ZBA DHZ MFB ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

ZBA DHZ MFB ?

Berichtdoor motoindo » zo 02 dec 2018, 13:55

Ik vraag mij af of er hier interesse zou zijn voor een mfb zelfbouw project waarbij gebruik wordt gemaakt van modificeerbare IKEA kastjes, Aliexpress/Banggood/eBay modulen, prijsvechter drivers en een stuur print die zelf met met 0805 en SO16 SMD componenten moet worden bevolkt. Het idee daarbij is niet om een of ander mega sjiek de friemel systeem te maken maar gewoon leuke kastjes voor naast je PC.

Afbeelding
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Thomox

Re: ZBA DHZ MFB ?

Berichtdoor Thomox » zo 02 dec 2018, 15:42

Ik ben zeker voor, alleen ik zou zelf niet snel voor het IKEA doosje kiezen... De rest is helemaal prima!

Follow mode on!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 dec 2018, 15:45

Heb hier ook wel interesse om mee te doen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 02 dec 2018, 17:25

Grappig idee, lijkt mij wel leuk.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 dec 2018, 19:07

Ps was onlangs op een grote Elektronica beurs. Het bericht daar: Houdt er met 0805 rekening mee dat het aan het verdwijnen is. Misschien alleen nog voor het laagohmige spul (dissipatie), maar wegens de enorme tekorten op dit moment aan smd in de industrie staat men volop 0603 en vooral 0402 en 0201 te stampen. Deze info komt van de grote jongens zoals Murata en Wurth. Die tekorten blijven nog wel even, uiteindelijk zal al het gangbare spul in 0805 obsolete worden
Maw nu nog prima te gebruiken, bij iets waarvan je verwacht het op langere termijn nodig te hebben, niet meer doen.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 02 dec 2018, 20:23

Heb ook wel intresse , mits er voor een forse maat 45 met pijn SMD komponenten gekozen wordt
Vind dat MFB een super systeem
shit draadje vergeten :oops:

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 03 dec 2018, 11:14

Lijkt mij ook erg leuk. Heb nog steeds een aantal reckhorns in doos liggen.

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 03 dec 2018, 12:28

Om het een echt ZBA groepsding te maken is het natuurlijk het mooiste wanneer het ontwerp dat ook is, het gebruik van Aliexpress/Banggood/eBay modulen simplificeert het ontwerp en drukt de kosten aanzienlijk maar mocht er hier iemand rondlopen die het leuk vind om op dat gebied & binnen budget zelf iets in te brengen en daar een deel pcb voor te ontwerpen dan is dat natuurlijk ook mogelijk.

SMD blijkt toch iedere keer weer voor vele een struikelblok en moet eerlijk bekennen dat ik er in eerste instantie ook niets van moest hebben, kleine friemel klerezooi die niet stil blijft liggen tijdens het solderen en waarvan alle zestig pootjes in notime 1 pootje vormen, ik hoor u. Waarom ik zelf dan toch over gegaan ben heeft te maken met het verschil in snelheid waarmee je uiteindelijk een 10K draad op maat buigt, inprikt, ombuigt, vast soldeert en afknipt afgezet tegen een eilandje vertinnen met 0.2mm harskern, met een pincetje de 0805 op z'n plek schuiven en de andere zijde solderen. De eerste kost mij duidelijk meer tijd en levert afval op wat zich om de een of andere duistere reden altijd een weg weet te banen naar mijn schoenen.

Begroting ZDM (ZBA DHZ MFB) 2 weg basis systeem, de urls en getoonde prijzen zijn slechts indicatief en dus open voor discussie

• TPA3116 stereo eindtrap klik : 10 euro
  • 24V voeding klik : 10 euro
  • 5x5cm print voor ZDM schakeling, per stuk bij 10 stuks inclusief verzenden klik : 3 euro
  • Onderdelen voor ZDM print - schatting : 20 euro
  • ZDM versnellingsopnemer : 10 euro
  • Prijsvechter woofer : 20 euro
  • Prijsvechter tweeter : 20 euro
  • Kabeltjes, stekkertjes, schroefjes, soldeer : 30 euro
  • Ikea variera + versteviging + demping materiaal: 20 euro
Conservatief begroot kom je dan uit op 143 euro per kastje.
Chris Camphuisen

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 03 dec 2018, 14:27

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 03 dec 2018, 14:57

Hoi Cris, Leuk! :rock: Wat ik wel mis is een beetje overzicht. Zo her en der staan er allerlei postings van je, maar er is geen totaalplaatje van te maken. Lijkt mij wel handig voor een DHZ MFB. Ook op https://piratelogic.nl/ is het spoorzoeken naar producten die jullie kunnen leveren aan DHZ-ers.

