Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Bertje
Ook commercieel actief

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Berichtdoor Bertje » zo 10 mar 2019, 17:05

Kalimba schreef:Op het hoog ben ik er van overtuigd dat het een goed verschil gaat geven. Frank (en Titus) vertelde dat stemmen echt los kwamen door de copper cap en dat niet eerder hadden gehoord.
Mechanicalc Animal attendeerde nog even op de test van Tony Gee en daar staat vrijwel hetzelfde.
Met een kostbaar systeem als de Faktum is me dat die €300 echt wel waard. Op het mid zou ik dit nooit doen ivm de kosten.
Maar eerst de 3.3uF audyn cap plus die ik nog heb liggen en wennen als het klaar is. Daarna een keer de True copper upgrade. Kijk er nu al naar uit haha

Mja stemmen worden natuurlijk niet alleen door de tweeter weergegeven, meer door je mid. Maar desondanks zou ik zulke kostbare condensatoren ook niet gaan toepassen op 't mid.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 10 mar 2019, 17:38

Er zit inderdaad folie op. Kreeg de tip om plakband te gebruiken en dat werkt prima. Geen frustrerend gepulk om de folie er af te krijgen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 10 mar 2019, 18:52

Bertje schreef:
Kalimba schreef:Op het hoog ben ik er van overtuigd dat het een goed verschil gaat geven. Frank (en Titus) vertelde dat stemmen echt los kwamen door de copper cap en dat niet eerder hadden gehoord.
Mechanicalc Animal attendeerde nog even op de test van Tony Gee en daar staat vrijwel hetzelfde.
Met een kostbaar systeem als de Faktum is me dat die €300 echt wel waard. Op het mid zou ik dit nooit doen ivm de kosten.
Maar eerst de 3.3uF audyn cap plus die ik nog heb liggen en wennen als het klaar is. Daarna een keer de True copper upgrade. Kijk er nu al naar uit haha

Mja stemmen worden natuurlijk niet alleen door de tweeter weergegeven, meer door je mid. Maar desondanks zou ik zulke kostbare condensatoren ook niet gaan toepassen op 't mid.

je moet ook kijken in welk frequentie gebied de condensator (of spoel) werkt. de serie C voor de mid werkt aan de onderkant van zijn weergavegebied. goede kans dat een "gewone" C daar het net zo goed doet. voor in het laag geldt dit nog sterker, daarom zie je zelfs in de high end filters in de HH voor het laag nog steeds elko's zitten
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Rick76

Berichtdoor Rick76 » zo 10 mar 2019, 19:43

Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden : Het gebied tussen 63Hz en 500Hz bevat 60% van de geluidsenergie, maar draagt maar 5% bij aan de verstaanbaarheid. 500Hz-1KHz draagt 35% bij aan de verstaanbaarheid, 1KHz-8KHz bevat maar 5% van de energie, maar draagt voor 60% bij aan de verstaanbaarheid! Aan de hand hiervan zou je kunnen concluderen dat de tweeter best een groot aandeel heeft. Toch?

richard

Berichtdoor richard » zo 10 mar 2019, 21:00

Rick76 schreef:Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden :
De Fletcher-Munson-curves geven ook een goed beeld waar het gehoor het gevoeligst is:
Afbeelding
De tweeter is daarom best wel kritisch.
Genoeg is beter.

rikpost

Berichtdoor rikpost » zo 10 mar 2019, 23:16

Vandaar dat veel luidsprekers uit fabriek een dipje hebben rond 3K
Ooit is het allemaal klaar !

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 11 mar 2019, 8:10

Ligt er ook maar net aan waar je het kantelpunt van de tweeter neerzet. Bij deze 3-weg zal dat niet op 2kHz liggen maar een stuk hoger (4-5kHz?) hoop ik? Dan wordt de mid alleen maar belangrijker in het geheel....en de tweeter minder.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 12:14

Nog even terugkomend op de demping 30. Het snijden met een nieuw Stanley mes of knippen met een schaar gaat erg moeizaam. Is er een andere manier om het goed op maat te krijgen? Demping 10 is geen probleem met mes en schaar maar de 30 is erg stug.

