Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RolandKamp

Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw

Berichtdoor RolandKamp » di 05 mar 2019, 20:35

Ben gisteren en vandaag aan de slag geweest. Foto's zeggen meer dan woorden:

IMG_3353.jpg

IMG_3355.jpg

IMG_3358.jpg

IMG_3359.jpg

IMG_3360.jpg

IMG_3368.jpg

IMG_3369.jpg

IMG_3371.jpg

En het uiteindelijke resultaat van dichtbij, dan zie je het nog wel:

IMG_3374.jpg

Maar van een afstandje valt het niet echt meer op:

IMG_3373.jpg

Al met al is het redelijk goed gelukt, niet perfect - maar denk dat ik wel mee kan leven zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 05 mar 2019, 21:35

Wauw, mooie aanpak en inspirerende foto's hoor. En splinters fineer er af... been there, done that... tijdrovend en hooguit even mooi als voor de misser, nooit mooier

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 05 mar 2019, 22:41

Het kost veel tijd om het perfect te krijgen. Maar uiteindelijk ben jij zelf de enige die het ziet, omdat je het weet.
Ik zeg: goed gelukt.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » di 26 mar 2019, 8:11

Het is eventjes stil geweest. Mijn idee was om de schuine kanten met aluminium af te werken: verlijmen met polymeer en vervolgens gelijkfrezen met een kopieerfrees. In theorie zou het doenbaar moeten zijn, maar na een eerste testje lijmen en frezen in aluminium zakte de moed me toch in de schoenen. Het frezen lukte op zich wel, maar was bang dat het niet zo strak zou uitkomen als ik zou willen. Daarbij zou er eigenlijk gesmeerd moeten worden tijdens het frezen en aangezien er dan grote kans was dat er iets op het fineer terecht zou komen...

Ook het lijmen van het aluminium gaf niet echt bevredigende resultaten. Vanwege de 45 graden hoek ten opzichte van de rest van de kast kon ik het werken met lijmklemmen wel vergeten. Mijn alternatief: spanbanden. Maar ook hiermee uiteindelijk geen "onzichtbare" verlijming gekregen - uiteindelijk zag je toch goed waar de lijm zat.

Wellicht was het allemaal wel op te lossen door simpelweg wat meer te proberen, wat meer uit te denken, etc. Maar daarnaast ging ik twijfelen over de looks en heb ik mijn allerlaatste restjes fineer er nog maar eens bij gepakt. Na zorgvuldig passen, meten én snijden zou ik precies 5 stroken hebben die op de schuine kanten verlijmd kunnen worden. Nu had ik er maar 4 nodig uiteraard, dus dat gaf nog iets van marge.

Omdat het onderliggende hout niet heel fraai was (zeer oneven, diepe snedes) heb ik dit als eerste opgevuld met MDF vuller.

IMG_3398.jpg

Daarna was het flink schuren om dat spul weer weg te krijgen waar het niet hoorde. Uiteindelijk heb ik alle kanten nog met een kantenfrees nagelopen.

IMG_3399.jpg

Toen mochten de stroken erop. Eerst 30 minuten de houtlijm laten intrekken, daarna met de warme strijkbout aandrukken.

IMG_3417.jpg

En daarna mocht ik weer aan het schuren. Valt me toch tegen hoeveel werk je hebt aan zo'n dun strookje fineer.

IMG_3422.jpg

IMG_3423.jpg

Het is wel een mooie transformatie om te zien, vind ik althans, op het moment dat je door de houtlaag heen gaat komt er een zwarte laag tevoorschijn. Dan weet je dat het nog maar even doorwerken is voordat je er echt bent.

IMG_3424.jpg

En uiteindelijk worden alle kanten op deze manier afgewerkt.

IMG_3425.jpg

Met als resultaat: 2 speakers die er nu toch best wel "af" uit beginnen te zien. (Het licht was niet al te best meer gisteravond, dus de bouwlamp moest even bijlichten)

IMG_3431.jpg

IMG_3433.jpg

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » di 26 mar 2019, 11:48

Nog even een plaatje erbij met de juiste rotatie:

IMG_3431.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 mar 2019, 14:44

Mooi werk!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 26 mar 2019, 19:43

Mooi zeg! Welk soort fineer is het? IS het toevallig >>deze<< Kans dat ik die of wenge ga gebruiken op de Faktum.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » wo 27 mar 2019, 7:56

Jep, 't is inderdaad Amerikaans noten. Ik heb ook lang getwijfeld, maar er leek een soort van onuitgesproken voorkeur te zijn voor deze houtsoort als 't gaat om zelfbouw. Ben heel benieuwd hoe het straks wordt als de Osmo erop gaat.

