan zorg je dat beide dik in orde is. Een dac die meer dan 0.01% vervormt is gewoon niet ok

https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.10123/
Dit is niet hetzelfde product maar het geeft geen vertrouwen. De DAC chip is hetzelfde dus wat jij gebruikt lijkt een U-DAC8 met DSP eraan toegevoegd.
De vervormingsvrije ruimte is slechts 12bit!!!

Het enige product van minidsp dat ik goed genoeg vind klinken is de SHD maar die is 4-kanaals en dan heb je ook nog geen versterkers dus dan is Fusion aantrekkelijker

Hoi Jeroen,
T idee van deze MiniDSP is voglens mij wel goed, maar de uitvoering blijkbaar bagger (heb ik al meermaals gelezen). Wat ik wou vragen: hoe kom je op die 12 bit?

Ik zag ook dit product,
https://www.audiophonics.fr/en/dsp-proc ... 13124.html

is gebaseerd op de DSP bordjes van MiniDSP, maar dan andere DACs en voorziening voor veel ingangen. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of ik nog een 7 en 8 kanaal zou kunnen toevoegen, want ik las dat men op die MiniDSP bordjes een I2S stereo kanaal ook voor SPDIF ingang gebruiken, dus mss hebben ze dat gedaan - further research is needed.

het MiniDSP DSP bordje op zich lijkt me niet slecht te zijn. Ook Oktoresearch had een DSP DAC, welke gebaseerd was op de MiniDSP minisharc. Blijkbaar leveren ze die niet meer omdat de minishark niet meer geleverd gaat worden, waarschijnlijk zijn er ook nog andere redenen... iig, een kistje met digitale ingangen en 8 vervormingsarme analoge uitgangen te maken blijkt nog niet zo makkelijk.

fijn weekeinde!
Erik

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 29 mei 2020, 23:22

Die 12 bit komt overeen met de vervorming die op -72dB ligt. Zie daarvoor de test van amirm in de link die ik gaf naar audiosciencereview. Ik doel op dit plaatje: https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.40588/
Dit is gewoon echt heel slecht.

Architect luistert nu naar de wonderen van OB met een heel mooie opzet. Echter de geluidskwaliteit die hij nu heeft kan nog een slag beter. Als hij vraagt om tips dan wijs ik hem op de grootste bottleneck en die zit echt nu in de aansturing. Niet in het verder trillingsvrij maken of keuze van andere drivers of andere filtering.

Inderdaad komt het vaak neer op de juiste implementatie. De specs die je in datasheets van chips krijgt is het maximaal haalbare. Of je dat eruit haalt, lukt alleen als je echt verstand van zaken hebt. De mensen van minidsp lijken meer verstand van software dan van elektronica te hebben. Ondanks dat hebben ze met de SHD wel een mooi product gerealiseerd.

Wat je van audiophonics mag verwachten weet ik niet. Met de ncore producten kan niet veel mis gaan op zich hoewel ik ook daar wel vraagtekens bij de bedrading heb. Wat ik zie in dat minishark product is een op zich fraaie behuizing maar verder nogal onzorgvuldig de bordjes in een behuizing gekwakt en ook daar weer dubieuze bedrading. Ik schrik daar toch wel van. Ik weet niet of je vroeger wel eens digitale elektronica met ouderwetse chips in elkaar hebt gezet. Dan weet je hoe belangrijk bedrading is voor betrouwbaar functioneren. Natuurlijk wordt met de moderne chips veel afgevangen op dat vlak. Dan nog moet je aan de bedrading kunnen zien dat hier aandacht aan is besteed. Dat lijkt niet het geval te zijn.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 29 mei 2020, 23:41

Op zich lijkt audiophonics wel te weten wat ze doen als het gaat om een net DAC bordje maken, zie deze review: https://www.audiosciencereview.com/foru ... 8q2m.8640/

En dan deze, een andere implementatie met dezelfde chip, laat zien hoe je een op zich goede DAC chip volledig naar de knoppen kan helpen:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ard.10306/

architect

Berichtdoor architect » do 04 jun 2020, 18:24

Door 3d geprinte koppelstukken kan ik de units dicht op elkaar positioneren; het bovenste deel steunt alleen af tegen de midwoofer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 04 jun 2020, 20:01

Mooie oplossing. Op zich wel grappig dat de tweeter nog best groot lijkt maar die 10F is zo klein :)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » ma 22 jun 2020, 13:01

Ik heb zitten verschillende mogelijkheden bekeken voor DSP crossover, en ga, denk ik, voor de aurora DSP. Door Corona momenteel niet leverbaar, maar hopelijk komt ie weer. Architect en LED hebben al linkjes gepost hier in het forum.
https://auverdion.de/produkt/aurora-dsp/

