Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Berichtdoor ds23man » ma 22 jul 2019, 17:44

Maar om dan de Snollebollekes als testtrack te gebruiken..... :shock:
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 22 jul 2019, 18:06

Nee, een feest track i.p.v. test track!!! :-"
Hans

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 22 jul 2019, 21:46

ds23man schreef:Maar om dan de Snollebollekes als testtrack te gebruiken..... :shock:

Haha, fratsen van de oudste dochter met de Qmusic top 500 foute uur 2019.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » di 23 jul 2019, 21:49

Zeer geslaagd project...
Wat vind de dochter ervan ?
Apollo 13, TVA 751, ZBA Amp, Bryston 2B Pro, Marantz HD DAC1

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 24 jul 2019, 17:16

Die is helemaal blij. “Ziet er mooi uit en fantastisch geluid”
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 25 jul 2019, 19:56

Mooi hoor Jeroen!

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 26 jul 2019, 20:55

jeroen_d schreef:Troels heeft er nog een aardig uitgebreide studie naar gedaan: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Hier wordt een eindcorrectie van k=0.732 genoemd ten aanzien van de lengte van de poort, ook weer uitgaande van een einde zonder baffle intern in de kast en een einde eindigend op de baffle van de kast. Daar is het dan kD waarbij D de diameter van de poort is (0.732 is ongeveer de helft van 1.46). Komt dus op hetzelfde neer.

Het experiment van Troels, hoe aardig ook, is beperkt tot een externe baffle ter grootte van de bodemplaat van zijn box.
De aanname bij de bepaling van de theoretische eindcorrecties was:
Unbaffled: de golffronten in de pijp zijn vlak.
Baffled: De schermplaat is groot t.o.v. de golflengte.
Het experiment van Troels heeft deze laatste voorwaarde zeker niet gehaald. Voor mij zou het interessant zijn te weten hoe de eindcorrectie zou zijn bij gebruik van normale kastfronten. Is de waarde van 0.613 van toepassing op een bookshelf kastje?
Komen we bij een stevige kast met een front van zeg 60cm x 100 cm al aan de eindcorrectie waarde van 0.849?
En tot slot: ook bij transmissielijnen met open uiteinde is sprake van een eindcorrectie. Die zal echter meestal weinig invloed hebben gezien de pijplengtes van 2 m of meer.
groet,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » za 27 jul 2019, 10:21

Mooi project! Met fijne drivers.
Open en eerlijk, luisteraars laten ervaren wat de voordelen van dipool zijn.
Minder vervorming, minder verkleuring en veel sneller, waardoor je een open en eerlijke geluidsweergave krijgt die boeit!

Groet Hans

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 27 jul 2019, 14:44

Nog even over die eindcorrecties van Troels:
Volgens mij bewijzen zijn meetresultaten dat de toegepaste baffle zo klein was, dat de kleinste eindcorrectie bleef gelden.
Baffle of geen baffle maakte geen verschil.
Nu een rekenvoorbeeld:
Hier is de pijplengte berekend voor Vb=30 L, afstemfrequentie 40 Hz, eindcorrectie twee maal 0.613
Als je de berekende pijplengte zonder eindcorrectie,llp(d), met eindcorrectie Lp(d) uitzet en tabelleert tegen de pijpdiameter d, krijg je het volgende: ( de laatste kolom is de relatieve verandering in %)
Eindcorr.jpg

blauw gestippeld is berekend zonder EC, rood is idem met EC, groen is EC.
Bij zeer kleine pijpdiameter (1cm) is de eindcorrectie zo groot dat de pijplengte nul wordt.
Bij een diameter van 7 cm bedraagt de eindcorrectie 22% van de berekende lengte, bij 15 cm diameter zakt de eindcorrectie naar 10.5 %. De pijp krijgt daar de onrealistische lengte van 77 cm.
Inderdaad bedraagt de eindcorrectie bij een gemiddelde pijp zo'n 15 -25 %, zelfs al met de laagste waarde van de eindcorrectie.
Heeft Troels toch nog gelijk...
Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 09 apr 2020, 18:31

Kleine update. Inmiddels hebben de speakers lage standaards gekregen. Omdat ik niets kon vinden kant-en-klaar wat ook mooi en strak was toch maar weer zelf aan de slag gegaan. Een boxje van 20bx30dx24h gemaakt en gevuld met basalt split grind. Bekleding weer met decoratiefolie. Het speakertje ziet er stoer uit zo naast de Daudio W1 :)
standaard.png

De hoogte is bewust laag zodat hij in de woning van mijn dochter rechts in de hoek kan net onder het grote TV scherm en links onder het raam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rho

Berichtdoor rho » do 09 apr 2020, 19:46

Netjes gedaan. Een ook een merk-labeltje erop zie ik. :)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 10 apr 2020, 10:18

Jeroen, ik stuitte gisteravond op jouw topic over het ontwerp en bouw van de monitor voor jouw dichter. Erg interessant en ook mooi gedocumenteerd.
Ik denk dat ik deze wel wil nabouwen. Heb jij nog reacties gekregen van mensen die geïnteresseerd zijn in de tweeter, MCM 53-5155? Ik heb dus wel belangstelling.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 10 apr 2020, 11:12

rho schreef:Netjes gedaan. Een ook een merk-labeltje erop zie ik. :)

Zag ik ook, helemaal af :mrgreen: Meteen verdubbeld in waarde :D

JK acoustics maakte vroeger de onderkast ook met een uítstekende baffle als de topkast dat had. Ik weet niet hoe je zoiets visueel goed krijgt... (mening, ik know) maar handig dat deze 'zuil' nu wel onder een lage plek gezet kan worden zoals bij je dochter.

rho

Berichtdoor rho » vr 10 apr 2020, 11:49

jeroen_d schreef: Bekleding weer met decoratiefolie.

