mini PA systeem op accu?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

grimoire

Re: mini PA systeem op accu?

Berichtdoor grimoire » wo 17 jul 2019, 16:52

Jazeker :)

Accu wordt 6v12ah 3 stuks in serie (18v 12ah) en acculader van de lidl (zie topic in overige electronica). Dan ben ik bijna door het budget heen. Mogelijk wat veel capaciteit, maar als dat zo is kan ik nog wat led verlichting ofzo van stroom voorzien

Nu aan het uitvogelen wat voor schroeven ik nodig heb. De maar voor de woofer ben ik wel achter, alleen van de compressiedriver naar de hoorn ben ik nog niet achter. Zodra ik dat weet drivers bestellen en randzaken

Vanavond eens beginnen met wat andere onderdelen als dsp en amps bestellen :)

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 17 jul 2019, 20:44

In de datasheet van de compression driver staat welke maat bouten je nodig hebt. Meestal M5 of M6.

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 17 jul 2019, 21:06

dat had ik wel gevonden, maar durfde er even niet vanuit te gaan of de hoorn schroefdraad voor een dergelijke bout heeft, of hoe lang die dan moet/mag zijn

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 18 jul 2019, 18:53

Normaalgesproken zet je de bout door de flens van de hoorn in de compression driver. Ik zie net dat de driver en hoorn die je bedoelt met een ander systeem werkt. Ik weet niet hoe dat zit.
Driver http://www.sica.it/en/product/compressi ... -83-26-380
Hoorn http://www.sica.it/en/product/horn/q07020a
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 18 jul 2019, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 18 jul 2019, 19:04

Dank voor het meekijken.
Ik check het even met One World Concepts, die kwam met de tip

edit

OWC heeft gecheckt, hij had er nog een liggen en er zit geen schroefdraad in de hoorn

googlen levert deze plaatjes op
http://bilder.hifi-forum.de/medium/6564 ... 420317.jpg
https://h-audio.de/images/product_image ... FU-6x8.JPG

waarbij het lijkt alsof de driver met gewone schroeven er aan gekoppeld is. je zal de schroef wel in het plastic tappen ofzo
indien dat niet de weg is kan ik zelf draad proberen te tappen zoals OWC tipte

grimoire

Berichtdoor grimoire » vr 19 jul 2019, 9:25

Reactie van sica:
You can use self-tapping screws 4.2 x 22 mm

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 19 jul 2019, 17:38

Je kunt ook voor de SICA Z009501 gaan. Dat zijn letterlijk dezelfde hoorn en driver, maar alvast voor je gemonteerd.
Qua prijs ontlopen ze elkaar bijna niet.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 19 jul 2019, 20:46

59,- ... wat betaal jij ervoor Grimoire?
gewoon 60 euro duurder voor stereo dan mijn optie. Zeker beter voor PA maar niet als je met een 8" werkt... nou ja. Klankmatig zal het de betere keuze zijn.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 19 jul 2019, 22:36

wouter schreef:59,- ... wat betaal jij ervoor Grimoire?
gewoon 60 euro duurder voor stereo dan mijn optie. Zeker beter voor PA maar niet als je met een 8" werkt... nou ja. Klankmatig zal het de betere keuze zijn.

60 euro?
Zeg maar ongeveer 35 ofzo?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 19 jul 2019, 23:10

waar dan? Of schuif jij ze door? Ik zag wel 49,- op een Duitse website. Is er een linkje of loopt dit anders?

grimoire

Berichtdoor grimoire » za 20 jul 2019, 10:27

https://en.toutlehautparleur.com/loudsp ... 60-mm.html

37,88€

Maar is totaal 10 meer voor stereo, dus dan shroef ik zelf wel even ;)

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 21 jul 2019, 13:13

nog even checken voor ik kabel spul bestel

is er een bezwaar om cinch/tulp aanluitingen te gebruiken als speaker terminals?

wel gewone speakerkabel, maar dan met een male cinch er aan gemaakt

heb namelijk nog en lading female cinch terminals liggen

edit:
besteld

-accus 3x VMF | AGM Sealed Lead Acid 6V 12Ah, SLA12-6. (geschikt voor cyclisch gebruik)
-versterkers 2x tpa3116 2x50w (yuan jing green, anti pop)
-wondom adau1701 DS
-cypress usb programmer voor de dsp
-pcb spacers
-pcb jumper kabeltjes om dsp en programmer te verbinden
-faston connectors om accus te koppelen

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 21 jul 2019, 15:49

grimoire schreef:is er een bezwaar om cinch/tulp aanluitingen te gebruiken als speaker terminals?

