mini PA systeem op accu?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

grimoire

mini PA systeem op accu?

Berichtdoor grimoire » zo 23 jun 2019, 16:40

Dag Zelfbouwers,

het is weer even geleden dat ik wat met zelfbouwaudio gedaan heb. een jaar of wat geleden was ik hier een tijdje behoorlijk actief. Geniet nog steeds van mijn RS Duet met dayton drivers, frs8 hoornreflex setje staat nog steeds in de hobbykamer, verder ligt de Fetzillla nog in de kast 3/4 af :think:

Ik speel de laatste weken met het idee een draagbaar mini PA setje te bouwen, voor spontane mini popup house/techno party in de open lucht.
het is een uitdaging, en misschien niet eens haalbaar... vandaar dat ik hier post met de vraag met me mee te denken. Als het toch op iets van een aggregaat uit kom, dan laat ik het project mooi uit mijn gedachten varen.

hieronder nog eea op een rijtje
- draagbaar wil zeggen met 1 of 2 fietsen te vervoeren
- subje met satellietjes, of 2 fullrange kasten
- hoog rendement ivm bv gel accu en 12v chip-amp, 2.0 of 2.1 afhankelijk van bovenstaande
- 3uur of meer kunnen spelen op de accu
- moet aardig volume moet uit kunnen komen, dat je een beetje kan dansen, maar ik verwacht geen heel diep laag of dat oordoppen noodzakelijk worden (dat gaat ook niet samen met volume en draagbaarheid uiteraard)
- zo goedkoop mogelijk met redelijke geluidskwaliteit

Is het haalbaar om binnen dit kader iets dergelijks te maken, of had ik te veel fantasie :hide:

inmiddels is duidelijk geworden dat eea wel haalbaar is :D
ook dat er geen kant en klaar ontwerp is, dus ik ga een poging doen om met boxsim wat te simuleren

het moet een 2-weg worden, zonder subwoofer
max rond de 30 liter

geschikte woofers zijn bijvoorbeeld
- b&c 10cl51 8ohm
- faital 8fe200 4ohm

waarvan de faital ongeveerde helft kost van de B&C,en ook 4 ohm is, dus vermoedelijk de beste kandidaat

beste amp optie is det tpa3116
Laatst gewijzigd door grimoire op za 29 jun 2019, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Re: mini PA systeem op accu?

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 17:02

Leuk!

Ik zou voor Li-Ion accus gaan.
Maargoed, het geheel gaat toch al wat wegen als je full range PA in gedachte hebt.
Maar, met Li-Ion zit je niet vast aan 12 Volt.
Met 24 Volt kan je al een bak meer herrie maken. :^D
6 Li-Ion in serie geeft van 25,2 Volt vol tot 18 Volt leeg.
Of gebruik een boost converter om het onafhankelijk van de batterijspanning op 24 Volt te houden.

Full range kasten is wel het eenvoudigste.
Iets als 2x 8" in bass reflex kasten en een tweeter van teen of tander?

beijert

Berichtdoor beijert » zo 23 jun 2019, 17:27

Wellicht met onderdelen van draadloos gereedschap. De connectors, accu's en laders? Dan hoef je niet te stoeien met losse cellen en dubieuze laders.
Mark

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 17:43

https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers ... idspreker/

zoiets dus?

of dit met accu: https://www.bax-shop.nl/actieve-fullran ... gJITvD_BwE

kocht ik enige tijd geleden voor een basisschool

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 17:47

kigd6ťyýkojjjkkkkkkkkkķkhkkllkkiok

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 jun 2019, 17:59

wouter schreef:kigd6ťyýkojjjkkkkkkkkkķkhkkllkkiok

Verslikt in een stuk vlees tijdens de BBQ?
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 23 jun 2019, 18:05

Nee dat is het geluid van die PA op batterij.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 jun 2019, 18:26

Klinkt eerder als een kalkoen die de nek wordt omgedraaid.... :lol:
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 18:53

:beer: sorry, broekzakpost

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 19:45

....maarre, voor dit soort leuke ideeën (portable PA) is de TPA3116 wel goed geschikt.
Je hebt al "150 Watt" (iets van 100 Watt aan 4 Ohm) mono bordjes voor zo'n 8 Euro per stuk.
Je zou er zelfs 1 per woofer kunnen nemen.
(Maar dan moet je een aktief scheidiingsfilter hebben en de tweeters ook apart versterken, als je het netjes wilt doen.)
Je zou accu gevoede aktieve boxen kunnen maken, alles in de boxen ingebouwd, geen gedoe met draden, behalve lijn signaal naar de boxen.
Draadloos zou helemaal mooi zijn.
Er bestaan ook Bluetooth systemen waar je meerdere ontvangers kan 'pairen'.
Vast wel iets te vinden op AliExpress of Ebay.
Dan kan je zo met de speakers weg fietsen als de politie komt. :^D

