Ik maak hierbij gebruik van Boxsim, een simulatieprogramma van Visaton waar alle parameters in driverfiles van hun LS-gamma al zijn opgenomen.
De documentatie die ik in bijlage mee post is wel gebaseerd op versie 1.2 of nog lager. Op dit ogenblik kan je echter al versie 2.0 hier downloaden.
Met de documentatie van de lagere versies heb je wel voldoende om met de nieuwe versie aan de slag te gaan
Ik heb me de afgelopen maanden tussentijds bezig gehouden met ontwerp en bouw van boxen, met als eerste de ALTO III C van Visaton.
De kast heb ik ongewijzigd gelaten naar hun bouwplannen, maar de cross-over heb ik zelf met de hulp van Boxsim ontworpen, voor 4 ohm.
Hun cross-over: ... met volgende frequentiekarakteristiek: ... en in Boxsim 2.0 gaf dat dit resultaat: iets gans anders dus, niet mooi, waardoor ik zelf aan de slag moest.
De gewijzigde cross-over: Frequentieweergave: Ik heb ook het nodige gereedschap gekocht bij Bol.com om boxen te kunnen bouwen, zoals een frees- en deuvelmachine.
• FERM Bovenfrezenset (20st.) - in aluminium koffer - PRA1008 € 25,27
• FERM BJM1009 Precisie lamellendeuvelfrees - 900W - Incl. 50 lamellen en opbergkoffer € 59,99
• Silverline Lamellen, 200 Stuks Maat nr. 20 € 20,76
• FERM PRM1021 Bovenfrees 6, 8 mm - 1200W – Variabele snelheid – 3m kabel -
Incl. 3-delige frezenset, kopieerring, parallelgeleider en passerpunt € 41,99
Totaalbedrag € 148,01
Voor dat bedrag kon ik niet sukkelen en ging ik aan de slag na wat oefenen op afval platen.
Opbouw: Afgewerkt: Het resultaat overtreft mijn verwachting, strakke bassen en helder hoog, ook bij laag volume in de huiskamer!
In het volgend bericht behandel ik het stel boxen dat voor hier in de huiskamer gaat dienen en dus aangepaste maten vroeg. Op die manier doe ik dan ook uit de doeken hoe de "Common outer housing" wordt opgebouwd en enkele benodigde driverparameters worden gemaakt adhv de "port" gegevens waarin je de basreflextube positioneert.
In bijlage nog:
- Boxsim handleiding van Visaton zelf met wat aanvullingen van mij
- Cross-over behandeling van Hi-Fi Selbstbau, vertaald naar nederlands.
- Cross-over behandeling voor gevorderden, eveneens vertaald, hier en daar wat ontbrekend omdat dat enkel beschikbaar wordt gesteld voor betalende leden.