Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Berichtdoor Walt » vr 31 mei 2019, 10:48

Ik heb het niet over heel goed, maar echt overtreffend van welke passieve speaker dan ook. En dan dus de dure jongens zoals Avalon, Kharma, Wilson, Marten, Magico, Daudio etc.

@Gerhard: dat vind ik echt niet beter klinken dan bovenstaande merken.

Aktief is lekker goedkoop voor een fabrikant, dsp boardje en wat klasse d ampjes is tientjes werk inkoop. Passief filteren is veel duurder om hetzelfde niveau te bereiken. Denk zelf dat je met passief uiteindelijk nog verder komt.

Gr. Walter

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 mei 2019, 10:57

Duurder = beter ?
Ga toch fietsen!

Walt

Berichtdoor Walt » vr 31 mei 2019, 11:06

Bij passief filteren helaas normaal gesproken wel ja.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 mei 2019, 11:27

Walt schreef:Ik heb het niet over heel goed, maar echt overtreffend van welke passieve speaker dan ook. En dan dus de dure jongens zoals Avalon, Kharma, Wilson, Marten, Magico, Daudio etc.

@Gerhard: dat vind ik echt niet beter klinken dan bovenstaande merken.

Aktief is lekker goedkoop voor een fabrikant, dsp boardje en wat klasse d ampjes is tientjes werk inkoop. Passief filteren is veel duurder om hetzelfde niveau te bereiken. Denk zelf dat je met passief uiteindelijk nog verder komt.

Gr. Walter

Ik zou het eigenlijk willen omdraaien, die grote jongens weten echt wel dat actief veel beter is. Maar dan raken ze hun spul niet meer kwijt aan de audiofielen die graag willen klooien met kabels, versterkers en andere zooi. Het conservatisme in de high end markt houdt dat gewoon tegen.
Fusion Filterdesign

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 31 mei 2019, 11:30

Dit wordt voor mij een welles/ niettes discussie die nergens toe leidt.

Om antwoord te geven op de vraag of een actief filter goedkoper/ beter zou zijn geweest voor mij:
Goedkoper zeker, beter voor mij in ieder geval niet. Dit resultaat behalen lijkt me heel sterk (stage, het unieke loskomen van de luidspreker met de copper caps, lucht, detaillering etc).
En dan misschien ook wel het belangrijkste; Het plezier van experimenteren, solderen, bouwen, testen etc. is voor mij niet te evenaren met een actief filter.

Ik zie het helaas vaak in de betere audio dat er dingen belachelijk worden gemaakt, eindeloze discussies over zin/ onzin en waarom iemand nou zoiets wel niet doet en het belangrijkste wordt vergeten, het plezier!

Kan het niet laten:
Ik ben sinds een paar maanden bezig met de bouw van de San Francisco II. Volledige latten bouw en de bouw kan makkelijk een paar jaar duren. Kan ie echt varen? nope. Een plastic model van Revell met gegoten romp zou heel veel goedkoper en sneller zijn (een paar weken kosten om te bouwen). Heb over dit soort zaken nog nooit een discussie gezien maar in de audio... :rofl:

Toch mooi?

[ Bekijk op youtube ]
:mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » vr 31 mei 2019, 11:45

Back on topic zou ik zeggen! Hoe bevallen de Duelund silver bypass tot nu toe?

satefan

Berichtdoor satefan » vr 31 mei 2019, 11:46

Toch even mijn duit in het (digitale) zakje doen (niet om een welles-nietes discussie aan te wakkeren of voort te zetten).

Ik was zelf altijd sceptisch over actief filteren, voelde 'niet natuurlijk aan' en een beetje als een 'trucje'. Daar ben ik echter volledig van teruggekomen.

Mijn ervaringen met actief filteren zijn louter positief. Juist omdat ik actief filter kan ik een bizar grote soundstage bereiken. Het tunen van de looptijdverschillen tussen de units kan zo precies dat het geluidsbeeld enorm coherent is. Daarnaast is de 'time to a better result' hoger, omdat ik niet steeds met allerlei (dure) condensatoren en spoelen in de weer ben.

