Vraag: ervaringen Troels Gravesen ATS en Ellipticor ontwerpen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

scanspeakman

Vraag: ervaringen Troels Gravesen ATS en Ellipticor ontwerpen?

Berichtdoor scanspeakman » wo 24 apr 2019, 10:36

Lief forum,

Soms kriebelt het een beetje de laatste tijd. Zal wel de lente zijn of zou er misschien toch nog iets beters te bouwen zijn?

De laatste tijd kijk ik likkebaardend naar de wat grotere ontwerpen van Troels Gravesen. Met de ATS, ATS-4 en vooral de ATS-4HE en Ellipticor-4 met actief laag. Dus daarom maar de brutale vraag: heeft er iemand op het forum ervaringen met deze ontwerpen?

Scanspeakman
Laatst gewijzigd door scanspeakman op wo 24 apr 2019, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomel

Re: Vraag: ervaringen Troels Gravesen ATS en Ellipticor ontwerpen?

Berichtdoor Chocomel » wo 24 apr 2019, 10:45

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 24 apr 2019, 17:53

Ik heb ook nog geen ontwerp gehoord met deze drivers. Hopen dat er een ontwerp komt bij Speaker&Co / Speakerland.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 24 apr 2019, 18:31

Goeiedag zeg, een tweeter met 1,3% H2 op 3,75Khz bij 94db..... :shock: :shock:
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 24 apr 2019, 20:44

Ik vind die CSD’s ook (niet) spectaculair. Maar dat is misschien juist het concept.
Mark Bakker

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 25 apr 2019, 17:03

Duur, erg duur, heel erg duur, te duur ? :think: :mrgreen:
FOCAL

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 26 apr 2019, 0:37

Ik kan niet ontdekken dat deze drivers iets spectaculairs presteren. Dit zijn niet meer dan goede ( freq kar) tot matige ( vervorming) resultaten. Er zijn wel betere
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 26 apr 2019, 7:55

Dan zelf maar eens beluisteren zou ik zeggen, of je moet de overtuiging hebben dat metingen alles zeggen natuurlijk... :D

beijert

Berichtdoor beijert » vr 26 apr 2019, 10:21

Metingen die niet alles zeggen zijn onvolledig.
Mark

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » wo 29 mei 2019, 16:19

Behalve kritiek op de (data sheets voor de) Ellipticor drivers helaas weinig reactie op deze ontwerpen. Misschien moet ik dan maar eens een poging doen om te horen hoe ze klinken......

Meeste voor de ATS4-HE’s is binnen. Die ATS drivers kwamen vandaag als laatste en zijn al indrukwekkend om te zien. Werkelijk fantastische bouwkwaliteit. Bijna zonde dat het mooiste om te zien straks aan de binnenzijde van de kast zit.

Apart topic en foto’s volgen later.....

Scanspeak/ATS-man

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 29 mei 2019, 16:37

Je gaat iets met de Ellipticor bouwen?
Ik ken verder nog geen ontwerpen hiermee in NL.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 29 mei 2019, 17:41

Er hebben recent een paar van die Elipticor monitors te koop gestaan hier.

Kalimba schreef:Je gaat iets met de Ellipticor bouwen?

Of je maakt een vergissing, of je kijkt echt niet verder dan Speaker en Co? :think:
Met alle respect voor de heren van Speaker en Co en Speakerland, maar omwille van de bedrijfsvoering oid lopen die niet echt voorop met het adopteren van anderen hun ontwerp. De meeste ontwerpen in het assortiment aldaar zijn aangeleverd door de importeur oid. De Faktum is een ontwerp uit 2007 b.v.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 29 mei 2019, 20:53

Shadow schreef:Er hebben recent een paar van die Elipticor monitors te koop gestaan hier.

Of je maakt een vergissing, of je kijkt echt niet verder dan Speaker en Co? :think:
Met alle respect voor de heren van Speaker en Co en Speakerland, maar omwille van de bedrijfsvoering oid lopen die niet echt voorop met het adopteren van anderen hun ontwerp. De meeste ontwerpen in het assortiment aldaar zijn aangeleverd door de importeur oid. De Faktum is een ontwerp uit 2007 b.v.

Waar zijn ze te beluisteren dan? Er is niet heel veel anders dan Speaker en Co / Speakerland. En ik weet dat de Faktum uit 2007 is, wat heeft dat hier mee te maken?

*Overigens ontwerpen ze zelf maar dat kost veel tijd in een winkel en hebben ze het merendeel van derden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 29 mei 2019, 21:14

Hier in de buurt nergens, maar dat geld voor meer hoeken van het land, wat ik wil zeggen is dat ik veel eerder een ontwerp van Tony Gee of Troels zou nabouwen dan van Hobby Hifi of Klang und Ton zoals verkocht door eerder genoemde winkels.

