ZBA DHZ MFB ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: ZBA DHZ MFB ?

Berichtdoor Shadow » ma 04 mar 2019, 21:01

Kom je naar Breda Chris? Dan neem ik hem mee voor je als je dat goed vind?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 mar 2019, 21:10

ds23man schreef:Dan heb je ook nog een fasedraaier nodig omdat die ICE modules ongebalanceerd in zijn. Verder moet je ook nog de BTL pin aan massa leggen.

Afbeelding

check.

in de plate amps zit dat in de software:
pwrice btl mode .PNG

en moet je dus alleen opletten bij het aansluiten van de luidsprekers

maar voor de losse modules moet je dat idd zelf roggelen met een 180°draaiert en de pin laag trekken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 19 mar 2019, 11:28

Even een vraagje, ik heb in mijn laatste EVE een 78L12 van wijlen EOO toegepast waarvan de pinlayout alsvolgt zit:

Afbeelding

Nu ging ik er vanuit dat dat een redelijk standaard uitvoering was echter blijkt het omgekeerde het geval en zitten bij de mousers en farnellen de in en out omgekeerd. Heel fijn. Weet iemand toevallig nog een adresje met de eoo variant ? heb er 15 nodig ...
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 19 mar 2019, 11:30

Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben, dat je bij eoo nog gewoon via de mail kunt bestellen.
Of is dat inmiddels verandert?

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 19 mar 2019, 11:46

Klopt, ga ik proberen.

/* edit */ ze zijn besteld !
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 19 mar 2019, 20:37

Ja mailtje sturen naar Norbert en dan komt het goed :goedzo:

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 19 nov 2019, 22:29

Had er zaterdag graag bij geweest in Alphen maar kom er momenteel gewoon niet aan toe :? sorry - dus hierbij maar een kleine impressie van wat er hier zoal gaande is. Als eerste de Servo/Drive module, met 65 x 50mm het allerkleinste complete MFB printje tot nog toe. StarBass woofer en tweetertje / fullrange eraan, 24V erop en gaan. Oorspronkelijk bedacht als zba dhz mfb en door mij in eerste instantie ontworpen om een plekje te vinden achterin de hoedenplank van mijn Aygo, hens de name. Het printje bevat een 2de orde xover, een mfb loop, een dubbele eindtrap en een rudimentaire limiter. Het idee is om ze compleet bestuckt via https://jlcpcb.com/ te laten komen zodat de prijs laag blijft en er financiële ruimte overblijft voor experimenten 8)

BH2D.0.2019.0.png

Volledig analoog ontwerp met NE5532 en TL074 opamps en met de overbekende TPA3116 eindtrap voldoende krachtig als entry level systeempjuh. En lekker goedkoop, doel is om onder de 50 eu te blijven voor een gemonteerde module. Hier de onderkant, het meeste is 0805 wat met een +2 hema brilletje nog prima te modden is.

BH2D.0.2019.bottom.photo.jpg

Het voorlopige schema, zwaar simpel en van een compleet andere orde als de fusion spullen maar daardoor wel erg leuk als kennismakings module. Vooral ook omdat alles erop en eraan zit om een compleet systeempje te bouwen.

BH2D.0.2019.circuit.jpg

Dan de drieweg opvolger van de Little/One, de Grown/Up die inmiddels een flinke tuning sessie achter de rug heeft en met zijn 8 inch alucone StarBass woofer en een Omnes CX3.1 zich nergens voor hoeft te schamen. Had deze graag meegenomen naar Alphen en naast Gerhard zijn 567 gezet maar loop teveel achter met revisies en ombouw van lange slag css gevaartes en minidsp spul 8-[

GU.0.jpg

Voor MFB adepten, ze doen qua druk, fundament en afbeelding niet onder voor een fris setje 587.

GU.1.jpg

Met 24x24x35cm net ff kleiner als een 544.

GU.2.jpg

En de versterking, de eerste grown/up proto, bevat een TPA in PBTL voor het laagkanaal en een TPA in stereo voor het mid/hoog. Onwaarschijnlijk hoeveel power dit printje in huis heeft zonder noemenswaardige opwarming en ook nog lekker klinkt.

bmh3d.0.photo.5.jpg
Laatst gewijzigd door motoindo op di 19 nov 2019, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 19 nov 2019, 22:52

Wauw Chris! Weer mooie ontwikkelingen dus! Ga je Hengelo en/of Breda 2020 wel verblijden met je komst?

