Supertweeter bij fostex fe206en

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Peter 53

Supertweeter bij fostex fe206en

Berichtdoor Peter 53 » ma 05 aug 2019, 18:21

Ik ben nu al een tijdje bezig met de bouw van een backloaded hoorn met de fe206en, en wil er toch een supertweeter bij inzetten. Nu kan ik voor de eveneens fostex ft17h gaan, maar heeft een van jullie ervaring met alternatieven? Ook in dezelfde prijsklasse?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Berichtdoor Henkjan » di 06 aug 2019, 1:28

wat is het waarom je een supertweeter wil?

als alternatief zou ik een zgn ambient tweeter voorstellen, een tweeter die schuin omhoog/achteren gericht staat
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 06 aug 2019, 16:39

Bij mijn philips breedbanders heb ik een super tweeter gehad, hierdoor klonk het geheel wel veel frisser.
Maar, een grote maar zelfs de speaker begon bij het verplaatsen van me hoofd last te krijgen van uitdoving. In het super hoog zijn de golflengtes klein dus kunnen ze het totaal beeld ernstig vertroebelen.
Ik heb die super tweeters eraf gehaald.
En na het toepassen van een elektrische boost in het hoog kan ik nu zeggen een super tweeter is niet eens meer nodig.
De nadelen waren voor mij veel groter dan de voordelen.

Misschien is wat HJ voorstelt wel een goed alternatief.
FOCAL

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » di 06 aug 2019, 16:46

Ik heb het gevoel dat ik toch iets in het hoog mis, zodoende. Maar begin na jullie opmerkingen weer te twijfelen. Hmmm, blijft leuk zelfbouw.

richard

Berichtdoor richard » di 06 aug 2019, 19:48

Zo'n breedbander valt meestal wat vroeg af in de hoogweergave. Wat Bas zegt is ook waar, een supertweeter zal interfereren met de breedbander wat een onrustig hoog kan geven. Met het voorstel van Henkjan compenseer je wat van het gebrek aan balans in de hoogweergave. Het hoog uit de tweeter zal vertraagd op de luisterplaats aankomen waardoor het niet interfereert maar een ruimtelijk effect geeft.
Met een en ander kun je vrij eenvoudig experimenteren met een tweeter in een plankje en een seriecondensator en eventueel een weerstand als de tweeter te veel tweet.
Genoeg is beter.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » di 06 aug 2019, 20:51

Bedankt voor de info, ga ik eerst maar eens n beetje experimenteren.

satefan

Berichtdoor satefan » di 06 aug 2019, 22:36

Volgens mij is de meest efficiënte aanpak om op basis van metingen te bepalen waar het hoog van de breedbander inzakt en hoe de supertweeter dit zou moeten aanvullen. En uiteraard ook fase-metingen doen. Als de super-tweeter uit fase staat te werken met de breedbander dan raak je mijns inziens alleen maar van de regen in de drup.

Wat verstaan we overigens onder 'super hoog'? De meeste van ons zullen (schat ik) boven de 12Khz niet veel meer waarnemen.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Arno

Berichtdoor Arno » di 06 aug 2019, 23:34

Even los van de hoogte van de frequenties die je mist, breedbanders bundelen vaak nogal en dan kan het ook zijn dat je breedte mist in het hoog. Ik heb breedbanders bij de tv, waar ik later ook tweeters bij heb geplaatst voor wat meer breedte. Maar dat is natuurlijk geen muziek dus dan komt het wat mij betreft minder nauw.

richard

Berichtdoor richard » wo 07 aug 2019, 0:00

satefan schreef:Als de super-tweeter uit fase staat te werken met de breedbander dan raak je mijns inziens alleen maar van de regen in de drup.
Op de frequenties waar de supertweeter zijn werk moet gaan doen is de fysieke afstand tussen de tweeter en breedbander al een oorzaak van interferenties op de luisterplaats. Je kan de boel exact afstellen op de luisteras, maar als je enkele tientallen centimeters hoger of lager zit dan krijg je al afwijkingen door weglengteverschillen (30 cm op 3 meter geeft een uitdoving op 11 kHz).
In zo'n geval is een tweeweg waarschijnlijk een betere optie; maar dan ben je m.i. het specifieke sterke punt van een breedbander kwijt.
Wat verstaan we overigens onder 'super hoog'? De meeste van ons zullen (schat ik) boven de 12Khz niet veel meer waarnemen.
Tja; met zo'n oude-lullen-hobby als de onze heb je dat wel.
Genoeg is beter.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 07 aug 2019, 18:10

