Troels' bookshelf 3WC

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

erik1977

Troels' bookshelf 3WC

Berichtdoor erik1977 » do 20 jun 2019, 22:30

Ik zit al een tijdje te kijken naar de 3WC bookshelf van Troels.
Linkje: http://www.troelsgravesen.dk/BOOKSHELF-3WC.htm

bs-3wc-5.jpg

Het zat al een tijdje in de planning om een ZBA CA te bouwen en het idee daarbij was dat als de amp maar een beperkt vermogen kan leveren, dat er dan een paar speakers met redelijk hoog rendement bij zouden moeten horen.
In de kamer had ik redelijk wat last van resonantie bij de wat lagere tonen dus het ontwerp van troels sprak me aan omdat je deze tegen de muur aan kunt (moet) zetten zodat de bas met de kamer 'mee speelt' in plaats van dat de kamer als onbekende parameter het geluidsbeeld verziekt met resonantie.

Nu de ZBA amp af is zijn de vervelende resonanties ook verdwenen dus misschien had ik daar moeten beginnen met veranderen in mijn set maar wist ik veel dat de versterker zoveel invloed had..
Anyway, ik wil dus die 3WC bookshelf gaan bouwen omdat die enerzijds gebruik maakt van de extra gain in de kamer en van zichzelf al een flinke woofer heeft waardoor het laag hopelijk wat 'vetter' wordt.

Via het forum heb ik de woofers en de tweeters al op de kop kunnen tikken, de rest heb ik besteld bij Tony.
Dit topic is bedoeld om de fuckups tijdens de bouw en de euforie achteraf vast te leggen :mrgreen:

Enjoy.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Re: Troels' bookshelf 3WC

Berichtdoor markbakk » do 20 jun 2019, 22:45

erik1977 schreef:Nu de ZBA amp af is zijn de vervelende resonanties ook verdwenen dus misschien had ik daar moeten beginnen met veranderen in mijn set maar wist ik veel dat de versterker zoveel invloed had.

Mooi plan! Over je idee dat je de staande golven in je kamer zou kunnen controleren door de speakers tegen de muur te zetten: dat is niet in lijn met wat we weten van de kamer/zaalakoestiek. Even goed kan het prima werken voor je, maar dat zou eerder toeval zijn. Iig veel plezier met bouwen!
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 20 jun 2019, 23:05

mag ik vragen hoe je aan het filterschema komt, nu je niet de complete kit koopt

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 21 jun 2019, 6:39

Filterschema is bekend, alleen de waardes niet.
Fusion Filterdesign

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 21 jun 2019, 7:43

Je krijgt een schema als je de kit bestelt en je kunt de kit mét of zonder drivers bestellen.

20190620_100915.jpg

Vandaag ga ik beginnen de componenten op de plankjes te monteren, een van de leukste dingen van het bouwen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 21 jun 2019, 7:52

Ah zo, maar je schreef dat je de rest bij Tony had besteld.
Fusion Filterdesign

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 21 jun 2019, 8:01

Tony heeft de kit voor me besteld bij Jantzen en daarbij gelijk ook de ontbrekende middentoners.

Rick76

Berichtdoor Rick76 » vr 21 jun 2019, 13:02

Die 3WC modellen van Troels spreken mij ook erg aan. Niet dat ik ook maar enig sinds twijfel of dat die speakers evt. niet goed zouden klinken, maar heb ook het probleem in de huidige luister-ruimte (woonkamer) dat bij iets meer bass al gauw de rest van het geluid er in "verzuipt". Deze speaker is dus eigenlijk ontworpen voor als je beperkt bent kwa ruimte (en plaatsing) begrijp ik er uit. Ik ben dus erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Succes met bouwen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 13:50

Rick76 schreef:Die 3WC modellen van Troels spreken mij ook erg aan. Niet dat ik ook maar enig sinds twijfel of dat die speakers evt. niet goed zouden klinken, maar heb ook het probleem in de huidige luister-ruimte (woonkamer) dat bij iets meer bass al gauw de rest van het geluid er in "verzuipt". Deze speaker is dus eigenlijk ontworpen voor als je beperkt bent kwa ruimte (en plaatsing) begrijp ik er uit. Ik ben dus erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Succes met bouwen.

Dan moet je gewoon iets aan de ruimte gaan doen, je kan nog zulke dure speakers neer zetten, het blijft slecht.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 21 jun 2019, 17:28

Leuk om te volgen!