Maar het is in mijn geval dan wel Kuiperflex - de variant die al gevoegd op een papieren backing zit. Op zich fijn werken (niet dat ik vergelijk heb met andere soorten fineer), maar ik blijf wel met een heel dun ranje wit stof/papier zitten op sommige plaatsen.

Ik heb het al geprobeerd met schuren en met een mesje/schraapstaal - uiteindelijk blijft het gewoon terugkomen. Dus ik denk dat ik me daar maar moet neerleggen - voordat ik door het fineer geschuurd ben. Tenzij iemand nog een gouden tip heeft?

IMG_3434_circled.jpg

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 27 mar 2019, 12:02

Ik vind het gewoon ontzettend mooi om te zien en de keuze in fineer soorten is zo enorm groot.
Ik ben niet bekend met kuiperflex. De fineersoorten die ik tot nu toe gebruikt heb hadden geen toegevoegd laagje.

Ben benieuwd hoe het straks wordt met Osmo erop. Heb dit zelf gebruikt voor m'n Reference monitoren en Vario Center

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 27 mar 2019, 12:03

Gebruik je overigens koper en zilver/teflon kabel in de kasten?

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » do 28 mar 2019, 14:03

Volgens mij is de bekabeling voor de tweeter inderdaad teflon.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » di 02 apr 2019, 8:01

En toen was het (eindelijk) tijd voor de Osmo. Afgelopen zaterdag de eerste laag aangebracht:

IMG_3448.jpg

En inmiddels zitten er twee lagen op de speakers (zondag verder gegaan):

IMG_3458.jpg

Ik had helaas gisteren (maandag) wel gezien dat ik bij het aanbrengen van de tweede laag wel een dikke druiper/overvloed aan olie op een plaats had aangebracht. Ik had namelijk de achterkant als laatste gedaan en daarmee de olie die hierbij via de kwast op zijkant terecht was gekomen over het hoofd gezien. Om het op te lossen heb ik een los mesje gepakt en de half gedroogde olie afgestoken/gesneden. Daarna nog zeer licht opgeschuurd met P400 en weer eventjes licht met de kwast erover. Helaas geen foto's gemaakt tijdens het proces, maar hoewel nog niet perfect denk ik wel dat het heel aardig is gelukt.

Ik twijfel nu nog over een derde laag aanbrengen, met doek. Dat heb ik volgens mij wel vaker voorbij zien komen in de topics hier.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 02 apr 2019, 11:29

Dat ziet er rete-strak uit! Prachtig.

Volgens mij is het niet goed om een 3de laag aan te brengen. Heb ooit contact gehad met Osmo ivm aanbrengen over een Ceta lak laag wat werd afgeraden evenals meer dan 2 lagen Osmo. De reden weet ik niet meer maar je kunt het ze wellicht voor de zekerheid vragen.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » wo 03 apr 2019, 7:57

En toen werd het tijd om de eerste speaker op de operatietafel te leggen. De mid/hoogkast gevuld met wol en de drivers gesoldeerd en geplaatst:

IMG_3466.jpg

De spikes die ik ook al een tijd geleden had gekocht maar eens uitgepakt. Helaas had bij een van de spikes de dubbelzijdige tape het al voortijdig opgegeven, die zit nu met polymeer kit vast.

IMG_3467.jpg

De MDF base die ik had gemaakt en echt ontzettend handig was tijdens het werken aan de speakers: een goeie manier om zonder zijden handschoentjes zo'n unit over de lijstenen vloer te verplaatsen. Tevens met vooruitziende blik ook de locatie van de spikes bepaald:

IMG_3468.jpg

En dan staat 'ie toch echt:

IMG_3470.jpg

IMG_3471.jpg

De kleur is lastig vast te leggen op foto, zeker met gebrek aan daglicht. Maar in praktijk vloekt het in ieder geval wel met het kersenhout van de Kef's. Geen zorgen, die mogen uiteindelijk toch een ander baasje zoeken.

