Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 0:30

Dit zijn akoestisch nogal complexe constructies met randjes en holtes. Geen feest om een model voor te maken. In principe zou ik zeggen: hoe kleiner de flens hoe beter. Die grote flensen danken we aan het gebruik van ferriet magneten. Voor vrij opgestelde tweeters niet optimaal, zoveel is duidelijk. Maar dit soort tunnels met fase compenserende schijfjes? Simpel is best.
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 03 jan 2019, 9:50

Een ronde baffle geeft sterke repeterende uitdovingen op afstand op de as omdat de rand steeds op gelijke afstand van de dome ligt. Bij een vierkante baffle is dit al beter, omdat de afstanden verschillen en zo verschillende reflecties leveren. Dus, hoe meer verschillende reflecties, hoe minder last je daarvan hebt. Wat als de afstand tussen rand en dome onder elke hoek in het bafflevlak anders is? Dus de rand als een spiraal om de dome zich daarvan verwijdert? Eventueel kun je de spiraal om de verticale as spiegelen en zo de dome in het centrum van een hartvormige baffle plaatsen. Philips had vroeger zo'n open baffle voor zijn M9710, als ik me goed herinner. Je krijgt dan iets wat lijkt op de plaatsing van een tweeter in het midden aan de bovenrand van een standbox. Wharfedale had vroeger een model met zo iets (bijv model Jade), voordat ze de verstrooiing van de tweeter belangrijker vonden, zie ik nu op hun site. Experimenterend kreeg ik in Boxsim ook altijd goede resultaten met een tweeter in het midden vlak onder de bovenrand. Aanvulling: Ik zie dat B&W in de 600 serie nu hiervoor heeft gekozen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op do 03 jan 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 03 jan 2019, 10:54

Hoe zou een tweeter met een waveguide zich (los) gedragen. Alle theorie die je ziet slaat eigenlijk op tweeters met een platte faceplate. Zou je dat eens kunnen simuleren Tom?
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 03 jan 2019, 12:00

Wie heeft er een paper waarin de werking van de constante directivity hoorn wordt uitgelegd? Wharfedale werkt daar nu mee, net als SEAS in zijn succesvolle DXT-lens.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 12:59

Wieger61 schreef: Wat als de afstand tussen rand en dome onder elke hoek in het bafflevlak anders is? Dus de rand als een spiraal om de dome zich daarvan verwijdert? Eventueel kun je de spiraal om de verticale as spiegelen en zo de dome in het centrum van een hartvormige baffle plaatsen. Philips had vroeger zo'n open baffle voor zijn M9710, als ik me goed herinner. Je krijgt dan iets wat lijkt op de plaatsing van een tweeter in het midden aan de bovenrand van een standbox. Wharfedale had vroeger een model met zo iets (bijv model Jade), voordat ze de verstrooiing van de tweeter belangrijker vonden, zie ik nu op hun site. Experimenterend kreeg ik in Boxsim ook altijd goede resultaten met een tweeter in het midden vlak onder de bovenrand. Aanvulling: Ik zie dat B&W in de 600 serie nu hiervoor heeft gekozen.

Dat zijn inderdaad ( nogal ingewikkelde) manieren om het probleem aan te pakken. Ik heb dat hartvormige klankbord van Philips met 9710M wel eens gezien! Dat doe je dan niet voor een tweeter, maar voor een "open baffle" constructie.
Het bekende IEC klankbord voor metingen is op dezelfde ideeën gebaseerd.
Helaas heeft de ontwerper van ABEC niet voorzien in dat soort extravagante vormen, je zou dat met driehoekige vlakjes moeten benaderen. Dat heb ik een keer gedaan voor de simulatie van de Karlson kast, maar dat liever niet nog eens!
Tom

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 jan 2019, 13:00

Wieger61 schreef:Wie heeft er een paper waarin de werking van de constante directivity hoorn wordt uitgelegd? Wharfedale werkt daar nu mee, net als SEAS in zijn succesvolle DXT-lens.

