Mijn Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Mijn Open Baffle

Berichtdoor hannesie » zo 18 okt 2020, 23:00

pappaleo schreef:Is ook lastig. Die is verstopt achter een gordijntje.

Ik heb nog wel foto's :lol:
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 18 okt 2020, 23:25

Mja, open baffle is feitelijk alleen drivers op een plankje schroeven, het aantal opties die je hebt kwa vormgeving is dan niet zo bijster groot, netzoals 12-20 liter twee-weg boekenplank luidsprekers trouwens, die zien er ook allemaal hetzelfde uit.
Mediocre is not my middle name.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » ma 19 okt 2020, 7:07

pappaleo schreef:Is ook lastig. Die is verstopt achter een gordijntje.

Geen probleem foto zonder doek staat gewoon op't internet .
Zelfs het houtpakket is verkrijgbaar .

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 19 okt 2020, 7:14

Ik sprak voor anderen. Ik ben zelf niet zo van het klonen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 19 okt 2020, 10:24

SSassen schreef:Mja, open baffle is feitelijk alleen drivers op een plankje schroeven, het aantal opties die je hebt kwa vormgeving is dan niet zo bijster groot, netzoals 12-20 liter twee-weg boekenplank luidsprekers trouwens, die zien er ook allemaal hetzelfde uit.

Maar die van 3 - 4 liter passen meestal beter. Mahjah, met OB gaat dat weer niet op.... :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 28 okt 2020, 8:49

meanman64 schreef:En nu de 2 modellen naast elkaar .

links! veel eleganter design en minder groot voor het oog

Hangt misschien wel van de rest van je interieur af wat het beste past uiteindelijk

meanman64

Berichtdoor meanman64 » ma 01 mar 2021, 8:50

Het gaat hier zeeeeeeer langzaam , mede door dat ik alles buiten moet doen en dan moet het buiten droog zijn . Gisteren de 2 baffles aan elkaar gelijmd van 1 OB .
Op de foto zie je hoe ik het verder zou willen opbouwen .
Nu ik s mijn vraag , zijn die tussenschotten een goed idee of niet ?
Voor de stevigheid al zeker maar is dat nadelig voor het geluid ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

floeper

Berichtdoor floeper » ma 01 mar 2021, 9:28

Ik verwacht voor het geluid weinig invloed, het is niet dat de afstand van achter naar voren heel erg vergroot wordt. En de vakken zijn niet zo diep dat het een echte U baffle wordt. Ik zou me der niet zo'n zorgen over maken :)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 01 mar 2021, 11:04

Theoretisch resoneert zo'n ongedempt U-frame op een kwart golflengte, maar als de lengte << breedte zoals is de resonantiefrequentie in de praktijk lager. Zie http://linkwitzlab.com/frontiers.htm#L

Ik zou het niet doen. Beter een steun in het midden aan de achterzijde. Of ging het niet ook om de zijkanten?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 01 mar 2021, 13:28

Boogjes werken perfect.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

meanman64

Berichtdoor meanman64 » ma 01 mar 2021, 14:48

jeroen_d schreef:Boogjes werken perfect.

En het smoelt ook nog mooier :goedzo:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 01 mar 2021, 17:49

Ja en wellicht nog een tip: die eiken zijpanelen lijm ik met Woodmax van Griffon (is een Bison merk). Super sterk en vullend. Blijft verticaal staan dus je kunt op je gemak met lijmpistool aan de gang, het druipt niet naar beneden. Je hoeft niet te klemmen, slechts een keer aandrukken en dan zorgen dat de positie niet verschuift bij het uitharden van de lijm. Vandaar de schilders tape.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 01 mar 2021, 18:15

+1 voor die Woodmax, prima lijm
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 02 mar 2021, 8:35

Zoals op mijn foto dus zonder boogjes , geeft dit problemen buiten dat het optisch minder mooi is ?
Afmetingen van de plankjes zijn 340mm x 140mm x 22mm (tussen de woofers ) en de andere 340mm x 140mm x 36mm

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 mar 2021, 9:56

je maakt nu wel een vierkant achter die woofers, dus als er een resonantie dan wordt die veel sterker
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 02 mar 2021, 10:17

jeroen_d schreef:Ja en wellicht nog een tip: die eiken zijpanelen lijm ik met Woodmax van Griffon (is een Bison merk). Super sterk en vullend. Blijft verticaal staan dus je kunt op je gemak met lijmpistool aan de gang, het druipt niet naar beneden. Je hoeft niet te klemmen, slechts een keer aandrukken en dan zorgen dat de positie niet verschuift bij het uitharden van de lijm. Vandaar de schilders tape.

Henkjan schreef:+1 voor die Woodmax, prima lijm

Ik ben daar recent eens ingedoken en de Griffon en Bison variant van Woodmax verschillen echt, niet alleen in prijs!
Ik heb de Bison variant gekocht uiteindelijk.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 02 mar 2021, 10:56

Henkjan schreef:je maakt nu wel een vierkant achter die woofers, dus als er een resonantie dan wordt die veel sterker

Dus beter het zekere voor het onzekere nemen ?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 02 mar 2021, 11:53

