Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Berichtdoor Nooby » do 04 jul 2019, 20:47

Goed, ik heb weer even wat metingen kunnen doen.

Als eerste het huidige filter op een meter afstand op 0, 15 en 30 graden:

bij elkaar geraapt filter on axis.png

bij elkaar geraapt filter 15gr.png

bij elkaar geraapt filter 30gr.png

Dan meting van de poort, groen is met demping welke een plukje synthetische kussenvulling is.

meting poort met demping groen.png

metingen met de poort open en met diezelfde vulling er in (in beide uiteraard) geel is met demping

0gr met en zonder demping geel is met.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 07 jul 2019, 20:46

Wieger61 schreef:De poorten al gemeten? Ik ben benieuwd :-)

Kan je hier iets mee ? :hide:

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 07 jul 2019, 22:32

Demping heeft duidelijk invloed op het gedrag van de poort. Waarschijnlijk dempt de wol niet alleen, maar beweegt die ook mee. Ik vermoed een verklaring voor de smallere, gelukkig kleiner nu piek. Helaas verdwijnt de dip op 700Hz niet met een beetje demping. Wat meet je als die poort dicht zit? Dan zou die dip moeten verdwijnen als bij de poort de bron van de dip zit.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 07 jul 2019, 22:35

Voor het overige: Idealiter optimaliseer je op een gemiddelde karakteristiek over 0, 15 en 30 graden. Eventueel zo laten als je vooral op 0 graden luistert.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 08 jul 2019, 11:25

Dicht heb ik nog niet geprobeert, dat ik daar nie top gekomen ben... ga ik nog doen!

0gr leek me best aardig maar ik wil toch gaan proberen te optimaliseren zodat het niet alleen op 0gr lekker klinkt.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 09 jul 2019, 10:11

Kon het niet laten een testkastje te maken voor de surround's :sure:

7,5 liter. 19x29cm front.

Topictitel maar aanpassen denk ik, anders blijf ik topics aanmaken.

testkast.jpeg

Nooby

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Berichtdoor Nooby » zo 21 jul 2019, 10:03

Ik heb de titel maar aangepast, anders blijf ik topics maken.

Achter speaker van scrap mdf gemaakt, 7,5 liter groot en gesloten.

testkastje.jpg

Vrijdag heb ik metingen kunnen doen voor de achter speakers, hiervan heb ik een filteropzet gemaakt. Tony Gee gebruikt dit woofertje ook en ik heb het laag deel dan ook afgekeken van hem.

Volgens mij is dit een aardige eerste opzet.

overzicht.png

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 22 jul 2019, 11:06

Vraag mbt de combi in deze 2 weg.

De seas wordt geadverteerd tm 2Khz, de Vifa tweet vanaf 2500, simpel gezegd zou ik een tweet moeten hebben die lager te crossen is toch ? (of een woofer die hoger kan)

Als het minder ideaal is maar wel kan ga ik lekker hiermee verder rommelen, het is toch om te leren. Als het zo vanaf de datasheets gezien al niets is dan ga ik wel verder kijken.

woofer:

seas.png

tweet:

Tymphany D27TG-05 1" Silk Dome Tweeter
This excellent tweeter features a coated silk dome, linear response faceplate, and ferro fluid cooling. Damped cavity in pole piece. High power handling. User replaceable voice coil. * Power handling: 100 watts RMS/140 watts max * Nominal impedance: 6 ohms * DC resistance: 4.6 ohms * Frequency range: 2,500-30,000 Hz * Magnet weight: 8.5 oz. * Fs: 1000 Hz * SPL: 91 dB 1W/1m * Net weight: 1-1/4 lbs. * Dimensions: Overall Diameter: 4-1/16", Cutout Diameter: 2-7/8", Mounting Depth: 1-1/4", Magnet Diameter: 2-7/8", Magnet Height: 3/4".

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 22 jul 2019, 20:22

meer dan aardige eerste opzet van het filter. Waarschijnlijk axiaal gemeten en zodoende onbewust een diffractie dip rond 3kHz 'gevuld. Zie tweetercurve elektrisch, die opslingering is geen goed plan. Vrijwel nooit moet een tweeter starten met een opslingering, dat is een ontwerpfout. Je mag axiaal een dip hebben rond 3khz. Optimaliseer onder 15 of 30 graden, met een licht aflopende lijn.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 22 jul 2019, 22:11

Ik had al PM contact met MarcoSQ gehad en was naar aanleiding van zijn commentaar nog wat aan het rommelen geweest. cross-overpunt wat lager (vinden de woofertjes prettig meen ik) en kom nu hier op uit, de opslingering is ook weg.

Dit is op 15gr:

overzicht 2.png

Tevens voor de center met beschikbaar materiaal dit gemaakt, ook naar aanleiding van feedback van MarcoSQ een stukje hier boven, daar zit ook zon opslingering in dus die moet er nog uit. (filteropzet is niet van Marco dus wat nu volgt ligt niet aan hem) ik vind het nergens naar klinken, bedompt met te veel laag en mis detail ofzo. blikkerig lijkt het.

hij staat nu wel in het kastje waar hij voor bedoeld is.

dit is overigens ook axiaal. 15gr moet ik nog doen...

