Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Kalimba

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Berichtdoor Kalimba » wo 05 jun 2019, 13:13

Shadow schreef:Ik heb nog 2x100W klasse A in m’n achterhoofd zitten, als je tegen die tijd gespaard hebt voor de energierekening hoor ik het wel :lol:

Haha doe maar gewoon a/b hier. Vergeet nogal eens de stereo uit te zetten :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 jun 2019, 13:18

Kalimba schreef:
Shadow schreef:Ik heb nog 2x100W klasse A in m’n achterhoofd zitten, als je tegen die tijd gespaard hebt voor de energierekening hoor ik het wel :lol:

Haha doe maar gewoon a/b hier. Vergeet nogal eens de stereo uit te zetten :lol:

We moeten in de toekomst toch elektrisch gaan verwarmen O:) De gloeilamp komt ook weer terug, let maar op... :mrgreen:
Peter de Jong

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 06 jun 2019, 20:18

Alles speelt weer naar volle tevredenheid.
Verlichting nog even aanschaffen en een manier vinden om de deksel vast te kunnen schroeven (Gamma mdf grrr) en dan is het klaar.

Een paar matige foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dre

Berichtdoor dre » do 06 jun 2019, 22:28

Wanneer begint de voorverkoop? :lol:
Потому что это возможно!

Leonneke

Berichtdoor Leonneke » za 07 dec 2019, 23:29

Kalimba schreef:Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw. Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.

Hoi Kalimba. Ben zelf lange tijd niet op dit forum geweest maar dit topic trok mijn aandacht. De "Faktum" is een luidspreker die ik zelf ook graag wil bouwen. Wat me opvalt: Er wordt géén gebruik gemaakt van loodbitumen. Verder zie ik een dempingsmateriaal, de groenige variant, die ik niet ken. Er lijkt in ieder geval geen extra massa toegevoegd te worden. Klopt dit ?

Wat betreft de Pritex slechts 1 wand ?

Leuk topic. Geeft een goed beeld hoe de 'bouw' mag verlopen. Ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes Leonneke

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 08 dec 2019, 10:42

Kalimba zal misschien niet zo snel antwoordt geven momenteel, maar volgens mij heeft hij ze gebouwd volgens de instructies van het ontwerp.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 09 dec 2019, 8:01

Leonneke schreef:Ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes Leonneke

je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=3510

daar krijgt hij namelijk een sowieso via de mail een notificatie van. Niet iedereen krijgt een notificatie van een post op het forum of zelfs in zijn/haar eigen topic.

Leonneke

Berichtdoor Leonneke » di 10 dec 2019, 13:14

MechanicalAnimal schreef: je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:

Dankjewel. Ik krijg zelf ook (nog) geen notificatie dus zal eens met p.b. proberen. Er zijn klaarblijkelijk nog niet zo veel mensen die een Faktum gebouwd hebben. Bij de Lautsprechershop in ieder geval geen beschrijving van het bouwpakket zelf. Wel van de benodigdheden. Thanks alvast!

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 10 dec 2019, 13:34

Leonneke schreef:
MechanicalAnimal schreef: je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:

Dankjewel. Ik krijg zelf ook (nog) geen notificatie dus zal eens met p.b. proberen. Er zijn klaarblijkelijk nog niet zo veel mensen die een Faktum gebouwd hebben. Bij de Lautsprechershop in ieder geval geen beschrijving van het bouwpakket zelf. Wel van de benodigdheden. Thanks alvast!

Het beste kun je bij Speaker & Co eens informeren, die hebben hem staan, kun je gaan luisteren, keuzes maken in het filter zoals in dit topic ook gedaan is etc.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 10 dec 2019, 13:42

Hoi, ik zie de berichten net pas. Als ik thuis ben zal ik even reageren, ook op de pb:)

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 11 dec 2019, 17:24

Leonneke schreef:
Kalimba schreef:Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw. Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.

