Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RolandKamp

Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw

Berichtdoor RolandKamp » do 14 feb 2019, 8:32

De aankoop van het zelfbouwpakket gaat al bijna 5 jaar terug. Ik wilde mijn Kef Q7's vervangen door iets mooiers. Na het overwegen van een mooi paartje B&W's begon het toch een beetje te kriebelen, zou toch ook gaaf zijn om ze zelf in elkaar te steken. Niet helemaal vreemd van veredeld knustelen uiteindelijk de stap genomen om af te reizen naar Oss - destijds een stukje verder voor me dan tegenwoordig.

Na een dagje uitgebreid luisteren en lang twijfelen tussen de Vifa Column II en Scan Speak Mini Monitor heb ik de knoop doorgehakt en ben voor de grote vloerstaanders gegaan. Dan heb je tenminste wat resultaat van je werk, niet?

Het bouwpakket werd in ons appartement in Schiedam nog in elkaar gelijmd. Hetzij met iets te veel kracht op de lijmklemmen, waardoor het uiteindelijke resultaat licht concaaf liep. Vervolgens lag het project een tijdje stil en zijn we verhuisd naar Fijnaart. Meer tijd verstreek en de speakers bleven op zolder liggen. Met lichte tegenzin had ik uiteindelijk het project weer opgepakt en een plan gemaakt om de speakers af te maken.

De eerste poging was het plamuren van de "concaaf", onderstaande plaatje illustreert het een beetje mocht je er geen beeld bij hebben:

https://i.stack.imgur.com/ZOMde.jpg

Voor mijn speakers was het uiteraard niet zo extreem, en ook enkel de zijpanelen, niet de boven- en onderkant.

Goed, heel wat geplamuur en -schuur later zag het er optisch wel aardig recht uit. Daarna nog een paar keertjes voorzien van een lichte grondlaag rondom de speakergaten zodat dit mooi donker afgewerkt zou zijn wanneer het fineer weggesneden zou worden daar. Goed vooruit denkend dus... Helaas daarna pas de welbekende fineerles gelezen, waar contactlijm eigenlijk wordt afgeraden en houtlijm de betere optie leek. Echter ging de houtlijm niet plakken op mijn plamuurlaag en verflaag.

Vandaar dat de omtrek van de speaker naderhand voorzien werd van een laagje van 4 mm MDF, en ik weer een ondergrond had waarop verder te werken was. En dan zijn we eigenlijk aangekomen op het punt dat ik weer foto's wilde gaan maken.

RolandKamp

Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw

Berichtdoor RolandKamp » do 14 feb 2019, 8:40

Hier liggen ze beiden op de operatietafel met hun eerste laagje fineer erop:

IMG_3174.jpeg

Ik was begonnen met de voorkant, omdat ik daar het meest tegenop zag. Uiteindelijk had ik een manier bedacht om de te maken gaten met redelijke accuraatheid uit te tekenen. Hiervoor heb ik een heel eenvoudig tooltje in elkaar gestoken van wat reststukken plexiglas (met spiegellaag, zeer irrelevant voor de werking):

IMG_3176.jpeg

IMG_3175.jpeg

Daarna was het een kwestie van secuur snijden. Eerst telkens een grove indicatie tot waar het zeker veilig zou zijn en daarna aftekenen met de tool, en dan secuur werken:

IMG_3177.jpeg

IMG_3178.jpeg

Omdat je niet in een keer met het mes door het fineer komt (en als je het wel probeert dan gaat 't, maar het zal ook gaan afsplinteren) heb ik de laatste milimeter(s) met de dremel en fijn schuurpapier gedaan.

IMG_3179.jpeg

IMG_3180.jpeg

Uiteindelijk koste dit me de hele zaterdag, voor 1 speaker:

IMG_3182.jpeg

IMG_3181.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » do 14 feb 2019, 9:05

Daarna is de achterkant aan de beurt. De terminaluitsparing krijgt dezelfde behandeling:

IMG_3197.jpeg

IMG_3198.jpeg

Vervolgens de grote lap (110 x 34 cm) fineer op de zijkant. Bang voor uitdruppende lijm en voorbereid op het bijwerken met schuurpapier een zeer speciaal rolletje van de plank getrokken - originele Action afplaktape voor gevoelige ondergronden.

