Advies voor cheap & dirty zelfbouw bassguitaar versterker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Advies voor cheap & dirty zelfbouw bassguitaar versterker

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 14:55

Beste forumgenoten,

Mijn vriendin speelt oa basukelele en basgitaar, ze heeft daar een mooie versterker voor die gebruikt wordt bij optredens etc. Echter is het een heel gesleep bij festivalletjes zoals Oerol waarbij we steeds op andere locaties op straat speelden.

Ik zit een beetje te kijken of ik zelfs iets cheap & dirty in elkaar kan batsen voor dit soort gelegenheden.

Eisen:

- moet acceptabel/lekker klinken natuurlijk
- goedkoop!
- licht & liefst zo klein mogelijk (dus geen dubbele 12" etc)

Was het voor een normale gitaar, zou ik bijvoorbeeld voor een 12" Senon gaan in een OB kast. Maar ja, zie daar maar eens 41hz op een acceptabel geluidsniveau uit te krijgen.

Heb ook gekeken naar coax etc maar eigenlijk heb ik helemaal geen verstand van gitaar versterkers wat de boel niet eenvoudiger maakt.

Iemand tips voor een goedkope luidspreker en kastopties als uitgangspunt?

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Shadow

Re: Advies voor cheap & dirty zelfbouw bassguitaar versterker

Berichtdoor Shadow » ma 05 aug 2019, 17:36

Wouter weet dat, maar of ie het wil delen...

AntonZ
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor AntonZ » ma 05 aug 2019, 17:53

Ik kan je weinig concreet advies geven, maar deze:

meiborg schreef:zie daar maar eens 41hz op een acceptabel geluidsniveau uit te krijgen

die kun je laten varen. De grondtoon is niet zo interessant voor basgitaar. En al helemaal niet als het compact en goed draagbaar moet zijn. Eerste harmonische en daarboven, daar gebeurt het allemaal. Ik zou daarom mikken op iets dat vanaf rond 80Hz redelijk presteert. Dat werkt goed genoeg en is een heel stuk compacter te bouwen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 05 aug 2019, 17:56

Ik denk dat je je budget (gaat altijd meer kosten dan je denkt) ook moet afzetten tegenover de prijs van een gebruikte Peavey, Laney, Marshall, Crate of Fender. Je hebt niet alleen een kastje en luidspreker nodig, maar ook een voeding, voortrap, en eindtrap, aansluitmateriaal, beschermhoekjes, grill en dat soort zaken.
Of je moet een groot deel van de spullen al in huis hebben, dan ligt het inderdaad wat anders.

Moet het ook op accu kunnen draaien, of gewoon op netspanning ?

Overigens begint een "gewone" gitaar pas bij ongeveer 80 Hz.
Overigens (2) is het of een bassguitar, of een basgitaar.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 19:19

Dank voor de reacties zover!

Ik heb vandaag even de zoekfunctie gebruikt met wat uitgebreidere zoektermen en kwam het draadje van Wouter, Arjank en Bas al tegen. Stonden ook zeer bruikbare tips in oa afstemmen rond 48hz of 55hz afhankelijk van viersnarige of vijfsnarige bas als beste compromis etc.

Echter waren zij op zoek naast de beste prestaties, waar het hier vooral cheap, licht en klein moet. Net even andere insteek.

Ik heb ook gekeken naar tweedehands, eventueel om te kannibaliseren voor de onderdelen.

Eigenlijk dacht ik aan externe versterking, gewoon op het lichtnet. Qua beschermhoekjes, handvatten etc heb ik nog een koffer van de Roland om te kanabaliseren. Maar inderdaad, het wordt al snel prijzig.

Dit jaar zijn we het hele eiland over gefietst, ik met een trolley met Roland RD500 achter de fiets, zij met de Ukelele op de rug, versterker bij mij op de trolley, het was al een act op zichzelf.

We willen vooral licht & klein, dat zou fijn zijn.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op ma 05 aug 2019, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 05 aug 2019, 19:20

Hoe goedkoop is goedkoop?
En hou luid moet het precies gaan?

Ik heb hier nog een B&C 12CL76 die voor een schappelijke prijs weg mag.
Echter zul je daar wel het eea actief voor moeten corrigeren.

Een andere goedkope optie is de Lavoce NBASS08-20-8 in ongeveer 16-20 liter voor ongeveer 50 euro.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 19:23

Nou inderdaad, wat is goedkoop. Ik denk het beste compromis tussen prijs, gewicht en kwaliteit. 300,- zoiets? Ik ga even googelen naar die Lavoce!

Zo'n Lavoce, daar moet toch iets heel acceptabels mee te maken zijn lijkt mij. Het hoeft niet superhard, 20l is lekker compact ook. Zou dat nog moeten worden aangevuld met een tweeter of 3" breedbander?

