nieuwe iets kleinere speakerkast een probleem?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

nieuwe iets kleinere speakerkast een probleem?

Berichtdoor snoef3 » do 22 nov 2018, 17:01

Ik overweg mijn translator impact 2 in een mooiere kast over te zetten: een houtfineer kast wharfdale 3xp. Met een nieuwe iets dikkere baffle. In inhoud scheelt dat 1 liter en met nog wat extra bracing waarschijnlijk 2 liter. De impact 2 is ruim 20 liter. Is dat merkbaar? Als ik het goed begrijp komt er een klein bultje in het laag bij. Ga ik dat echt merken of moet ik extra vulling/demping aanbrengen?

richard

Re: nieuwe iets kleinere speakerkast een probleem?

Berichtdoor richard » do 22 nov 2018, 18:26

Valt meestal wel weg in de toleranties in de theorie vs. praktijk. Anders prop je er nog een handvol demping bij.
Genoeg is beter.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 22 nov 2018, 20:04

De luchtstijfheid gaat met 20/18 omhoog d.i. 11% De resonantie frequentie stijgt met sqrt 20/18 d.i. 1.054 x , de Q=factor idem De bult in het laag , voor zover aanwezig, neemt met 0.45 dB toe. Niks aan de hand dus. Alleen indien de kast breder of smaller wordt, en er baffle-step compensatie was toegepast in het filter, zou er een klankverschil kunnen ontstaan.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 22 nov 2018, 21:39

Echt super Tom Magchielse deze berekening! Ik kan de inhoud zelfs even groot laten door een nieuw front niet in maar op de kast te maken bedenk ik. De Wharfdale kast heeft een front wat iets naar achter licht en daardoor een klein opstaand randje rondom. Over de baffle step: De kast is 2cm breder en 4 cm minder hoog.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 25 feb 2019, 11:01

Het heeft even stilgelegen. maar nu het resultaat. Valt vies tegen. Het is echt goed hoorbaar en niet positief. Versterker op mono. speakers naast elkaar. de iets kleinere klinkt duidelijk harder. Ik heb de mogelijkheid om per kanaal het volume te regelen dus die iets terug gezet. Kleinere kast heeft een voller geluid. Maar duidelijk minder subtiel. In eerste instantie lijkt het of de stemmen duidelijker naar voren komen maar al snel blijkt dat er ook ingeleverd wordt op detail en subtiliteit.
De kast is een oude Celestion kast. Het front is uit een translator impact 2 waarvan de kast er niet meer uitzag. Totale front is 2cm minder breed en 5cm minder hoog. Kleinere kast is verstevigd en ruim 1 kg zwaarder dan oorspronkelijk kast.
Ik heb het idee dat vooral het kleinere volume debet is aan de verandering.
Jammer, mislukt prject.
20190225_104600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 25 feb 2019, 11:49

Wat jammer maar tegelijkertijd ook leerzaam.
Is het niet makkelijker/ leuker om een nieuwe kast te maken? Bij opmaatzagen.nl zagen ze betaalbaar en nauwkeurig.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 25 feb 2019, 12:48

De linker kast heeft een richel rondom die voor diffractie zorgt. Als de problemen in het midden / hoog zitten zou dat de oorzaak van het minder goede geluid kunnen zijn. Je zou kunnen proberen of het geluid beter wordt als je een driehoekige lat rondom lijmt, zodat de richel een afschuining wordt.

Ik zie ook montagepunten voor frontjes, heb je zonder frontjes geluisterd? Die kunnen namelijk ook problemen geven met diffractie.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 25 feb 2019, 18:11

Chocomel schreef:De linker kast heeft een richel rondom die voor diffractie zorgt. Als de problemen in het midden / hoog zitten zou dat de oorzaak van het minder goede geluid kunnen zijn. Je zou kunnen proberen of het geluid beter wordt als je een driehoekige lat rondom lijmt, zodat de richel een afschuining wordt.

Ik zie ook montagepunten voor frontjes, heb je zonder frontjes geluisterd? Die kunnen namelijk ook problemen geven met diffractie.
20190225_175459.jpg

de dikke is de oorspronkelijk voor de impact 2.
een rand heb ik vaker gezien vooral bij oudere speakers. Ik had warfdales die dit hadden (die ik wilde slopen voor dit projectje maar toch maar verkocht) ik ken marantz' en sony's die dat hadden. De rand ligt hier vrij diep naar achter, het front steekt bijna een cm uit.
Ik ga vanavond even luisteren zonder doek en probeer iets te verzinnnen voor dat randje,

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 25 feb 2019, 20:43

zonder doeken geluisterd maar zelfde resultaat. Ik ge de units weer terug zetten in de oorspronkelijke kast.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 25 feb 2019, 21:12

Heb je ook het filter mee verhuisd?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 25 feb 2019, 22:07

ik heb hier de impact 30 in de woonkamer staan en ken de impact 2 ook uit ervaring. Die verschillen kunnen niet komen door een liter meer of minder, of een iets gewijzigde overgang van baffle naar zijwanden.