Het feit dat speakers met zo’n klein publiek niet te beluisteren zijn heeft ook iets met de prijs te maken, voor de prijs van de bouwkit van de Elipticor 1 koop je 2 Faktum bouwkits :lol:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 29 mei 2019, 21:28

Shadow schreef:Hier in de buurt nergens, maar dat geld voor meer hoeken van het land, wat ik wil zeggen is dat ik veel eerder een ontwerp van Tony Gee of Troels zou nabouwen dan van Hobby Hifi of Klang und Ton zoals verkocht door eerder genoemde winkels.

Het feit dat speakers met zo’n klein publiek niet te beluisteren zijn heeft ook iets met de prijs te maken, voor de prijs van de bouwkit van de Elipticor 1 koop je 2 Faktum bouwkits :lol:

Tja, ik heb geen voorkeur voor wie of wat. Dat gaat bij mij echt op gehoor en zoals ik vaker vermeld heb, heb ik nog nooit een systeem zo mooi gevonden als de Faktum en dat was per toeval bij Speaker en Co waar ik dan ook 99% van de onderdelen heb gekocht. Ben het niet eens met een klein publiek ivm de prijs. Tijden zijn enorm verandert door komst van de computer, tablet, smartphone. Er is bijna geen interesse meer in o.a. z.b.a. of geluidskwaliteit. Muziek vanaf je telefoon, computer over een wireless boomboxje of een soundbar en de kinderen spelen op de computer ipv Lego of ander speelgoed. Ik werk heel veel met jongeren (techneuten) bij het poppodium en er is er geen 1 bij die interesse heeft in een goede set. Zolang het maar mp3/ spotify kan afspelen met zoveel mogelijk bas.
Of dat een goed of niet goede ontwikkeling is weet ik niet maar vind het voor mezelf erg jammer dat we als audiofielen en zelfbouwers heel erg beperkt zijn geworden in de keuze aan winkels en waarschijnlijk ook in nieuwe (kostbare) ontwikkelingen van de fabrikanten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 29 mei 2019, 21:41

Kalimba schreef:Tijden zijn enorm verandert door komst van de computer, tablet, smartphone. Er is bijna geen interesse meer in o.a. z.b.a. of geluidskwaliteit. Muziek vanaf je telefoon, computer over een wireless boomboxje of een soundbar en de kinderen spelen op de computer ipv Lego of ander speelgoed. Ik werk heel veel met jongeren (techneuten) bij het poppodium en er is er geen 1 bij die interesse heeft in een goede set. Zolang het maar mp3/ spotify kan afspelen met zoveel mogelijk bas.
Of dat een goed of niet goede ontwikkeling is weet ik niet maar vind het voor mezelf erg jammer dat we als audiofielen en zelfbouwers heel erg beperkt zijn geworden in de keuze aan winkels en waarschijnlijk ook in nieuwe (kostbare) ontwikkelingen van de fabrikanten.

Nee maar die tijden gaan de nog bestaande winkels ook niet omdraaien, ze zijn er nog, maar ik ga niet om een fysieke winkel in stand te houden het halve land door karren. Wat dat betreft doet Leonidas dat uitstekend; zijn leerlingen bouwen als profielwerkstuk een set luidsprekers, werken alle theorie door, klasse. Maar techniek is niet hip ofzo.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 29 mei 2019, 21:49

Shadow schreef:
Kalimba schreef:Tijden zijn enorm verandert door komst van de computer, tablet, smartphone. Er is bijna geen interesse meer in o.a. z.b.a. of geluidskwaliteit. Muziek vanaf je telefoon, computer over een wireless boomboxje of een soundbar en de kinderen spelen op de computer ipv Lego of ander speelgoed. Ik werk heel veel met jongeren (techneuten) bij het poppodium en er is er geen 1 bij die interesse heeft in een goede set. Zolang het maar mp3/ spotify kan afspelen met zoveel mogelijk bas.

Nee maar die tijden gaan de nog bestaande winkels ook niet omdraaien, ze zijn er nog, maar ik ga niet om een fysieke winkel in stand te houden het halve land door karren. Wat dat betreft doet Leonidas dat uitstekend; zijn leerlingen bouwen als profielwerkstuk een set luidsprekers, werken alle theorie door, klasse. Maar techniek is niet hip ofzo.

