Vragen van een starter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Stankm

Vragen van een starter

Berichtdoor Stankm » vr 21 jun 2019, 10:29

Beste Leden van het forum,

Sinds een tijdje heb ik de volle interesse in de wereld van de zelfbouwspeakers.
Echter heb ik genoeg vragen waarbij ik hopelijk hier geholpen kan worden.
Ik wil graag beginnen met een 2.1 setup voor bij de computer op mijn bureau.
De monitors bestaande uit een Full range speaker plus tweeter.
De rede dat hier voor gekozen is omdat ik mijn tweeter pas laat werken na 6-8KHz.

Gekozen Componenten: (nog wel variabel)
Full range woofer:
https://www.soundimports.eu/nl/w3-1364sa.html (red: Tang Band W3-1364SA)
Subwoofer:
https://www.soundimports.eu/nl/rss265hf-4.html (red: Dayton Audio RSS265HF-4)
Tweeter:
Nog niet bekend. zoek iets die juist goed is vanaf 6-8KHz.
Amp:
https://www.soundimports.eu/nl/tpa3116d21-bt.html (red: 2 x 50W + 100W Class D)

Vragen:
1. Hoe kan ik nou zien wat het sterkste gebied is van een woofer. Heb de FR woofer en sub in WinISD gedaan maar zie wanneer ze -3dB zijn maar dat heeft niet echt te maken met het sterke gebied. Wil namelijk ook een tweeter uitzoeken die juist goed is boven 6-8Hz
2. vanaf hoeveel Hz moet ik mijn sub ongv. laten stoppen?
3. Bij de specs staat dat mijn FR woofer tot 105Hz gaat maar als ik hem in WINISD zet moet ik hem onderhand zo ontwerpen dat die al bij 400Hz stopt. Doe ik iets verkeerd of is dit niet zo erg?
4. Had gekozen voor een vented sub maar mijn kast word nu echt enorm. Heb voor een vierkante bassreflexpoort moeten kiezen en ook die zal enorm moeten worden. heb gehoord dat je in dat soort gevallen naar passive radiator moet gaan of hoeft dat niet? (Lastig?)
5. Zie veel mensen met MDF werken maar heb ik nog heb mooie houteffect met alleen een dun laagje aan buitenkant?
6. Wat is de houtdikte die ik moet nemen? (Houtsoort zal wel uitmaken dus neem als voorbeeld MDF eiken)
7. Wanneer moet je geluidsdemping gebruiken en hoeveel. wat zal effect er van zijn?
8. zie sommige een tussenschot hebben bij hun monitor dus tussen woofer en tweeter waarbij er een of meerdere gaten inzitten. Wat is rede hiervan?
9. Hoorde dat tweeter geen invloed heeft op de kist. Hoe moet ik dit in WinISD doen? moet toch weten waar ik mijn crossoverpunt moet leggen?

Hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

ray5150

Re: Vragen van een starter

Berichtdoor ray5150 » vr 21 jun 2019, 12:13

Welkom Stan.
Het lijkt me niet onverstandig eerst eens te kijken naar al bestaande modellen die al eerder gebouwd zijn.
Scheelt je een heleboel werk om het wiel opnieuw uit te vinden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 12:52

Dit is een leuke speaker voor op je bureau;

viewtopic.php?f=77&t=20516

ik heb ze zelf ook gebouwd;

viewtopic.php?f=3&t=23593

Zelfs in de huiskamer zetten die nog aardig geluid weg :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 13:02

Oh maar die Coax is niet meer te krijgen zie ik :( sorry, nou dan hebben we nog de volgende tips;

viewtopic.php?f=15&t=6470

De CT222 TL oftewel paasproject 2008, erg fijne goedkope speaker met eenvoudig filter.

deze;

viewtopic.php?f=3&t=18167&hilit=black+beauty

Black beauty gen 3

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 13:14

En een kleine 2 weg;

viewtopic.php?f=3&t=13258

erg goed!