overzicht 1.png

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » vr 26 jul 2019, 22:10

Ik denk dat ik kan zien waarom het blikkerig klinkt. Je opzet van het woofer filter gebruikt een nog al grote serie spoel. Dit zorgt voor een relatief simpele schakeling voor het laagdoorlaatfilter maar ik denk dat je een beter resultaat kan behalen door een notch filter toe te voegen die de bafflestep opvangt. Met een kleinere seriespoel krijg je vaak een openere klank in het mid. Daarnaast loopt je hoog op in de power response. Idealiter wil je dat de power response geen extreme pieken en dalen heeft, een vlak aflopend verloop in de power response geeft naar mijn mening een goede evenwichtige klank. Het gebied tussen 10kHz en 20kHz met een aantal dB omlaag brengen zou al een flinke verbetering moeten opleveren. De power response is belangrijk gegeven dat veel van de energie via reflecties de luisterpositie bereikt.
Pascal van Baardwijk

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 27 jul 2019, 21:21

Dank voor je input! wat bedoel je precies met het corrigeren van de bafflestep met een notch ? de tweeter meet erg grillig dus zal helaas vrij grote pieken en dalen hebben

Ik heb nog wat gerommeld en probeer de input van iedereen mee te nemen. door gebruik van een bafflestep op het laag een lagere spoelwaarde kunnen gebruiken, breder overnamegebied en geen bult in de elektrische curve van de tweeter.

dit is 15gr

poging 4.png

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 27 jul 2019, 22:45

Lijkt me geen verbetering, om het vriendelijke uit te drukken. En daar heb je die verdomde 700Hz-dip weer :-( Er zit ergens een 700Hz-Notch in je electro-akoestische systeem!
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 27 jul 2019, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 27 jul 2019, 22:49

Volgens mij kun je de berekende powerresponse negeren. Wil je de echte meten, moet je dat rondom de speaker doen op een paar dozijn plekken. En dan middelen. Te veel werk.

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 27 jul 2019, 23:24

Hmm dat staat wel haaks op wat Wouter zegt. No offence uiteraard maar weet nu ff niet wat ik moet doen :p

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 27 jul 2019, 23:41

Wat Pascal voorstelt kan ik niet helemaal volgen: Met een kleinere seriespoel op de woofer komt de bafflestep terug. Zou je die met een Notch willen verlagen, krijg je via een omweg het resultaat van de grotere spoel in serie.
Als mijn laag bedompt klinkt, zou ik eerst de speakerplaatsing testen (tenminste 1 meter van de muur) en daarna de tweeter harder zetten.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 28 jul 2019, 9:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 28 jul 2019, 9:13

Bedoel je daarmee dat ik de nearfield metingen kan gebruiken ?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jul 2019, 9:19

Nearfield is op max 2 centimeter van de woofer, alleen geschikt om de bas te meten. Tot 150Hz zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 28 jul 2019, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jul 2019, 9:20

Voor het overige op 5 x de diagonaal van je baffle meten, met je opstelling midden tussen vloer en plafond, zo ver mogelijk van muren.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 28 jul 2019, 10:04

Nooby schreef:Hmm dat staat wel haaks op wat Wouter zegt. No offence uiteraard maar weet nu ff niet wat ik moet doen :p

Je kunt voor je eerste filter die je wilt beluisteren beginnen met een meting en optimalisatie tussen 15 en 30 graden. Even spelen met de micpositie totdat je een stabiel midden meet uit de midwoofer.

Een rearspeaker (of centerspeaker) gebruik je nabij wanden, dus dat wil je ook weten bij je filtering. Daarom zou ik behalve vrij opgesteld in de ruimte het effect van die plaatsing meten. Beide soorten meting kun je dan in je filtersimulatiesoftware gebruiken.

Nabij een wand ga je amper iets doen aan BSC en voor een rear speaker lijkt me dat ook minder noodzakelijk.

Evt kun je een ground plane uitvoeren, of met je mix tegen de wand.

Kijk altijd naar je elektrische curves. Je crossover op -14dB betekent doorgaans 8dB compensatie en -6dB op het overnamepunt. Ook 'mogen' tweeter niet opslingeren bij de start

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 28 jul 2019, 10:55

Ik ga vandaag de center opnieuw meten, in stappen van 5 graden dan maar en eens zien wat ik daar mee kan, hetzelfde zal ik doen tegen de muur geplaatst en ik zal metingen doen met de poorten dicht... om die 700Hz dip te onderzoeken. is het nuttig om de wanden met demping te beplakken in het onderzoek naar die dip ?

Hoe ziet die 2e opzet voor de rears er uit ? die zal ik vd week eens meten op de plek waar ik ze bedacht heb.

Ik had de nearfield nog niet met de normale metingen samengevoegd, net even gedaan en dit geprutst...

met merged responses.png

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jul 2019, 11:44

De box altijd vullen met demping bij je meting. Alleen nalaten als je het effect van de interne staande golven wil onderzoeken.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 28 jul 2019, 11:53

er zit bij alle metingen kussen vulling in, het effect er van was goed zichtbaar in de metingen, ik dacht wellicht helpt de wanden specifiek dempen iets in die regio :)

Ik rommel lekker verder ondertussen, poging 3537. Meten wordt vanmiddag.

met notchen.png

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 28 jul 2019, 13:05

Perfect :-) Geniet!

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 28 jul 2019, 18:24

Wieger61 schreef:Perfect :-) Geniet!

klinkt hoopvol haha.

ik heb net metingen gedaan met de speaker tegen de muur, stom genoeg de 0gr van de tweet vergeten :boos: ... maar 5/10/15/20/25 en 30 wel gedaan.

zelfde filter ziet er dan zo uit:

metingen tegen de muur filter 1.png

ook de poort nog een dicht gestopt. met een paar sokken flink stevig deze keer... dit is het resultaat. de dip is er nog.. geel is poort dicht.

1 meter 0gr geel is poort dicht.png

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”