Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Berichtdoor Nooby » ma 18 mar 2019, 15:35

De oude speakerset is de deur uit, de center is mee gegaan dus daar moet een nieuwe voor komen.

Ik ben al maanden aan het broeden, rommelen en heb her en der wat hints ten tips gekregen, een van die tips was het gebruik van een coax in de center omdat deze de nadelen van een horizontale MTM niet hebben.

De Dayton was een tip mede omdat de spl en imp files beschikbaar zijn vanuit Dayton en zodoende wat voorwerk gedaan kan worden met simuleren.

Mocht ik er niet uit komen zijn de coaxen van SB Acoustics ook erg interessant, de 5" en 6"passen beide gepoort ook in respectievelijk 14 en 17 liter.

Maar eerst de Dayton, want waarom zou dat niet goed komen...

Dit zijn de grafieken van Dayton:

Frequency response.png

IMP&PHASE.png

Volgens Winisd gaat dit goed in 18 liter BR getuned op 52Hz, 2 poorten (symmetrisch) van 50mm buitendiameter zwart pvc passen prima. in de laagste regio komt de air speed wel hoog (20m/s) op max volume maar daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor aangezien dat nooit gehaald gaat worden.. alternatief is nog 60mm gebruiken, dat past ook en haalt maar 14m/s.

Winisd TFM.png

Met de data van Dayton ben ik aan het simmen gegaan, hierbij is de beoogde kast gebruikt en bafflestep meegesimuleerd. Ergens las ik dat off axis beginnen handig is aangezien je nooit helemaal on axis zit dus ik heb de 15 graden gebruikt. Ik kom dan hier op uit... zo ver ik kan inschatten is Fase nu niks en die giga piek in de impedantie baart me zorgen.

Ik had een filter welke tegen de 4k crossde maar die heb ik natuurlijk niet opgeslagen :boos: , fase was in dat geval ook een stuk mooier echter kwam de IMP boven de 4kHz net boven de 2 Ohm...

Tevens vraag ik me af of ik niet te laag cross, verklaard wellicht die piek in de imp ?

SPL 15 graden.png

Fase 15 graden.png

IMP 15 graden.png

Ik heb het kastje zo bedacht, hij past zo netjes in de kast onder m'n tv.

Tekening.png

Aanvullend:

Filter met crossover op 4k, idioot lage IMP en ik kan zo niet vinden hoe ik dit compenseer of iets dergelijks... IMP pieken wel maar een dal lukt me niet...

Filter 15 graden 2.png

SPL 15 graden 2.png

Fase 15 graden 2.png

IMP 15 graden 2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nooby op ma 18 mar 2019, 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Berichtdoor Shadow » ma 18 mar 2019, 16:15

Nice! =D>

John P

Berichtdoor John P » ma 18 mar 2019, 17:39

Als je de box inbouwt in een kastje krijg je waarschijnlijk een heel andere bafflestep. Wees heel voorzichtig met de werkelijkheidswaarde van deze berekeningen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 18 mar 2019, 18:02

John P schreef:Als je de box inbouwt in een kastje krijg je waarschijnlijk een heel andere bafflestep. Wees heel voorzichtig met de werkelijkheidswaarde van deze berekeningen.

Thx voor de waarschuwing, wellicht interessant om de maten dan zo te doen dat hij precies past en de randen van de kast als baffle fungeren ? Dan is de 6" SB gepoort ook een lekkere optie :roll: (edit: haal 2 drivers door elkaar, de 6" gaat ook al in 17 liter)

Ik kan meten dus met de Dayton metingen op z'n plaats doen gaat ook gebeuren maar wil hem eigenlijk eerst gewoon vrijstaand meten enz, ter lering ende vermaak :)

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 18 mar 2019, 20:24

Goed idee om een coax te gebruiken als center.

De serieschakeling R1, L2 en C1 staat parallel aan de versterkeruitgang. R1 heeft een weerstand van bijna 0, L2 heeft een reactantie van bijna 0 en C1 is een condensator. Effectief heb je dus een condensator parallel aan de versterkeruitgang, wat kortsluiting is voor hoge tonen. Daardoor wordt de impedantie te laag en daar kan je niet voor compenseren. Het filter moet dus anders worden. Je zou R1 en L2 weg kunnen halen en de waarden van L2, L4 en C1 opnieuw kunnen bepalen.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 19 mar 2019, 6:45

Dank! In feite de bafflestep weg halen en bekijken of het zonder lukt. Dat is volgens mij aardig gelukt. ik heb nu een 2e orde op het laag en 3e op het hoog. Zou dit geen fase probleem moeten geven ? Ik lees vaak dat de tweeter dan omgepoold wordt ?