Zou je misschien een lijst van directe links naar jullie eigen (deel)producten kunnen geven die van belang zijn om überhaupt aan de slag te kunnen O:)
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 03 dec 2018, 16:26

Pjotr schreef:Zou je misschien een lijst van directe links naar jullie eigen (deel)producten kunnen geven die van belang zijn om überhaupt aan de slag te kunnen O:)

Klopt, piratelogic.nl is nodig aan een update toe maar zoals wel vaker het geval gaan de praktijk ontwikkelingen momenteel zo hard - denk ClingOn, de Little/One bij Concerto Headphone Auditions, de eerste tests van de Grown/Up drieweg =P~ etc etc dat het online bijhouden ervan er een beetje bij ingeschoten is. Het komt ook omdat ik er voor gekozen heb de meest recente updates niet meer op piratelogic.nl te plaatsten maar op Facebook omdat het bereik daar vele malen groter is. Een frisse versie staat op het verlanglijstje maar ben er gewoonweg nog niet aan toegekomen. In allen gevallen geld dat wanneer je echt een vraag hebt het sturen van een mail naar chris bij piratelogic.nl het snelste werkt. Bij even door apestaart vervangen, anti spam etc :D

Het probleem met versplinterde info is trouwens nog groter wanneer je mfblabs erbij neemt, ook daar staat een schat aan info die niet altijd even makkelijk gevonden kan worden en ook daar wordt er gekeken hoe het beste orde in wildernis kan worden aangebracht.

Groeipijnen dus :yeah:
Laatst gewijzigd door motoindo op wo 05 dec 2018, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 03 dec 2018, 16:35

Ja snapput :D Wordt tijd voor een eigen MFB boek als handleiding :hide: :lol: (Waar zou je daarvoor dan weer de tijd vandaan moeten halen?). Tot die tijd zou een lijstje van relevante technische en achtergrond documentatie wel fijn zijn.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 05 dec 2018, 11:30

Voor nog geen 90 euro koop je bij IKEA dit leuke kastje. Twee niet onaanzienlijke woofertjes, een tweetertje, een versterker unit mét dsp & bluetooth en een SMPS. Tis dat de eindtrap geen analoge input heeft ...

[ Bekijk op youtube ]
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 dec 2018, 11:48

Ik heb echt dromen van een Daudio C1 met MFB op de woofers :mrgreen:

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 05 dec 2018, 11:53

Ja, er zijn nogal wat producten van eigen bodem waar MFB een welkome aanvulling zou kunnen vormen zoals inderdaad de C1 van Daudio, maar ook de Dutch & Dutch C8 en natuurlijk meneer Putzeys zijn Kiii 8)
Chris Camphuisen

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 05 dec 2018, 13:18

Ik vind dit wel interessant. Ik zoek nog een leuk speakertje voor op mijn bureau/werkplek. Budget is zeker een dingetje.
Een ikea kastje mag maar ikzelf ga hoe dan ook voor een 3D geprinte kast. Al is het maar om het te proberen.
Mocht dit bij meer mensen een wens zijn dan kunnen we kijken of ik de kasten kan printen.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 05 dec 2018, 13:48

Als je het dubbelwandig kunt maken en dan voldoende ruimte er tussen, kan je achteraf de open /holle wand vullen met PUR, is dan ook gelijk een lichte en een bijna resonantie vrije wand.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 dec 2018, 14:36

Daar zit een rico aan, dat weet hè Hans? Stop je er teveel PUR in dan ontploft de boel :mrgreen: Je moet dan voldoende ontsnappingsgaten maken. En dan nog, dat spul blijft nog even door expanderen.
Peter de Jong

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 05 dec 2018, 15:20

Of afvullen met zilverzand. Heb ik al eerder gedaan en werkt perfect.

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 26 dec 2018, 20:41

Of is er hier meer interesse in een wat grotere box zoals deze vierweg waar Rob mee bezig is ?
Chris Camphuisen

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 26 dec 2018, 20:52

Nou ik persoonlijk in ieder geval niet. Ik zou echt een desktop modelletje waarderen.
Nog een optie zou kunnen zijn om een (contra)mal te maken (printen) en dan met gietbeton de kast maken.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » wo 26 dec 2018, 20:55

Ik zou daar zeker geïnteresseerd in zijn. Iets met de CSS SDX, Dayton RSSxxxHO of Dayton UM serie lijkt mij wel geinig.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 26 dec 2018, 21:15

Chris is al bezig met een SDX12 om te bouwen naar MFB :mrgreen:

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 26 dec 2018, 22:13

Die Ikea Eneby 30 is uitstekend, ik heb er zelf eentje in gebruik!
Mediocre is not my middle name.

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 27 dec 2018, 12:47

Vinculum schreef:Nog een optie zou kunnen zijn om een (contra)mal te maken (printen) en dan met gietbeton de kast maken // Mocht dit bij meer mensen een wens zijn dan kunnen we kijken of ik de kasten kan printen.

Ik ben voor mijn Little/One's al een tijdje naar iets dergelijks op zoek maar mis de middelen om hetzelf te kunnen bouwen, qua vorm denk ik aan iets wat lijkt op deze kleine Genelec lijkt.
pd8030amm03.jpg

flamingbeatz schreef:Iets met de CSS SDX, Dayton RSSxxxHO of Dayton UM serie lijkt mij wel geinig.

Dan zou ik als ik jou was zeker Rob zijn project in de gaten houden.

Shadow schreef:Chris is al bezig met een SDX12 om te bouwen naar MFB :mrgreen:

Die ligt hier al een tijdje te wachten op HenkJan :relax:

SSassen schreef:Die Ikea Eneby 30 is uitstekend, ik heb er zelf eentje in gebruik!

Ja, tis echt jammer dat er geen analoge input op de eindtrap zit anders was modificatie een fluitje van een cent geweest. Zowiezo al verrassend hoe goed deze tegels van nog geen 100 euro klinken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”