Check my 2ways DaBombs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

HeartAudio

Check my 2ways DaBombs

Berichtdoor HeartAudio » vr 18 jan 2019, 21:17

Het was de bedoeling dat het 20L gesloten speakers zouden worden maar het zal wel 15-17L zijn.
Ik zal het morgen eens meten... dus vuilniszak erin, dan ongeveer 20L houtkorrels van de kattenbakvulling erin, en dan met maatbeker 2.5L de houtkorrels er weer uit :lol: doen jullie dit ook zo of handiger?? Of maken jullie van die rechthoekige dingen? :wink:

Ik werk alleen met digitale crossovers en een buizenversterker voor de tweeters, en op dit moment een 120 euro versterker van Aliexpress (Ohja!) voor de midwoofers. Ik was een beetje naïef te denken dat deze ScanSpeak 18W853501 het leuk vindt om 50hz en 2500hz tegelijkertijd te laten horen. Dit is eigenlijk echt een lage midwoofer.
Maar met de MiniDSP kan ik het laag zo aanpassen dat de 2.5hz range toch acceptable klinkt. De tweeter 1cm naar achter gezet met de DSP en precies in phase als ik de meeting goed lees. De tweeters zijn ScanSpeak R2604/832000. Samen met 20W tube amp een lekker geluid.

Ik moet hier een andere midwoofer voor vinden en misschien een bass reflex van maken.
De ene dag vind ik deze speaker niet goed klinken en na een beetje rommelen met de DSP wel weer DaBomb!

Ze moeten nog geverfd worden natuurlijk maar eerst een andere midwoofer erin.
Die SB Satori drivers zien er goed uit. Ongeveer de enige drivers waarbij de specs in de buurt komen van de opgegeven specs.
Als ik er een bass reflex van wil maken moet er waarschijnlijk een buis in van 20 cm. De speaker is ongeveer 40cm diep dus zal er tussen achterkant woofer en reflex buis een afstand zijn van ongeveer 10cm. Is dat OK of moet er meer afstand tussen?? :think:

DaBombs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Re: Check my 2ways DaBombs

Berichtdoor Shadow » vr 18 jan 2019, 21:36

Leuk modelletje wel, zit de DA converter nou in je speaker lees ik in de naam?

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 18 jan 2019, 22:04

Haha nee Da = The

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 18 jan 2019, 22:06

Niet uitleggen :rofl:

rikpost

Berichtdoor rikpost » vr 18 jan 2019, 22:24

Gaaf !
Heb je nog plaatjes van het bouwen ,waar heb je ze van gemaakt ?
Nou nou ,nouerdenou :?: :?: :?: :?: :?:
Ooit is het allemaal klaar !

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 18 jan 2019, 23:07

Shadow schreef:Niet uitleggen :rofl:

Hahaha pijnlijk... :hide:

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 18 jan 2019, 23:40

rikpost schreef:Gaaf !
Heb je nog plaatjes van het bouwen ,waar heb je ze van gemaakt ?
Nou nou ,nouerdenou :?: :?: :?: :?: :?:

Ach effe malletje maken, glasfiber en kevlar lijmen, weekje de oven in, en nog een laagje plamuur

De bedoeling was dat hij even breed als hoog zou zijn maar door een misrekening werd hij slanker van voren.
Maar dat ziet er wel leuk uit dus een geluk bij een ongeluk.
Jammer dat ik niet een geluidsclip kan toevoegen want voor kleine speakers klinken ze wel overtuigend door de midwoofer die eigenlijk te groot is.
Een nummer met een dikke bass komt er best wel OK uit.
Check deze mooie bass!
https://www.youtube.com/watch?v=F9_TRZNK_pE
Ik hoop dat de youtube kwaliteit goed genoeg is... wat een lekker nummer als je stereo alles laat horen! Oja, hoe harder hoe beter.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 19 jan 2019, 9:07

Beetje Portishead achtige track, klinkt lekker.