Stankm

Berichtdoor Stankm » vr 21 jun 2019, 13:17

Beste Shadow,
Bedankt voor de tips echter zijn niet veel vragen beantwoord.
Ik zie veel ontwerpen alleen mis vaak de toelichting.
Voor vele zullen bepaalde keuzes wel duidelijk zijn alleen zit ik volgens mij nog echt met vragen over de basis.
Ik zal natuurlijk nog wel verder kijken op het forum voor mijn vragen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 13:43

De basis?
Dan zou ik het boek 'luidspreker meettechniek' van Joseph D'Apollito aanbevelen eerlijk gezegd.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 21 jun 2019, 16:22

Laten we eens een opzetje bedenken. De Tang Band driver heeft:
fs=105 Hz, Vas=1.88 L, en Diam = 6.4 cm
Een geschikte oplossing zou kunnen zijn een gesloten kastje van 15 L, met een serie condensator van 500uF.
Daarmee krijg je een afsnijfreq. van 142 Hz en een derde-orde HP karakteristiek.
De sub moet nu een hoog- afsnijpunt op 142 Hz krijgen. dat kan met een derde-orde filter op 142 Hz, de sub zal zonder filter nog wel tot 500-1000 Hz doorlopen.
Voor deze Dayton woofer, met een Vas van 54 L, heb je maar een klein kastje nodig, zeg 50 L. Als we dat afstemmen op 24 Hz met een poort van 7cm diameter en ca 35 cm lang, krijgen we een afsnijfrequentie van ongeveer 22 Hz.
Gezien de Xmax van deze woofer heb je eigenlijk een grotere poort nodig als je de woofer tot zijn max uitwijking wil gebruiken, maar dan wordt die poort onrealistisch lang. Een passieve radiator zo misschien een oplossing zijn, maar die heb je niet zo maar. Massa en ophanging moeten dan gespecificeerd worden voor dit doel. Het probleem met de poort verdwijnt als je een veel grotere kast zou gebruiken, maar dat zou nauwelijks een lagere afsnijfrequentie opleveren. Wel zou de maximale output beneden 50 Hz groter worden.
Voor mijn gevoel is de output die je met de 50 L oplossing kan halen voor gebruik bij een computer plenty.
Hopelijk kan dit als startpunt dienen.
Het kleine kastje kun je van binnen bekleden met b.v. noppenschuim (bouwmarkt), en verder losjes vullen met BAF watten.
Bij de subkast zou ik alleen de wanden bekleden.
Succes,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 21 jun 2019, 16:49

De Tang Band zal boven 6 kHz wel flink bundelen. Als je dat wil laten overnemen door een tweeter kun je er het beste een nemen die ook wat bundelt, zoals bijv. een ribbon-achtige constructie. Anders krijg je een sprong in het diffuse veld in het hoog.
Andere forumleden hebben vast wel suggesties.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 18:01

Ja die heb ik wel, vergeet die opzet dus maar :lol:

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 21 jun 2019, 23:15

Hoi Stan kilometer,

Het is hier best moeilijk voor 'noobies', want ze weten hier alles beter.
Nee, serieus, ze weten hier doorgaans zeer goed waar ze het over hebben.
Ik zeg "ze", omdat ik zelf maar een 'zondagshobbyist' (niet eens iedere zondag) met zeer klein budget ben.

Tja, die Tangbandjes zijn wel erg klein voor een 2.1 set up...
Lijkt me meer iets voor een Bose Soundlink achtig iets, met passieve radiatortjes (2.0 (gewoon stereo) dus)
Hebben ze met die afmeting wel tweeters nodig eigenlijk?

Dan je versterker keuze.
Dergelijke bordjes vind je ook veel op AliExpress en Ebay.
Werkt best leuk, met name op lineaire voedingen (Meanwell knock offs bijv.) zijn ze heel dynamisch.
Maar vrijwel al die 2.1 bordjes hebben geen high pass filter voor de topjes.
Die krijgen gewoon full range.
Overigens heb ik met die TPA3116 bordjes niet al te beste ervaringen.
Maar misschien heb ik te goedkope bordjes gehoord, er is ook een "2x 50 Watt" versie die wel beter schijnt te zijn.
De mijne hebben wat last van hoorbare ruis iig.
Niet fijn met een near field opstelling....
Maar omdat de topjes full range krijgen, moeten L en R uitgangen van de 2.1 versterker meer van de beschikbare spanning gebruiken dan je nodig hebt.