Dat bedoel ik eigenlijk ook met de Ellipticor. Ik ken hier niet iets waar ik die kan beluisteren en dat is toch een behoorlijke gok om zoiets na te gaan bouwen van Troels zonder ze gehoord te hebben. De Faktum zou ook niet in NL zijn geweest als de beste man die ze kende ze niet in opdracht had laten maken door Speaker & Co. Ik zag ze toen ik wat onderdelen ging halen en vroeg "mag ik ff luistern" en stonden toevallig naast de Vertigo die ik had. Mijn mond viel open van verbazing en binnen 20 minuten luisteren en denken of ik de gok zou nemen om aan zon project te beginnen was ik er uit :mrgreen:

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 30 mei 2019, 0:08

Nee, Keuze uiteindelijk op de ATS4-HE gevallen. Scanspeak tweeter, ATS mid en laag, BNS sub-laag. ATS laag en BNS sub-laag worden actief aangestuurd en gefilterd met hypex fusion plate klasse-d amps. Hoog en mid worden passief gefilterd en worden tzt door mijn ExtremA klasse-a versteker aangestuurd.

Nooit gehoord dus best een gok. Maar denk dat ik niet de enige ben die hier wel eens is begonnen aan het bouwen een paar speakers zonder vooraf het eindresultaat gehoord te hebben. ExtremA eindbak, Relaixed2 pre-amp, buffalo32s dac allemaal gebouwd zonder vooraf gehoord te hebben. Nooit spijt van gehad. Had ze graag eens gehoord (vandaar dat ik dit topic opende) maar blijkbaar geen personen hier die deze gebouwd hebben.

En ik sluit me helaas aan bij de constatering dat goede audio niet heel populair meer is. Mp3 uit bij je telefoon geleverde oortjes is al goed. Ik probeer mijn kids wat anders bij te brengen en dat lukt aardig. De jongste van vier had laatst een duidelijke mening toen ik een paar andere speakers aansloot en die ze absoluut mooier vond klinken. En ze lopen beide in de media markt te klagen dat het geluid zo lelijk is. Kortom; ik heb nog hoop.....

Scanspeakman

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 30 mei 2019, 7:38

scanspeakman schreef:

Nee, Keuze uiteindelijk op de ATS4-HE gevallen. Scanspeak tweeter, ATS mid en laag, BNS sub-laag. ATS laag en BNS sub-laag worden actief aangestuurd en gefilterd met hypex fusion plate klasse-d amps. Hoog en mid worden passief gefilterd en worden tzt door mijn ExtremA klasse-a versteker aangestuurd.

Nooit gehoord dus best een gok. Maar denk dat ik niet de enige ben die hier wel eens is begonnen aan het bouwen een paar speakers zonder vooraf het eindresultaat gehoord te hebben. ExtremA eindbak, Relaixed2 pre-amp, buffalo32s dac allemaal gebouwd zonder vooraf gehoord te hebben. Nooit spijt van gehad. Had ze graag eens gehoord (vandaar dat ik dit topic opende) maar blijkbaar geen personen hier die deze gebouwd hebben.

En ik sluit me helaas aan bij de constatering dat goede audio niet heel populair meer is. Mp3 uit bij je telefoon geleverde oortjes is al goed. Ik probeer mijn kids wat anders bij te brengen en dat lukt aardig. De jongste van vier had laatst een duidelijke mening toen ik een paar andere speakers aansloot en die ze absoluut mooier vond klinken. En ze lopen beide in de media markt te klagen dat het geluid zo lelijk is. Kortom; ik heb nog hoop.....

Scanspeakman

Heb het even opgezocht. Wat een systeem zeg :rock:
Echt indrukwekkend om te zien. Het is inderdaad een gok maar snap wel dat zo'n gok nemen ook leuk kan zijn.

Jammer dat er nog geen ervaring of een model is dat te beluisteren is met de Ellipticor. Ben zelf toch ook altijd wel nieuwsgierig als ze met iets nieuws komen.

Ze horen het verschil dus wel! Mooie Stax met een accupack op de telefoon? :mrgreen:

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 30 mei 2019, 8:29

Ontwerpen van Troels zijn goed beschreven door verschillende bouwers alhier, de man is geen beginner iig.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 30 mei 2019, 9:30

dre

Berichtdoor dre » do 30 mei 2019, 9:33

Die staa toch in jouw woonkamer?
потому что он может!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 30 mei 2019, 9:39

Sssstt... 8)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 30 mei 2019, 10:49

scanspeakman schreef:

Nee, Keuze uiteindelijk op de ATS4-HE gevallen. Scanspeak tweeter, ATS mid en laag, BNS sub-laag. ATS laag en BNS sub-laag worden actief aangestuurd en gefilterd met hypex fusion plate klasse-d amps.

bMs ;-)

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 30 mei 2019, 13:25

wouter schreef:
scanspeakman schreef:

Nee, Keuze uiteindelijk op de ATS4-HE gevallen. Scanspeak tweeter, ATS mid en laag, BNS sub-laag. ATS laag en BNS sub-laag worden actief aangestuurd en gefilterd met hypex fusion plate klasse-d amps.

bMs ;-)

Je hebt gelijk. Typo...

Scanspeakman

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”