Maar mooi geworden hoor, de speakers, kunt allerlei vormen maken op deze manier. Zal toch ook wel stijf genoeg zijn zo?

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 19 jan 2019, 9:09

Nou ik vind het lekker creatief ,lekker blijven tunen met de dsp ,dan krijg je ze vast nog wel beter
ik weet niet of je nog ruimte hebt op je crossover maar dan zou een klein subje er bij ook mooi kunnen .
die muziek van de link klinkt eigenlijk altijd wel goed overigens

Walt

Berichtdoor Walt » za 19 jan 2019, 9:17

Subwoofer heeft hij al:

viewtopic.php?f=21&t=27164

Gr. Walter

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 19 jan 2019, 9:49

Ah oke` ,nou ja ik lees ook niet alles .
ik dacht met het ontlasten in het laag win je wat kwaliteit .
anderzijds moet je met ongv 15ltr best een leuk klinkende speaker kunnen krijgen ,aan de kwaliteit van de woofer ligt het denk ik niet .
Wellicht aan de versterker van Ali !

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 19 jan 2019, 10:59

Ja kwaliteit van die 18W853501 is goed maar het is een midwoofer voor het laag helaas. Boven de 1000hz wordt het al minder.
Eigenlijk wordt het al minder vanaf 500hz zoals je in de grafiek onder kunt zien.
Die piek bij 800hz wil je daar juist niet hebben en bij 2000hz is het niet goed genoeg voor een strak geluid.

De midrange is duidelijk niet scherp genoeg en als er een stuk met zware bass is, hoor je dat de midrange moet inleveren aan kwaliteit. Jammer dat het niet werkt. Het is ook een oneerlijke vergelijking want ik wil hetzelfde mooie geluid als wanneer mn stereo op zn best klinkt met een 3weg en betere versterkers.
Die Aliexpress versterker is eigenlijk best goed. Het is een 80 watt (eind)versterker met een volume knop, verder niets. Geen treble/bass/balance. Helemaal niets. Het was een experiment om te kijken of zo'n basic amp goed kan klinken. De verkoper laat netjes foto's van de binnenkant zien en het is geen troep. Het is maar een kleine versterker die 1/3 van de breedte is van een normale amp en 1/2 zo hoog. Klein maar fijn. Aangezien ik die MiniDSP 4x10 heb moet ik meerede versterkers hebben.

Dit is misschien devolgende Aliexpress versterker die ik wil kopen.
Het is een 933 Burmester 933 kloon (250 eur incl.verz.). Natuurlijk lang niet zo goed als het origineel. Maar het is weer een basic amp zonder remote control maar wel met degelijke onderdelen. Helaas ben ik niet technisch dus wel een gok.
Ziet iemand iets verkeerd aan deze amp?
https://nl.aliexpress.com/item/933-powe ... eecdcd8720

Die 8 condensators 10000uf zien er wel leuk uit.
Demping factor >3000 wil ik ook eens horen.

Iemand bezwaar??? (ik zal het ook eens vragen bij de versterker afdeling van dit forum)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 19 jan 2019, 11:37

Die versie van Nederlands op ali... Valt geen touw aan vast te knopen. Een inpedantie van 4 europa :rofl:

Op ebay kom ik Icepower in een kastje tegen voor rond de 200$, dan weet je in elk geval wat je krijgt
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 19 jan 2019, 11:42

Ik heb eventueel nog een roksan kandy eindversterker staan.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 19 jan 2019, 12:04

De rede waarom ik bij de goedkope Alie Amps uitkom, is omdat ik bij de ELNA site las dat die condensators maar een lifetime van 1000 uur hebben.
Als je elke dag maar 1 uur muziek luistert, zijn die condensators na 3 jaar al niet meer goed.
Dus liever een cheap new Alie Amp dan een fantastische oude amp.