"Op de frequenties waar de supertweeter zijn werk moet gaan doen is de fysieke afstand tussen de tweeter en breedbander al een oorzaak van interferenties op de luisterplaats. Je kan de boel exact afstellen op de luisteras, maar als je enkele tientallen centimeters hoger of lager zit dan krijg je al afwijkingen door weglengteverschillen (30 cm op 3 meter geeft een uitdoving op 11 kHz)."

Ik weet niet of ik dit helemaal kan volgen. Er kan toch alleen inteferentie zijn in het gebied waar zowel de breedbander als de supertweeter actief zijn? Waar het om gaat is, dat voor dit gebied de drivers in fase moeten staan. De breedbander gaat volgens mij niet actief zijn in het 'super hoog' (wat dit dan ook is).

Doel is volgens mij om een (redelijk) vlakke SPL curve te krijgen van pakweg 50hz tot 15/20 khz om een mooi geluidbeeld te krijgen. Als je alleen een supertweeter toevoegt om hoog toe te voegen, zonder dat het afgestemd is op de hele SPL van de speaker dan krijg je volgens mij niet het gewenste resultaat.

Is er een meting van de huidige setup? Dan weten we iets beter waar we het over hebben.

groet,

Satefan

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » wo 07 aug 2019, 21:03

Ik heb niet de middelen om metingen te doen. Ik streef ook geen rechte frequentie curve na, is ook onbegonnen werk met een breedbander. Echter de muziekbeleving met n hoornsysteem is in mijn beleving onovertroffen, ze klinken gewoon lekker, maar vroeg me af of het hoog aangevuld kon worden. Misschien gewoon n beetje gaan experimenteren.
Het gaat hier overigens om de fe206en in de behuizing van de fe208ez
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 08 aug 2019, 10:11

Ik heb hier nog een paartje Audax PR125T1 liggen. Die mag je weleens uitproberen. Het zijn hoorntweetertjes, dat sluit leuk aan bij het concept.

https://www.rumoh.eu/speakers/audax/twe ... ax-pr125t1

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 08 aug 2019, 10:16

Ik zie in het andere topic dat je boxen al lang klaar zijn... wauw. Mooi project, dat schreeuwt om een mooie buizenversterker!

Ben wel nieuwsgierig naar de klank van deze imposante kasten (die komen hier de huiskamer niet in, ben ik bang)

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » do 08 aug 2019, 15:20

Ze zijn nu net n beetje ingespeeld, geloofde hier nooit zo in maar scheelde echt enorm.
Moet hier op zolder ook nog n paar hoorntjes hebben liggen maar momenteel is tijd het grootste probleem.
Je kan ze overigens altijd n keer komen beluisteren hoor. Helaas niet op buizen, maar komt misschien nog.

molekuul

Berichtdoor molekuul » do 08 aug 2019, 17:10

Hoi Peter,

Ik heb hier in Goirle nog een paar Ft17 hoorntjes liggen. Die mag je wel lenen
Kun je wat proberen. Met 1uF als condensator, moet ie het wel gaan doen.

Groetjes,

Joris

richard

Berichtdoor richard » do 08 aug 2019, 21:55

satefan schreef:Ik weet niet of ik dit helemaal kan volgen. Er kan toch alleen inteferentie zijn in het gebied waar zowel de breedbander als de supertweeter actief zijn? Waar het om gaat is, dat voor dit gebied de drivers in fase moeten staan. De breedbander gaat volgens mij niet actief zijn in het 'super hoog' (wat dit dan ook is).
Stelling van Pythagoras. Als je de fase van de luidsprekers optimaal hebt afgesteld op de luisterplaats en dan 30 cm hoger of lager gaat zitten dan veranderd de weglengte vanuit de luidsprekers zodanig dat je daar uitdoving krijgt.