Je kan met die Tangbandjes plus 2 "sub" woofers misschien ook leuke "FAST" kastjes bouwen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 23:42

Rumoh heeft een hele mooie 3” in de aanbieding momenteel, de W3-881SJ, prachtige breedbander voor 25 euro die je in een hoornreflex of 2 weg zo kwijt kan, pak je de Dayton mini amt erbij O:)

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » za 22 jun 2019, 9:28

Ik zal proberen over de volgende punten wat info te geven.

5. Zie veel mensen met MDF werken maar heb ik nog heb mooie houteffect met alleen een dun laagje aan buitenkant?
6. Wat is de houtdikte die ik moet nemen? (Houtsoort zal wel uitmaken dus neem als voorbeeld MDF eiken)
7. Wanneer moet je geluidsdemping gebruiken en hoeveel. wat zal effect er van zijn?
8. zie sommige een tussenschot hebben bij hun monitor dus tussen woofer en tweeter waarbij er een of meerdere gaten inzitten. Wat is rede hiervan?

5.......MDF is goedkoop en beschadigd snel . Je kunt dit afwerken met Fineer of een laag dunne multiplex. Dan heb je houtstructuur.
Bij de Arnhemse fijnhout handel hebben ze MDF met daarop al fineer in verschillende houtsoorten. Ook hebben ze multiplex afgewerkt met diverse hout soorten fineer....is niet goedkoop en word alleen in platen van 250x120 verkocht
Een stuk duurder dan MDF maar steviger en met lichte houtstructuur is Berken Multiplex...Kast klaar...dan kun je meteen beitsen....te koop bij de bouwmarkt.

6.....Door dikker plaat materiaal te kiezen zal de kast minder meetrillen en dus minder het geluid kleuren. Dun materiaal zal gaan resoneren en dat hoor je terug in het klankbeeld van je speaker. Een kast van 15 liter maak ik van 18 tot 23 mm dik multiplex.
Een subwoofer van 50 Liter.....dan zou ik 22 tot 30 mm gebruiken.

7....hele studies zijn hier van...je wil zoveel mogelijk geluid in de kast dempen...maar je baspoort moet nog wel zijn werk kunnen doen.
Proberen en luisteren is hier de beste leerschool. Bij bestaande ontwerpen word vaak gemeld hoe je het beste kunt dempen en met wat voor materiaal.

8.....Versteviging van de kast...voorkomen van kast resonanties.
Met een schot in de kast maak je eigenlijk meerdere kleine kamers.
De gaten zorgen ervoor dat de lucht zich kan verplaatsen.
Je wil de kast geluids dood maken...dus meerdere schotten...dik materiaal...demping...alles draagt hieraan bij.

Veel lees plezier.
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » za 22 jun 2019, 12:51

Beste Stan,

Ik denk dat je vragen niet allemaal zo eenvoudig te beantwoorden zijn om tot een mooie 2.1 set te komen.
Waarom deze drivers gekozen en heb je ervaring met zelfbouwen en zelf ontwerpen van een luidspreker?

Zoals Ray zegt om met een bestaand ontwerp te beginnen lijkt mij ook verstandiger.
Er staan hier diverse modellen zoals Shadow zegt. Ook heeft lautsprechershop diverse modellen waaronder de Dschinn die ik bijzonder goed vind en ook te koop en te beluisteren is bij Speaker & Co. En zo kun je ook eens kijken/ luisteren bij Speakerland en Humble Home Made Hifi.
Dan kun je eerst ervaring op doen met het bouwen en is alvast in te schatten hoe iets thuis gaat klinken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 9:31

Hier kan ik me in vinden. Mijn tip aan een beginner (en beginnende gevorderde) zou zijn:

Kies een ontwerp dat je qua drivers en vorm aanstaat en let vervolgens niet op het filter en het kastontwerp. Ga daarmee zelf aan de slag, kom je er niet uit dan heb je een briljant ontwerp om op terug te vallen of om mee te vergelijken.

