DIY C1 met weinig karakter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: DIY C1 met eigen karakter

Berichtdoor dre » vr 28 jun 2019, 21:57

Thomox schreef:
dre schreef:
Thomox schreef:In wierden, bij xxxxxxx schadehersteller.. Weet niet of ik namen mag noemen?

Even weghalen a.u.b.
Hij heeft nog geen herstel kans gehad toch? 8-[

Als jij het ook nog even uit je bericht wilt halen :)

:mrgreen:
потому что он может!

CoenvanDongen

Re: DIY C1 met weinig karakter

Berichtdoor CoenvanDongen » vr 28 jun 2019, 21:58

Dit is inderdaad schandalig. Met dit resultaat mag je jezelf geen spuiter noemen. Voor welk bedrag dan ook. Dit is een slechte hobbyist. Geld terugvragen, want als hij dit aflevert zou ik er ook niet op vertrouwen dat hij het in orde kan maken.

dre

Berichtdoor dre » vr 28 jun 2019, 22:10

Geld terug krijg je toch niet.
Gewoon overnieuw laten doen.
De baffle zelf ziet er prima uit,alleen het kopse hout niet.

Waarschijnlijk veel te veel werk,zoals bijna alle bedrijven.
потому что он может!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 28 jun 2019, 22:24

Er zitten ook zakkers op de baffle, prutswerk van de bovenste plank. Is er gewoon een keer langsgewappert met de spuit. Dit als spuiter de deur uberhaupt uit laten gaan gaat richting oplichting.
Geen idee waarom de naam niet meer genoemd wordt, als een bepaalde bouwmarkt iets verkeerd zaagt wordt dit ook met naam en toenaam genoemd. En als de spuiter dit netjes hersteld mag dit ook genoemd worden. Zoniet weet je als luidspreker bouwer waar je je
speakers niet moet laten spuiten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 jun 2019, 22:30

Goede les. Hopelijk lossen ze dit netjes op. Autoschade herstel is lopende bandwerk. Niet goedkoop want meestal verzekeringswerk. Voor iemand die dit goed kan doen tegen een redelijke prijs heb je er eentje nodig die er lol in heeft. Dat betekent diverse bedrijven langs gaan, goed overleggen wat jij aanlevert. Veel kun je besparen door goed voorwerk zelf te doen. En een beetje aanvoelen hoe de vlag er bij hangt. Is nog geen garantie op perfect werk maar het helpt wel.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: DIY C1 met eigen karakter

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2019, 22:53

Thomox schreef:het heeft me €300 gekost. Maar ik kan natuurlijk m'n AMT's ook wegflikkeren, die zijn niet meer om aan te zien. Heeft me uiteindelijk meer dan €600 gekost, inclusief een bult ergenis.

Het membraan is eruit te schuiven. Dus na losschroeven membraan eruit (even met tape vastzetten zodat draad niet breekt) dan kun je het tweeter frame goed reinigen. Moet kunnen de poedercoating is sterk.

Wel balen zeg maar ja dit zijn harde lessen die iedereen wel eens overkomt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 29 jun 2019, 0:00

Echt zonde ja. Meen mij te herinneren dat de nobudget monitors spuiten ook 300 euro was. Dus in vergelijking valt de prijs wel mee, want die kleine speakers wit spuiten is peanuts vergeleken met die DIY C1 speakers hoogglans zwart spuiten.(veel bewerkelijker met de kopse kanten en openingetjes en meer oppervlakte) Dat die tweeters konden blijven zitten is ook een fout van de voorbewerker/spuiter, want dat is niet te doen dat schuine (kopse) kantje netjes maken met die tweeter er vast tegen aan.(8 lagen verf, dan krijg je daar sowieso een rand die handen en voeten heeft) En als je die dan toch wil laten zitten had je beter bv. een paar ringetjes om die bevestigings schroeven kunnen doen dat er een spleetje had gezeten tussen tweeter en baffle. Ik zou die speakers nu een paar weken laten "rusten" want als ik het goed begrijp waren ze vrij snel klaar, zit dus nog het nodige oplosmiddel in. Waarschijnlijk zullen er nog meer oneffenheden op gaan vallen want de laklaag zal nog wat gaan slinken/inzakken naarmate de resterende oplosmiddelen er uit gaan. 1 voordeel, als je ze laat overlakken ( min. een week of 3 wachten) heb je wel een bijna perfecte onderlaag naar mijn idee. Succes.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 29 jun 2019, 0:37

Zal wel 2 componenten lak zijn, dus hoeft niet lang uit te harden / dampen.