MiniDSP OpenDRC-DA8. Was ik al bijna aan t kopen, met de gedachte om er naderhand betere DACs in te zetten. Maar dat kost dan ook weer geld, en veel geknutsel nodig om t goed te krijgen.
Ik heb naar 2de Hands Xilica gekeken, 4 in en 8 uitgangen. De extra AD conversie is voor mij niet nodig, en mn eindversterker heeft 1V RCA ingangen, dus niet echt handig. Volume moet dan ook op de versterker (denk ik).
Dayton DSP-408. Eigenlijk 2x MiniDSP 2x4 in 1 behuizing. Ook weer een extra AD conversie, en ADAU1701 is al best "oud". Ik heb al 2x MiniDSP 2x4, ze doen het, maar ik wil toch verder kijken.
https://www.daytonaudio.com/product/155 ... -car-audio

Door de Dayton audio kwam ik erachter dat er voor de automotive heel veel DSP crossover bestaan. Is ook begrijpelijk, vooral de delay mogelijkheden zullen in de auto zeer antrekkelijk zijn. Bv deze gevonden https://www.audiotec-fischer.de/en/heli ... sp-pro-mk2, heeft ook digitale ingangen en best goede specs, van wat ik kan beoordelen.

Al met al vond ik het nog een interessante "zoektocht": bij aktieve luidsprekers wordt vaak over de extra kosten voor versterkers gesproken, maar die zijn vaak goed te vinden (ik heb twee 7.1 verstekers, Denon en Arcam) - grootste kostenpost is dan toch de crossover.

Succes Architect, speelt de 2de luidspreker al?

Erik

architect

Berichtdoor architect » ma 22 jun 2020, 23:21

nee, de 1e speaker is nog in ontwikkeling en voor de 2e moet ik toch
ook de 2 extra ucd-ampjes in mijn versterker nog aansluiten;
maar de onderdelen daarvoor zijn reeds in bestelling

de opendrc-da8 bevalt trouwens goed; met een weerstandsnetwerkje,
in de kabel naar de versterker kun je het signaal wat afzwakken richting
tweeters en midhoog om de ruis acceptabel te maken

is er ook goed werkende software te verkrijgen bij die aurora dsp?
de website komt wel wat vertaald over soms; maar het ziet er veelbelovend uit.
hij kan ook fir zie ik en heeft een ruime voorraad van 20.000 taps, dat is
meer dan mijn opendrc, maar dat maak je ook wel weer op als je veel
in het laag gaat corrigeren - RePhase werkt heel geschikt om die
filters te maken.

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 25 jun 2020, 11:28

Minidsp heeft ook de curryman dac, een community project dac op basis van de Sabre ES9023. I'm heb ze zelf gebruikt icm de minidsp sharc dsp. Ik ben hier erg tevreden over, klinkt in mijn opinie heel erg goed, geen ruis te bespeuren en veel detail.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 26 jun 2020, 12:27

De software van de aurora DSP ken ik niet, maar je kan de unit blijkbaar ook met Sigma Studio programmeren, dus dat komt wel goed.

Ja, MiniDSP had de curryman's, nu niet meer, en het is zeker mogelijk andere I2S dacs te gebruiken. Ik heb dan weer gelezen dat er evtl een I2S buffer tussen de sharc en de DACs zou moeten komen, en als men de fotos van de Sharc controller van audiophonics bekijkt, is er een blauw printje met wat dip ICs waarvan de I2S kabels naar de DACs gaan. Op dezelfde print zit volgens mij nog een I2S ingangsselector (dir printje is ook te koop bij audiophonics)

https://www.audiophonics.fr/en/dsp-proc ... 13124.html

t is, wat ik al eerder zei, dus nog best een werkje om het geheel aan elkaar te knopen en I2S signalen zijn wat ingewikkelder dan de 20-20000Hz audio signalen in een buizenversterker. Daarnaast kost de aurora hetzelfde als de sharc, maar heeft dus al alle DACs en ADCs enz enz "on board".

ik denk dat veel kan werken, maar t snelste lijkt mij op dit moment de aurora DSP, mits ie weer in productie komt :)

Fijn Weekeinde
Erik

at Meiborg: ik kom uit Brazilie en zag dat jij daar ook met wat projecten bezig bent geweest. Nog steeds? heb je een website/blog?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 jun 2020, 18:50

erikdebest schreef:Ja, MiniDSP had de curryman's, nu niet meer, en het is zeker mogelijk andere I2S dacs te gebruiken.

ik weet er nog een paar te liggen :sure:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”