Welke staanders onder kleine boxen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Welke staanders onder kleine boxen?

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 aug 2019, 11:45

Er is hier geen mooi setje staanders om de Prestigious Two op te zetten, die moeten toch behoorlijk stevig zijn en de juiste hoogte hebben. Vraag voor de akoestisch beter onderlegden, wat is het effect als ik er gewoon een setje andere speakers onder zet zoals op de foto?
7C9A4855-5F30-4723-A609-007614A64278.jpeg
Ik heb wel eens begrepen dat dat teveel midbas oplevert. Wat als ik met houtblokjes wat meer ruimte creëer tussen de P2 en de andere box? Of moeten ze echt op “open” staanders tot op de vloer?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John P

Re: Welke staanders onder kleine boxen?

Berichtdoor John P » ma 05 aug 2019, 11:50

Gewoon proberen, als ze goed klinken lekker genieten. Pas wel op dat je geen wollen sokken draagt want dat slokt alle vrouwenstemmen op. Maar even serieus, de baffle wordt vergroot en daardoor kun je iets meer bas krijgen. Dit staat niet in verhouding tot de invloed van de ruimte op de akoestiek. Laat je niet bang maken maar oordeel lekker zelf.
Het kan wel zijn dat de onderste luidspreker als een bas-absorber gaat werken. Als je de aansluitklemmen van de onderste met elkaar verbindt dan is dat ook geen punt meer.
Waar een weg is is ook een omweg.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 05 aug 2019, 13:05

Tsja. Zo'n prachtige speaker verdient toch wel een knappe standaard?
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 05 aug 2019, 13:29

Weet niet of het nog in de mode is maar ik kocht ooit 50cm hoge cylindervazen in een tuncentrum en stortte ze vol met aquarium grind voor gebruik als monitorstand :D Werkt niet met kleine kinderen: Kan niet tegen omvallen!
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 aug 2019, 13:50

Bedankt voor de reacties! Natuurlijk verdienen deze boxen fatsoenlijke stands als ze in een “vaste” opstelling in de huiskamer zouden komen. Maar op dit moment heb ik die stands nog niet, terwijl ik later deze week wel naar de afstemming van de boxen wil kijken. Je moet dit ook eigenlijk als een algemene vraag zien, wat is de rol van de vorm van de stands op de weergave.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 05 aug 2019, 15:05

John P schreef:de baffle wordt vergroot en daardoor kun je iets meer bas krijgen. Dit staat niet in verhouding tot de invloed van de ruimte op de akoestiek. Laat je niet bang maken maar oordeel lekker zelf.

+1
De luidspreker 10cm verplaatsen, of later de definitieve standplaats bepalen, zal meer invloed hebben.

John P schreef:Het kan wel zijn dat de onderste luidspreker als een bas-absorber gaat werken. Als je de aansluitklemmen van de onderste met elkaar verbindt dan is dat ook geen punt meer.

En een eventuele reflexpoort in die kast zou ik ook even afsluiten.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 05 aug 2019, 17:12

VintageHarry schreef:Je moet dit ook eigenlijk als een algemene vraag zien, wat is de rol van de vorm van de stands op de weergave.

Okay. Dat is een duidelijke vraag!

Bij mijn speakers heb ik zowel 50mm als 40mm dikke staanders geprobeerd, en ook gemeten. Er was in het hoog wel wat veranderingte zien door de reflectie (een bredere poot reflecteerd weer iets grotere golven), maar minimaal. Dat ga je volgens mij niet horen.

De hoogte is belangrijk voor de balans tussen direct geluid en de eerste vloerreflectie. Dit kan dan weer wat invloed hebben op de ruimtelijkheid. Doorgaans is de vloerreflectie de eerste reflectie (afhankelijk uiteraar van hoever de muren staan en andere objecten in de buurt van de speakers).

Even kijken of ik die metingen nog ergens heb.

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 05 aug 2019, 17:23

Mijn ervaring met monitor modellen is toch wel dat wanneer je de ruimte onder de speaker vrij laat (dunne ronde poot) de stereo afbeelding beter en ruimtelijker wordt.
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 aug 2019, 18:04

@ Stefan, fijn dat je dit wilt opzoeken! De eerste reflectie wordt inderdaad de vloer, ik heb een lage luisterstoel en wil de tweeters toch op oorhoogte. Aan de andere kant is die vloer wel bekleed (jute tapijt met ondertapijt) en het plafond niet. De muren zijn bekleed met kasten en zo.

@ Peter, vandaar inderdaad de vraag. Een setje ronde vazen opzoeken dan? :wink: . Er is me al wel een ronde kattenkrabpaal aangeboden :roll:

@ Marp en JohnP, de speakers staan ook bij het inspelen al op de plaats waar ze “definitief” kunnen komen. Ik heb nog wel een paar lege luidsprekerkasten om eronder te zetten, dan hoeft er niets kortgesloten of dichtgemaakt te worden :wink:

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » ma 05 aug 2019, 19:47

Hoi Harry

Misschien kun je wat in de kringloop winkel vinden.
Als het niet lukt laat het maar weten dan kan ik van vurenhout wat ik nog heb liggen wel 2 stands op maat maken.

Veel luisterplezier
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 aug 2019, 19:51

Op Marktplaats en in kringloopwinkels is vaak wel wat te vinden, er is ook geen grote haast bij. Maar wel bedankt voor je mooie aanbod!
De eerste box staat inmiddels te spelen, klinkt heel volwassen voor dit formaat :D

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 aug 2019, 20:54

Ik heb het heel simpel en goedkoop gedaan met nep-steigerhout van de Gamma die in diverse kleuren te krijgen is en plankjes mdf met fineer wat over was.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 aug 2019, 22:14

Dat past er mooi bij zo! :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 05 aug 2019, 23:32

Wel de snelste oplossing!
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 08 aug 2019, 17:24

Marktplaats was ook een snelle oplossing, vanmiddag een set stevige en hoogteverstelbare steunen binnengekregen. Met vintage look ;)
960350A9-CC23-4380-8F06-A8CA2E3D6186.jpeg

Er moet eigenlijk nog wel een plankje op voor de stabiliteit van de box.
Beide P2 boxen staan trouwens inmiddels (in) te spelen :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 aug 2019, 17:40

Mooie oplossing! Mooie vintage look ook :rock: Is vast van een goochelaar geweest: Heeft de kist met doorgezaagde meisjes op gestaan :D
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 08 aug 2019, 17:53

:lol: Da’s nog eens wat anders dan een plaatje MDF doorzagen zoals we hier doen :lol:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”