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 19 nov 2019, 23:22

Shadow schreef:Wauw Chris! Weer mooie ontwikkelingen dus! Ga je Hengelo en/of Breda 2020 wel verblijden met je komst?

Jaa, ik ben lekker aan het spelen :yeah: en ga proberen voor die datum HenkJan zijn SDX10's van een ClingOn te voorzien en in zijn MiniDSP een EVE te stoppen. Ik wil die SDX12 ook nog onder handen nemen want die was niet stabiel in Breda en kan volgens mij nog wel wat tuning gebruiken. Vorige keer in Breda geweest dus nu is Hengelo aan de beurt :relax:
Chris Camphuisen

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 19 nov 2019, 23:57

Wees welkom Chris. Ik kan trouwens alvast verklappen dat ik al een aanmelding heb voor Hengelo van een MFB zelfbouwer, vers vd pers (geen vaste forummer). Later meer daarover, eerst Alphen.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » wo 20 nov 2019, 10:44

Ik ben het in ieder geval niet, maar ben nu wel nieuwsgierig...

Je bent lekker bezig man!
Subje: 16x Peerless XXLS P835037 (8-80Hz)
Frontjes: Satori WO24P-4 (80-200Hz) Satori MW16P-4 (200-1780Hz) SB26ADC (1780-20kHz)

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 28 nov 2019, 12:58

Was even met de administratie bezig en zie dat ik hier veeeeeeeeeeeeel meer moet posten 8)

zba.png

Het ontwikkelwerk ligt even stil door onder andere de komst van glasvezel, met 500mbps up/down gemiddeld 50x zo snel als mijn oude vertrouwde ADSL. Nu maar hopen dat het net zo stabiel blijft :? omdat ik een lokale server draai (doe dhcp/dns graag zelf) kostte de switch even iets meer tijd maar gelukkig is het meegeleverde modem in tegenstelling tot het Tele2 ADSL model een stuk beter instelbaar.

well.koffiemolen.jpeg

Daarnaast eindelijk de hand weten te leggen op een 2dehands Weller koffiemolen voor afzuiging van soldeerdampen, nu nog een pijpje op mijn bout en we kunnen met gerust hart loodvrij ademen boven het 0805 spul. Zit er alleen over te denken om mijn inmiddels 30 jarige LR21 ...

lr21.jpg

... te vervangen door een wat meer moderne WSP80 omdat die net ff heter kan wat handig is met loodvrij ...

wsp80.jpg

En ook omdat het verkrijgbare zuigbuisje de helft kost als die voor de LR21.

1355622-40.jpg

Zijn er hier lui met WSP80 ervaringen ?
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 nov 2019, 14:46

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Chris! Dat LR21 is een geweldig boutje DE onvervangbare Weller klassieker :sure: Maar die rookafzuiging is knudde. Been there, done that. Je hebt echt veel meer aan een 12 cm CPU fan met koolstoffilter. Of nog beter een 10cm kanaal ventilatortje met flexibele slang naar buiten. Voor SMD is de Weller WP65 het aangewezen ding. Vind zelf die WSP80 boutjes niet fijn werken. Echt onverslaanbaar voor SMD is deze: https://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6t ... p-202.html Geloof het of niet, ben geen betere voor SMD tegen gekomen. 12V@1A muurwratje er aan, evt met 1 a 2 dioden in serie en gaan. Je kunt hier heel fijn mee werken en plenty warmte reserve. Enige is dat het kwetsbaar is (regelmatig element schoon maken) en de stiften niet zo heel lang mee gaan (1/2 jaar of zo bij stevig gebruik). Dus gelijk 10 reserve mee bestellen.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 28 nov 2019, 15:14

Pjotr schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Chris!

Dank, ben een beetje in de verwen modus, heb ook al een nieuwe fluke true rms gekocht ... =P~

Pjotr schreef:Je hebt echt veel meer aan een 12 cm CPU fan met koolstoffilter.

Ja daar ben ik mee begonnen maar ik heb toch het idee dat er nog te veel langs gaat - mijn vrouw is in dit geval het meetinstrument, die zegt dat het nog steeds stinkt ... Thomas Baur heeft er ook eentje en is er erg over te spreken.