Helaas is het zo dat er dozenschuivers bestaan die luidsprekers aanbieden. Dit kun je vergelijken met iemand die een auto wil bouwen, omdat hij aan 4 wielen en een stuur en een motorblok kan komen.
De versnellingsbak mag je zelf ontwerpen, wielophanging ook... Je voelt hem al, totaal geen beginnersklus.

Luidsprekers ontwerpen is heel wat anders dan luidsprekers bouwen.
En er is een groot gebied waarin de meningen of ervaringen verschillen.

Plaat materiaal is redelijk fijn om mee te werken, MDF wat mij betreft met afstand het prettigst. Het is vrijwel altijd recht en het splintert niet. Zwart MDF van de praxis is echt mooi spul.
Berken mulitplex splintert en rafelt als je freesjes niet perfect scherp zijn, maar je kunt heel dunne randen laten staan en dan nog is de boel sterk. MDF is maar een soort karton, maar in de praktijk is bouwmarktspul eerder roggenbrood.
Screenshot_20190623-100718.png

15mm is een beetje een standaard maat voor professionele audio, dus een subwoofer die 130 dB moet kunnen spelen is van dat spul gemaakt. Dikker materiaal, sterker, dure filtercomponenten, allemaal heel leuk maar vooral een manier om je als zelfbouwer te onderscheiden. Er zijn ook andere wegen die naar goed geluid leiden.

Kijk ik naar jouw keuze dan zie ik zeker mooie units, maar geen starters onderdelen. Je hebt een zeer specifieke woofer gekozen, die erg kostbaar is, terwijl je tegen de ontwerpuitdagingen aanloopt die bij die woofer horen. Als je helemaal geen grote kast wil zijn er goede alternatieven. En bij een PC kun je wellicht beter gaan voor een gesloten 8", zoals Pjotr die gemaakt heeft met een CSS Trio 8 en een Mivoc XAW210HC. Bij lautsprechershop of oaudio hebben ze ook de porto sub klasse, dat zijn woofers van 3 tientjes.

Een PC setje kan prima met een 3", zeker als je met 1 sub werkt heb je wel de situatie dat die fullrange onderin wat op z'n donder krijgt. Ik gebruik de Dayton Audio ND91, die kan dat ook echt aan. Al zou ik voor hogere frequenties en meer SPL gaan in jouw situatie, dus in die vergelijking de ND90 kiezen bijvoorbeeld. Er zijn mooie setjes, zoals de Overnight Sensation. Rumoh heeft dit in zijn assortiment opgenomen. Ook de Dschinn is een goed doordacht ontwerp.
Omdat je bij 2.1 een actieve sub hebt kun je met die sub amp al heel veel corrigeren.

Van lange buizen in kleine kasten weet ik helaas alles, en dat is gedoe. Een Logitech, Bose of Sonos heeft gewoon een maatwerk slurf in de kast liggen, dus daar moet je echt over nadenken als je met PVC wat wil frobelen. Ik heb er altijd gedonder mee gehad dus kies dan liever voor andere oplossingen.

Een filter ontwerpen is lastig, een los filterbordje slaat nergens op. Dat is hetzelfde als een universele versnellingsbak terwijl het niet bekend is welk soort motor en verbindingen je hebt. Van 1 merk kun je dat niet eens zo maar in het andere model lepelen, laat staan van een totaal onbekend product.

Iets kiezen zonder inzicht is iets kiezen zonder uitzicht denk ik.
Neemt niet weg dat je mooie onderdelen hebt gevonden, an sich zijn het mooie drivers. Maar zonder een goede combi/mix heb je daar vrijwel niets aan. Duur is niet goed, goed gecombineerd is goed. Ik zie in fabrieksspeakers met een peerless unit die voor zelfbouwers nog geen 20 euro kosten en die zitten dan in fantastisch klinkende boxen. Dat betekent dat het goed afstemmen by far de kunst is.
Succes met alles, hopelijk trek je deze directe feedback ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 jun 2019, 19:04

Tom Magchielse schreef:Laten we eens een opzetje bedenken. De Tang Band driver heeft:
fs=105 Hz, Vas=1.88 L, en Diam = 6.4 cm
Een geschikte oplossing zou kunnen zijn een gesloten kastje van 15 L, met een serie condensator van 500uF.
Daarmee krijg je een afsnijfreq. van 142 Hz en een derde-orde HP karakteristiek.
Tom

bedoelde jij 15 liter Tom? 1,5 lijkt me logischer.

