Prestigious Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Prestigious Two

Berichtdoor VintageHarry » zo 04 aug 2019, 14:08

Mmm, interessant! Op zich ben ik ook een voorstander van “gesloten laag”. Maar moeten deze kleine woofertjes daarvoor niet forse uitslagen gaan maken? Dat is niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van het middengebied lijkt me?
Zelf zat ik al eens te filosoferen over een 3-weg, in de originele kasten (maar met dichtgestopte poort) kunnen de midwoofers dan vanaf zo’n 200 Hz worden ingezet.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 04 aug 2019, 17:34

Ze wapperen nu ook behoorlijk toch? Volume moet toch verplaatst worden om aan het laag te komen.

Doordat het een open kast is, heb je minder controle over t woofertje en zal die denk ik meer 'zwabberen'. Door de kast gesloten te maken en het laag met een LWT filter door te laten lopen heb je denk ik het beste van 2 werelden. Sowieso is de Hypex klankmatig (met name door geringe vervorming) een stap vooruit ten opzichte van de meeste versterkers. Tel daar bij op dat je veel meer flexibiliteit hebt qua cross-over / time alignment, is het een zeer leuk experiment. De Prestigious Two is al heel erg goed, dus leuk om te kijken of er nog meer onder in de kan zit (wat er dan uit moet natuurlijk!).

Ik heb met de 3d printer 2 dopjes geprint die ik op/over de baspoort kan schroeven, dan kan ik t zo proberen. Ik zal ook de metingen dan plaatsen.

Groet,

Stefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 04 aug 2019, 19:35

De mate van wapperen ken ik nog niet uit eigen ervaring, hopelijk aankomende week :)
Zoals gezegd vind ik het in ieder geval een interessant experiment! Met name door de flexibiliteit qua crossover, je kunt dan ook eens steiler proberen te filteren. Ben zeer benieuwd naar de metingen maar vooral ook naar de luister-resultaten!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 04 aug 2019, 20:35

Als je ze niet té laag laat doorlopen kan dat wel. Mijn Coppers lopen door tot 33hz en dan is de lange slag van de W5-1685 geen overbodige luxe.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 05 aug 2019, 10:49

VintageHarry schreef:De mate van wapperen ken ik nog niet uit eigen ervaring, hopelijk aankomende week :)
Zoals gezegd vind ik het in ieder geval een interessant experiment! Met name door de flexibiliteit qua crossover, je kunt dan ook eens steiler proberen te filteren. Ben zeer benieuwd naar de metingen maar vooral ook naar de luister-resultaten!

Steiler filteren is niet altijd beter, het filter voor de PT klinkt heerlijk. Maar wel het proberen waard uiteraard. Simpel te doen.

Stefan

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 18 aug 2019, 16:15

Inmiddels staan de P2 alweer een tijdje te spelen, ben er erg blij mee! Onderin is het (uiteraard) wel ietsje minder dan de grote 3-weg Translators die hier aanwezig zijn, maar gelet op het formaat valt er niets op aan te merken.
Wat ik me nog afvroeg, hebben de (twee?) andere eigenaren van deze boxen ze ingedraaid staan of juist niet?

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 18 aug 2019, 18:24

Hoi Harry

Bij mij staan ze aardig ingedraaid..dit ivm zeer smalle luister ruimte.
De muziek komt daardoor mooi uit het midden vandaan.

Hoe is je filter geworden...ben benieuwd.

Ton
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 18 aug 2019, 18:28

Bij mij draaien de P2 nu op een ZBA versterker gemaakt door Shadow.
Met customized frontje..erg gaaf...en klinkt erg goed.

IMG_1080.jpg

Hier kun je wel zien dat de P2 aardig naar binnen zijn gedraaid....maar dat geeft het mooiste stereo beeld.

IMG_1085.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prestigious Two, Next monitor, Scamo15, DXT-Nexus, CT248XL, ZBA Shadow Amp, Marantz PM6006, Audio Nirvana Tube-Amp.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 18 aug 2019, 18:58

Twee speakers zo dicht bij elkaar is niet optimaal voor het afstraalgedrag.

Gr. Walter

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 18 aug 2019, 21:57

Hier staan ze ca 1,75m uit elkaar, de luisterafstand is iets groter. Ik vond ze ingedraaid beter klinken, vandaar mijn vraag naar de verdere ervaringen.

Wat betreft de filtering, speel nu met R1=1,5 en R3=10 Ohm zoals beschreven op de laatste bladzijde van de optionele instellingen. De crossover ligt dan op 2,4 kHz. De filters zijn niet ingebouwd en daar is ook geen enkele haast bij, nu kan ik zo nodig nog weer eens wat wijzigen zonder gesleutel van betekenis.

Misschien over een tijdje ook eens een goede subwoofer proberen te lenen en die combi uitproberen.
Laatst gewijzigd door VintageHarry op zo 18 aug 2019, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » zo 18 aug 2019, 21:59

Als je de tweeter ietsje harder zet dan kunnen ze waarschijnlijk wat minder ingedraaid staan.
Wel zal het laag/midden iets anders klinken,maar misschien ook beter.
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » ma 19 aug 2019, 5:42

Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan. Deze vormen nu 1 grote baffle.

Gr. Walter

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 19 aug 2019, 8:36

dre schreef:Als je de tweeter ietsje harder zet dan kunnen ze waarschijnlijk wat minder ingedraaid staan
Dat kan, maar eigenlijk wil ik liever niet afwijken van de mogelijkheden die de ontwerper al heeft gegeven voor de weerstandswaarden in het filter.

dre

Berichtdoor dre » ma 19 aug 2019, 20:22

Ook prima. :goedzo:
потому что он может!

satefan

Berichtdoor satefan » vr 23 aug 2019, 10:52

Walt schreef:Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan. Deze vormen nu 1 grote baffle.

Gr. Walter

Helemaal eens. Extra diffractie en reflecties etc. En die woofer in die andere kast staat ook vast een beetje mee te wapperen...

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » za 24 aug 2019, 20:01

A93BD342-27B0-4349-ACE5-2CA692952EEF.jpeg

Even mijn studio op zijn kop gezet. :sure:
Nooit bij stil gestaan dat meerdere set elkaar beïnvloeden als ze dicht bij elkaar staan.
Wil graag sets vergelijken en dat gaat gemakkelijk met 2 sets naast elkaar.

Dus nu staan ze solo en hebben ze wat meer ademruimte.
Klinkt goed zo.

Bedankt voor de info.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 24 aug 2019, 20:47

Mooi hoor :goedzo: privé audio ruimte zo :beer: al een beetje gewend aan je nieuwe speeltje?

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » za 24 aug 2019, 21:28

A93BD342-27B0-4349-ACE5-2CA692952EEF[1].jpg
Zelf maken is leuker.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 aug 2019, 22:06

Walt schreef:Ik bedoel dat er twee verschillende speakers zo dicht bij elkaar staan...

Ik was eens bij een demo van Keff, waarbij er steeds met de speakers gesjouwd werd om ze vrij vooraan te hebben staan ipv netjes op een rij. Toen er wat van gezegd werd demonstreerde de man van Keff waarom: al pratend bracht hij z'n hoofd tussen 2 luidsprekers in; z'n stem klonk enorm anders ineens. Ik weet zeker dat geen van de daar aanwezigen ooit nog eens luidsprekers zal hebben vergeleken als ze naast elkaar op een rij stonden
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”