Pjotr schreef:Of nog beter een 10cm kanaal ventilatortje met flexibele slang naar buiten.

Dat heb ik ook overwogen maar laten varen omdat je dan in de winterdag een onprettig warmtelek introduceert, iets wat een beetje botst met mijn dubbele beglazing...

Pjotr schreef:Echt onverslaanbaar voor SMD is deze: https://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6t ... p-202.html Geloof het of niet, ben geen betere voor SMD tegen gekomen.

Hmmm, dat ziet er interessant uit :!: zeker voor 0805 en soppies zal die prima voldoen alleen zie ik wel problemen met het solderen van bijvoorbeeld CD127 spoeltjes wat echt even wat meer joules pakt, het voordeel van die weller is dan dat je hem dan tijdelijk op standje 450 kan zetten .... Wat ook nog kan zijn twee boutjes maar daar is mijn werkblad een beetje te klein voor ... Maar bedankt voor de tips :goedzo: heb als student jaren met een ersa gewerkt dus qua nostalgie is dat zeker een lokkertje.

Zit nu hier te loeren, ook leuk ...

Ahhh https://www.jbctools.com/fume-extractor ... enu-1.html
Chris Camphuisen

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 28 nov 2019, 17:54

motoindo schreef:
ray5150 schreef:Wat bedoelt Chris met dat extra headertje dan ?
Ik vermoed iets met MFB ?

Correct, ben bezig met iets voor op HenkJan zijn PWR-ICE250 en dacht dat het in het kader van de dhzzbamfb ook wel leuk zou zijn om iets te maken wat aansluit op een van de vele mooie scheppingen alhier. Heb ook al zitten loeren naar pappaleo zijn kindje maar loop daar een beetje tegen het faseplugje aan - een ClingOn tegen de onderkant van die Tangband is niet ideaal ivm de onbalans wat de extra massa geeft op de hogere regionen. Maar laat ik stoppen dit topic te vervuilen 8-[

Daarom antwoord maar even hier.

Ik had ooit begrepen dat MFB in een basreflex niet zo'n goed plan was. De inimini is wel een basreflex kastje, dat zou dan gesloten gaan worden?

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 28 nov 2019, 18:40

Ik heb de Weller WD1 Chris, kun je de bouten van wisselen etc. Voordeel is dat de standaard de boel ff stil legt als je de bout erop plaatst.

5054541563972683758.jpg

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 28 nov 2019, 19:22

pappaleo schreef:Ik had ooit begrepen dat MFB in een basreflex niet zo'n goed plan was. De inimini is wel een basreflex kastje, dat zou dan gesloten gaan worden?

Yup, een soort mini inimini dus eigenlijk 8) maaaar zoals ik al aangaf is de faseplug een probleem. Heb voor de Little/One ook gekeken naar dat bandje maar liep tegen dezelfde problemen aan als jij, hij start een beetje te laat om echt lekker aan te sluiten op het Little/One woofertje.

Shadow schreef:Ik heb de Weller WD1 Chris, kun je de bouten van wisselen etc. Voordeel is dat de standaard de boel ff stil legt als je de bout erop plaatst.

Ah, mijn LR21 gebruikt dit EC2002 basisstation die nog gewoon goed is, weet jij of deze basisunit op dat boutje past ?

Weller-Lötstation-EC2002.jpg
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 28 nov 2019, 21:31

Wat is het voltage?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 nov 2019, 10:52

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Echt onverslaanbaar voor SMD is deze: https://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6t ... p-202.html Geloof het of niet, ben geen betere voor SMD tegen gekomen.

Hmmm, dat ziet er interessant uit :!: zeker voor 0805 en soppies zal die prima voldoen alleen zie ik wel problemen met het solderen van bijvoorbeeld CD127 spoeltjes wat echt even wat meer joules pakt, het voordeel van die weller is dan dat je hem dan tijdelijk op standje 450 kan zetten .... Wat ook nog kan zijn twee boutjes maar daar is mijn werkblad een beetje te klein voor ... Maar bedankt voor de tips :goedzo: heb als student jaren met een ersa gewerkt dus qua nostalgie is dat zeker een lokkertje.

Zit nu hier te loeren, ook leuk ...