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 05 aug 2019, 19:46

viewtopic.php?f=4&t=27610

speur daar eens doorheen, staat wat mooie info in, net als het 'mini PA systeem op accu?' draadje in dit forum.
B&C woofer met peerless tweeter waar wouter over vertelt zou eens mooi kunnen aansluiten

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 20:03

Dank je! Leesvoer, komt goed uit, nog twee uur met de trein.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 05 aug 2019, 20:05

Sja, het hangt allemaal een beetje af wat voor muziek je speelt.
Uit zo'n bas uke komt niet heel veel hoog meer, dus ik denk dat je met enkel een 8" al heel ver komt.
Eventueel kun je er nog wel bijzetten voor het hoog, maar dan kom je al heel snel bij een gewoon 2-weg monitor.
Wanneer het niet mega hard hoeft, zou je nog een Beyme 3FR30 kunnen proberen.

Vele jaren geleden had ik ooit zoiets met een Mivoc AW2000 en dat ging voor mijn basgitaar hard zat.
Maar ik speel dan ook voornamelijk Jazz, akoestisch en wereld muziek (om het zo maar even te noemen)
Op het podium kun je de rest beter gewoon doorversterken naar PA (worden de mannen achter de mixers ook een heel stuk vrolijker van)

Maar als het ligt moet ken ik niks beters dan B&C of LaVoce.
Waarbij B&C hierbij wel het betere merk is, maar ik weet niet hoe ver je het budget wilt rekken?

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 20:20

Ik rek het budget liever niet teveel. Er staan hier al drie Samick versterkers in de maten flink, flinker en "past niet achter in de Nissan".

Het is echt puur voor de niche waarbij portable belangrijk is. We spelen vooral akoestisch waar mogelijk (behalve ik met mijn digitale piano), stijl is hoofdzakelijk Folk. Banjo/bouzouki, gitaartje, bas ukelele, piano en drummer op een klein setje gemaakt van een doos met entourage er op.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 05 aug 2019, 20:34

meiborg schreef:Ik rek het budget liever niet teveel. Er staan hier al drie Samick versterkers in de maten flink, flinker en "past niet achter in de Nissan".

Het is echt puur voor de niche waarbij portable belangrijk is. We spelen vooral akoestisch waar mogelijk (behalve ik met mijn digitale piano), stijl is hoofdzakelijk Folk. Banjo/bouzouki, gitaartje, bas ukelele, piano en drummer op een klein setje gemaakt van een doos met entourage er op.

Sja, het is altijd beetje lastig te zeggen, hangt ook zeer sterk van de zaal/omgeving af.
Als het echt 8" en klein moet blijven kun je evt nog voor de B&C 8BG51 gaan, maar die zijn wel rond de 100 euro per stuk.
Zonder actieve correctie wordt het anders wel erg lastig.

Andere tip, maak de kast van populieren multiplex. Evt met dun laagje hard multiplex aan de buitenkant.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 20:41

Dank voor alle tips, ik leer er ook weer van!

Zou zo'n 8" van Lavoce nog goed te horen zijn op straat? Beetje straatmuziekant stijl, dat is het voor bedoeld.

John P

Berichtdoor John P » ma 05 aug 2019, 21:19

Moet de piano ook op de basbox of heb je een eigen versterking? Als je twee combi's mee moet slepen, dan kun je beter een mengpaneeltje aanschaffen.
Waar een weg is is ook een omweg.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 21:43

Nee de piano heeft zijn eigen cab, versterkt

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 05 aug 2019, 22:17

meiborg schreef:Dank voor alle tips, ik leer er ook weer van!

Zou zo'n 8" van Lavoce nog goed te horen zijn op straat? Beetje straatmuziekant stijl, dat is het voor bedoeld.

Ik denk het wel, maar het hangt allemaal beetje af hoe hard de rest gaat.

Toevallig heb ik er nog een liggen.
Ik weet niet waar je huis woont (stuur anders even een PM), maar je mag deze wel ff in bruikleen nemen om te kijken of het hard genoeg gaat voor je.
(zit midden in de verhuisdozen, dus ik doe er voorlopig niks mee).
Wat voor versterking komt er eigenlijk aan te hangen?

