Wat ik helaas niet mee kan nemen naar de november editie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
WrineX
Contacteer:

Wat ik helaas niet mee kan nemen naar de november editie

Bericht door WrineX »

Geen idee waar dit te posten, als het al een plek heeft.... ik was even door de evenementen aan het browsen. bij die van nov kan ik helaas niet bij zijn :(

en zag in de Zelfbouw audio dag in Breda dat veel mensen er niet bij konden zijn en ik weet dat dit op geen enkele manier het realisme haalt van normaal beluisteren van een set speakers. met name de ruimte gooit roet in het eten. maar ik dacht ik post het toch maar. gezien het vele malen beter is dan de video die men poste in het desbetreffende topic voor de mensen die het gemist hadden. ik heb namelijk een neiuwe audio recorder die het net even wat beter samenvat (ook de kamer problemen) dan mijn iphone

dus hierbij een een opname met een wat degelijke recorder vs de telefooon, van de Planarmagnetics.

https://www.youtube.com/watch?v=JW9A0E1nBkc

en de speakers die ik eigenlijk mee zou willen nemen naar de november versie :( maar helaas de bluetooth is een kadootje wat ik op die zelfde dag moet geven dus. ze klinken beduidend ielig. maar dat mag je verachten van een kleine planar helaas. ik heb er nog zoveel als mogelijk uit proberen te krijgen doodmiddel van dual voice coil in het mid laag die door bede kanalen aangestuurd wordt en dan het hoog wat gescheiden weergegeven wordt zodat je nog iets van een stereo beeld hebt.

hier een video van de bluetooth speaker in actie.. kan er helaas zelf niet meer naar luisteren vanaf 24 nov
https://www.youtube.com/watch?v=npwUYraM0S0

EN dit setje, waar ik nog mee bezig ben en wou mee nemen :( maar dat moet dan maar een andere keer. 2 Mini monitoren met dayton designer series woofer en tweeters van eigen bodem :) die spelen vanaf 1Khz +- wil ze nog wat veranderen om toepasbaar te maken met hogere eff woofers. in verband met mogelijke verkoop aan diyers..... al hoewel, zoals ze zijn het goed doen in de combo. maar wil iets meer opties hebben. de woofer reikt erg laag maar is redelijk in effcicient. vandaar dat ik op de tweeters nog 3.5 db over heb. eff woofer is 86 voor baffle step. dus houd nog maar 82-83 over en de tweeters zijn op 1 watt 1 meter 84dB. niet genoeg vind ik. plaatje is de tweeter... ik was blij dat ik geen alu meer hoefde te solderen :)wat menbramen, en een plaatje van een meting van de dispersion... die ik later over heb gedaan. er hangt ook nog van alles iop en aan de tweeter hier :) haha OOOh bij de weg, de tweeters zijn open baffle.

Vergeef me de zoooo donkere video... maar er gebeurd toch niets :) haha

https://www.youtube.com/watch?v=_h1DGpcmruE

:)
Bijlagen
no more soldering (Medium).jpg
foils (Medium).jpg
20181022_234939 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 14 nov 2018, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Re: Wat ik helaas niet mee kan nemen naar de november editie

Bericht door VintageHarry »

Hoe zit dat nou met die tweeters, is dat eigen fabrikaat? Inzetbaarheid vanaf 1 kHz is wel mooi!
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

VintageHarry schreef:
Hoe zit dat nou met die tweeters, is dat eigen fabrikaat? Inzetbaarheid vanaf 1 kHz is wel mooi!

Ja is eigen fabrikaat, en ze zijn vrij groot , een van de reden waarom efficiëntie omlaag gaat is zoals te zien in de foto's en filmpjes, is het gebruik van de oranje tape :) voordeel daarvan is het dampt resonanties, en als je dichtbij meet zul je zien dat de delen waar tape zit het hoog afvalt waardoor er maar een heel klein oppervlakte boven 13-15Khz weergeeft, wat de spreiding heeel erg ten goede komt... maar ik twijfel nog of ik wel zon goede verticale spreiding wil. maargoed

Ze zijn hier gecrossed op 1200hz 12db oct filter. ligt er natuurlijk beetje aan wat voor filter.

hier foto van een versie eerder vervorming met om en na bij 82-85 dB output..... op 1.5 meter was een random testje. maar wat leuk is ok te zien dat de woofer duidelijk een groter probleem heeft. al hoewel de tweeters het ook niet leuk vind om om ver boven 90-94 te spelen. maar ik moet eerlijk zeggen ik weet neit of ik mijn spl meter mag geloven maar op 90dB (beide speakers) dus 96 samen is niet te doen kwar luidheid. de woofer trekt dat sowieso niet
Bijlagen
minimoitor vervorming.jpg
VintageHarry

Ach, van zoveel geluid wordt je alleen maar doof in een huiskamer, constant 94 dB (of zelfs meer) moet je echt niet willen.

Uiteraard begrijp ik dat je behoorlijk steil moet filteren bij een cross van 1200 Hz, wat dat betreft valt 12dB me nog erg mee.

In ieder geval petje af voor deze huisvlijt! Wil je ze t.z.t ook in de verkoop doen?
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

ja dat was het idee inderdaad, maar was nog niet geheel tevreden.

ach ja nog even pielen

ik geloof dat akoestisch ze ongeveer crossen op 1000hz . maar het ligt er beetje aan hoeveel power je er in wil rammen en op wat voor volume :) dat blijft een ding
VintageHarry

Zou in ieder geval leuk zijn als je je bevindingen blijft posten!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”