Dit concludeer ik met mijn Lego technisch inzicht :)
Hoe moet je dit anders lezen? Of worden ze nooit 85 graden en is het werkelijk 5x zo lang?
Lifetime @ Temp.:1000 Hrs @ 85°C
https://theaudiocrafts.com/elna-10000uf ... lao-series

Als ik meer geld had zou ik waarschijnlijk een paar eindversterkers van Cambridge Audio kopen of iemand vragen om een 6channel amp te bouwen. Dat is voor de toekomst. Nu een 250 euro Alie Amp! haha

Ik luister de relaxte Dave's Lounge Podcast op iTunes (episode 32) en dit nummer komt voorbij. Die super lage frequencies vreten aan de zuiverheid van de midrange. Wat een vet nummer... ik hoop dat youtube kwaliteit goed genoeg is.
https://www.youtube.com/watch?v=T-k6jXo17wQ

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 19 jan 2019, 15:34

HeartAudio schreef:De rede waarom ik bij de goedkope Alie Amps uitkom, is omdat ik bij de ELNA site las dat die condensators maar een lifetime van 1000 uur hebben.
Als je elke dag maar 1 uur muziek luistert, zijn die condensators na 3 jaar al niet meer goed.
Dus liever een cheap new Alie Amp dan een fantastische oude amp.

Dit concludeer ik met mijn Lego technisch inzicht :)
Hoe moet je dit anders lezen? Of worden ze nooit 85 graden en is het werkelijk 5x zo lang?
Lifetime @ Temp.:1000 Hrs @ 85°C
https://theaudiocrafts.com/elna-10000uf ... lao-series

Mja, meestal word de soep niet zo heet gegeten...
Mogelijk slaat die waarde op de MTBF.
Dat houd min of meer in dat de kans op defecten na x aantal uren groter word.
Dat geldt dus wel bij genoemde 85 graden omgevings temperatuur, uit zichzelf warmen ze wel wat op, maar lang niet zoveel in een normale situatie. ik meen gelezen te hebben dat die waarde verdubbeld indien de gemiddelde temperatuur 10 graden lager ligt. nu lijkt het me stug dat de temperatuur in die versterker in bedrijf meer dan een graad of 50 gaat worden. (bij normaal huiskamer gebruik)
Dus reken maar uit...

de versterkers zien er op zich wel netjes en doordacht opgebouwd uit. natuurlijk zegt dit niks over de geluidkwaliteit en/of levensduur.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 20 jan 2019, 12:17

Ja die 1uur per dag voor 3 jaar is bijna precies die 1000 uur.
Maar in het algemeen is 10 jaar de levensduur voor een versterker geloof ik. Behalve als je hem nooit uitzet :)
Een tijdje geleden heb ik internet afgezocht naar een goedkope goeie kwaliteit 2de hands versterker maar die zijn niet te vinden.
Meestal zijn ze bijna 10 jaar oud of kosten meer dan 400 euro.

Gisteren wat aanpassingen aan DaBombs;
Ik had alleen 3mm/4cm strook bitumen bij de woofer maar nu bijna de hele speaker met 3mm bitumen (aan de binnenkant natuurlijk).
De bitumen is er ingelijmd dus kon ik de plakkant gebruiken om de hele binnenkant te bekleden met 3mm vilt mat.
De Sonofil dempingmateriaal is hetzelfde gebleven maar er is wel 25gram/per speaker Twaron Angelhair extra bijgedaan.
Dat Twaron is wel bijzonder spul. Als je het even in je handen houdt voel je dat het de warmte geleidt.
Twaron werkt voor frequenties 700hz en hoger.

Het lijkt erop alsof het geluid overall verbeterd is. Eigenlijk is het beter om nog meer Twaron te gebruiken maar ik had niet meer.
Die 25 gram per speaker van 15L is maar 1.67 gram/L en het minimum wat aangeraden wordt is 2.5 gram/L. Die 25gram was toch wel een berg van 2 handen vol. Er zit nog Sonofil dempingmateriaal in dus misschien wel een goeie verhouding nu.