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 23 jun 2019, 20:13

wouter schreef:https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/draadloze-luidsprekers/soundboks-soundboks-2-bluetooth-luidspreker/

zoiets dus?

ah het kan dus!
behringer heeft ook wat boxen met bluetooth en ingebouwde accu kwam ik vervolgens achter
maar zelf maken is natuurlijk veel leuker !

dacht al dat die volgende post van je een broekzakpost was, herkenbaar :lol:

voorkeur heeft 2 kasten (met of zonder losse sub er bij) want stereo geluid vind ik zelf wel erg prettig

alles in de boxen inbouwen is wel een mooi idee, maar voorkeur heeft gewoon 1 versterkertje, en zon tpa3116 is dan wel een aardige oplossing 50 + 50 +100w 2.1. en daar zit een scheidingsfilter in. dat kan natuurlijk dan in de sub gebouwd worden, en alleen kabels richting de stereo speakers

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 21:20

ik heb goede ervaring met de B&C 10CL51. weegt 1,35 kg en is best gevoelig icm bruikbaar laag. Afgestemd op 56 hz in 30 liter. Qua filtering eenvoudig, heb hem gecombineerd met een Peerless H25TG. Kastje weegt 8.5kg
image5b-1073x1280.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 22:23

beijert schreef:Wellicht met onderdelen van draadloos gereedschap. De connectors, accu's en laders? Dan hoef je niet te stoeien met losse cellen en dubieuze laders.

Je kan bij Nkon ook goeie merk cellen (veel mAh en Amperes) krijgen met tabs er op gepuntlast.
Aangezien je beter wat cellen parallel kunt hebben ivm capaciteit, hoef je ook geen high discharge cellen te hebben
Deze bijvoorbeeld: https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... h-10a.html
Maar, je kan ook op de huls solderen aan de bovenkant (bij de plus pool), dus geen extra kosten voor gepuntlaste tabs.
Op de plus pool kan je sowieso solderen.
Protectie + Balance bordjes kosten een paar Euro op AliExpress en werken prima.
Dan hoef je slechts nog een constant current (oftewel current limited) spanningsbron te hebben met een pietsie meer spanning dan de maximale spanning van het batterij pack.
De TPA 3116 overleeft die 25.2 Volts ook wel.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 22:33

grimoire schreef:
wouter schreef:https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/draadloze-luidsprekers/soundboks-soundboks-2-bluetooth-luidspreker/

zoiets dus?

ah het kan dus!
behringer heeft ook wat boxen met bluetooth en ingebouwde accu kwam ik vervolgens achter
maar zelf maken is natuurlijk veel leuker !

dacht al dat die volgende post van je een broekzakpost was, herkenbaar :lol:

voorkeur heeft 2 kasten (met of zonder losse sub er bij) want stereo geluid vind ik zelf wel erg prettig

alles in de boxen inbouwen is wel een mooi idee, maar voorkeur heeft gewoon 1 versterkertje, en zon tpa3116 is dan wel een aardige oplossing 50 + 50 +100w 2.1. en daar zit een scheidingsfilter in. dat kan natuurlijk dan in de sub gebouwd worden, en alleen kabels richting de stereo speakers

Ja, maar helaas hebben al die bordjes voor zover ik heb gezien dus geen high pass filter voor de tops, slechts een low pass filter voor de sub.
De tops krijgen gewoon full range.
Beetje zonde van het vermogen / headroom enz...
Bovendien kan je ook de tops met een bass reflex poort laag genoeg krijgen.
Waar de BR poort werkt maakt de speaker toch weinig uitslag, dus je hoeft dan geen lange slag speakers te gebruiken, wat het rendement ook ten goede komt.
Een laag af filter er voor om de te lage frequenties (zeg < 50 Hz) niet mee te versterken is wellicht een kwestie van wat weerstanden en condensators, maar dat weet ik niet zeker.

Wat is eigenlijk het formaat waar je aan dacht?

