2 woofers 4 of 16 Ohm & Hz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: 2 woofers 4 of 16 Ohm & Hz

Berichtdoor One World Concepts » zo 14 okt 2018, 15:39

Marp schreef:Wel even rekening houden met de ervoor te plaatsen versterker. Deze moet bij minder dan 3 Ohm stabiel blijven. Is hij ontworpen voor 4 Ohm, dan is dat meestal geen probleem. Anders beter seriëel aansturen.

Bij 16 ohm moet je echter er weer op letten dat de versterker voldoende uitgangsspanning kan leveren.
Vaak is dat een probleem, zeker als het om hogere vermogens gaat.

Ook beïnvloeden woofers in serie elkaar (denk bv aan veranderen van de Re ed).
Bij parallel heb je daar veel minder last van.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » di 07 jan 2020, 18:00

anonamemouse schreef:
Matthijs1969 schreef: maar de opzet is wel zoveel mogelijke liters waarbij de kasten toch niet lomp & onbenullig gaan worden.

:think: :think: :think: Waarom? Daar verziek je je laag mee.

Weer terug van een tijd weg geweest te zijn (andere hobby gingen voor) Maar dit antwoord is mij altijd bijgebleven en ging best wel tegen mijn bij elkaar geharkte “basis kennis” in

Dus waarom verziekt een grote inhoud kast mijn laag ?

Graag wel een soort van Jip & Janneke uitleg, als het te technisch wordt haak ik snel af ... ik doe het voor de lol ‘t is geen studie/werk :D

Als ik de bijlage plat lees dan zie je onderaan bij de WSP26s de Fb toch lager worden in Hz naarmate de kast inhoud groter wordt.

Mvg, Matthijs

Ps. Er gaan misschien nu vier WSP26s per kast komen (serie/parallel), heb er al 6 liggen dus zoek er nog 1 setje. :rock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 08 jan 2020, 5:48

Matthijs1969 schreef:Dus waarom verziekt een grote inhoud kast mijn laag ?

Graag wel een soort van Jip & Janneke uitleg, als het te technisch wordt haak ik snel af ... ik doe het voor de lol ‘t is geen studie/werk :D

Er is een ideale verhouding tussen een bepaalde soort luidspreker en de hoeveelheid volume die hij nodig heeft. Te klein en je hebt geen laag, te groot en je verliest elk detail, je houdt dan een zompige brei over.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 08 jan 2020, 17:08

Te groot weinig tegendruk, lage Q, zal hier wel het achterliggende iets zijn. Q=0.7 word vaak als ideaal gezien. Sommige mensen vinden Q=0.5 fijn, die valt iets rustiger af, maar begint ook wat eerder. Bij hogere Q slingert response eerst nog wat op en gaat dan wat sneller naar beneden. Maar een Q van onder de 0.5 kom je eigenlijk niet tegen (zeker niet vaak), dan zal de demping wel echt te laag worden.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » wo 08 jan 2020, 23:57

Heren dank voor de duidelijke uitleg !

Ik heb op een site de parameters ingegeven en kom voor een open en gesloten system idd op bepaalde inhoud en niet gok maar raak voor een knaak :)

Bestaat er ook een site met z’n uitreken tool voor een kast met 4 de zelfde woofers ?

Mvg, Matthijs

75D79439-EB75-48E0-ABDE-740A433335EB.jpeg
B39436D3-F0C1-47AF-99C6-7B23D65A2B17.jpeg

richard

Berichtdoor richard » do 09 jan 2020, 9:12

jvenema schreef:Te groot weinig tegendruk, lage Q, zal hier wel het achterliggende iets zijn. Q=0.7 word vaak als ideaal gezien. Sommige mensen vinden Q=0.5 fijn, die valt iets rustiger af, maar begint ook wat eerder. Bij hogere Q slingert response eerst nog wat op en gaat dan wat sneller naar beneden. Maar een Q van onder de 0.5 kom je eigenlijk niet tegen (zeker niet vaak), dan zal de demping wel echt te laag worden.
Een woofer die is ingebouwd in een kast heeft een hogere Q (kast+woofer) dan wanneer je hem in een open klankscherm zou zetten. Een grotere kast geeft dan doorgaans een lagere Q. Een kleine kast een hogere.

De Q is de mate van demping van de resonantie, hoe lager de waarde, hoe sterker de demping. Bij een te sterke demping (Q < 0,5) houd je weinig rendement in het laag over.
Een Q van 0,7 is meestal het beste compromis tussen rendement en vervorming. Bij kasten met kleinere woofertjes wordt de Q wel wat hoger gekozen om het gebrek aan sublaag wat te maskeren.
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » do 09 jan 2020, 9:33

Matthijs1969 schreef:Bestaat er ook een site met z’n uitreken tool voor een kast met 4 de zelfde woofers ?