@Shadow, dat hangt toch echt van heel veel meer factoren af. Vele woonkamers zijn hard (veel glas, laminaat e.d.) en daar is met de juiste speaker toch echt wel een heel mooi resultaat mee te behalen. En hoe vaak is de ruimte wel ok maar staan de luidsprekers lekker in de hoek tegen de muur achter het meubel bijvoorbeeld.

Ik denk dat de 3WC een mooie oplossing is voor een moeilijke ruimte.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 jun 2019, 17:47

"Bookshelf" speakers houden doorgaans op beneden de 60Hz - 70Hz. Heeft een goede reden :)
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 21 jun 2019, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 18:02

Kalimba schreef:Leuk om te volgen!

@Shadow, dat hangt toch echt van heel veel meer factoren af. Vele woonkamers zijn hard (veel glas, laminaat e.d.) en daar is met de juiste speaker toch echt wel een heel mooi resultaat mee te behalen. En hoe vaak is de ruimte wel ok maar staan de luidsprekers lekker in de hoek tegen de muur achter het meubel bijvoorbeeld.

Sorry hoor, als je een keer je kamer goed behandeld speel je zelfs met een budget ontwerp jouw Faktums in een vinex-echoput naar huis :lol:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 21 jun 2019, 18:42

Shadow schreef:
Kalimba schreef:Leuk om te volgen!

Sorry hoor, als je een keer je kamer goed behandeld speel je zelfs met een budget ontwerp jouw Faktums in een vinex-echoput naar huis :lol:

Dat slaat als een tang op.... :think:

Je zult altijd moeten afstemmen op je akoestiek en oppervlakte. Zet jij eens een Audiolab Rumbu, Gulan, Fidjol in je goed gedempte akoestiek of in een gemiddelde harde huiskamer.... om maar een voorbeeld te noemen.
Gesloten systeem, bas-reflex systeem, aperiodisch gedemept systeem, electrostaat, magnetostaat, monitor, vloerstaander, noem maar op! Er is niet 1 juiste luisterruimte voor alle luidspreker (soorten). Dit moet je altijd afstemmen op smaak en mogelijkheden. De ene luidspreker gaat beter in een harde dan en gedempte ruimte evenals groot, klein en soorten materialen in de ruimte.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 18:53

Ja precies en we hebben het hier over een basreflex, net zoals jouw Faktum en 90% van de commerciële speakers.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 21 jun 2019, 18:59

Ik heb de kamer hier al deels aangepakt met een kleed, meubels en wat demping maar het blijft een woonkamer met veel harde oppervlakken.
Daarnaast heb ik nu speakers die niet veel laag kunnen produceren dus ik ben benieuwd naar een 3-weg en ik verwacht toch wel een heel ander geluid.

Terug naar de bouw.

Kastjes verstek laten zagen en in elkaar gelijmd:
20190620_100928.jpg

Baffles passen:
20190522_121656.jpg

En aftekenen van de drivergaten:
20190614_120726.jpg

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 21 jun 2019, 19:08

Shadow schreef:Ja precies en we hebben het hier over een basreflex, net zoals jouw Faktum en 90% van de commerciële speakers.

Hoe kun je weten, zonder de luidspreker gehoor te hebben, hoe deze zich gedraagd in een luisterruimte die je niet kent?
Geef me daar nou eens een goed onderbouwd antwoord op. Volgens mij mis ik iets...

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 21 jun 2019, 19:09

Heel gaaf project dit. Zie ik het nou goed en is het logo met typenummer op de conus en rolrand gedrukt?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 jun 2019, 19:11

Shadow schreef:Ja precies en we hebben het hier over een basreflex, net zoals jouw Faktum en 90% van de commerciële speakers.

Nee, we hebben het hier over aperiodische kast, oftewel een lekke CB. Gaat ook niet heel laag en zal in veel ruimten het goed doen verwacht ik. Ben heel benieuwd waar Erik uit komt. Vind overigens een impedantieminimum van 3,5 ohm wel erg laag voor een 8 ohm systeem. Al zal het voor de CA geen enkel punt zijn :mrgreen:
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 19:54

Maar, om even terug te komen, aperiodisch is idd een stuk minder rampzalig als een br.

Kalimba schreef:

Hoe kun je weten, zonder de luidspreker gehoor te hebben, hoe deze zich gedraagd in een luisterruimte die je niet kent?
Geef me daar nou eens een goed onderbouwd antwoord op. Volgens mij mis ik iets...