De imp pieken zijn op (rond) de resonantie frequenties, hoort dit zo ?

Dit is het resultaat:

Filter 15 graden 2.1.png

SPL 15 graden 2.1.png

IMP 15 graden 2.1.png

Fase 15 graden 2.1.png

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 19 mar 2019, 8:13

De fase loopt mooi gelijk rond de kantelfrequentie. Qua filterordes en ompolen: als je toch geen akoestisch symmetrische hellingen maakt*, doe dan wat het best werkt. Uiteindelijk wordt de fase bepaald doordat de drivers niet even ver van de luisteraar af staan en door de de akoestische amplituderespons (= elektrisch filter + wat de driver akoestisch zelf al doet). Woofers zijn akoestisch vaak min of meer vlak, tweeters gedragen zich als een tweede orde hoogdoorlaatfilter.

Een piek in de impedantie bij de kantelfrequentie en bij de resonantiefrequentie van de woofer (50 Hz) is normaal.

Bafflestepcorrectie kan je toevoegen door de spoel voor de woofer L4 te vergroten en de tweeter te verzwakken.

Het filter voor de tweeter lijkt wat op te slingeren, te zien aan de lage impedantie en verhoogde geluidsdruk op 7 kHz. Je zou kunnen proberen of je dat wat kan verminderen.

* Bijvoorbeeld beide 4e orde Linkwitz-Riley. Waarschijnlijk krijgt de woofer dan elektrisch een 4e orde filter, de tweeter een 2e orde omdat hij zich al als een akoestisch 2e orde hoogdoorlaatfilter gedraagt (samen 4) en komen er een paar correctienetwerkjes bij. Je kan de ingebouwde filter optimizer gebruiken om de akoestische respons van de individuele drivers goed te krijgen.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 19 mar 2019, 11:37

Chocomel schreef:De fase loopt mooi gelijk rond de kantelfrequentie. Qua filterordes en ompolen: als je toch geen akoestisch symmetrische hellingen maakt*, doe dan wat het best werkt. Uiteindelijk wordt de fase bepaald doordat de drivers niet even ver van de luisteraar af staan en door de de akoestische amplituderespons (= elektrisch filter + wat de driver akoestisch zelf al doet). Woofers zijn akoestisch vaak min of meer vlak, tweeters gedragen zich als een tweede orde hoogdoorlaatfilter.

* Bijvoorbeeld beide 4e orde Linkwitz-Riley. Waarschijnlijk krijgt de woofer dan elektrisch een 4e orde filter, de tweeter een 2e orde omdat hij zich al als een akoestisch 2e orde hoogdoorlaatfilter gedraagt (samen 4) en komen er een paar correctienetwerkjes bij. Je kan de ingebouwde filter optimizer gebruiken om de akoestische respons van de individuele drivers goed te krijgen.

- Ok, hier ga ik vanavond (hoop ik) nog even mee aan de slag.

Chocomel schreef:Een piek in de impedantie bij de kantelfrequentie en bij de resonantiefrequentie van de woofer (50 Hz) is normaal..

- Ok, dan maak ik me daar niet druk om.

Chocomel schreef:Bafflestepcorrectie kan je toevoegen door de spoel voor de woofer L4 te vergroten en de tweeter te verzwakken.

- Dat had ik inderdaad gezien tijdens het rommelen met de waarde van L4, ik denk nog te veel in vaste hokjes (zoals het los toevoegen van de BSC) merk ik, als het resultaat zonder ook goed is waarom dan toevoegen.

Chocomel schreef:Het filter voor de tweeter lijkt wat op te slingeren, te zien aan de lage impedantie en verhoogde geluidsdruk op 7 kHz. Je zou kunnen proberen of je dat wat kan verminderen.

- Ok daar ga ik ook mee aan de gang, wat is het effect hier van mogelijk op de oren ?

Nog een laatste vraag voor nu.