Die basreflex gaat erg laag, maar 130 liter is ook behoorlijk groot. Wil je de luidspreker voor 4 woofers uitrekenen kan je hert volume met 4 vermenigvuldigen. Maar dan zit je wel met kasten met een formaat van een forse koelkast.
Genoeg is beter.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » di 28 jan 2020, 20:43

Heb vandaag een test middagje gehad, hoe klinken twee gebouwde setjes met WSP26 als een 1 hoge zuil ..... en heb ze helemaal niet optimaal staan, maar wat een kick in het sub laag en mid laag geeft die verdubbelen van ‘t membraan oppervlak ... dus ik ben heel erg nieuwsgierig wat 4 woofers per kast gaan doen :d

Ook in mid en hoog is deze test set verbazingwekkend vol en ruimtelijk de titanium units in combinatie met softdome units vullen elkaar goed aan, de titanium voor strakke en helder weergave van gitaar en andere snaar instrument en de softdome voor zang en spraak, moest wel de piramide boxen wat omlaag richten naar de stoel waar ik zat anders ging dat geluid over mij heen.

De bedoeling is dus dat ik twee nieuwe zuilen ga maken van 2 meter hoog waar alle 4 laag, mid, hoog units in serie parallel komen te staan. mijn idee is ontstaan door de voorbeelden “Infinity IRS Beta” en de ”Infinity IRS V” waar Paul McGowan het steeds over heeft.

Ik moet gokken maar ik denk dat ik vandaar niet meer dan één Watt aan vermogen gebruikt heb, die twee set speakers vullen de ruimte als een waterval, het was extra genieten met de MTV unplugged cd van Eric Clapton, het leek net of hij hier akoestisch zat te spelen, je hoorde en voelde de snaren trillen.

Alle woofers en ribbon tweeters liggen “bijna” klaar, maar weet nog niet welke units ik ga gebruiken voor het mid .... gelukkig is het nog waterkoud in de werkplaats dus ik heb nog tijd zat om de mid’s uit te zoeken.

Als ik aan de zuilen ga begin zal ik een nieuwe topic starten, dit is allemaal nog spielerei & research

Mvg, matthijs

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » di 04 feb 2020, 17:19

Zijn er nog ongeschreven regels/wetten over de afstand tussen gekoppelde (serie/parallel) tweeters, mid en of woofers ?

Als voorbeeld heb ik op een handdoek de high/mid en woofer zuil neergelegd zoals ik ze wil gaan bouwen (+/- 2 m hoog)

FFBCF041-8E39-4BB8-ADB4-00C7BD60F64B.jpeg
1EA212D7-940E-48E1-BD05-C08EF65F1756.jpeg

Alleen twijfel alleen nog over of ik de DSM 50 FFL nog wel kan gebruiken omdat in mijn nieuwe filter plan de WSP zuil wil af te kappen op 200 Hz om de woofer zuilen minder stereo effect wil geven ipv. de 800 Hz van mijn oude filter plan, de DSM50 mogen namelijk pas bij 700 Hz ingezet worden ... maar om nu weer 8 membraan low/mid’s high-end speakers er te zoeken die er bij passen, is ook weer een zoektocht waar ik eigenlijk wel een beetje klaar mee ben .... heb dit project al zo vaak aangepast .... of ik laat het hele high/mid zuil idee varen en bouw twee Joppe magnetostaten met de twee WSP zuilen er naast .....

KWELP !!!

Begin serieus last te krijgen van keuzen stress ... ik wil misschien wel teveel hihi :roll:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 04 feb 2020, 17:58

Ik zou eerst 4 mids doen en 4 tweets als je een box er mee maakt?

En een magnetostaat is altijd leuk :goedzo:

richard

Berichtdoor richard » di 04 feb 2020, 22:31

Zoals jij die tweeters midden-domes neer legt lijkt me er slecht voor het afstraalgedrag. Ik schat zo in dat je geweldige kamfilter effecten krijgt.
Misschien beter dat je een verticaal rijtje tweeters en een verticaal rijtje middentoners naast elkaar zet, links en rechts gespiegeld. Zo min mogelijk ruimte tussen de units.
Zijn er nog ongeschreven regels/wetten over de afstand tussen gekoppelde (serie/parallel) tweeters, mid en of woofers ?
Ja, de onderlinge afstand (van de membranen natuurlijk) kleiner dan de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie.
Genoeg is beter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”