IMG_3203.jpeg

IMG_3204.jpeg

Daarna het lijmen. Insmeren en netjes verspreiden. Omdat ik merk dat ik telkens toch weer erg lang bezig ben met het nastrijken pak ik na het plaatsen van de fineerplaat de strijkbout. Samen met wat bakpapier en dan gaat het al snel heel lekker ruiken (warm hout :kwijl:). Daarna het maximale aantal lijmklemmen erop:

IMG_3208.jpeg

Vervolgens weer zo secuur mogelijk snijden en daarna bijschuren:

IMG_3213.jpeg

Je ziet op deze foto nu ook duidelijk waar ik zelf een beetje van schrok: een donkere strook ter indicatie waar ik heb geschuurd. Niet dat ik daar per sé een indicatie van over wilde halen. Ik vermoed dat het puur komt doordat de structuur van het fineer is veranderd van grof naar wat fijner vanwege de lokale grit 600 behandeling.

Nu ben ik nog heel benieuwd of dit zichtbaar is nadat er twee laagjes Osmo hardwax over heen gaan - aangezien ik hierbij sowieso een structuurverandering verwacht. Wellicht dat iemand daar al een antwoord op heeft? Als proef heb ik ook alvast een tweetal restrondjes fineer voor de helft met p600 geschuurd zodat ik het daarop kan previewen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 14 feb 2019, 11:36

goed bezig!

complimenten voor het handwerk met de gaten
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 14 feb 2019, 11:55

Ondanks de tegenslagen gaat het de goede kant op. Ben benieuwd naar het resultaat.
Bij mijn reference monitor restauratie heb ik hetzelfde probleem gehad met de houtlijm methode. Als er verf(resten) of plamuur op zit dan is dat beter te doen met Bison Tix. Alleen kun je niet schuiven met Tix. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de houtlijm methode en heb daar al veel mee gedaan.

Mooie manier voor de luidspreker gaten. Werkt dat goed om ze mooi rond te krijgen? Ik plak de plekken af met schildertape om scheuren/ afbreken te voorkomen en snij het grof uit met een nieuw Stanley mes. Dan veel schuren totdat ze perfect rond zijn.

Succes met de bouw en ik ga je topic volgen!

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » do 14 feb 2019, 21:12

ziet er erg goed uit...ik weet wat het is met fineren....ik heb er al meerdere zo gemaakt.
Maar oefening baart kunst.

Dat kleurverschil is aan de achterkant...niet te druk om maken...de voorkant ziet er heel goed uit en daar kijk je de hele dag naar :D
Apollo 13, TVA 751, ZBA Amp, Bryston 2B Pro, Marantz HD DAC1

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 14 feb 2019, 21:32

Mooi hoor =D>
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Rick76

Berichtdoor Rick76 » do 14 feb 2019, 22:21

:goeie:
Duidelijk geval van fingerspitzengefühl, met die dremel.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » ma 18 feb 2019, 8:13

De volgende speaker in de steigers:

IMG_3276.jpg

En de andere dan maar even op de eetkamertafel:

IMG_3275.jpg

Die kreeg daar de bijwerkprocedure.

IMG_3277.jpg

IMG_3280.jpg

Ik ga daarbij nét door de tape heen, dan weet ik dat ik ver genoeg ben gegaan.

IMG_3285.jpg

Uiteindelijk ook maar even een onderkantje gefabriceerd van 12mm MDF, omdat ik die iets naar binnen heb laten vallen heb ik een beetje houvast om de speaker goed op te tillen.

Daarnaast eventjes op z'n toekomstige plaats neergezet, mooi om te zien hoe de toch al wel forse Kef Q7's in het niet vallen bij deze jongens.

