Supertweeter bij fostex fe206en

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Berichtdoor RobertD » ma 12 aug 2019, 16:19

Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 12 aug 2019, 16:57

RobertD schreef:Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.

Emperisch vaststellen of 2 drivers goed in fase staan is best lastig. Ik zou het bij voorkeur meet-technish doen. Tweeter ompolen en kijken of je een 30 of 40 db dip in de response kan krijgen...dan zit je goed :rock:

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

albertk

Berichtdoor albertk » vr 30 aug 2019, 13:35

Overigens, in deze theorie wordt nog immer geredeneerd/gedacht dat geluidsgolven zich als rechte lijnen gedragen. In werkelijkheid propageren de golven zich via veel grotere hoeken natuurlijk.

Ik heb ooit een dB meter geleend, en met 100 Hz /1 kHz op de speaker wilde ik een geluidsdruk meten. Ik had het ding op de bijbehorende standaard staan. Liep ik rond. En zag dat mijn rondlopen al verschil maakte. Natruurlijk de hele kamer is dan ook flink met de muziek bezig: meubels, vloer, plafond, ramen. Die metingen in een donkere oneindige kamer zijn niks en zeggen niets.
Je kunt overigens ook een tweeter nemen die rondom straalt, dus ook naar achteren, en opzij, dat kan wel eens positief uitpakken (ik heb ooit een Bose 501 gehad met ik meen vier rondom stralende tweeters [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.

richard

Berichtdoor richard » vr 30 aug 2019, 18:16

albertk schreef:... [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.
Zo zie je maar weer dat de algemene opinie van zelfbenoemde audiofielen geen norm hoeft te zijn.
Genoeg is beter.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » wo 02 okt 2019, 22:05

Zo, vanavond n beetje gespeeld met een tweeter ter ondersteuning van de fe206en. Ik ben uiteindelijk niet voor een supertweeter gegaan maar heb de
Beyma cp 16 gekozen. Via een L pad aangesloten heb ik deze in alle richtingen gericht gehad maar vind ze uiteindelijk toch het beste klinken, gericht op de luisterpositie. Laat ze voorlopig komende dagen in verschillende richtingen spelen, misschien verander ik nog van gedachten.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » di 15 okt 2019, 13:41

20191015_133237.jpg
20191015_133225.jpg
De afgelopen dagen nog een beetje gespeeld met de tweeters en extra demping in de hoornmond toegevoegd. Tweeters stralen nu recht omhoog. Gericht naar voren klonk het naar een tijdje toch wel erg helder, nu omhoog klinkt het wat ruimtelijker. Door de extra demping in de hoornmond, wordt hetmidden iets getemperd, het gaat de goede kant op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 17 okt 2019, 16:28

Goed bezig!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”