Mss bij Keele op z'n site?
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/papers.htm
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 13:04

ds23man schreef:Hoe zou een tweeter met een waveguide zich (los) gedragen. Alle theorie die je ziet slaat eigenlijk op tweeters met een platte faceplate. Zou je dat eens kunnen simuleren Tom?

Dan moet je een nauwkeurige tekening van zo'n waveguide hebben. Als die niet al te ingewikkeld is, is het te doen.
Bedenk dat ABEC alleen vlakken met drie of vier hoekpunten kan maken, of cilindrische vormen, maar dan wel zuiver rond.
Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 13:09

Henkjan schreef:Is er nog een effect van de afmetingen van de tweeter frontplaat?
Zo heb ik nog een setje ScanSpeaks liggen met een 60mm diameter frontplaat (25mm dome)

ps: en nog kleiner is er ook nog wel, met als meest extreme voorbeeld de Tangband 13-1761S met een diameter van nog geen 20mm (13mm dome)

De frontplaat van de tweeter telt alleen mee als de tweeter vrij is opgesteld, niet als hij op een bafffle is gemonteerd. Een standaard dome tweeter met een frontplaat van duidelijk minder dan de gangbare 11 cm kan wel helpen, de dips in de karakteristiek kunnen dan opschuiven tot voorbij de afsnijfrequentie. Zal het eens proberen.
Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 14:46

Hier het resultaat met 60 mm en 45 mm front , dome = 25 mm en 5 mm hoog. 60 mm is links
minidome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 15:04

De diepte blijkt nu ook een rol te spelen, met 15 mm krijg je dit. Beter wordt het niet.
dome4515.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 03 jan 2019, 17:04

Tom,

Ik zou het zeer waarderen of je een waveguide in je simulaties kan meenemen, hier een voorbeeld met tekening:

http://www.visaton.de/en/products/acces ... e-wg-148-r

Ik voel aan mijn theewater dat waarschijnlijk een waveguide andere effecten heeft op de diffractie, alleen welke? Zou zo maar eens kunnen zijn dat simulaties in programma's als Edge niet kloppen met een waveguide.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 03 jan 2019, 17:07

Zondermeer! Kijk maar eens naar de Wavecor TW030, de waveguide optimaliseert daar duidelijk het afstraalgedrag. Idem voor de Seas DXT tweeters, alhoewel de benadering daar anders is.
Mediocre is not my middle name.

beijert

Berichtdoor beijert » do 03 jan 2019, 17:15

En de scanspeak revelator ook (al twintig jaar) lijkt me?
Mark

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 03 jan 2019, 17:16

En als je out of memory raakt, start ik persoonlijk een donatie actie op dit forum op voor wat extra reepjes Tom.

:mrgreen:
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » do 03 jan 2019, 17:16

Ik kan wel eens een meting van een DXT in de vrije lucht maken.

Waveguides hebben zeker effect op het afstraalgedrag en diffractie. Voor de 2-weg die we op de ZBA dag in Hengelo gaan demonstreren heb ik een asymmetrische waveguide gemaakt met de 3D printer. De metingen laten zien dat het ontwerp van de waveguide veel invloed heeft en het ontwerp zeer nauw luistert. Na een versie of 5 hadden we het optimale resultaat te pakken.

Stefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 19:22

ds23man schreef:Tom,

Ik zou het zeer waarderen of je een waveguide in je simulaties kan meenemen, hier een voorbeeld met tekening:

http://www.visaton.de/en/products/acces ... e-wg-148-r

Ik voel aan mijn theewater dat waarschijnlijk een waveguide andere effecten heeft op de diffractie, alleen welke? Zou zo maar eens kunnen zijn dat simulaties in programma's als Edge niet kloppen met een waveguide.