Hoe heb je dat precies gedaan?
Kan je met die folie ook om de hoek, zodat je b.v. alle 4 de zijden in 1 keer kan doen en dan een apart stuk voor de bodem en de top? Of plak je echt elke zijde apart?
Zie je oneffenheden goed onder de folie?
(het kan misschien handig zijn om een bestaande speaker die ik heb een nieuw uitzicht te geven ;) )

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 10 apr 2020, 12:32

Ik heb her en der wel eens laten zien hoe dat bij mij het beste beviel, zie hier bijvoorbeeld:
viewtopic.php?t=15877&start=50

Leuk om te doen, maar werk schoon!
Bij voorkeur pak ik een box in, de voor en achterzijde eerst en dan de onder-zij-boven-zij-onderkant. Even met bijv 7mm laminaat de boel uitlaten steken (zijwand diepte + 2x 7mm dan) en dat vouw je weer de hoek om naar de voor-/achterwand. Eerst de hoekjes recht door, dan over elkaar heen leggen en 45graden verstek snijden. Even loshalen en overlap verwijderen.

rho

Berichtdoor rho » vr 10 apr 2020, 13:46

wouter schreef:Ik heb her en der wel eens laten zien hoe dat bij mij het beste beviel, zie hier bijvoorbeeld:
viewtopic.php?t=15877&start=50

Leuk om te doen, maar werk schoon!
Bij voorkeur pak ik een box in, de voor en achterzijde eerst en dan de onder-zij-boven-zij-onderkant. Even met bijv 7mm laminaat de boel uitlaten steken (zijwand diepte + 2x 7mm dan) en dat vouw je weer de hoek om naar de voor-/achterwand. Eerst de hoekjes recht door, dan over elkaar heen leggen en 45graden verstek snijden. Even loshalen en overlap verwijderen.

Bedankt. Ik ga je topic eens bekijken. :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 10 apr 2020, 17:46

Ja, dat schoon werken is erg belangrijk. Gisteren mijn subje bekleed maar niet helemaal tevreden. De ondergrond was perfect glad, alleen ik nam stofsnippers mee bij het bekleden. Het is net alsof de plakzijde van het folie dat stof aantrekt! Ondergrond waar nog wat vuil ligt en daar gaat je resultaat!
Maar desondanks is het niet heel kritisch. Uiteindelijk is het veel gemakkelijker dan lakken en het ziet er zeer strak uit.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 10 apr 2020, 17:49

Hans Nootdorp schreef:Jeroen, ik stuitte gisteravond op jouw topic over het ontwerp en bouw van de monitor voor jouw dichter. Erg interessant en ook mooi gedocumenteerd.
Ik denk dat ik deze wel wil nabouwen. Heb jij nog reacties gekregen van mensen die geïnteresseerd zijn in de tweeter, MCM 53-5155? Ik heb dus wel belangstelling.

Nee ik heb verder geen reacties gehad. Maar als jij zeker bent van deze bestelling dan kan ik het meenemen bij de volgende keer dat ik voor mezelf een bestelling doe van MCM drivers. Ze zijn zeer voordelig en sommige types zijn erg goed dus, alleen per bestelling 25,- extra verzendkosten. Dat maakt echter niet uit voor de hoeveelheid. Dus grote bestellingen zijn extra voordelig.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 10 apr 2020, 18:38

Goed aanbod, Jeroen. Noteer mij maar voor paartje MCM-tweeters. :-)
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 13 apr 2020, 12:47

Jeroen: hoe ben je trouwens op die MCM-tweeter gestuit?

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 13 apr 2020, 13:46

Lijkt als ik zo snel kijk inderdaad een leuke tweeter voor weinig, helaas mag ik niet van de vrouw aan een nieuw project beginnen, eerst een heleboel andere klusjes.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 apr 2020, 13:55

Daar heb je dan een plank voor om op te bergen, voor als het weer kan en mag, van jezelf.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 13 apr 2020, 13:56

hannesie schreef:Daar heb je dan een schuur voor om op te bergen, voor als het weer kan en mag, van jezelf.
:rofl:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 13 apr 2020, 15:01

Zei iemand nou, dat ik mijn vrouw moet opbergen in de schuur? :think: :think: [-X

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 04 mei 2020, 10:45

Hans Nootdorp schreef:Jeroen: hoe ben je trouwens op die MCM-tweeter gestuit?

Hoi Hans,

Domweg internet afstruinen :)
En dan moet je een beetje weten waar je op moet letten, het is ook een gevoel.
Er wordt niet veel data verstrekt, maar op zich is dit afdoende:
http://www.farnell.com/datasheets/23300 ... 1586534077

Jij gaat deze tweeter dus via mij aanschaffen en omdat er niet zoveel over bekend is, doe ik wat metingen hierbij. Mochten er nog meer gegadigden zijn, wees snel want ik ga deze week bestellen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”