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 22:49

wouter schreef:ik heb goede ervaring met de B&C 10CL51. weegt 1,35 kg en is best gevoelig icm bruikbaar laag. Afgestemd op 56 hz in 30 liter. Qua filtering eenvoudig, heb hem gecombineerd met een Peerless H25TG. Kastje weegt 8.5kg
image5b-1073x1280.jpg

Gaaf !

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 24 jun 2019, 11:05

grimoire schreef:Ik speel de laatste weken met het idee een draagbaar mini PA setje te bouwen, voor spontane mini popup house/techno party in de open lucht.
het is een uitdaging, en misschien niet eens haalbaar... vandaar dat ik hier post met de vraag met me mee te denken. Als het toch op iets van een aggregaat uit kom, dan laat ik het project mooi uit mijn gedachten varen.

inspiratie genoeg....op tweakers loopt al jaren een thread over krat- en kistradio's:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1708103
BMW R1150GS Adventure

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 24 jun 2019, 11:10

Jerommel schreef:
wouter schreef:ik heb goede ervaring met de B&C 10CL51. weegt 1,35 kg en is best gevoelig icm bruikbaar laag. Afgestemd op 56 hz in 30 liter. Qua filtering eenvoudig, heb hem gecombineerd met een Peerless H25TG. Kastje weegt 8.5kg
image5b-1073x1280.jpg

Gaaf !

Ziet er inderdaad reuze netjes afgewerkt uit. is het een basgitaar kastje, of voor andere doeleinden, Wouter ?

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 jun 2019, 11:49

Lijkt me "general purpose".
Licht ook vanwege neodymium magneet woofer.
(Ik zou wel een wat lagere afstemming prefereren voor moderne dansmuziek)
Licht, dus zou ik zeker Li-Ion packs gebruiken om het licht te houden.

Maar wat voor versterker?
Je wil hier toch zeker wel 100 echte Watts op kunnen los laten, zo niet meer.
Het is 8 Ohm, dus misschien 2 TPA3116 mono bordjes in serie?
Vraag me af of dat zomaar kan eigenlijk...
Misschien probeer ik het wel even uit vandaag.
Gewoon de ingangen parallel en de uitgangen in serie.
De uitgangen zitten niet aan aarde / min, dus zou moeten kunnen (?)
Blijft dan op 24 Volt draaien namelijk.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 24 jun 2019, 12:48

Versterkers kan je niet in serie zetten, de versterker brengt zijn uitgangen namelijk op een bepaalde potentiaal t.o.v. de massa. Als je ze in serie zet, zitten hun massa's dus niet meer op dezelfde potentiaal. Je zou ze dan met aparte accu's moeten voeden. Als je meer vermogen nodig hebt zou je een andere versterker kunnen nemen of luidsprekers met een lagere impedantie.
Jerommel schreef:(Ik zou wel een wat lagere afstemming prefereren voor moderne dansmuziek)

Hoe laag je wilt gaan is een compromis. Om één octaaf lager te gaan met dezelfde geluidsdruk heb je een 8x zo grote luidspreker óf 8x zoveel vermogen nodig. De populaire Boominator gaat als ik het me goed herinner tot 80 Hz en veel mensen vinden dat acceptabel.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 24 jun 2019, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 jun 2019, 13:03

Een heel octaaf is wel "veel lager".
"Wat lager" is 45 tot 50 Hz.
Daar zit nog veel geluid in elektronische dansmuziek.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 jun 2019, 13:35

Chocomel schreef:Versterkers kan je niet in serie zetten, de versterker brengt zijn uitgangen namelijk op een bepaalde potentiaal t.o.v. de massa. Als je ze in serie zet, zitten hun massa's dus niet meer op dezelfde potentiaal.
Klinkt logisch.
Ook niet te doen met dikke bipolaire elco's er tussen?
Je zou ze dan met aparte accu's moeten voeden. Als je meer vermogen nodig hebt zou je een andere versterker kunnen nemen of luidsprekers met een lagere impedantie.
Nou, voor zover ik weet doet de TPA3116 in mono bridge het meest met 24 Volt.
Maar dat is ook 'maar' 100 Watt aan 4 Ohm
Zodoende dacht ik aan dubbel 8" per kast met elk hun eigen versterker bordje, maar wat doe je dan met de tweeter?
Er zijn wel kleiner vermogen 24V mono bordjes, maar je moet dan aktief scheiden.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 jun 2019, 18:10

Met een Faital Pro 8Fe200 kun je met 60W Xmax bereiken. Gaat in 30 liter afgestemd op 64 Hz behoorlijk stevig tekeer in het laag, een opslingering van 2dB bij 100Hz. Voor buiten is dit wel lekker efficient, en de drivers zijn zeer betaalbaar. Uitzonderlijk presterend wordt het wellicht niet, al vind ik het niet gek om een woofer met zwakke aandrijving te pakken en hem te laten opslingeren in het laag. PA drivers zijn meestal wel stug genoeg opgehangen om daaronder ook nog heel te blijven.

ray5150 schreef:
Jerommel schreef:
image5b-1073x1280.jpg

Gaaf !