Sommige fabrikanten van pc-luidsprekers gebruiken ze daarvoor. Ik zou het liever niet doen, kans op verkeerd aansluiten.

Dit is misschien interessant: https://electronics.stackexchange.com/q ... connectors

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 21 jul 2019, 18:32

Mooiste is natuurlijk SpeakOn te gebruiken, maar anders zou ik gewoon voor 6,5mm jack gaan.
Sluit zich makkelijk aan en is een stevige connector. Cinch is ook niet al te robuust.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 21 jul 2019, 18:50

Heb al even zitten zoeken en zon 4 polige speakon connector is natuurlijk wel heel geschikt...

Cinch is inderdaad niet zo solide, en voor buiten is dat wel zo handig. Dit onderdeel nog eens overwegen dus

Edit
Speakon is een stuk duurder. 6.3mm jacks goedkoop en steviger dan cinch. Ook heb ik nog meerdere inputs liggen voor jacks, dus die komen dan mooi van pas

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 23 jul 2019, 10:51

Een jack aan de kant van de versterker is prima, maar gebruik hem liever niet aan de kant van de luidspreker. De mannelijke stekker wordt namelijk soms kortgesloten bij het in- of uitpluggen. Speelt de versterker op dat moment een signaal, dan is er kans dat hij kapot gaat.

Zie het de 3e alinea onder het kopje 'Power Amp(s):' https://sound-au.com/project152-1.htm
The connections to the speaker box(es) should only ever be via Speakon connectors. 1/4" jacks have been standard for many years, but the risk of a short circuit is too great, and they are totally unsuited for high current applications. The only other connector that can be considered is XLR, but Speakons are still the preferred option.

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 23 jul 2019, 16:04

Draadje even snel doorgelezen - leuk ! - en wat tips die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen.
De TPA3116 ali bordjes die ik hier getest heb hadden bijna allemaal de verkeerde spoelen aanboord - 33uH ipv het meer gebruikelijke 15uH, vooral als je met lagere impedanties gaat werken scheelt dat in dissipatie. Ook is de spanningsdeler die de versterking van het bordje instelt niet altijd van de juiste waarden voorzien, even checken tegen de datasheet, pagina 14. En als laatste, als je een 2.1 bordje hebt check dan de SYNC aansluiting, daar zit ergens 1n naar massa wat 47p moet zijn > pagina 26, C41. In de EVM zit wel de juiste waarde, ti support topic

Die laatste twee veroorzaken een onprettige warmte ontwikkeling in idle wanneer ze verkeerd staan.

Qua watjes, in PBTL doet een TPA3116 alleen 100watt aan 3 ohm of zelfs 120W aan 2 ohm. Aan 4 ohm doet PBTL gewoon 50 watt.

Ook leuk : bordje met een ingebouwde 12>24 stepup zodat je aan 12V genoeg hebt. Als laatste - de wat goedkopere bordjes hebben keramische X7R caps aan de ingangen zitten, deze zijn microfonisch en kunnen het beste door een mkt/p vervangen worden. Maar als je al deze puntjes gecheckt hebt zijn het wonderbaarlijke sjippies !!!
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 23 jul 2019, 22:21

motoindo schreef:Draadje even snel doorgelezen - leuk ! - en wat tips die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen.
De TPA3116 ali bordjes die ik hier getest heb hadden bijna allemaal de verkeerde spoelen aanboord - 33uH ipv het meer gebruikelijke 15uH, vooral als je met lagere impedanties gaat werken scheelt dat in dissipatie. Ook is de spanningsdeler die de versterking van het bordje instelt niet altijd van de juiste waarden voorzien, even checken tegen de datasheet, pagina 14. En als laatste, als je een 2.1 bordje hebt check dan de SYNC aansluiting, daar zit ergens 1n naar massa wat 47p moet zijn > pagina 26, C41. In de EVM zit wel de juiste waarde, ti support topic

Die laatste twee veroorzaken een onprettige warmte ontwikkeling in idle wanneer ze verkeerd staan.

Qua watjes, in PBTL doet een TPA3116 alleen 100watt aan 3 ohm of zelfs 120W aan 2 ohm. Aan 4 ohm doet PBTL gewoon 50 watt.