IMG_3287.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3289.jpg

IMG_3290.jpg

Het begint er al als een echte speaker uit te zien, en er komt nog een verrassing aan - als 't lukt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 18 feb 2019, 9:26

Vakwerk!
Fusion Filterdesign

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 18 feb 2019, 10:13

Ziet er super uit! mooie oplossing met de tv ook zo :D

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » ma 18 feb 2019, 22:25

Goed gelukt...dat word mooi met OSMO erop.
Apollo 13, TVA 751, ZBA Amp, Bryston 2B Pro, Marantz HD DAC1

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 18 feb 2019, 22:52

Prachtig!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » di 19 feb 2019, 20:14

Tof! Fijne luidsprekers, heb zelf een setje ellipsvormige gemaakt, staan een aantal topics naar onder :)

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » di 19 feb 2019, 21:53

Haha, volgens mij stem ik jouw piano. Leuk je hier tegen te komen. Ik volg de bouw!

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » ma 25 feb 2019, 8:31

Hey @CoenvanDongen! Dat klopt inderdaad, jij noemde toen ook nog jouw build hier - die heb ik onlangs nog eens doorgebladerd!

@Boemeltje: heb ik ook bekeken! Erg mooi gedaan, gedurfd ook om 't zo aan te pakken denk ik. Ik hou het nog maar eventjes simpel :D

Deze week ben ik verder gegaan met de laatste grote stukken fineer:

IMG_3308.jpg

IMG_3299.jpg

Daarna moesten de bovenkantjes. Daarbij twee problemen:

1: Heb ze destijds eigenlijk te klein gesneden - zeker na de 4mm zijkanten die erbij kwamen was er nagenoeg geen overlap meer.
2: Geen lijmklemmen van meer dan 1 meter lang.

Na veel passen en meten had ik 1 van de bovenkantjes die toch zou kunnen passen, de ander moest van mijn reststukje fineer komen (net wat groter dan 1 bovenkant). Gelukkig liep de nerf wel in de juiste richting.

Voor het klemprobleem had ik al wel wat spanbanden ingekocht, maar gezien er 0 ruimte was voor verschuiven van het fineer heb ik de voorgeschreven strijkboutmethode gebruikt: beide zijden insmeren, half uur laten drogen en dan de bout erop.

Daarna toch nog maar een beetje druk uitoefenen, ca. 20 kg bijeengesprokkeld:

IMG_3312.jpg

En na bijwerken:

IMG_3314.jpg

Nummer twee staat momenteel nog met de stapel uit te harden, waarschijnlijk vanavond bijsnijden en afwerken.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » di 26 feb 2019, 8:16

Zo gezegd, zo gedaan. Nu zijn ze met z'n tweetjes.

IMG_3326.jpg

Ik moet nog een opstelling verzinnen om de schuine kanten strak af te werken, er zitten wat kleine afwijkingen in - voornamelijk aan de uiteinden.

Vooralsnog heb ik twee opties bedacht:

- Bovenfrees met 45 graden freesje.

Voordeel hiervan is dat het een simpele oplossing is, een keer de frees op diepte instellen en de 4 zijkanten (2 speakers) gelijk frezen. Nadelen die ik kan bedenken zijn: splinteren van het fineer (acht ik niet heel waarschijnlijk) en krassen van de freeszool (acht ik wel waarschijnlijk). Omdat ik de maximale diepte van de freesbit nodig heb kan ik er niet nog een dun plankje onderleggen. Enige wat ik daarop nog kan bedenken is de speaker aftapen.

- Schuren met geleiding

Twee MDF planken op 45 graden afschuinen en deze op de zij/voorkanten van de speaker vastzetten met lijmklemmen. Het voordeel hiervan is dat ik niet hoef te frezen, dus geen kans op krassen van de freeszool. Nadeel is dat het waarschijnlijk wel wat arbeidsintensiever gaat zijn.

dre

Berichtdoor dre » di 26 feb 2019, 18:54

Oké,je had beter eerst de hoeken kunnen doen en daar de laag van de baffle overheen....
Dan kijk je niet op de kopkanten van het fineer.

