Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Berichtdoor jeroen_d » do 18 jul 2019, 0:14

Troels geeft aan dat de afwijking minimaal 20% is. Ik ervaar dat ook zo. Verder werd de afstemfrequentie lager doordat de box een virtueel volume heeft van 18 liter door het dempingsmateriasl.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 19 jul 2019, 10:10

Als je altijd 20% afwijking hebt, dan reken je het verkeerd uit.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 19 jul 2019, 12:41

Tom Magchielse schreef:Als je altijd 20% afwijking hebt, dan reken je het verkeerd uit.
Tom

Het maakt daarnaast ook nogal uit wat voor soort poort gebruikt wordt, de vorm en hoe/of hij afgerond is aan beide kanten (radius ed)
Dat laatste is sowieso wel raadzaam ivm offset die je krijgt op de woofer en de extra vervorming
Zie; https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... oms_01.pdf
(pagina 16)

creatic

Berichtdoor creatic » vr 19 jul 2019, 15:07

Mooi resultaat al! :goeie:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 19 jul 2019, 18:38

Tom Magchielse schreef:Als je altijd 20% afwijking hebt, dan reken je het verkeerd uit.
Tom

Je vertelt me niets nieuws, ik weet dat ik het verkeerd uitreken. Ik doe dat met WinISD en dan ontstaat een afwijking. Nameten in de praktijk en corrigeren op basis van de meting is dan een zeer praktische werkmethode. Daar rapporteer ik over in dit topic. Simulatieprogramma's zijn voor kastberekeningen nooit 100% nauwkeurig. In dit specifieke geval ook om de reden die OneWorldConcepts aangeeft.

Doe het anders eens voor hoe jij het uitrekent, in het kader van praktisch bruikbare kennisdeling. Je kent de afmetingen van deze speaker, inwendig en uitwendig en je kunt precies zien welke BR-pijp ik heb gebruikt.

-edit- op wikipedia een aardige link gevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator
Hier staat dat de afwijking van de effectieve lengte (door mij virtuele lengte genoemd eerder in dit topic) ligt tussen 0,6133R en 0,85R waarbij R de straal is van de opening (2.5cm in mijn geval). De 0.6133R geldt voor een poort met een open einde en die van 0.85R voor een poort op een wand. Aangezien in de meeste basreflexkasten een combinatie van wand en open einde bestaat zal de vergroting van de effectieve lengte bepaald worden door de som van deze effecten, wat betekent 1.46R en dat is in mijn geval 36.5mm. Dit betekent dat de effectieve lengte meer dan 20% groter is zolang de poort niet heel lang is (langer dan 183mm).
Troels heeft er nog een aardig uitgebreide studie naar gedaan: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Hier wordt een eindcorrectie van k=0.732 genoemd ten aanzien van de lengte van de poort, ook weer uitgaande van een einde zonder baffle intern in de kast en een einde eindigend op de baffle van de kast. Daar is het dan kD waarbij D de diameter van de poort is (0.732 is ongeveer de helft van 1.46). Komt dus op hetzelfde neer.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 20 jul 2019, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 19 jul 2019, 18:46

De filteronderdelen zijn binnen, ik kan nu de optimale waarde van de grote spoel gaan bepalen. Links de laagsectie, rechts de hoogsectie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jul 2019, 12:24

Nog even een toelichting op de werkwijze t.a.v. de poort. Zoals Troels al had aangegeven had hij de poort gebaseerd op een standaard BR-pijp uit het assortiment van Jantzen Audio in de verwachting dat hij in de praktijk te lang zou zijn.

Dit is de meting met de poort op volle lengte van 143mm, het blijkt dat de afstemfrequentie dan op 37Hz ligt (het 0-fase punt in de impedantie).
woofer impedantie poort 143mm.png

Als je de afstemfrequentie naar 45Hz wil brengen, dan moet de poort korter worden met de wortel van (37/45) en dan kom je op ca 95mm uit. Ik heb Troels gevolgd en er 90mm van gemaakt, ook omdat de eerste meting was gedaan met een niet ingespeelde woofer. Dan ligt het resonantiepunt altijd iets hoger.
Waarom de wortel van (37/45)? De afstemfrequentie wordt bepaald door een massaveersysteem, dat je kan zien als een combinatie van condensator (kastvolume), weerstand (demping) en spoel (poort). Als je slechts 1 component van dit systeem aanpast dan is het effect op de resonantiefrequentie evenredig met de wortel van de aanpassing van de grootte van die component (in dit geval de lengte van de poort).