En bij Tinytronics kost zo'n versterker 24 euro:
https://www.tinytronics.nl/shop/image/c ... 0x1000.jpg

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 23 jun 2019, 23:40

Ik bedoelde inderdaad 15L. Met 1.5 L gaat de Q factor te veel omhoog. Het front wordt dan ook zo klein, dat de driver nauwelijks nog past en er sterke diffractie verliezen optreden.
We moeten een beginner helpen met zijn plan, en niet overdonderen met onze wijsheid. Hij wil zelf iets bedenken, help hem dan, zou ik zeggen. Al die bestaande ontwerpen brengen je niet tot meer inzicht, zelf bouwen is een leerproces.
Dit is een zelfbouwforum geen nabouwforum, of niet soms?
Tom

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 jun 2019, 1:47

Oeps, ik zie nu eigenlijk pas dat die full rangers 3 inchers zijn...
Ik lees hier 6,5 cm, maar dat is kennelijk gebaseerd op het effectieve conus oppervlak?
Is niet zo heel klein toch, maar mist een stofdop als conusoppervlak.
15 liter lijkt mij ook nogal enorm groot.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 jun 2019, 2:16

Tom Magchielse schreef:Ik bedoelde inderdaad 15L. Met 1.5 L gaat de Q factor te veel omhoog. Het front wordt dan ook zo klein, dat de driver nauwelijks nog past en er sterke diffractie verliezen optreden.
We moeten een beginner helpen met zijn plan, en niet overdonderen met onze wijsheid. Hij wil zelf iets bedenken, help hem dan, zou ik zeggen. Al die bestaande ontwerpen brengen je niet tot meer inzicht, zelf bouwen is een leerproces.
Dit is een zelfbouwforum geen nabouwforum, of niet soms?
Tom

Eh, sorry Tom. Maar mijn advies was wellicht technisch niet beter onderbouwd (ivm overdonderen met wijsheid) maar wel erg praktisch: iets kiezen wat compleet is, als failsafe, en eerst proberen daarmee zelf het ontwerp en filtering goed te krijgen. Waarom een 3" neo bamboo driver in een 15 liter behuizing doen terwijl hij als satelliet wordt ingezet op een bureaublad... Zou dat blad of de hoek waarin hij komt te staan dan niet veel meer doen dan wat de Q zou doen in een normale kast? En in dat geval zou ik een gecontroleerd lek/aperiodische kast adviseren (visaton CT 144 Sats, blue sat (hobby Hifi) hadden dat ook - of veel logischer....

uitleggen dat de gekozen driver echt niet handig is. Een theoretisch antwoord van 15 liter is mooi leesvoer, maar dat slaat wat mij betreft eigenlijk nergens meer op. Hoewel ik voorstander ben van een goede integratie van sat en sub, absoluut!. Met een LS3/5a blijkt dat door de flank praktisch onmogelijk met normale fabrieksspullen.

15 liter voor een 3" lijkt me meer van toepassing als je echt fullrange wilt gaan spelen met 1 zo'n ding.
Ik zie hulp als iets waarbij je iemand richting geeft, niet door gaat rekenen met iets dat in feite al zeer ongelukkig gekozen is.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 24 jun 2019, 19:25

Met een eerste-orde filter op 140Hz krijg je met 15 L ongeveer een derde orde Butterworth highpass karakteristiek.
Dat kun je elegant aanpassen aan een sub met dezelfde afsnijfreq.
Vraagsteller had kennelijk behoefte aan veel en diep geluid, gezien de lange-slag woofer. Ik heb geprobeerd hem terwille te zijn i.p.v. hem te corrigeren.
En b.t.w..veel lager dan 125 Hz kom je met die bamboo driver toch niet, hoe groot je de kast ook neemt.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 jun 2019, 19:31

maar kom op, 15 liter? en terwille zijn is geweldig natuurlijk maar volgens mij heeft TS nog niet helemaal door waarop hij moet letten. Is ook een aanname, maar past wel bij zijn verhaal en vragen. Een 3" groter dan 3 liter lijkt me onzin. Te hoge qts ga je dan met filtering of een lekke kast effectief tegen. Ik kan daar niet zulke mooie berekeningen op loslaten maar de akoestiek en plaatsing is daarbij toch substantieel van invloed.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 25 jun 2019, 13:13

