Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:14

Ben aan een projectje voor dochterlief begonnen. Het idee was een ontwerp dat met zeer eenvoudige middelen is af te werken en er toch netjes uitziet. Direct aan te sluiten op elke fatsoenlijke versterker, ik heb haar de Yamaha WXA-50 geadviseerd, kan ze haar tv op aansluiten en Spotify streamen.
Speakers van topkwaliteit voor ca 250,- per paar was het idee. Dan kom je op tweeweg basreflex uit met goede drivers. Heb in het verleden al eens iets gedaan dat naar de moeder van Shadow is gegaan met AL130 en NEO3pdr.

Het ontwerp van Troels voldoet aan deze randvoorwaarden. http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-MFC.htm Door de akoestische offset van tweeter wordt akoestisch centrum mooi gelijk getrokken. Dit maakt een 2de orde Linkwitz-Riley filter mogelijk en dat vindt ik het mooist klinken voor box-systemen van dit type. De SBacoustics SB17MFC35-8 breekt vriendelijk op en kan slap gefilterd worden. De MCM 53-5155 tweeter is gemakkelijk vanaf 1600Hz in te zetten en kan op 2500Hz ook slap gefilterd worden. Andere tweeter dan Troels is geen probleem want ik ontwerp toch altijd het liefst eigen filter met eigen voicing.

De opbouw van de kast doe ik iets anders maar ik houdt wel zo goed als alle originele maten aan.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:43

IMG_1913.JPG

Het plaatmateriaal. In de basis alles 15 mm hardhouten multiplex. De achterkanten zijn van 18mm hardhouten multiplex, uit een reststuk dat ik nog had liggen. Dit is het enige waar ik afwijk van de 20mm van Troels. De afwerking gebeurt met 5mm timmerplaat die ik met een V-frees bewerk zodat ik in verstek kan bekleden voor het mooiste resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:45

IMG_1915.JPG

Alles zorgvuldig op maat zodat de basis van de kast in een keer gelijmd kan worden.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:48

IMG_1918.JPG

5 lijmklemmen zijn lang genoeg om de afstand tot de achterzijde aan te kunnen, de grootste en sterkste heb ik gebruikt voor het midden met een dubbele laag spaanplaat om over een groot oppervlak goed aan te drukken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:50

IMG_1919.JPG

De achterkanten waren uit de hand met de decoupeerzaag gemaakt, met bewust iets te ruim bemeten. Daar zetten we de bovenfrees op.
IMG_1920.JPG

Met een mooi strak resultaat en alles goed haaks.
IMG_1921.JPG

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 23:52

IMG_1923.JPG

Het bekleden met de timmerplaat.
IMG_1924.JPG

Morgen exemplaar nummer 2.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 29 jun 2019, 1:18

Dat ziet er als gewoonlijk weer strak uit, dochterlief dadelijk weer blij,..... hopelijk. :)
Hans

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » za 29 jun 2019, 7:37

Dat is mooi afgewerkt met de 5mm timmerplaat.
Heb dit principe al een paar keer gebouwd met 15mm MDF en dan 5.5 mm hardhout multiplex.
De toplaag splinter snel bij het frezen...gaat dat beter bij de timmerplaat ?

Met 2 maal een tussenschot word het geheel zeer stabiel.

Ben zeer benieuwd wat voor een filter je gaat ontwerpen.

Ik heb de bouw van Troels bekeken en bij deze heeft hij 3 versie's gebouwd met 3 verschillende woofers.

Ik ga dit topic lekker volgen.
Word weer een leerzaam proces voor mij.
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 29 jun 2019, 8:13

Heb je dochterlief niet overtuigd van de voordelen van OB? :wink:
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 jun 2019, 8:56

Mooi bouwverslag Jeroen, krijg een klassieke 3-weg dejavu. Dit keer iets minder technisch vernuft misschien, maar leuk om de bouwfoto's te zien.
Natuurlijk ook benieuwd of jij met meten en luisteren op dezelfde resultaten komt als Troels :wink:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 29 jun 2019, 9:15

Lijkt me een leuke speaker voor het geld, heb je 'm wel eens gehoord Jeroen? En die BR pijp aan de voorkant, zou dat niet nadelig kunnen werken?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 29 jun 2019, 9:23

Hoe doe je dat nou precies met die timmerplaat?
Zijn het losse stukken, zo ja welk freesje gebruik je dan om die verstek kanten zo netjes te krijgen bij zulk dun materiaal?
Of is het één lang stuk waar je V groeven in freest en dan om de kast heen vouwt?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 jun 2019, 10:10

jeroen_d schreef:Heb in het verleden al eens iets gedaan dat naar de moeder van Shadow is gegaan met AL130 en NEO3pdr.

Die staan daar nog steeds heerlijk te spelen op een gerecapte NAD reciever :lol:

Walt

Berichtdoor Walt » za 29 jun 2019, 10:31

In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen. Door goed dempen in de kast kan je veel ellende afvangen.

@Jeroen: leuk bouwproject!