Forza

Berichtdoor Forza » ma 11 mar 2019, 14:22

Broodmes?
En klaar is het resultaat.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 11 mar 2019, 14:47

Iets waar je langs kunt snijden en afbreekmesjes.
Dan de lineaal stevig aandrukken, en de snijhoek zo klein mogelijk maken. (mes vlak op het materiaal)
Je zult echt wel een paar keer moeten snijden, en niet te hard op het mes drukken.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 11 mar 2019, 15:54

Kalimba schreef:Nog even terugkomend op de demping 30. Het snijden met een nieuw Stanley mes of knippen met een schaar gaat erg moeizaam. Is er een andere manier om het goed op maat te krijgen? Demping 10 is geen probleem met mes en schaar maar de 30 is erg stug.

ik heb heel wat matten D30 in de G's zitten, het is waardeloos spul om te verwerken :mrgreen:

Uiteindelijk bleek de beste optie de grote, scherpe dure stoffenschaar van vrouwlief te gebruiken*

Een broodmes werkt niet, het zijn vezels en geen schuim. Ook een scherp stanley mes of scalpel met lineaal werkte niet prettig, maar dat is slechts mijn mening.

*met toestemming
BMW R1150GS Adventure

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 16:16

Stanley mes en liniaal goed aandrukken werkt het beste. Hoe dan ook een stuk lastiger dan het vertrouwde Pritex en loodbitumen maar nog steeds een leuke klus. Ik ken dit materiaal uit de Audiolab luidsprekers waar het zonder vlies (als los wol) in zit. Geeft een lekker bende in ieder geval :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 11 mar 2019, 16:32

Gewoon met de zaagtafel doen. :lol:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 11 mar 2019, 16:37

rikpost schreef:Vandaar dat veel luidsprekers uit fabriek een dipje hebben rond 3K

Dat is op zich niet een correcte werkwijze. Een geluidstechneut zal op een recht monitorsysteem automatisch het gebied rond de 3K terugnemen in de mix. Dus als je die productie afspeelt op een systeem met een dip heb je dus een dubbele dip. Als je dit weet pik je gelijk de opnames eruit die op een monitorsysteem met een 3K dip zijn gemaakt. Opnames van The Nits zijn berucht wat dat betreft....
Fusion Filterdesign

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 16:57

ds23man schreef:Gewoon met de zaagtafel doen. :lol:

Als het op m'n balkon had gepast.... :mrgreen:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 17:00

Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw.

Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 17:21

Hobby Hifi heeft liever niet dat ik het schema openbaar plaats wat ik ook begrijp.

Heb wel de onderdelen lijst die iets anders is dan het origineel (het is een mix tussen de standaard en de high end versie):
018.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 11 mar 2019, 18:09

Het is gewoon te googlen potnondeju!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 mar 2019, 18:26

Shadow schreef:Het is gewoon te googlen potnondeju!

Ik zie het ja. >>Hier<< staat het goed leesbaar onderaan de pagina zie ik.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 12 mar 2019, 19:55

Vandaag de zijwanden er op gezet en 1 kast geschuurd.
Niet vergeten gaatjes te boren voor de kabels voordat de baffle er op gaat en even kijken hoe ik de uitneembare bodemplaat ga bevestigen om de kasten waterpas te laten staan.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 12 mar 2019, 20:37

Wauw, mooi! :rock:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 14 mar 2019, 14:38

Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus :mrgreen:

Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.

En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » do 14 mar 2019, 18:11

Kalimba schreef:Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus :mrgreen:

Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.

En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.

Ik laat daarvoor altijd wat strippen uit mdf zagen. Die vuren latten, zelfs geschaafd, gaan vaak alle kanten op.

dre

Berichtdoor dre » do 14 mar 2019, 18:52

Kunnen die er niet beter later in gelijmd worden?
потому что он может!

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 15 mar 2019, 10:41

Rick76 schreef:Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden : Het gebied tussen 63Hz en 500Hz bevat 60% van de geluidsenergie, maar draagt maar 5% bij aan de verstaanbaarheid. 500Hz-1KHz draagt 35% bij aan de verstaanbaarheid, 1KHz-8KHz bevat maar 5% van de energie, maar draagt voor 60% bij aan de verstaanbaarheid! Aan de hand hiervan zou je kunnen concluderen dat de tweeter best een groot aandeel heeft. Toch?

Het ligt iets genuanceerder.
Schermafbeelding 2019-03-15 om 10.35.23.png

Met dank aan DPA. Het overgrote deel van de verstaanbaarheid zit hem in de 1- en 2kHz-band. Ook de fasegevoeligheid van het gehoor houdt zo'n beetje op bij 2kHz (kortere golflengtes passen meer dan één keer tussen onze oren). Boven de 2kHz is vooral niveau erg bepalend voor locatie. In mijn systemen is de 2Khz-band nog echt het domein van de mid (erger nog: de overgang naar het hoog zit er doorgaans ook in).

Op basis van deze wetenschap is de tweeter minder belangrijk en verdient kwaliteit van het filter voor de mid juist veel aandacht. Ik begrijp eerlijk gezegd ook het gedoe rond hele dure tweetercondensatoren ook niet zo goed als je niet ook het midden aanpakt. Voor zover het geen my-fi is natuurlijk. :hide:
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”