Ziet er inderdaad reuze netjes afgewerkt uit. is het een basgitaar kastje, of voor andere doeleinden, Wouter ?

Dank je! Ja, dit is voor basgitaar ontwikkeld. Meer om een vergelijkbaar product te hebben wat qua opzet conventioneel is. Onze Acoustic-Alignment B-serie cabs hebben een ton aan laag vergeleken met normale bascabs, die zijn eerder hooggevoelig. Dus toen hebben wij dat ook maar gemaakt, om dan een andere eis (zo licht mogelijk) te combineren met een zeer natuurlijke klank. Dit boxje klinkt solo ook erg lekker, al blijft daar in een band maar weinig van over. Deze kan 118dB binnen Xmax, terwijl onze favoriete B-112 'maar' 112dB kan binnen Xmax... lijkt niet heel erg anders solo behalve lagere gevoeligheid, totdat je die in een band gebruikt. Maakt een 4x10 overbodig, en speelt een 1x12 ook zoek. Kortom, 112dB kan best veel zijn, als het maar draagt.

Dus, dit product is dient vooral als vergelijkingsmateriaal. Hoeven we ook niet iets van een concurrent neer te zetten, dat doen de potentiële klanten zelf maar :rofl:

edit: o ja, lager afstemmen haalt vrijwel niets uit. Hooggevoelige woofers hebben daar gewoon duidelijk niet de parameters voor.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 jun 2019, 23:35

hier wat leuk leesvoer: https://www.lautsprecherforum.eu/viewto ... 648ad6d26a

En waar ik zelf mee begonnen ben is het afstemmen van een actief klein boxje met een Sure DSP bordje. De multiband compressor maakt dat je diep laag hebt, maar ook een hoge SPL max. Dit is eigenlijk wat je wil, en ook wat de betere fabrieksboxen hebben op accu.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-331-420.html#1
908fbc55-d359-481c-a873-0052719d7a55.jpg

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 25 jun 2019, 0:17

Multipoint aptx (low latency en 'hifi') bluetooth transmitter:
€ 27,32 43%OFF | NFC 262ft/80m Long Range Bluetooth 5.0 Transmitter Receiver 3in1 Music Audio Adapter Low Latency aptX HD Spdif RCA AUX 3.5mm TV
https://s.click.aliexpress.com/e/S3mft4F4B

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 25 jun 2019, 0:49

wouter schreef:hier wat leuk leesvoer: https://www.lautsprecherforum.eu/viewto ... 648ad6d26a
Dubbel 15" met hoorntweeter.
Da's meteen wel erg groot...
Mijn Duitse leesvaardigheid is ook niet geweldig..
En waar ik zelf mee begonnen ben is het afstemmen van een actief klein boxje met een Sure DSP bordje. De multiband compressor maakt dat je diep laag hebt, maar ook een hoge SPL max. Dit is eigenlijk wat je wil, en ook wat de betere fabrieksboxen hebben op accu.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-331-420.html#1
908fbc55-d359-481c-a873-0052719d7a55.jpg
...en dat is 1,5 inch per kant...
Je gebruikt daar wel erg lichte PR-retjes.

Ja, met name de kleine Bose Soundlink is zeker indrukwekkend.
Die gebruiken nogal zware PR-retjes.
En die multiband compressie geeft die dingen een goeie automatische 'loudness' regeling.

Ik had ook dergelijke plannen, maar ik heb de kennis van zaken en de skills niet om met zo'n DSP aan de slag te gaan.
(Geld heb ik ook nauwelijks.)
Maar misschien komt het er nog eens van zoiets te bouwen met Alpair 6M.
Daar over:

speaker.png

Ik heb 2 ovale PR's liggen van die maat. (te zien is de afmeting van membraan plus rolrand)
Eén voor en één achter.
Ze zijn wel erg zwaar, die PR's, en zeer soepel.
Leek me wel wat zo.
Misschien nog tweetertjes zodat het hoog ook wat spreiding heeft.

Maargoed....

BOT
Laatst gewijzigd door Jerommel op di 25 jun 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”