Gr. Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 jun 2019, 10:50

lijkt me ook een zelfbouw dingetje, monitoren waarbij kosten nog moeite gespaard zijn gebleven hebben ook poorten aan de voorzijde. En fast-ons ;-)

beetje net als 15 jaar geleden... toen moest overal tri-tec en Audyn cap plus in. Is nu amper nog relevant. 12dB of 24dB akoestische slopes zijn in alle tijden goed - evenals een mooie uitlijning van akoestische centra.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 29 jun 2019, 11:52

Walt schreef:In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen.

Walter, wat zeg je nou? "Na metingen bleek het mee te vallen"? :think: ;)
Ik verwacht ook wel dat het mee zal vallen. Ons gehoor is gewoon niet zo gevoelig.
Mark Bakker

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2019, 12:10

pappaleo schreef:Hoe doe je dat nou precies met die timmerplaat?
Zijn het losse stukken, zo ja welk freesje gebruik je dan om die verstek kanten zo netjes te krijgen bij zulk dun materiaal?
Of is het één lang stuk waar je V groeven in freest en dan om de kast heen vouwt?

Ik ga uit van een lang stuk waarvan de breedte iets groter is dan de diepte van de kast.

Het gaat best goed met timmerplaat, hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de frees en de geleiding. Het voorbeeld hieronder is een te smalle strook, maar die gooi ik weg, ik heb een begin nodig.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2019, 12:18

markbakk schreef:
Walt schreef:In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen.

Walter, wat zeg je nou? "Na metingen bleek het mee te vallen"? :think: ;)
Ik verwacht ook wel dat het mee zal vallen. Ons gehoor is gewoon niet zo gevoelig.

Met een poort met scherpe randen valt het zeker niet mee en kan het hoorbaar zijn. Maar met een nette goed afgeronde, enigszins getaperde, poort en wat demping tussen het woofer en poortgedeelte van de kast is het geen probleem. Natuurlijk wel de poort goed vrijlaten. Ik heb dezelfde in bestelling als die Troels gebruikt, de 051-0012

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2019, 12:19

Barry2001 schreef:Lijkt me een leuke speaker voor het geld, heb je 'm wel eens gehoord Jeroen? En die BR pijp aan de voorkant, zou dat niet nadelig kunnen werken?

Nee ik heb hem niet gehoord maar de drivers wel in open baffle dus ik weet hoe goed ze zijn.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 05 jul 2019, 23:32

Ik ben weer wat verder, in het weekend ga ik de behuizing afmaken. Het Jantzen bekledingsvilt en de basreflex pijpen zijn binnen.
Voor de voorkanten volg ik ook Troels, zwart MDF V313.

Wat ik nu laat zien is de bekleding met d-c-fix Uni zwart decoratiefolie. Dat is weer eens wat anders dan lakken, het houdt de kosten laag en het resultaat is best mooi.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » za 06 jul 2019, 8:29

Dat ziet er mooi uit...strakke afwerking.
Ben benieuwd naar de zwarte MDF baffle hoe dat eruit komt te zien.
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 06 jul 2019, 11:31

Het Jantzen Audio Felt 014-0414 zit erin. Mooi spul voor zo'n kleine BR-kast.

vilt.jpg

Aan de linker box, waar het folie nog niet op zit, zie je dat ik de timmerplaat voorbehandeld heb. Dat doe ik met Decowax. Aanbrengen, 30 minuten laten intrekken, het overtollige spul eraf wrijven en de volgende dag uitboenen zodat de wax hard wordt. Na 24 uur is het volledig uitgehard en ben ik de struktuur in de al redelijk gladde timmerplaat kwijt. Ook de kieren op de hoeken zijn netjes gevuld. De folie blijkt nog ruim voldoende plakvermogen te hebben op de met wax gevulde timmerplaat.

De folie heeft ook de typische eigenschap dat het met de tijd er steeds vaster op komt te zitten. De hoeken maak je strak m.b.v. een föhn. Die is ook handig om enkele overgebleven bobbeltjes eruit te wrijven. Je kunt lang pielen met de folie totdat het goed zit omdat het niet meteen keihard vast zit. Dat komt dus met de tijd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 06 jul 2019, 11:59

Klinkt goed dat folie (en die wax)
Waar haal je dat?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 06 jul 2019, 12:14

Gamma Delft :mrgreen:
Daar haal ik alle bouwmaterialen: hardhouten multiplex, timmerplaat, lijm. Gratis zagen met de voordeelpas en dat doet vaak dezelfde jongen die er duidelijk ervaring mee heeft.

Het resultaat is netjes, maar niet goed genoeg voor de perfectionist. Dan zul je toch naar de spuiter moeten. In een ander topic hebben we gezien dat ook dan een topresultaat niet is gegarandeerd, tenzij je een goede leverancier weet te vinden. Gezien de lage kosten ben ik prima tevreden zo.

N.B. je moet het wel zeker weten dat je het zo wilt doen! De wax maakt dat alsnog aflakken niet goed te doen is zonder dat je een flink laag weg schuurt en dat gaat vaak ten koste van de strakheid. Dus primer en plamuur voor de kieren als strakke onderlaag voor de folie is een andere optie, die achteraf lakken goed mogelijk maakt.

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 06 jul 2019, 12:48

padum tsss.... :mrgreen:

Mooi speelgoed Jeroen, ben benieuwd hoe zoiets simpels klinkt :goedzo:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”