Het geluid is bijna zo goed dat ik niets meer te klagen heb.
Met DSP een lowshelf -2.5db bij 140hz zodat de bass minder aanwezig is en de vocals duidelijk zijn.
Het enige wat te klagen is die rottige fb van een gesloten speaker. Bij deze 15L speaker is de de fb bij 60hz dus daaronder wordt het rommelig.
Dus cross-over op 55hz en dan een mooie bass. Helaas mis ik af en toe een beetje 30-50hz.

Het plan is toch wel om de 18w/8535 te vervangen door een (kleinere) midwoofer die zuiver is tot 2.5khz.
En dan een grote rechthoekige kast bouwen voor onder DaBombs.
Dan kunnen de kasten het laag tot 200hz doen en DaBombs 200hz - 25khz.

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » zo 20 jan 2019, 15:32

Is dit iets voor je om te bestuderen?
http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm

Of dit: http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... _Phlea.pdf

Ook is een bezoek aan Speakerenco (Haarlem) misschien een goed idee voor je?

Succes!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 20 jan 2019, 15:42

HeartAudio schreef:Ja die 1uur per dag voor 3 jaar is bijna precies die 1000 uur.
Maar in het algemeen is 10 jaar de levensduur voor een versterker geloof ik. Behalve als je hem nooit uitzet :)
Een tijdje geleden heb ik internet afgezocht naar een goedkope goeie kwaliteit 2de hands versterker maar die zijn niet te vinden.

Je redenaties zijn onnavolgbaar :think:
Goeie elco’s gaan gewoon tot 50 jaar mee, mindere 30 jaar en aliexpres spul misschien een paar jaar, daar is de prijs ook naar, dat klopt. Er is voor dat geld zeker wel wat leuks te koop, maar vaak ontkom je niet aan serieuze verbeteringen - zie ook PA4URK zijn draadje ‘buizenversterker per Aliexpres’ hij heeft uiteindelijk een mooie versterker. Het is dus niet niet zo dat alle versterkers van 10 jaar en ouder op de schroothoop moeten, sommigen kunnen een paar nieuwe elco’s in de voeding gebruiken, maar de meesten niet hoor.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 20 jan 2019, 19:12

Ik had nog een paar mooie Musical Fidelity X-A200 in de aanbieding. Maar inderdaad meer dan € 400

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 25 jan 2019, 11:10

Shadow schreef:
HeartAudio schreef:Ja die 1uur per dag voor 3 jaar is bijna precies die 1000 uur.

Je redenaties zijn onnavolgbaar :think:
Goeie elco’s gaan gewoon tot 50 jaar mee, mindere 30 jaar en aliexpres spul misschien een paar jaar, daar is de prijs ook naar, dat klopt. Er is voor dat geld zeker wel wat leuks te koop, maar vaak ontkom je niet aan serieuze verbeteringen - zie ook PA4URK zijn draadje ‘buizenversterker per Aliexpres’ hij heeft uiteindelijk een mooie versterker. Het is dus niet niet zo dat alle versterkers van 10 jaar en ouder op de schroothoop moeten, sommigen kunnen een paar nieuwe elco’s in de voeding gebruiken, maar de meesten niet hoor.

Ja helaas ben ik niet technisch. Ik kijk naar veel specificaties en hoop er een logica in te vinden.
Die 1000 uur had ik van de ELNA site gehaald.
Ik denk dat die onderdelen in Aliexpress versterkers niet zo slecht zijn, maar de makers nemen veel "short cuts" en laten onderdelen weg die wel in het origineel zaten die ze kopiëren.
Maar bedankt voor je reactie dat goeie veel langer meegaan.
Ik heb afgelopen week een paar 25 jaar oude Markants PM78s verkocht voor een paar honderd euro.
Toen ik ze had open gemaakt om het stof eruit te halen, zag ik dat er veel condensators inzitten. Een paar grote maar ook een stuk of 20 kleinere. Dat vervangen is bijna niet te doen en alle kosten bij elkaar is niet weinig.
Dus ik ben nog op zoek naar een stereo of surround versterker.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 25 jan 2019, 11:53

ik heb nog een hele dikke HK surround receiver staan

viewtopic.php?f=21&t=25610&hilit=avr8500
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 25 jan 2019, 11:54

Ouwebok schreef:Is dit iets voor je om te bestuderen?
http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm

Of dit: http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... _Phlea.pdf

Ook is een bezoek aan Speakerenco (Haarlem) misschien een goed idee voor je?