Hoi Kalimba. Ben zelf lange tijd niet op dit forum geweest maar dit topic trok mijn aandacht. De "Faktum" is een luidspreker die ik zelf ook graag wil bouwen. Wat me opvalt: Er wordt géén gebruik gemaakt van loodbitumen. Verder zie ik een dempingsmateriaal, de groenige variant, die ik niet ken. Er lijkt in ieder geval geen extra massa toegevoegd te worden. Klopt dit ?

Wat betreft de Pritex slechts 1 wand ?

Leuk topic. Geeft een goed beeld hoe de 'bouw' mag verlopen. Ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes Leonneke

Duurde even maar nu toch mijn reactie :lol:

Er wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van loodbitumen. Overigens ook geen Pritex (wilde er een stukje indoen maar uiteindelijk niet gedaan).
Ik moest ook even wennen aan het idee van een kast zonder bitumen en pritex en dan tijdens de bouw te zien hoeveel ruimte er is voor het laag.
Daar is uiteraard bewust voor gekozen door ontwerper Bernd Timmermans. Ook de Helmholtz resonator was voor mij iets nieuws (soort basreflex om ongewenste resonanties weg te halen). Ik was dan ook even bang dat ik een overheersend en wollig laag zou krijgen ondanks ik ze meerdere malen had beluisterd bij speaker en co.
Klankmatig omschrijven is natuurlijk lastig maar ik ken zelf geen neutralere luidspreker dan de Faktum. Het laag heb ik nooit eerder zo snel, accuraat en droog gehoord. Ook het loskomen van de stemmen door de true copper upgrade is iets unieks. De balans tussen hoog/mid/laag is perfect. Verwacht geen opgeklopt of extra aanwezig laag maar gewoon zoals het eigenlijk hoort. Een onvermoeibare luidspreker die niet heel moeilijk te plaatsen is :)

Beluisteren en vergelijken bij Speaker en Co is dan ook aan te raden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 11 dec 2019, 18:01

:goedzo:
Het snelle en droge laag is met een open baffle trouwens ook zeer mooi, daar wil ik uiteindelijk in de woonkamer naar toe.

Leonneke

Berichtdoor Leonneke » di 17 dec 2019, 23:44

Kleine reactie ook hier. Heb inmiddels (alvast) de Hobby Hifi nummer 4 uit 2007 bestelt. Gewoon leuk om me in te lezen. Krijg net ook een p.b. van Maarten en die schijnt dat exemplaar ook in zijn bezit te hebben. Hahaha. De Nederlandse kast, dus met facetten onder, spreekt me meer aan. Ging vroeger altijd boodschappen doen in Oss bij Ruud maar zal nu een stukje verder moet reizen. Speakerland heeft de Faktum niet in het programma. Ik dacht dat ik een beetje klaar was met zelf bouwen maar volgens mij is het letterlijk een virus wat regelmatig weer actief is.

Pfftt ........

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 20 dec 2019, 0:25

Leonneke schreef:..... zelf bouwen maar volgens mij is het letterlijk een virus wat regelmatig weer actief is.........
en er is ook geen behandeling voor :bakkie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Leonneke

Berichtdoor Leonneke » vr 20 dec 2019, 0:33

Henkjan schreef: en er is ook geen behandeling voor :bakkie:

De lak van de Vifa Colomn MKII is nog niet eens droog eigenlijk ......... 'among others'... :D

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 22 dec 2019, 13:35

Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.

Ik hoop snel een bouwverslag te zien van jouw Faktums :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 22 dec 2019, 13:36

Kalimba schreef:Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.

Ik hoop die van jou toch ook eens te horen Maarten :goedzo:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 23 dec 2019, 11:02

Shadow schreef:
Kalimba schreef:Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.

Ik hoop die van jou toch ook eens te horen Maarten :goedzo:

Dat vind ik leuk te horen en hoop dat 2020 betere mogelijkheden biedt :)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”