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 05 aug 2019, 22:20

Ik overleg het even met de Freundin, wat een sympathiek voorstel! Qua versterking waar ik nog aan het kijken, ik heb nog wat zooi van Ebay liggen ergens, ooit gebruikt voor mijn Ripole's, meen 500 watt mono tda chipversterkers

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 05 aug 2019, 22:31

meiborg schreef:Ik overleg het even met de Freundin, wat een sympathiek voorstel! Qua versterking waar ik nog aan het kijken, ik heb nog wat zooi van Ebay liggen ergens, ooit gebruikt voor mijn Ripole's, meen 500 watt mono tda chipversterkers

Geen probleem. Ik bedoel voor wat proberen is een paar plankjes zo in elkaar gezet.
Met 1 woofer kun je heel makkelijk semi actief filteren (RC circuitje op de ingang van de amp) om zo bafflestep te compenseren.
Misschien klanktechnisch niet helemaal ideaal, maar op die manier kun je prima een gevoel krijgen of het voor die band hard genoeg gaat.
Theoretisch zou het moeten kunnen, maar je wilt ook niet dat de woofer continu op z'n tenen moet staan, zeker met wat EQ erbij ed zit je bij live muziek al heel snel aan de max. Ik zou zelf dan eerder ook een klein PA systeem aanraden (dat is klanktechnisch ook beter) voor de hele band.

Bedenk overigens wel dat je toch ongeveer 200W @ 8ohm nodig zult hebben. Met een 200W @ 4ohm haal je het dan niet qua voedingsspanning.
Dan zul je dus naar 400W moeten.

Rody

Berichtdoor Rody » wo 07 aug 2019, 11:00

Ps ik heb laatst zelf een baskastje in elkaar gebatst met een Visaton BG20 breedbander. Gepoort in 25l, afgestemd op ik meen 75Hz. Bereikt xmax bij 35W. Ik heb er nu een 5W buizenbasversterkertje aan hangen en dat gaat voor in de huiskamer eigenlijk al te hard. Ik weet niet of het voor buiten hard genoeg gaat. Zit nu op de camping maar ik kan dit weekend wel de winisdpro file posten als je interesse hebt...

Afbeelding

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 aug 2019, 14:27

Shadow schreef:Wouter weet dat, maar of ie het wil delen...

Ja hoor, geen probleem. Maar wat is handig...
Ik zou een Markbass Micromark proberen ergens te scoren. 8' combo dat klein en licht is, en echt goed klinkt.
Passief kun je daarbij wel in de buurt komen, maar je verbetert hem niet zomaar.
Arjank heeft de Piccolo8 hoornreflex gebouwd, met een Oberton 8MB201. Dat is een klein ding.
Acoustic Alignment heeft voor echt klein een B-108, met een 6,5" maar dat zou ik niet snel aanraden. Een fractie meer liters en je kunt een stuk meer.

Een 12" lijkt me sterk overdreven, een lichte en goede 10" is de B&C 10CL51. Qua T/S parameters is die ook een stuk geschikter voor basgitaar luidsprekers Dan die 12CL64. Die wil niet eens laag afgestemd worden, en die 10" kan zelfs prima zonder tweeter en zonder filter in 30 liter.
http://www.loudspeakerdatabase.com/BC/10CL51

Hier is te koop:
https://www.proaudiowebshop.nl/shop/pro ... s_id=15435

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 07 aug 2019, 19:27

wouter schreef:
Shadow schreef:Wouter weet dat, maar of ie het wil delen...

Ja hoor, geen probleem. Maar wat is handig...
Ik zou een Markbass Micromark proberen ergens te scoren. 8' combo dat klein en licht is, en echt goed klinkt.
Passief kun je daarbij wel in de buurt komen, maar je verbetert hem niet zomaar.
Arjank heeft de Piccolo8 hoornreflex gebouwd, met een Oberton 8MB201. Dat is een klein ding.
Acoustic Alignment heeft voor echt klein een B-108, met een 6,5" maar dat zou ik niet snel aanraden. Een fractie meer liters en je kunt een stuk meer.

Een 12" lijkt me sterk overdreven, een lichte en goede 10" is de B&C 10CL51. Qua T/S parameters is die ook een stuk geschikter voor basgitaar luidsprekers Dan die 12CL64. Die wil niet eens laag afgestemd worden, en die 10" kan zelfs prima zonder tweeter en zonder filter in 30 liter.
http://www.loudspeakerdatabase.com/BC/10CL51

Hier is te koop:
https://www.proaudiowebshop.nl/shop/pro ... s_id=15435

Ik ken adresjes waar die voor 70 euro te koop is.

Maar ja, dit was idd ook zo ongeveer mijn idee.
Ik dacht eigenlijk dat ik ergens nog een 10CL51 had liggen, maar ik moet dan even tussen de verhuisdozen kijken....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 aug 2019, 20:16

mag ik dat adresje ook ;-) of bedoel je TLHP?

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 09 aug 2019, 9:37

We zijn toch aan het kijken voor een PA setje, na alle adviezen hier in die richting!

Voorlopig is het plan dus van de baan. Bedankt voor alle reacties!

Mvg Reinder

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”