Heb je geen cirkelzaag met geleider?
Потому что это возможно!

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » wo 27 feb 2019, 16:18

Oké,je had beter eerst de hoeken kunnen doen en daar de laag van de baffle overheen....
Dan kijk je niet op de kopkanten van het fineer.

Die snap ik niet helemaal, dan zaten de kopse kanten van het fineer aan de bovenkant toch? Lood om oud ijzer lijkt mij.

Heb je geen cirkelzaag met geleider?

Hmm... nee, heb ik niet. Maar lijkt me ook wat grover dan een kantenfrees?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 27 feb 2019, 18:17

Je kijkt toch meestal naar de voorkant?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » do 28 feb 2019, 8:41

Nee, als ik mezelf voor de speaker bevind dan ben ik aan het luisteren of naar de tv aan het kijken :D

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » ma 04 mar 2019, 7:56

Dit weekend geprobeerd de hoekjes netjes op 45 graden af te frezen. Ging goed, maar helaas een klein hapje aan de onderkant van. ca 1-1.5mm eraf.

Gisteren begonnen aan de herstelwerkzaamheden: klein hoekje van het fineer wegfrezen om een nieuw stukje te plakken. Het liefst zo klein en onopvallend mogelijk natuurlijk. Was best goed verlopen, totdat het weer op maat ging snijden en te ver insneed. Er zit niks anders op dan het opnieuw te proberen. Dit keer zal ik er dan ook aan proberen te denken om foto's te maken.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 04 mar 2019, 8:34

RolandKamp schreef:Dit weekend geprobeerd de hoekjes netjes op 45 graden af te frezen. Ging goed, maar helaas een klein hapje aan de onderkant van. ca 1-1.5mm eraf.

Gisteren begonnen aan de herstelwerkzaamheden: klein hoekje van het fineer wegfrezen om een nieuw stukje te plakken. Het liefst zo klein en onopvallend mogelijk natuurlijk. Was best goed verlopen, totdat het weer op maat ging snijden en te ver insneed. Er zit niks anders op dan het opnieuw te proberen. Dit keer zal ik er dan ook aan proberen te denken om foto's te maken.

Misschien een tip. Wat ik doe met fineren (evenals met herstellen) is schilderstape plakken over het af te snijden deel om inscheuren/ afbreken te voorkomen. Dan een metalen lineaal haaks op het te snijden fineer (vlakke kant dus tegen de kast) en zo voorzichtig afsnijden met een vlijmscherp stanley mes (ik gebruik afbreek mesjes).
Zo blijft er 1 á 2 mm over om weg te schuren en het strak af te kunnen werken.

RolandKamp

Berichtdoor RolandKamp » ma 04 mar 2019, 11:23

Goeie tip, thanks! Ik was gisteren ook gewoon even stom bezig, zo dicht mogelijk bij gewenste lijn aan het snijden. Dit dan weer om naderhand zo min mogelijk te schuren, aangezien ik niet heel zeker was van de hechting van het minieme stukje fineer. Moet er gewoon even m'n tijd voor nemen, en inderdaad nog een stukje tape tegen het inscheuren/afbreken. Komt goed!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 04 mar 2019, 12:38

Ik heb vanochtend ruim 3 uur gespendeerd aan het afwerken van ongeveer 2 cm2. Geduld is een schone zaak, perfectie kost veel tijd.
Op de foto zien ze er erg netjes uit!
Voor toekomstig fineerwerk; altijd van achter naar voor werken. Dus eerst de achterzijde van je kast, en eindigen met de kant waar je tegenaan kijkt. Voor reparatiewerkzaamheden, laat de lijm laaaaaaaang drogen. Houtlijm (D3) is pas echt uitgehard na een volle week...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”