Ahhh https://www.jbctools.com/fume-extractor ... enu-1.html

Voor dat soort massiever spul heb je toch ook een massievere stift nodig. Dat red je niet met een stift waarmee je ook 0,5mm pitch soldeert. De crux is dat normale dunne SMD stiften te weinig warmte doorvoeren en je ze dus heel heet moet zetten wat niet de bedoeling is. En juist daar blinkt dat Ersa boutje uit! Het is tot bijna aan de punt een vrij massief geheel met veel warmte opgeslagen. Dat loopt dan kort conisch in een scherpe punt uit. Je kun daarmee veel beter doseren, van weinig tot meer en je hebt plenty warmte. Je soldeert daar mee van 0,5mm pitch tot MELF en SOD'tjes. Punt is wel dat ook die Ersadur stiften slijten en de punt op den duur stomper wordt. Dan wordt die hele fijne pitch lastiger. Wat betreft JBC, het is behoorlijk duur en voor mij werkte het niet. Ergonomisch klopt er iets niet: Het element zit veel te dicht bij het handvat. Ik (en menig collega) verbrand voortdurend zijn ringvinger met die boutjes. Er zit niet zo iets van een randje aan het handvat ter bescherming zoals bij dat Ersa dingetje en de Wellers.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 29 nov 2019, 11:43

Shadow schreef:Wat is het voltage?

Volgens het schema 24Vac, zie schema, ga proberen er van het weekend aan meten om het zeker te weten.

Pjotr schreef:Voor dat soort massiever spul heb je toch ook een massievere stift nodig.

Klopt, denk er over om dan toch maar voor twee aparte boutjes te gaan. Mijn LR21 met een dikkere stift voor het zwaardere werk en een kleinere specifiek voor SMD.

Pjotr schreef:Wat betreft JBC, het is behoorlijk duur en voor mij werkte het niet. Ergonomisch klopt er iets niet: Het element zit veel te dicht bij het handvat. Ik (en menig collega) verbrand voortdurend zijn ringvinger met die boutjes. Er zit niet zo iets van een randje aan het handvat ter bescherming zoals bij dat Ersa dingetje en de Wellers.

Ah dank, hier kan ik wat mee. Heb deze dingen alleen nog op een beurs gezien en er niet mee gewerkt, goeie tips dus.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 nov 2019, 12:37

Ja, dat is de makke met dit spul, het is soms best wel persoonlijk wat je goed ligt. Anderen vinden JBC juist weer fijn werken. Maar de stiften zijn duur en juist die hele fijne slijten ook rap. Zou beslist dat Ersa dingetje bestellen met 5 reservestiften. Een extra boutje is altijd handig bij rework. Past ook prima in een oude standaard Weller veer. Ik heb hem aan een 12V muurwratje van een USB schijf zitten.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 01 dec 2019, 12:44

Toch maar even wat huischvlijt gepleegd - een 6mm pijpje van de Praxis en een siliconen slangetje van de apotheek, samen voor nog geen 20 euro.

weller-fumex.0.jpg

Werkt perfect op een 936 kloon van aliexpress.

weller-fumex.1.jpg

En past ook nog eens mooi in het standaardje, zit er wel aan te denken om het buisje nog een klein beetje om te zetten zoals ook op het origineel. Qua afzuiging werkt het zo ook al erg goed.

weller-fumex.2.jpg

Ga nog wel zo'n ersa boutje bestellen denk ik want merk nu al dat de 936 kloon met zuigpijpje eigenlijk net ff te groot is om makkelijk mee te manoeuvreren. Slangetje van boven ophangen is ook nog wel een optie denk ik.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 01 dec 2019, 13:04

=D> \:D/

Mijn ervaring was dat dat afzuigbuisje voortdurend in de weg zat of het zicht te veel belemmerde! En dat was met de originele TCP Weller met de tip afzuiging. Wellicht dat dat met SMD minder het geval is.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 01 dec 2019, 13:10

Pjotr schreef:=D> \:D/

Mijn ervaring was dat dat afzuigbuisje voortdurend in de weg zat of het zicht te veel belemmerde! En dat was met de originele TCP Weller met de tip afzuiging. Wellicht dat dat met SMD minder het geval is.

Heb er gisteren even snel wat automotive bordjes mee gedaan en moet zeggen dat het wel aanwezig is maar nog niet storend is. Wat mij wel opviel is dat als ik de draad + zuigbuis combi van boven ophang het lekkerder werkt - anders trekt het gewicht ervan net ff teveel aan het boutje.
Chris Camphuisen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”