Vragen m.b.t. DIY subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Vragen m.b.t. DIY subwoofer

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 22 sep 2019, 23:47

Het feit dat al die programma's een andere uitkomst geven, moet je achterdochtig maken. Ik vond het zo vreemd, dat ik het maar eens gewoon heb uitgerekend. Voor zo ver ik weet zijn de berekeningen in die programma's ook gebaseerd op de standaard "Thiele-Small" theorie, dus hoe ze er allemaal wat anders uit kunnen krijgen is een raadsel, te meer daar ze geen van alle lijken te kloppen. Ze zijn wel allemaal consistent in die zin, dat het antwoord voor Q=0.707 en het antwoord voor Vb=80 L per programma wel overeenkomt. Ik zou bijna denken dat er iets is misgegaan bij de invoer van de gegevens van de driver.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 23 sep 2019, 0:20

Met name de invoer van de dubbele spreekspoel lijkt verdacht. Dat zou zomaar het verschil van 100% tussen de uiterste berekeningen kunnen verklaren.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 sep 2019, 13:42

Ik heb ook de parameters gecontroleerd en ook zelf in de aangegeven volgorde ingevoerd in WinISD, maar die bleef hetzelfde antwoord geven. Ik heb ook met andere drivers de drie programma's vergeleken en ook toen waren er grote onderlinge verschillen tussen de inhoud bij Q = 0.707.
Er lijkt dus iets structureels te zitten in de verschillende uitkomsten van de programma's. Ik ben ook nog even aan de gang gegaan met de serie of parallel van de spoel, ik zie dan geen echte wezenlijke verandering in relatie tussen Vb en Q. Wel ga je flinke verschillen zien in maximale SPL.
Als ik kijk naar b.v. de CSS SDX10 met de hand formules (via spreadsheet) en WinISD, dan kloppen die wel redelijk met elkaar.
Ook de RSS315HF geeft met de hand vrijwel gelijke uitkomst met WinISD, dus ik ga ervanuit dat die wel redelijk klopt, en dat de andere twee programma's wat minder te vertrouwen zijn.
En wat betreft de UM22-12 moet er inderdaad misschien iets zijn met de dubbele spoel, waardoor er iets niet lekker loopt. Wat precies is nog niet helemaal duidelijk, van hoe je de boel er dan wel goed in moet zetten, maar het geeft wel een richting aan om verder te onderzoeken. Want de spreadsheet geeft wel aan dat ik bij deze driver met een wat kleine behuizing weg kan komen dan WinISD aangeeft, dus ik wil wel kijken, hoe dit goed te krijgen, zodat ik in WinISD wat alternatieven goed met elkaar kan afwegen.
In de kale formules, in de spreadsheet zit er niets in wat betreft R en enkel of dubbele spoel en serie of parallel. Is ook logisch gaat om massa stijfheid ophanging etc.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 23 sep 2019, 17:42

Zulke woofers zou ik liever selecteren op basis van vervorming bij de gewenste geluidsdruk en de maximale geluidsdruk in een gegeven kastvolume. Dat is namelijk wat (na correctie met de DSP) de klank en prestaties bepaalt. Om de vervorming te beoordelen heb je metingen nodig. Een indicatie voor een lage vervorming is dat er kortsluitringen in de motor zitten, al hebben bijna alle woofers in deze prijscategorie dat tegenwoordig. De maximale geluidsdruk kan je met WinISD bepalen. Let op dat je de thermische belastbaarheid niet langdurig overschrijdt.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 sep 2019, 21:23

Dat is ook precies wat ik aan het doen was. Uitgaande van een bepaald kastvolume mede bepaald door WAF, welke driver de hoogste maximale geluidsdruk kan halen in het 20-30hz gebied, want daarboven kunnen de meeste wel voldoende output leveren.
Voor de zekerheid kijk je voor een paar mogelijke kandidaten ook in andere programma's en dan valt op, dat in de basis namelijk kastvolume , Q en F3 er behoorlijke verschillen zijn. Als dat aspect al niet te vertrouwen is, wat moet je dan met de andere interessante dingen zoals inderdaad maximale geluidsdruk en cone excursie. Cone excursie zegt niet alles wat betreft vervorming, maar een driver die binnen zijn Xlim blijft en een andere niet, dan kun je wel aannemen dat de eerste minder zal vervormen.
En metingen kun je pas doen, nadat je al een keuze heb gemaakt en de aanschaf gedaan hebt. Vandaar dus zoveel mogelijk simulaties, maar wat nu als de programma's nogal verschillen in uitkomst.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 23 sep 2019, 21:45

Ik kan natuurlijk niet raden wat er aan de hand is, maar er is wel iets dat fout kan gaan bij de invoer van de data.
Het probleem zit in de Thiele-Small parameters. Deze zijn nl. niet onafhankelijk. Je kunt een stel T-S parameters invoeren die niet overeenkomen met een fysisch realiseerbare luidspreker. Om die reden reken ik ter controle de T-S parameters eerst terug naar de fysische parameters Mms, Cms, Rms, Sd, Bl en Re. Sommige programma's (b.v. Akabak) accepteren zo'n invoer. of rekenen daaruit de T-S-parameters voor je uit. Soms blijkt dat de opgave van de fabrikant niet klopt, omdat b.v. de opgegeven Vas en Sd niet kloppen met de uit Mms en fs te berekenen Cms. Dat is een van de afhankelijkheden die maken dat de T-S parameters niet ideaal zijn om een driver te specificeren. Daarom heren fabrikanten: specificeer de fysische parameters, en bereken van daaruit de T-S parameters.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 27 sep 2019, 17:23

Zit hier niks bij?

viewtopic.php?f=21&t=27774

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”