Probeer bij een volgende test eens alles over te zetten, en dan de verbouwde kast op de plek te zetten waar je nu de impact 2 had

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 25 feb 2019, 22:16

FR_Aad schreef:Heb je ook het filter mee verhuisd?

Dat, of per ongeluk daar iets gewijzigd? Filter weer goed aangesloten? Kocht m'n Refmon's 2e hands ooit, klonken nergens naar, filter zat verkeerd aangesloten. Maar dat zul je al wel gechecked hebben.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 25 feb 2019, 22:32

wouter schreef:ik heb hier de impact 30 in de woonkamer staan en ken de impact 2 ook uit ervaring. Die verschillen kunnen niet komen door een liter meer of minder, of een iets gewijzigde overgang van baffle naar zijwanden.

Probeer bij een volgende test eens alles over te zetten, en dan de verbouwde kast op de plek te zetten waar je nu de impact 2 had

Alles over te zetten? natuurlijk. filter plus ansluitterminal (zit op elkaar), tweeter en woofer en dempingsmateriaal. Ik had twee paar impact 2 waarvan 1 met zeer slechte kast en verkeerde woofers. Die kast heb ik het front uitgezaagd en in/op een verstevigde gefineerde celestion kast gelijmd. Dus echt alleen de kast is anders. zie foto's.

vervolgens van 1 van de goede impact 2's de drivers en filter overgezet en naast de originele gezet. versterker op mono en zo naar de klankkleur e.d. geluisterd. Kan dus niets zeggen over veranderd stereobeeld en diepte o.i.d.
Ik kan de speakers nog eens wisselen tussen links en rechts. wie weet luister ik naar verschil in mijn versterker. (zou wat zijn zeg)

Ik zal morgen nog eens kijken of ik de aansluitingen intern goed heb gedaan.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 26 feb 2019, 10:46

Ik heb vanochtend de speakers links rechts gewisseld maar het verschil blijft.
Ik heb nu ook het filter van de andere nog originele kast losgemaakt. Er zit een klein verschil, althans een groene weerstand is vervangen door een witte weerstand. Ik kan het niet goed zien maar ik mag toch aannemen dat de waarde dezelfde is. Ik kan me niet voorstellen dat dat hoorbaar is.
De filters uit de gesloopte impact 2 kasten zien er netter uit, met ipv rode wima MKS condensatoren zijn er gele philips MKT gebruikt met dezelfde waarden. En witte weerstanden ipv groene.
Ik ga de speakers en filter terug zetten in de originele kast. En dan ook eens mono naast elkaar zetten. Dat is de beste manier om te ontdekken of die andere weerstand invloed heeft op het geluid.

20190226_094445.jpg

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 26 feb 2019, 10:52

Ik zie elco's, de blauwe componenten. Kan je meten of die nog goed zijn?

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 26 feb 2019, 11:06

Chocomel schreef:Ik zie elco's, de blauwe componenten. Kan je meten of die nog goed zijn?

nee, geen idee.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 26 feb 2019, 12:29

Bipolaire Philipsjes, zo te zien.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 26 feb 2019, 12:44

units terug gezet in oorspronkelijke kast. Ook naast elkaar geluisterd in mono. Er is geen verschil tussen de speakers. Omgewisseld hoor ik ook geen verschil wat aan de versterker zou kunnen liggen. Ik kan niet anders dan concluderen dat echt alleen de 10% kleinere kast wel degelijk het verschil maakt.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 26 feb 2019, 12:45

ray5150 schreef:Bipolaire Philipsjes, zo te zien.

vast wel. maar moeten die vervangen worden na 30 jaar?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 26 feb 2019, 16:22

Na 30 jaar is dat vaak wel aan te bevelen. Doe ik zelf standaard bij alle boxen uit de vorige eeuw die ik in handen krijg.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 26 feb 2019, 16:26

VintageHarry schreef:Na 30 jaar is dat vaak wel aan te bevelen. Doe ik zelf standaard bij alle boxen uit de vorige eeuw die ik in handen krijg.

Zelfde of van die grote high end dingen? En dan ook die wima's?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 26 feb 2019, 17:13

Alleen de bipolaire elco's maar eens vervangen, de Wima's en de gele Philips MKT's zijn vrijwel altijd nog in orde.
Liefst wel vervangen door "grote high-end" dingen, met dien verstande dat bipolaire elco's nooit High End zijn. Geen miniatuur Chinese pruldingen er in zetten, dan kun je nog beter niets vervangen. Wil je iets meer richting "High-End" dan kun je er MKT of MKP condensatoren in zetten, bij kleine waarden maakt dat prijstechnisch ook weinig uit.

E.e.a. gaat natuurlijk niet je kastprobleem oplossen :wink:

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 27 feb 2019, 8:45

ik stop ermee. Het is het allemaal niet waard. geluid is prima, vind alleen de zwarte boxen lelijk.
Een paar ga ik houden en van het andere gesloote paar ga ik de units in de nieuwe kasten zetten en die zijn te koop; impact 2 met andere kast en andere woofer.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”