Ook leuk : bordje met een ingebouwde 12>24 stepup zodat je aan 12V genoeg hebt. Als laatste - de wat goedkopere bordjes hebben keramische X7R caps aan de ingangen zitten, deze zijn microfonisch en kunnen het beste door een mkt/p vervangen worden. Maar als je al deze puntjes gecheckt hebt zijn het wonderbaarlijke sjippies !!!

Er is heel veel mis met die Chinese Ebay bordjes.
Eigenlijk zijn alle spoeltjes ondermaats = veel vervorming ed warmte, zelfs bij de juiste waarde.
Ook koelblok ed zijn echt prut wat warmte betreft.
Met die IC's is nmlk niks mis, helaas is de implementatie gewoon niet goed.
De nieuwe TPA325x serie is echter een stuk beter (momenteel bezig met wat bordjes aan het ontwikkelen, maar dat gaat nog even duren)

Om deze reden heb ik al een aantal keer aangeraden om een kant-en-klare car audio versterker te nemen.
Qua prijs zijn die niet heel veel duurder en daarvan kloppen de specs vaak nog enigszins ipv helemaal niet.

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 24 jul 2019, 11:47

Blijft een bewuste keuze om voor deze bordjes te gaan (prijs/kwaliteit/efficientie verhouding) In tegenstelling tot veel andere bordjes worden deze samen met nog enkele andere wel erg gewaardeerd.

Verder nog een voltmeter 5-30v , 1 decimaal achter de comma, en een aan/uit schakelaar besteld.

Vanavond de drivers bestellen. De schroeven doe ik later als ik precies weet wat ik nodig heb

Accus zijn al binnen. Mooie compacte dingetjes, heel tevreden over. 15*15*10 alle 3 bij elkaar

Verder ga ik toch voor neutrik 4 polig spul
1 kabel nodig per kant, solide, worden er geen fouten gemaakt met inpluggen. 4m per kant, niets zo vervelend als te korte kabels ;)

Budget gaat uiteindelijk dan wel iets overschreden worden, maar uiteindelijk denk ik niet meer dan 10%

Komende week definitieve kast maten berekenen. Even zoeken of ik het volume dat de hoorn, drivers, baspoort (en) en iets van bracing innemen
Laatst gewijzigd door grimoire op wo 24 jul 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 24 jul 2019, 19:50

Verder kon ik weinig concreets vinden over demping van (pa) speakers behalve veel verschillende meningen. Een zak visaton demping spul staat bijvoorbeeld op ' genoeg voor een kast van 20 liter' maarja ze kunnem er vanalles op zetten, en of het van toepassing is voor mijn situatie en of dat voor een basreflex of gesloten kast is...

Iemand een idee hoe deze kast te dempen ?

(komt ook iets van bracing in om de grootste vlakken in het midden te verstevigen)

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 24 jul 2019, 22:38

Lijkt me een mooi onderdeel om zelf uit te proberen. ;) Houd in ieder geval de uiteinden van de poorten vrij van wol.

Een zak wol van Visaton is 125 g. Volgens Boxsim heb je met losjes vullen 6 à 7 gram per liter en met 'stuffed' 25.

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 25 jul 2019, 5:07

Kijk, dat is een mooi vertrekpunt om mee te gaan experimenteren :) bedankt!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 25 jul 2019, 17:55

Wol links laten liggen en voor noppenschuim gaan, veel effectiever.
Let erop dat je bas poort niet blokkeert, anders doet die niet veel meer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 25 jul 2019, 21:43

Chocomel schreef:Een zak wol van Visaton is 125 g. Volgens Boxsim heb je met losjes vullen 6 à 7 gram per liter en met 'stuffed' 25.

Dit is of volledig BAF of de duurdere: 2/3e schaap en 1/3e BAF. Is mooi spul icm Flamex vlakschuim of noppenschuim zoals Pritex. Spul van de bouwmarkt is niet echt hetzelfde.

grimoire

Berichtdoor grimoire » vr 26 jul 2019, 10:31

En troels gravesen pakt het dan weer met een combinatie van vilt en baf aan...
http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm

Ook hier blijkt er geen eenduidige 'beste' oplossing te zijn

Consensus is wel: iets van demping, baspoort vrij houden.

En bij een basreflex lijkt men veelal langs de randen te dempen (achter, boven, onder) en niet losjes te vullen

Verder interessant leesvoer over poortlengte gevonden
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”