Hoe ver ga je met het simuleren met data van derden, zoals nu met data van de fabrikant. Het lijkt mij dat de basis bij benadering goed moet zijn dan bestellen en dan zelf gaan meten en tweaken.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 19 mar 2019, 16:43

Nooby schreef:
Chocomel schreef:Het filter voor de tweeter lijkt wat op te slingeren, te zien aan de lage impedantie en verhoogde geluidsdruk op 7 kHz. Je zou kunnen proberen of je dat wat kan verminderen.

- Ok daar ga ik ook mee aan de gang, wat is het effect hier van mogelijk op de oren ?

1. Het gebied rond 7 kHz is iets te hard, het is harder dan > 10 kHz.
2. De fase van de tweeter zal niet mooi gelijklopen met die van de woofer. Bij het hoogdoorlaatfilter is de overgang van 'filter spert' naar 'filter laat door' nu vrij abrupt. De bijbehorende fasedraaiing van dat filter van -270 graden (filter spert) naar 0 graden (filter laat door) gebeurt dus ook abrupt. Bij het filter van de woofer gaat dat geleidelijker en de fasedraaiing daarvan dus ook.

De fase helemaal mooi krijgen is trouwens niet heel belangrijk bij een coax. De woofer en tweeter zitten namelijk in hetzelfde punt, dus je krijgt geen 'lobing'.
Nooby schreef:Nog een laatste vraag voor nu.

Hoe ver ga je met het simuleren met data van derden, zoals nu met data van de fabrikant. Het lijkt mij dat de basis bij benadering goed moet zijn dan bestellen en dan zelf gaan meten en tweaken.
Als je denkt dat de data van de fabrikant betrouwbaar is, dat de drivers die je koopt overeenkomen met die de fabrikant heeft gemeten en dat je de simulatiesoftware correct gebruikt, zal je simulatie nauwkeurig zijn. De software voor het simuleren van een filter is namelijk vooral een doorgeefluik voor de meetdata door die je erin hebt gestopt. De enige berekeningen die hij doet, is de overdracht bepalen van het elektrische filter, waar vrijwel geen onnauwkeurigheid in zit. Oh en soms berekent hij diffractie van de baffle, dat kan wel wat minder nauwkeurig zijn.

Dayton is een beetje een budgetmerk, dus er kan wat meer verschil zitten tussen de driver die de fabrikant heeft gemeten en de driver die je koopt.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 19 mar 2019, 21:04

weer aan het prutsen geweest, nu redelijke FR met 2 correcties er bij in, een op 1700Hz en 1 op 10kHz. IMP is weer een issue, en nu ik dit typ vermoed ik dat dat weer komt door de geringe waarde van in dit geval L8, en ga ik de mist in met een 4e orde elektrisch op het hoog....

De optimizer deed het op het laag heel aardig maar op het hoog ging het rijkelijk mis. Waarden van 3300uF enz. Aantal probeersels gedaan en allen waardeloos, er zijn meer mogelijkheden dus ik probeer nog t een en ander.

Nu ik je reactie nog eens lees kom ik op een 6e orde akoestisch, 4e elektrisch + 2e Akoestisch van het gedrag van de tweeter.

Ploatjes:

Filter 15 graden 2.2.png

Fase 15 graden 2.2.png

IMP 15 graden 2.2.png

Vd week nog even wat andere opties bekijken...

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 20 mar 2019, 8:32

Je zou eventueel ook eerst kunnen kijken welke orde filter het best werkt, door te experimenteren met de blokjes 'Active Low Pass', 'Active High Pass', (om de tweeter te verzwakken:) 'Active Gain' en eventueel 'Active Shelving Low Pass'. Je krijgt dan een wat beter gevoel wat er gebeurt en je kan de vrijheidsgraden van het filter (frequentie, Q, filterorde etc.) direct aanpassen, in plaats van dat je componentwaarden moet wijzigen die vervolgens invloed hebben op van alles en nog wat. :)

Als dit is gelukt kan je het filter vertalen naar passieve componenten.

De filter optimizer werkt overigens alleen om de waarden te fine tunen, je moet het filter zelf al grotendeels afgestemd hebben. Zeker als je veel (>5) parameters tegelijk optimaliseert.