Hieronder de meting vandaag, nadat de woofer een week heeft ingespeeld en met poortlengte 90mm. Hij zit netjes op 45Hz volgens ontwerp van Troels. De linkerimpedantiepiek op 26Hz is nu hoger. Dat is gunstig, de meting is op relatief laag volume gedaan dus er treedt nog weinig compressie op in de poort. Op middelhoge volumes zal de impedantiepiek door compressie wat inzakken en komt het systeem in balans. Op hoge volumes zal hij verder inzakken en trekt het scheef de andere kant op. Dat heb je nu eenmaal met een basreflex systeem, veel volume uit een kleine kast wat ten koste gaat van nogal wat niet-lineariteit. Toch klinkt de speaker erg goed, veel waar voor het geld.

woofer impedantie poort 90mm.png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 20 jul 2019, 15:28

jeroen_d schreef: omdat de eerste meting was gedaan met een niet ingespeelde woofer. Dan ligt het resonantiepunt altijd iets hoger....
kan je die uitleggen? poort afstemming is toch een zaak tussen de kast (volume) en de poort, de driver heeft daar niets mee te doen dacht ik.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 20 jul 2019, 15:51

De impedantiegrafiek is afhankelijk van de afstemming en de parameters van de driver. Als de fs van de driver nog iets zakt zal je dat terugzien in het impedantieverloop.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 20 jul 2019, 16:12

op die fiets. maar imp minimum is niet exact de poort afstemming (wel acceptabele benadering meestal) die meet je akoestisch
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 20 jul 2019, 16:45

Jeroen kijkt naar de fase van de impedantiemeting, waar die nul is, ligt de afstemming.

En daar had ie netjes een marker gezet voor de duidelijkheid.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 20 jul 2019, 16:57

ja dat snap ik, maar dat is dus niet altijd de afstemming van de poort/kast
maar als je dat als indicatie gebruikt is het logisch dat die meting verschuift als de driver inspeelt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 20 jul 2019, 17:15

Afstemming poort/kast is een vast gegeven, de variabele in het geheel is de driver. Met zo'n impedantiemeting met fase is perfect omdat je de akoestiek uitsluit in je meting.
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jul 2019, 19:09

Henkjan, je hebt gelijk, maar zoals ds23man aangeeft het is handiger om naar de impedantiemeting te kijken. De afstemming van het geheel, de combinatie van driver en kast/poort, ligt nu op iets boven 45Hz.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 20 jul 2019, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jul 2019, 19:40

Ik heb vandaag het filter met de mooie gebakken spoelen van Jantzen Audio en ESA condensators van ClarityCap aangesloten. Meteen viel op dat het beter klonk ondanks dezelfde componentwaarden, het systeem was beter in balans. Zelfs zoveel beter dat ik twijfelde of de 1.5mH spoel wel kleiner moest worden. Maar na wat luisteren van verschillende tracks wist ik dat ik nog niet zat waar ik altijd wil zijn.

Ik ben de spoel gaan afwikkelen en het was al snel teveel. Het mooiste bleek bij nameten een waarde van 1.43mH. Deze is niet te koop, dus iemand die deze speaker wil nabouwen en ook wil beluisteren terwijl hij op een meubel staat, kan beginnen met de 1.5mH en hem voor inbouwen in de box winding voor winding afwikkelen totdat het het mooist is.

Ik kan iedereen aanbevelen om deze speaker na te bouwen, hij is erg goed voor het geld. De tweeter is afhankelijk van het aantal wat je bestelt € 23,80 of nog lager in prijs. De verzendkosten vanuit de VS zijn eenmalig 25,- ongeacht het aantal. Dus mochten meer mensen belangstelling hebben dan kan ik een voorraad inkopen en de verzendkosten verdelen.