Afhankelijk van het ontwerp kun je met actief filteren ook setups maken die met analoog filteren gewoon niet haalbaar zijn.

Tel daarbij op dat de Hypex Fusion Amp zo ongelooflijk schoon meet (beter dan Array versterkers van 10K per stuk), dat het resultaat erg goed is. Je hebt daarnaast per driver een aparte versterker per kanaal. Dus nul interferentie tussen de kanalen etc.

Mijns inziens kun je met actief filteren resultaten bereiken die met analoge componenten of niet haalbaar zijn, of heel duur worden en ook nog eens veel tijd kosten.

Uiteraard heeft ieder zijn ding en voorkeur, en deze respecteer ik allemaal. Maar wilde bovenstaande ervaring even delen.

Groet!

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 31 mei 2019, 12:02

@Satefan, helemaal prima natuurlijk. Ieder zijn mening, smaak en iedereen mag lekker verder discussieren maar ik hou me er verder buiten :D

@Walt, de Duelunds gekocht en de Cornells zet ik na advies en super hulp van Topny Gee op het mid.
Mundorf Supreme ook op het mid en hoog.

Vandaag ga ik beginnen met de plexiglazen printplaat. Dan zal ik het hele filter gaan demonteren en overzetten. De wax coils worden een uitdaging omdat ik de kabels aan de onderkant wil hebben. Waarschijnlijk met een dun boortje een paar gaatjes maken en met diamant vijltjes uit vijlen zodat die flappen er door passen. De condensatoren zal ik met het lijmpistool lijmen en de coils met tiewraps vast zetten. En alles met handschoentjes omdat je alles ziet op dat zwarte plexiglas :evil:

Zal nog wel even duren voordat het klaar is en er weer muziek uit komt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 mei 2019, 12:05

+1 Stefan

ds23man schreef:Ik zou het eigenlijk willen omdraaien, die grote jongens weten echt wel dat actief veel beter is. Maar dan raken ze hun spul niet meer kwijt aan de audiofielen die graag willen klooien met kabels, versterkers en andere zooi. Het conservatisme in de high end markt houdt dat gewoon tegen.

Precies, er moet gewisseld kunnen worden van versterker etc. stel je voor dat je klaar bent :shock:
Ga toch fietsen!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 31 mei 2019, 12:14

blissard schreef:Als je zoveel besteedt aan het passieve filter, zou een actieve oplossing dan niet goedkoper en wellicht nog beter zijn geweest?

dan had je de ontwikkeling van het filter helemaal zelf moeten gaan doen, dus een compleet andere luidspreker ontwikkelen. Ja, je zou de filtercurves in een DSP kunnen nabootsen, maar los van of het dan beter klinkt (ik heb resultaten van een test die dit deed vernomen waarbij het passieve filter het toch won) gebruik je dan niet optimaal de mogelijkheden van actief filteren.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 mei 2019, 12:20

Kom je dan actief echt op een andere speaker uit HJ? als je van 0 af aan begint?
Ga toch fietsen!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 mei 2019, 12:53

Een passieve filtercurve nabootsen slaat nergens op, die is afhankelijke van het impedantieverloop van de drivers en offset duurtussen.
Fusion Filterdesign

blissard

Berichtdoor blissard » vr 31 mei 2019, 15:52

Henkjan schreef:
blissard schreef:Als je zoveel besteedt aan het passieve filter, zou een actieve oplossing dan niet goedkoper en wellicht nog beter zijn geweest?

dan had je de ontwikkeling van het filter helemaal zelf moeten gaan doen, dus een compleet andere luidspreker ontwikkelen. Ja, je zou de filtercurves in een DSP kunnen nabootsen, maar los van of het dan beter klinkt (ik heb resultaten van een test die dit deed vernomen waarbij het passieve filter het toch won) gebruik je dan niet optimaal de mogelijkheden van actief filteren.