Omdat er in 99% van de luisterruimtes hetzelfde aan de hand is? Gelijke verhoudingen tussen afmetingen onderling, reflecties van zo ongeveer iedere wand enzovoort. Hou nu eens op te doen alsof ik stel zijn luisterruimte te kennen, dat doe ik niet, maar als TS zelf aangeeft dat deze ‘problematisch’ is en daar een speaker op uit gaat zoeken, DAN zou ik eerst de ruimte eens aanpakken. Vervolgens begin jij te schieten, niet doen, ik ben net zo vaak bij Erik thuis geweest als jij.

erik1977 schreef:Ik heb de kamer hier al deels aangepakt met een kleed, meubels en wat demping maar het blijft een woonkamer met veel harde oppervlakken.
Daarnaast heb ik nu speakers die niet veel laag kunnen produceren dus ik ben benieuwd naar een 3-weg en ik verwacht toch wel een heel ander geluid.

Dat denk ik zeker, heb je iets van een dempingspaneel geplaatst oid?
Heb je die aan de wand of plafond hangen?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 21 jun 2019, 21:01

Ik ergerde me ook aan de boemende kamer en koos uiteindelijk voor open baffle, ook in de bas. Wat een verademing: Alleen de staande golven in lengterichting worden nu aangeslagen en die onderdruk ik nog eens waar nodig met een dsp. Kastjes in de boekenkast werkte niet bij mij. Boem, boem, boem.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 jun 2019, 21:07

Wieger61 schreef:Ik ergerde me ook aan de boemende kamer en koos uiteindelijk voor open baffle, ook in de bas. Wat een verademing: Alleen de staande golven in lengterichting worden nu aangeslagen en die onderdruk ik nog eens waar nodig met een dsp. Kastjes in de boekenkast werkte niet bij mij. Boem, boem, boem.

Daar ben ik ook naar onderweg O:)

Genoeg OT nu :beer:

richard

Berichtdoor richard » vr 21 jun 2019, 21:59

Kalimba schreef:Heel gaaf project dit. Zie ik het nou goed en is het logo met typenummer op de conus en rolrand gedrukt?
Lijkt me een plastic dekseltje. Zou anders een mooie boel zijn. Alhoewel, met auto's is dat al jaren zo en met kleding schijnt het tegenwoordig ook een must te zijn, zeker als er veel voor betaalt (zou) moet(en) worden.
Genoeg is beter.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 21 jun 2019, 23:16

richard schreef:
Kalimba schreef:Heel gaaf project dit. Zie ik het nou goed en is het logo met typenummer op de conus en rolrand gedrukt?
Lijkt me een plastic dekseltje. Zou anders een mooie boel zijn. Alhoewel, met auto's is dat al jaren zo en met kleding schijnt het tegenwoordig ook een must te zijn, zeker als er veel voor betaalt (zou) moet(en) worden.

Je hebt gelijk. Ik zie het nu ik de foto vergroot :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 jun 2019, 23:32

I.d.d. een beschermingsdekseltje. Wat het met auto's en kleding te maken heeft ontgaat mij. Dan eerder met aardbeien: Mijn vrouw kwam vandaag thuis met een doosje ervan en met ook zo'n dekseltje er op. Zij het iets anders van vorm (rechthoekig) en imprint. Aardbeien waren in de aanbieding, dus zeker niet te veel voor betaald! :relax:
Peter de Jong

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 30 jun 2019, 21:07

Zo, de frontjes waren gefreesd.

20190621_113507.jpg

Ik zeg bewust waren want ik heb de maten niet helemaal lekker doorgegeven aan Kees..
Het gat van de woofer was te krap waardoor hij er zelfs met geweld niet lekker in paste.
Daarnaast zat de tweet iets te dicht bij de midwoofer door een tikfout dus ik heb 2 nieuwe baffles besteld waarna Kees ze perfect op maat heeft gefreesd.

De kastjes zijn van mdf V313 en als afwerking heb ik voor Zebrano gekozen.
Er wordt gelukkig geen regenwoud voor gekapt omdat het gekleurde stukjes hout zijn.
Linkje: https://www.designholz.com/category/SaRaiFo-Fineline-Veneers/Zebrano-wild?XTCsid=gt557etqme5a22osopfar5grn1

Zo gaat het er straks uitzien:
Afbeelding

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”