Een 8" breedbander gaat tot zo'n 12 tot 15 kHz, een beetje afhankelijk van het soort. Als je de supertweeter pas daarboven gaat inzetten is er verder geen probleem. Maar waarschijnlijk laat je zo'n ding al veel eerder inkomen.
Genoeg is beter.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 09 aug 2019, 11:22

Als je de tweeter in een los kastje bovenop je box plaatst kun je nog een beetje spelen met de fasegelijkheid door het kastje naar voren en achteren te verplaatsen.

Die FT17 tweeters had ik destijds ook in mijn "Klonatines" zitten. Ook met een 1uF condensator in serie, zoals Molekuul al voorstelt.
Twee simpele plankjes onder een hoek van 90 graden en de tweeter erin maken al een testopstelling mogelijk.

Zou een leuke luistersessie zijn.... en dan wil ik nog wel een buizenversterker (of twee) meenemen ;-)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 09 aug 2019, 12:09

En zo kan je ook makkelijk testen of tweeter naar voren of achteren gericht beter klinkt
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » vr 09 aug 2019, 14:23

Heren bedankt voor alle info. Ik heb nu een paar weken vakantie, dus kom hier zeker op terug. Altijd leuk om met mensen met meer ervaring te luisteren. Nooit te oud om te leren he.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 09 aug 2019, 14:26

richard schreef:
satefan schreef:Ik weet niet of ik dit helemaal kan volgen. Er kan toch alleen inteferentie zijn in het gebied waar zowel de breedbander als de supertweeter actief zijn? Waar het om gaat is, dat voor dit gebied de drivers in fase moeten staan. De breedbander gaat volgens mij niet actief zijn in het 'super hoog' (wat dit dan ook is).
Stelling van Pythagoras. Als je de fase van de luidsprekers optimaal hebt afgesteld op de luisterplaats en dan 30 cm hoger of lager gaat zitten dan veranderd de weglengte vanuit de luidsprekers zodanig dat je daar uitdoving krijgt.

Een 8" breedbander gaat tot zo'n 12 tot 15 kHz, een beetje afhankelijk van het soort. Als je de supertweeter pas daarboven gaat inzetten is er verder geen probleem. Maar waarschijnlijk laat je zo'n ding al veel eerder inkomen.

Volgens mij is het niet zo eenvoudig.

De eerste vereiste is dat de fase electrisch klopt voor beide drivers, en dat ze 'aligned' zijn vanuit het akoestisch centrum van de drivers (of een correct fysieke offset in het kastontwerp). In het overgangsgebied (waar het mbt fase over gaat), komen de golven dan tegelijkertijd aan. Ze doven niet uit, omdat ze voor de afstand tussen driver(s) en luisteraar gelijktijdig, (bijna) dezelfde weg afleggen. De golven in het overgangsgebied lopen netjes synchroon in het tijd-domein.

Als je vervolgens iets hoger (of lager) gaat zitten, dan verandert inderdaad de afstand tussen ontvanger en beide drivers. Dit zou een klein verschil in fase kunnen introduceren (de 15K toon uit de breedbander komt iets eerder of later bij de ontvanger dan de 15K toon uit de supertweeter). Je hersenen zullen dit toch ervaren als 1 geluid (wet van 1e golf-front, Haas effect etc).

Dit is met name zo als je een rechte lijn uit de driver en de luisteraar zou trekken en daar een driehoek van maakt (zoals pythagoras ons helpt om dan de lengtes van de schuine zijden te berkenen). Echter, de drivers stralen niet (alleen) recht, in een enkele lijn af. Zowel in de horizontale als in de verticale as zullen ze ook onder een hoek uitstralen. Zolang dat maar in het tijd-domein gelijk is, komt het volgens mij goed.

Echt uitdoving / inteferentie vind volgens mij plaats als de fase niet klopt tussen beide drivers. Kortom, de gelijktijdigheid van de drivers is belangrijker met betrekking tot uitdoving / inteferentie dan de hoogte van de luisteraar.

groet,

Stefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 09 aug 2019, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » vr 09 aug 2019, 15:23

Geweldig om te lezen dat een in mijn ogen simpele vraag een leerzame discussie kan uitlokken.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 09 aug 2019, 15:51

Peter 53 schreef:Geweldig om te lezen dat een in mijn ogen simpele vraag een leerzame discussie kan uitlokken.