Voor maximaal rendement in het laag kun je het bovenschot laten zitten. Ik geef er de voorkeur aan om het weg te laten, zodat de mid meer ruimte krijgt. Als het goed is heb je met 12" woofers toch al voldoende output.
Voor minimaal resoneren van de cavity achter de woofers zou ik het tussenschot een boog maken of als dat te moeilijk is alleen de hoeken versterken met driehoekige schotten.
Wat betreft die zijkanten bij de mid: de ervaring met ons S2 model (foto) is dat die veel meer ruimte achter zich nodig heeft dan de C1. De C1 klinkt eigenlijk altijd wel, ook dichterbij de muur of hoek. De zijpanelen naast de mid in de S2 geven op de een of andere manier een projectie van het geluid van de backwave die maakt dat je toch liefst de wand achter de speaker op grotere afstand hebt, liefst 1,2 meter.
Ook ons M2 monitor model op een simpele plank van 22cm breed, met dezelfde drivers als de S2, is probleemloos qua plaatsen. Staat bij veel klanten op slechts 60-70cm van de wand zonder probleem.
Dus het model dat je nu bouwt gaat gevoeliger zijn voor plaatsing dan het originele model van Asterduc (de Verenter) dat je eerst van plan was te bouwen. Die van Asterduc lijkt veel op mijn oude MOB3W en die klonk ook eigenlijk altijd wel goed, niet kritisch voor plaatsing.
Het blijft opgaan dat als je uit gaat van puntbronnen, ook voor dipool, dat het makkelijker werkt.
Bv ook de model B van Lyngdorf moet je echt goed uit de wand plaatsen anders klinkt het niet. Te breed paneel en teveel een cavity op de backwave van de mid om een vroege reflectie van de backwave toe te kunnen laten.
Als aan die voorwaarde voldaan is, dan kan het trouwens super goed gaan klinken, dus het hoeft niet per se een probleem te zijn.

floeper

Berichtdoor floeper » di 02 mar 2021, 12:37

Misschien dat je de middelste dwarslat gewoon kunt halveren, dan behoud je de stevigheid.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 02 mar 2021, 18:23

jeroen_d schreef:Voor maximaal rendement in het laag kun je het bovenschot laten zitten. Ik geef er de voorkeur aan om het weg te laten, zodat de mid meer ruimte krijgt. Als het goed is heb je met 12" woofers toch al voldoende output.
Voor minimaal resoneren van de cavity achter de woofers zou ik het tussenschot een boog maken of als dat te moeilijk is alleen de hoeken versterken met driehoekige schotten.
Wat betreft die zijkanten bij de mid: de ervaring met ons S2 model (foto) is dat die veel meer ruimte achter zich nodig heeft dan de C1. De C1 klinkt eigenlijk altijd wel, ook dichterbij de muur of hoek. De zijpanelen naast de mid in de S2 geven op de een of andere manier een projectie van het geluid van de backwave die maakt dat je toch liefst de wand achter de speaker op grotere afstand hebt, liefst 1,2 meter.
Ook ons M2 monitor model op een simpele plank van 22cm breed, met dezelfde drivers als de S2, is probleemloos qua plaatsen. Staat bij veel klanten op slechts 60-70cm van de wand zonder probleem.
Dus het model dat je nu bouwt gaat gevoeliger zijn voor plaatsing dan het originele model van Asterduc (de Verenter) dat je eerst van plan was te bouwen. Die van Asterduc lijkt veel op mijn oude MOB3W en die klonk ook eigenlijk altijd wel goed, niet kritisch voor plaatsing.
Het blijft opgaan dat als je uit gaat van puntbronnen, ook voor dipool, dat het makkelijker werkt.
Bv ook de model B van Lyngdorf moet je echt goed uit de wand plaatsen anders klinkt het niet. Te breed paneel en teveel een cavity op de backwave van de mid om een vroege reflectie van de backwave toe te kunnen laten.
Als aan die voorwaarde voldaan is, dan kan het trouwens super goed gaan klinken, dus het hoeft niet per se een probleem te zijn.

Jeroen ,
Je spreekt van minimum 1,2 meter aan de achterzijde is 7 a 8 meter ook goed ? :lol:
Zie foto hoe de opstelling nu is met de nu gebruikte speakers .

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 02 mar 2021, 19:09

Op zich prima vanuit dat oogpunt maar die rechter speaker vlak onder het schuine plafond zou ik nooit doen.

En wat is dat vreemde paneel links? Dat gaat vervelend reflecteren

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 02 mar 2021, 21:10

Moet nog een ruimte meting doen en dit is niet de definitieve plaats .
Je geloofd het of niet maar het klinkt op dit moment vrij goed voor mij op normaal luisterniveau .

Walt

Berichtdoor Walt » di 02 mar 2021, 21:13

Zou toch proberen een zo symmetrisch mogelijke opstelling na te streven, komt het beeld ten goede.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 02 mar 2021, 21:57

meanman64 schreef:Moet nog een ruimte meting doen en dit is niet de definitieve plaats .
Je geloofd het of niet maar het klinkt op dit moment vrij goed voor mij op normaal luisterniveau .

Dat geloof ik best, alleen als je een groter systeem met ander afstraalgedrag en op zich meer potentie daar neer zet, en die potentie er niet uit haalt, dan heb je kans dat je uiteindelijk niet veel verder komt dan wat je nu hebt. En das zonde van alle moeite. Die opstelling heeft grote kans je zwakste schakel te worden. En je weet, geen systeem is sterker dan...
Misschien wat te zwart/wit uitgedrukt, je nieuwe systeem gaat in ieder geval veel meer dynamiek neerzetten.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » wo 03 mar 2021, 8:30

Jeroen ,
ga je raad zeker terharte nemen .
Wat als ik de speakers zo plaats dat ze beide de schuine plafond zien aan de achterkant ?
Ga straks na't werk wat foto's maken van de ruimte .

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”