Succes!

Bedankt voor de links. Ik ben al een paar jaar fan van Troels en heb ook een paar goeie ideeën gekregen door de site van Humble.
En ik ga toevallig straks naar Speakerco in Haarlem om een paar SB17NBA35-8 op te halen die ik besteld heb.
Die ga ik in DaBombs zetten en dan nog een paar 50L kasten maken voor de SB23NBACS45-4.
Samen een 3weg.

Ik had net die DiscoveryW18 van Troels bekeken. Ik zou bijna die 18W/8434G00 kopen en die in DaBombs zetten. Als de schroefgaten op dezelfde plek zaten zou ik het waarschijnlijk doen want het scheelt een hoop werk. Toch vraag ik me af of deze 18W/8434G00 zuiver is bij de 2000hz. Waarschijnlijk wel beter dan de 18w853501 die ik gebruik. De Vas van de 18W/8434G00 is maar 19L en die van 18w853501 wel 68L.

De SB17NBA35-8 lijkt perfect voor de 15-17L van DaBombs. Dan een Q van ongeveer 0.7.
Hij zal crossover krijgen bij 150-200hz en bij 2-2.5khz. Dan nog 50L boxen eronder voor de 30-200hz.
Ik ben nog wel even bezig.

Oja, die aardige man bij Speakerco kan ik aardig gek maken met mn vragen haha (hij verdient aardig aan me)

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 25 jan 2019, 12:42

Henkjan schreef:ik heb nog een hele dikke HK surround receiver staan

Hoi Henkjan,
Bedankt voor het aanbod! Dat ziet er wel verleidelijk uit!
Ik had me voorgenomen geen 2de hands te kopen ouder dan 5 jaar maar ik moet dat maar loslaten.
Op dit moment heb ik gewoon geen geld voor een (bijna) nieuwe top versterker.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe HK klinkt maar hij moet gewoon zuiver zijn zonder issues.
Je HK ziet er degelijk uit en had een aardig prijskaartje.

Ik zou hem met mijn MiniDSP 4x10 willen gebruiken.
Die 4x10 heeft maar 1 analoge input dus een beetje onhandig als je meer analoge bronnen hebt.
Dus ik vraag me af of het mogelijk is om eerst analoge bronnen aan de HK te hangen en 1 analoge out naar de MiniDSP.
Dan scheidt/filtert de MiniDSP het signaal en geeft het weer terug aan de HK met 6x RCA kabel naar de HK inputs.
Ik heb net even naar de HK manual gekeken maar er zijn maar 5 speaker terminals.
Dat is toch wel een beetje lastig met een 3weg met 6 signalen van de MiniDSP.
Het is wel mogelijk omdat ik een buizenversterker wil voor de tweeters maar ik wilde het ook uitproberen met alleen een 6ch surround.
Jammer jammer. Tegenwoordig hebben de surround amp vaak een overschot aan speaker outputs.
Balen dat hij niet nog een speaker output heeft.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 25 jan 2019, 13:54

HeartAudio schreef:
Henkjan schreef:ik heb nog een hele dikke HK surround receiver staan

Dus ik vraag me af of het mogelijk is om eerst analoge bronnen aan de HK te hangen en 1 analoge out naar de MiniDSP.
Dan scheidt/filtert de MiniDSP het signaal en geeft het weer terug aan de HK met 6x RCA kabel naar de HK inputs.
....

ja dat kan dus, maar dan heb je dus inderdaad maar 5 versterkte kanalen. dat was toen de norm. het voorversterker deel is wel 7.1 maar de eindversterker is dus 5x110W

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”