"We benne op de wereld om mekaar te hellupuh nie woar?"

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » za 10 aug 2019, 17:00

We hebben hier , zo'n 8 jaren geleden , 12 setjes BLH gebouwd voor de FE166En.
Die zijn in een later stadium geupgrade met een FT17h , allemaal !!
Gewoon in een los opzet kastje boven op de BLH.
Japanse manier : een C in serie met de FT17h.
Waarde is even zoeken maar tussen de 1 en 2,2 uF was waar iedereen op uit kwam.

Kan de tweeter , en de combinatie , dus uit eigen ervaring aanbevelen.
Echt een verbetering !!

Veel plezier met je hoorns :) is echt een aparte manier van muziekbeleven.

mvg. Leon

richard

Berichtdoor richard » za 10 aug 2019, 18:14

satefan schreef:Volgens mij is het niet zo eenvoudig.
Daar ben ik het mee eens. Bij dergelijk hoge frequenties is de golflengte enkele cm's. Er van uitgaande dat de elektrische fase in orde is en je het akoestische centrum van beide luidsprekers op dezelfde afstand hebt zal de tweeter een paar centimeter naar voor of naar achteren al uitdoving geven doordat de golftop van de breedbander dan kan samenvallen met het golfdal van de tweeter.

Op een afstand van 3 meter geeft 30 cm hoogteverschil een weglengteverschil van 1,5 cm, wat overeenkomt met de halve golflengte van iets meer dan 11 khz. Ik weet niet of het Haas effect hier dan een rol gaat spelen, volgens mij wordt deze golflengte fysiek uitgedoofd door interferentie. Je hebt twee bronnen en de afstand tussen de bronnen is groot ten opzichte van de golflengte.
Genoeg is beter.

satefan

Berichtdoor satefan » za 10 aug 2019, 23:11

richard schreef:
satefan schreef:Volgens mij is het niet zo eenvoudig.
Daar ben ik het mee eens. Bij dergelijk hoge frequenties is de golflengte enkele cm's. Er van uitgaande dat de elektrische fase in orde is en je het akoestische centrum van beide luidsprekers op dezelfde afstand hebt zal de tweeter een paar centimeter naar voor of naar achteren al uitdoving geven doordat de golftop van de breedbander dan kan samenvallen met het golfdal van de tweeter.

Op een afstand van 3 meter geeft 30 cm hoogteverschil een weglengteverschil van 1,5 cm, wat overeenkomt met de halve golflengte van iets meer dan 11 khz. Ik weet niet of het Haas effect hier dan een rol gaat spelen, volgens mij wordt deze golflengte fysiek uitgedoofd door interferentie. Je hebt twee bronnen en de afstand tussen de bronnen is groot ten opzichte van de golflengte.

Toch denk ik dat het anders is (lekker eigenwijs). De gelijktijdigheid van de drivers verandert niet, waar je je hoofd ook positioneert. Er vind pas echt uitdoving plaats als het vanaf de bronnen (de drivers) niet gelijktijdig is. Uitgaande van goede electrische en mechanische fase.

De 1.5cm verschil (bij 11khz) vind pas plaats bij de ontvanger, kortom, bij je oren. Je oorschelp is al groter dan 1.5 cm. Inderdaad zou je theoretisch het geluid uit de woofer of tweeter met een halve golf kunnen missen. Maar dat betekent nog niet dat de golven opeens uit fase staan en uitdoven, je mist gewoon een stukje golf van 1 van de 2 drivers(of je houd een stukje over, maar net hoe je het bekijkt). Het zou wel kunnen betekenen dat de waarneming iets beïnvloed wordt. Je hersenen zullen dit volgens mij goed kunnen verwerken. Ik denk dat je met name de veranderende positie van je oren ten opzichte van de ruimte-reflecties zal waarnemen.

Overigens, in deze theorie wordt nog immer geredeneerd/gedacht dat geluidsgolven zich als rechte lijnen gedragen. In werkelijkheid propageren de golven zich via veel grotere hoeken natuurlijk.

Stefan

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”