Nu de drivers erin zitten valt het wel heel goed op dat de binnenranden van de gaten niet meer netjes zwart zijn:

randjes.jpg

Zit nog te twijfelen wat hierin de beste oplossing gaat zijn, penseeltje met waterverf en dan een paar keer rond gaan? Uiteraard met de drivers er weer even uit.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 03 apr 2019, 8:52

Heel erg mooi!

Misschien de drivers wat minder diep in de kast monteren door er wat meer afdichting tussen te doen ? dan kijk je ook niet tegen de binnenzijde van de rand aan.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 03 apr 2019, 9:05

Inderdaad wat Nooby zegt. Ook belangrijk dat de drivers gelijk met de kast liggen. Je kunt ook ringen snijden van fineer en die er in lijmen en dan de afdichting. Dan is de boel waarschijnlijk vlak.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » wo 03 apr 2019, 10:40

Hmm, die tip van Nooby is wel aanlokkelijk. Ik had hier ook eens gelezen om het met vijverfolie o.i.d. te doen? Lijkt me wat gemakkelijker op maat te maken dan fineerrestjes...

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 03 apr 2019, 11:33

RolandKamp schreef:Hmm, die tip van Nooby is wel aanlokkelijk. Ik had hier ook eens gelezen om het met vijverfolie o.i.d. te doen? Lijkt me wat gemakkelijker op maat te maken dan fineerrestjes...

Die ken ik ook inderdaad, ik heb een keer gewoon dubbele tochtband er tussen gedaan, werkte wat mij betreft ook best.

hansr

Berichtdoor hansr » wo 03 apr 2019, 12:35

Mooi gelukt zo! Ik heb EPDM folie gebruikt. Tochtband kan ook. Anders even afplakken en met zo'n watervaste Stift de binnenkant even zwart maken. Het komt vast goed!
Naim Mu-So
Technics SU 700+
Sander Sassen NoBudget visaton W130+sc10N

In aanbouw: Humble Homemade hifi Tempo

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 03 apr 2019, 13:46

RolandKamp schreef:Hmm, die tip van Nooby is wel aanlokkelijk. Ik had hier ook eens gelezen om het met vijverfolie o.i.d. te doen? Lijkt me wat gemakkelijker op maat te maken dan fineerrestjes...

Ik bedoel een stuk op het MDF waardoor de unit iets omhoog komt. Daarop de afdichtband en dan (zover ik de houtpakketten ken) moeten de units gelijk liggen met de baffle. Kan geen kwaad om ook even de wittige stukjes te lakken / gaten zwart te maken maar pas op dat de verf niet in het fineer trekt.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 03 apr 2019, 19:33

Vind toevallig net nog een foto van hoe ik dat deed bij de tweet van de center speaker:

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » do 04 apr 2019, 7:59

Ik snap 'm... Maar ik heb nagenoeg 0 fineer over - en gisteravond nog even gekeken: ik denk dat ik met een laagje fineer ook niet toe zou komen. Wellicht heb ik de drivers iets te strak vastgedraaid ook, dat scheelt natuurlijk ook nog.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » vr 05 apr 2019, 8:21

Ik heb nog even gegraven in de "voorraadkasten" - verhuisdozen als we eerlijk zijn. Daar had ik nog een tweetal rollen glasband, dus dat maar als proefje ingestoken.

IMG_3481.jpg

IMG_3480.jpg

Met als resultaat dat de speaker netjes "flush" zit:

IMG_3482.jpg

Maar als je heel goed kijkt zie je nog wel wat van de witte/kale rand.

IMG_3485.jpg

Vooral bij de woofers gaat dit toch opvallen denk ik, dus daarom ook een eerste poging om met acrylverf (van de Action uiteraard...) en een penseeltje (wederom met de onmiskenbare kwaliteit van de ...Action):

IMG_3484.jpg

Het penseeltje is wel echt waardeloos helaas, de paar sprietjes die erop zitten bewegen zich liever buiten de ring dan waar ik ze eigenlijk plaats. Met een vochtig doekje is de waterverf echter gemakkelijk te verwijderen, maar het proces is op die manier niet heel snel.

Dus dat wordt nog een klusje voor in het weekend: ringen verven, glasband plakken en dan alles afmonteren.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 05 apr 2019, 8:47

Puntjes op de i, leuk werk :)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 05 apr 2019, 16:15

Mankeert maar 1 ding aan
Ze staan niet bij mij :D
shit draadje vergeten :oops:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”