Het ding is niet al te groot, dat is bepalend voor hoeveel geheugen je nodig hebt. De afgeronde binnenkant wordt wel een geknutsel, maar ik zal het proberen. Overigens denk ik dat ook de parameters van de aan te sluiten driver, conusvorm en conusmassa vooral, ook van belang zullen zijn. De stalingsimpedantie in de hals van zo'n waveguide kan een niet verwaarloosbare massaterm hebben. Dat weet je niet van tevoren.
Tom

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 03 jan 2019, 20:30

Tom, simuleer je dit in Akabak met VACS en AXIDRIVER?

Ik heb daar jaren geleden heel wat simulaties meegedaan over precies dit onderwerp en dat ging bij mij prima zonder al die "out of memory problemen".
Meen me ook te herinneren dat je daar prima wiskundige curves vanuit excel kon inladen.
Daarmee bv diverse OS horns/waveguides ed gesimuleerd.

Het probleem is dan ook gelijk dat fabrikanten niet exact deze curves opgeven (zoals de WG148 ed)

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 03 jan 2019, 22:09

De simulaties gaan met een Boundary Element programma dat ABEC heet, en dat afkomstig is van dezelfde ontwerper als AXIdriver ( Joerg Panzer). Ik vermoed dat AXIdriver een soort voorstudie was voor ABEC. Je kunt ABEC gewoon kopen bij RANDteam.de, het is nogal prijzig. De "out of memory" boodschappen ontstaan vooral als je een groot systeem met een fijnmazig raster ( dus bij hoge frequenties) wilt uitrekenen.
Een aardig aspect van ABEC is dat je de aansturing ( driver, eventuele netwerken, lumped-element model van de baskast e.d) in Akabak kunt opbouwen en doorrekenen, waarna dit geheel als aansturing in ABEC kan worden gebruikt.
Je hoeft dus de baskast niet als een akoestisch golfsysteem door te rekenen (al kan het wel) maar kunt daar gewoon de Thiele-Small theorie gebruiken. Er zijn ( of waren) student licenties beschikbaar voor ABEC, en Joerg Panzer was zo vriendelijk mij er één te geven (als student van 72!) for old time's sake.
Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 04 jan 2019, 18:09

De waveguide is gesimuleerd met 3 conische ringen als hals, en met 6 conische ringen, om het verloop mooier rond te krijgen
Dat bleek maar ten dele een succes; kennelijk is de vorm van de hals nogal kritisch. Wel is de stralingsweerstand en de output bij 2 kHz flink verhoogd, zoals volgens Visaton ook de bedoeling was. De diffractie-effecten zijn hier niet meer zo sterk, daar zijn hoorn-effecten voor in de plaats gekomen.( mijn inschatting)
Waveguide1.jpg
Waveguide2.jpg

Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 04 jan 2019, 18:14

En zo zagen ze er uit
Waveguide2Ext.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 04 jan 2019, 18:23

En wat gebeurd er als je in kast/bolvorm plaatst? Daar gaat het uiteindelijk om, vermoedelijk kunnen simulaties in Edge de prullenbak in bij gebruikt van een tweet met waveguide.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 04 jan 2019, 18:23

Oh ja, keep up the good work!
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 05 jan 2019, 13:10

Een achteraf misschien voor de hand liggende oplossing om de nadelen van een bolle baffle te voorkomen publiceerde Hayakawa 1988 in het JAES, zag ik tijdens het opruimen van mijn zolder. Hij maakte een bol zodanig dat de bolle golf die van de tweeter vertrekt een toename in oppervlakte ervaart zoals deze in een hyperbolische hoorn zou ervaren. De tweeter ligt daarbij als het ware in een kuiltje van een normale bol. Hayakawa meldt uitstekende resultaten zonder reflecties.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 05 jan 2019, 13:12

Foto
WP_20190105_003.jpg

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 05 jan 2019, 13:24

Zoiets is zo te maken, mijn 3D printer is geduldig wat dat betreft, zullen we het experiment wagen?
Mediocre is not my middle name.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”