Hieronder het definitieve filter. De fase tussen woofer en tweeter is mooi gelijk in het overnamegebied.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 20 jul 2019, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » za 20 jul 2019, 19:55

Mooi stukje werk weer! :goedzo:
потому что он может!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jul 2019, 19:59

Morgen filter inbouwen en afleveren bij mijn dochter. Ik zal nog een foto daarvan plaatsen!

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 20 jul 2019, 23:13

jeroen_d schreef:Doe het anders eens voor hoe jij het uitrekent, in het kader van praktisch bruikbare kennisdeling. Je kent de afmetingen van deze speaker, inwendig en uitwendig en je kunt precies zien welke BR-pijp ik heb gebruikt.

-edit- op wikipedia een aardige link gevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator
Hier staat dat de afwijking van de effectieve lengte (door mij virtuele lengte genoemd eerder in dit topic) ligt tussen 0,6133R en 0,85R waarbij R de straal is van de opening (2.5cm in mijn geval). De 0.6133R geldt voor een poort met een open einde en die van 0.85R voor een poort op een wand. Aangezien in de meeste basreflexkasten een combinatie van wand en open einde bestaat zal de vergroting van de effectieve lengte bepaald worden door de som van deze effecten, wat betekent 1.46R en dat is in mijn geval 36.5mm. Dit betekent dat de effectieve lengte meer dan 20% groter is zolang de poort niet heel lang is (langer dan 183mm).
Troels heeft er nog een aardig uitgebreide studie naar gedaan: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Hier wordt een eindcorrectie van k=0.732 genoemd ten aanzien van de lengte van de poort, ook weer uitgaande van een einde zonder baffle intern in de kast en een einde eindigend op de baffle van de kast. Daar is het dan kD waarbij D de diameter van de poort is (0.732 is ongeveer de helft van 1.46). Komt dus op hetzelfde neer.

De waarde van de eindcorrectie voor een pijp zonder schermplaat (0.6133) is in 1948 berekend door Levine & Schwinger, en had betrekking op een oneindig lange pijp zonder schermplaat.
De waarde 0.849 is berekend door Rayleigh in 1891 onder de aanname dat de golven in de pijp vlak zijn. Dat geldt pas op enige afstand van het uiteinde.
De waarde 0.732 wordt inderdaad vaak opgegeven als een soort gemiddelde.
De redenering die je geeft klopt dus wel ongeveer, al weet ik niet zo zeker of je de twee eindcorrecties zo maar mag optellen. Voor een relatief lange slanke pijp zal dat wel kloppen, maar voor een pijp die alleen maar bestaat uit een gat in de wand klopt dat zeker niet. Maar als je de rekenwijze gebruikt die je hebt aangegeven, krijg je ongeveer de correcte pijplengte. Die is inderdaad een stuk groter dan de lengte die je zonder eindcorrecties zou berekenen. Maar hoeveel groter hangt af van hoe " slank" de pijp is, en dat is zeker niet altijd 20 %.
Hoe dan ook, de 20% afwijking waar je op doelde , treedt alleen op als je de eindcorrectie verwaarloost. Daar had ik niet op gerekend...
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 21 jul 2019, 10:38

Mooi project, prettige uitleg van je keuzes. Dank!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 21 jul 2019, 23:16

Wat foto's van de filtermontage.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 21 jul 2019, 23:18

En ze staan te spelen bij de 'klant'. Ik heb ze later nog wat naar voren getrokken, klonk dan meer in balans. Ik heb ze ook nog in mijn huiskamer vrijstaand getest op een krukje, ging ook uitstekend, meer dan genoeg bafflestep correctie en laagweergave.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 21 jul 2019, 23:38

Die "klant" heeft dus niets om over te klagen, en dan ook nog geslaagd
gesl.png
voor iets wat meestal, in deze tijd van het jaar, erg belangrijk is in deze tijd. :goeie: :sure:

Redenen voor een feestje!! :kwijl: :proost:
Hans

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 22 jul 2019, 6:26

Mooi hoor!

Rick76

Berichtdoor Rick76 » ma 22 jul 2019, 9:04

:goedzo: :dank:

erik1977

Berichtdoor erik1977 » ma 22 jul 2019, 17:39

Mooi project en bedankt voor de uitleg onderweg, leuk en leerzaam topic zo.
Mooie condensatoren ook trouwens.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”