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 20 mar 2019, 12:44

Chocomel schreef:Je zou eventueel ook eerst kunnen kijken welke orde filter het best werkt, door te experimenteren met de blokjes 'Active Low Pass', 'Active High Pass', (om de tweeter te verzwakken:) 'Active Gain' en eventueel 'Active Shelving Low Pass'. Je krijgt dan een wat beter gevoel wat er gebeurt en je kan de vrijheidsgraden van het filter (frequentie, Q, filterorde etc.) direct aanpassen, in plaats van dat je componentwaarden moet wijzigen die vervolgens invloed hebben op van alles en nog wat. :)

Leuke tip! ga ik mee aan de slag

Chocomel schreef:De filter optimizer werkt overigens alleen om de waarden te fine tunen, je moet het filter zelf al grotendeels afgestemd hebben. Zeker als je veel (>5) parameters tegelijk optimaliseert.

Dan zal het hem daar wel in zitten denk ik, probeer ik het nog na eerst zelf bij benadering een goede afstemming gemaakt te hebben.

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 21 mar 2019, 17:41

Goed, poging 4.

Optimize heeft op het hoog totaal niet gewerkt bij me, ook niet als ik al een curve erg netjes bij benadering had ging het alle kanten op. Alle filter typen / ordes en meerdere frequenties geprobeerd.

Met de actieve blokjes heb ik nog niet geëxperimenteerd.

Wel heb ik van alles geprobeerd, soorten filter, controle of een onderdeel wel doet wat hij moet (of iig wat ik dacht) doen en zo niet weg halen, scheelt weer een onderdeel. van 4e op het laag weer naar 2e gegaan met een bSC.

Ik heb nu dit er van gebrouwen, imp heeft een hobbeltje op de 10Khz ik vermoed dat de notch dat veroorzaakt, is dit dan erg ? Verder een notch om een bult op 1700Hz weg te werken, spoel hier voor is stevig maar de rest vd onderdelen kosten de wereld niet. de fase is een stuk minder mooi, sterker... ik denk dat hij gewoon slecht is maar je opmerking over fase's bij coaxen stelt me gerust.

Dan hier de plaatjes:

filter 15 graden 4.png

Dit is met beide notchen uitgeschakeld.
filter 15 graden 4 zonder notch.png

En dit is met de notch.
SPL 15 graden 4 met notch.png

IMP filter 4 15 graden.png

Fase filter 4 15 graden.png

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 mar 2019, 12:24

Niemand met op of aanmerkingen ? Dat ben ik niet gewend ;)

Bij groen licht ga ik bestellen namelijk :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 mar 2019, 12:53

Wel een heel frisse afstemming, zou die tweet wat terugnemen.
Fusion Filterdesign

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 mar 2019, 13:51

ds23man schreef:Wel een heel frisse afstemming, zou die tweet wat terugnemen.

Dank, dan ga ik die wat temperen. Het geheel loopt wat op, eigenlijk "moet" het zo vlak mogelijk toch ?

Vanavond even prutsen weer :goedzo:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 mar 2019, 14:24

Een rechte lijn is niet altijd het beste. Je curve loopt nu op boven de 2K, een in your face afstemming. Zou dat gebied rond de 2-4K ook wat terugnemen.
Fusion Filterdesign

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 mar 2019, 15:45

Ja precies, thx.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 25 mar 2019, 15:53

't Is wel een center, het gebied van 2-4 kHz is belangrijk voor de verstaanbaarheid van spraak.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 mar 2019, 15:58

Klopt, maar dat gebied moet niet een soort Exoset raket zijn wat frontaal je temporale kwab binnenkomt...
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 mar 2019, 16:08

Ik had de Coppers ook zo staan, niet te doen op een beetje volume voor langere tijd. En bij mij scheelde het minder!

C2F364FF-209A-4E82-8884-3A91E528E511.jpeg

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 mar 2019, 19:29

Zo dan... :)

Fase filter 5 15 graden.png

Filter 5 15 graden.png

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 mar 2019, 19:49

Stuk beter zo, de tweet mag nog wel iets zachter.
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » ma 25 mar 2019, 20:25

Het is sowieso wel slim om bij het bestellen van de onderdelen verschillende weerstand waarden te bestellen, bijvoorbeeld 3 afstemmingen met steeds iets minder hoog. weerstanden kosten dubbeltjes en de tweet sterkte heeft een groot effect op het karakter. De juiste waarde is ook afhankelijk van de absorptie van de kamer en de plaatsing en de smaak.
Waar een weg is is ook een omweg.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 mar 2019, 22:26

Ok, dan ga ik voor de laatste met wat extra weerstanden om een aantal verschillende twewter afstemmingen te kunnen testen.

To be continued.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”