Als je die bamboo driver ( met Vas=1.88L) in een kastje van b.v. 2.5 L zet wordt de stijfheidverhouding Vas/Vb=0.47
De resonantiefrequentie gaat naar 127.5 Hz met een Q van 0.72. Een dergelijk kastje zou een front van b.v. 10 x 18 cm hebben. Het zou kunnen, al vind ik een Q van 0.72 bij 125 Hz niet zo'n prettig idee....
genoeg hierover, laat de TS zelf maar kiezen.
Tom

Stankm

Berichtdoor Stankm » wo 26 jun 2019, 9:13

Beste Allen,
Iedereen bedankt voor de hulp die jullie bieden.
Echter merk ik wel dat door alle kennis die jullie beheersen dat ik het vaak niet meer volg.
Sommige zeggen dat het aangeraden is om een al bestaand ontwerp te kiezen. Ik zie alleen weinig echt vergelijkbare ontwerpen.
De gekozen drivers zijn voornamelijk gebaseerd op advies van : https://www.soundimports.eu/
Echter zijn mijn driver keuzes nog vrij voor aanpassingen/veranderingen.
Ik heb even een paar opmerkingen gepakt waar ik toch nog op in wil gaan.

Kalimba schreef:Waarom deze drivers gekozen en heb je ervaring met zelfbouwen en zelf ontwerpen van een luidspreker?

Volgens soundimports moest ik kiezen voor een full range driver die maar 3 inch moest zijn vanwege de hoge tonen die de driver beter kon weergeven dan een 4 inch. Ik heb dan wel een tweeter maar ze vertelde me die pas vanaf 6-8Hz te laten komen omdat als ik ze eerder zou laten inkomen meer ervaring nodig zou hebben.
Binnen mijn budget kom ik dan op een paar waarvan me deze mooi leek.

Shadow schreef:Rumoh heeft een hele mooie 3” in de aanbieding momenteel, de W3-881SJ, prachtige breedbander voor 25 euro die je in een hoornreflex of 2 weg zo kwijt kan, pak je de Dayton mini amt erbij O:)

Betere optie? en waarom? en is een dayton amt mini aangeraden? zover ik kon opmaken was het enige voordeel dat die kleiner was dan een traditionele tweeter.

tonvandeacker schreef:8.....Versteviging van de kast...voorkomen van kast resonanties.
Met een schot in de kast maak je eigenlijk meerdere kleine kamers.
De gaten zorgen ervoor dat de lucht zich kan verplaatsen.
Je wil de kast geluids dood maken...dus meerdere schotten...dik materiaal...demping...alles draagt hieraan bij.

Zijn hier nog standaarden voor die een positieve invloed zullen hebben. Misschien zijn die dan nog niet optimaal maar daar moet ik me met de kennis die ik nu heb nog niet op focussen.

Verder wil ik nog even laten weten dat ik graag zo goed mogelijk iets wil maken van mijn kennis. Dit zal dus niet optimaal zijn maar hoop zo ver mogelijk te komen. Ik hou zelf van "kleurrijk" muziek. Is het niet een idee dat 1 iemand wat vragen stelt waaruit jullie mij advies kunnen geven?
Jullie kunnen beter filteren welke factoren nou echt belangrijk zijn dan ik die drivers kiest waarbij jullie bij voorbaat al weten dat het geen beste optie is. Nogmaals zo goed mogelijk en hoeft niet optimaal te zijn ivm mijn geringe kennis.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 26 jun 2019, 21:48

Ik denk dat het verstandig is je eens wat meer te verdiepen in het showcase forum hier, afdeling luidsprekers, daar wordt in het kort uitgelegd wat en waarom, zonder discussies. Verder zal een luisterdag bezoeken je inzicht enorm verbreden, de mensen daar zijn allemaal bereid iedere vraag te beantwoorden!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”