Dit ontwerp is natuurlijk “af” en dan is herbouwen naar actief zacht gezegd niet eenvoudig.
Ik zag alleen de kosten van de passieve onderdelen en daar kun je de set ook actief voor maken.
Maar niets dan respect voor de prachtige uitvoering overigens.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 31 mei 2019, 16:45

Kalimba schreef:@Satefan, helemaal prima natuurlijk. Ieder zijn mening, smaak en iedereen mag lekker verder discussieren maar ik hou me er verder buiten :D

@Walt, de Duelunds gekocht en de Cornells zet ik na advies en super hulp van Topny Gee op het mid.
Mundorf Supreme ook op het mid en hoog.

Vandaag ga ik beginnen met de plexiglazen printplaat. Dan zal ik het hele filter gaan demonteren en overzetten. De wax coils worden een uitdaging omdat ik de kabels aan de onderkant wil hebben. Waarschijnlijk met een dun boortje een paar gaatjes maken en met diamant vijltjes uit vijlen zodat die flappen er door passen. De condensatoren zal ik met het lijmpistool lijmen en de coils met tiewraps vast zetten. En alles met handschoentjes omdat je alles ziet op dat zwarte plexiglas :evil:

Zal nog wel even duren voordat het klaar is en er weer muziek uit komt.

Is het niet handig om het plexiglas te laten lazersnijden om alle gaatjes enzovoorts er in te krijgen? Super nauwkeurig en strak natuurlijk :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 mei 2019, 17:22

Waarom de condensatoren ook niet met tyraps vastgezet ?
Zag dat Rudy ook hele net klemmetjes daarvoor heeft :
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/cr ... nting-base

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 31 mei 2019, 17:24

ray5150 schreef:Waarom de condensatoren ook niet met tyraps vastgezet ?
Zag dat Rudy ook hele net klemmetjes daarvoor heeft :
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/cr ... nting-base

Dat zou aan lastige klus zijn geweest qua opmeten en uittekenen. De plaat op maat besteld en tekenen en boren doe ik zo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 31 mei 2019, 17:27

Citeren ging niet goed. Bovenstaande reactie was voor Hardbats.

@Ray,
Waar mogelijk gebruik ik tiewraps maar een deel staat recht op en de anderen komen tegen elkaar aan ivm de ruimte. Alleen als het niet anders kan gebruik ik smeltlijm.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 31 mei 2019, 17:29

Zo te zien valt het meet en teken werk wel mee.
Als deze manier voor jou niet het gewenste resultaat geeft wil ik best even mee denken/tekenen/snijden.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 31 mei 2019, 17:44

hardbats schreef:Zo te zien valt het meet en teken werk wel mee.
Als deze manier voor jou niet het gewenste resultaat geeft wil ik best even mee denken/tekenen/snijden.

Dankjewel. Het lukt goed zo. Alleen het kleine werk nog boren zoals de weerstanden en bypas condensatoren. Als laatste de flappen van de wax coils.

Uiteindelijk toch langer werk dan ik dacht en een kleine wijziging/ tip die ik kreeg van Tony. De correctie spoel van plaats geruild met de grote crosscaps om meer uit de buurt te blijven van de trafokern.

dre

Berichtdoor dre » vr 31 mei 2019, 20:33

Grimm en Kii zijn beide toch wel beperkt in het tophoog toch?
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » vr 31 mei 2019, 20:41

Dat ligt denk ik vooral aan de DXT tweeter...

Groetjes Walter

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 mei 2019, 20:46

Lekker verder in jouw topic Walter :beer:
Ga toch fietsen!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 mei 2019, 20:49

Walt schreef:Dat ligt denk ik vooral aan de DXT tweeter...

Groetjes Walter

Heerlijk weer twee fake news berichten.

De DXT is helemaal niet beperkt in het tophoog, alleen zie je een behoorlijke bult in het lage gedeelte om het afstraalgedrag te compenseren. Dat moet je in je filtering compenseren.
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » vr 31 mei 2019, 20:52

Dus dat lukt niet bij Grimm en Kii?
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » za 01 jun 2019, 9:37

Hallo Dre,

Ik denk niet dat het realistisch is om van een DXT tweeter dezelfde resolutie en detailering in het hoog te verwachten als jij uit je AMT’s haalt. Prijsverschil is dan ook 4-5x, dus geen eerlijk vergelijk.

Gr. Walter

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”