Wel helemaal K.. zeg.
Gisteren nog met plezier dit topic zitten lezen, en dan dit... ](*,)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 29 jun 2019, 7:40

Echt zonde dit :(

Een tijdje terug ook werk gezien van een schilder/spuiter "die het goed zou kunnen" ook bedroevend. MDF was niet eens goed gedekt en zag er uit als het met een rolletje was gedaan dat moet je volgens mij als schilder/spuiter toch ook zien en je naam niet aan willen hangen denk ik dan.
Robert Jan

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 29 jun 2019, 8:36

Jerommel schreef:Zal wel 2 componenten lak zijn, dus hoeft niet lang uit te harden / dampen.

Wel helemaal K.. zeg.
Gisteren nog met plezier dit topic zitten lezen, en dan dit... ](*,)

2- componenten lak heeft ook een tijdje nodig om goed uit te dampen, en zeker als je het over MDF spuit waar het dus intrekt. Je ziet ook ooit bij een slecht gerepareerde auto dat de reparatie/plamuur plek pas na een paar weken/maanden zichtbaar wordt.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 29 jun 2019, 10:14

Heel vervelend.
Als DIYer moet je soms even doorzetten na een tegenslag.
Besef wel dat wat jij hier wil bereiken niet vanzelfsprekend is.

1. Autolakbedrijven zijn sowiezo een verkeerde keuze voor houtspuitwerk.
Voor dit werk moet je bij een lakker zijn van meubelen of keukens of dergelijke.
Die had onmiddellijk gemerkt dat hij geen goed resultaat had kunnen bekomen aan de kopse kanten van het MDF zoals het aangeleverd was, en dan met namen aan de uitfrezingen. 600 euro lijkt me teveel voor dit prutswerk en te weinig om het goed te doen.

2. Om een goed resultaat te bekomen zul je zelf moeten starten met het opplamuren van alle kopse kanten.
Dit werk is tijdrovend en kan volgens mij best door jou zelf worden gedaan. Blijven doorzetten en bijwerken tot het oppervlak volledig glad en foutvrij is. Er mag werkelijk geen enkele kras of naad meer in zitten. Op het witte plamuur zelf is dit moeilijk te zien, maar eens er lak op komt wordt het wel zichtbaar. Je kunt hiervoor vette plamuur gebruiken, die werkt mooi af, of 2-componenten polysterplamuur die is snel hard en kan dan gelijk ook bijna onmiddellijk bijgeschuurd worden. De vezels in de polyesterplamuur geven extra sterkte aan de naden.

3. Zwarte hoogglans vereist een absoluut foutloze ondergrond en goed vakmanschap van het lakwerk. Op dat vlak heb je voor de aller allermoeilijkste afwerking gekozen. Je zit hiermee in de gegeerde maar ook dure highend liga van de zwarte pianolak! Elke andere keuze van kleur of glansgraad maakt het werk veel eenvoudiger.

Als ik voor zwarte hoogglans ga op een vlakke ondergrond zoals hier bvb de C1, dan zorg ik voor een 100% perfecte voorbereiding (plamuur en fijn schuurwerk), leg verschillende grond en laklagen, al of niet voorzien van een eenvoudig polierbare vernislaag, en begin vervolgens te polijsten (nat polijstpapier korrel 1200) tot het gehele oppervlak glad is. Daarna begint het urenlange polierwerk. Alleen op die manier krijg ik een mooie zwarte hoogglans.

Ik denk persoonlijk dat je nu volgende opties hebt:

- laten zoals het is en er genoegen mee nemen. Je zou het eventueel kunnen satineren of materen om de fouten minder zichtbaar te maken.

- de lak mat leggen, de kopse kanten plamuren en opnieuw (laten) voorzien van grondlaag / topcoat.

- extra lak of vernis voorzien op de kopse kanten om de fouten te camoufleren. Je gaat de 2-componenten lak/vernis eigenlijk als een soort plamuur gebruiken. Pas op, dit vraagt om een doordachte aanpak en voorbereiding. Eventueel eerst op een minder opvallend stukje uitproberen. In de meubelindustrie gebruiken ze transparante 2K grondlak die heel snel droogt, goed poriën vult en heel eenvoudig te schuren is. Als afwerking zou je dan eventueel de kopse kanten kunnen politoeren.

Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou je het bedrag van de lakker kunnen laten terug claimen. Een expert zal het waarschijnlijk wel beamen dat het geleverde werk niet conform goed lakwerk is. De lakker kan als excuus aanbrengen dat de klant het product lakklaar ging toeleveren.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2019, 12:28

Ja, het heeft ons als Daudio ook de nodige tijd gekost eer we een leverancier vonden die met voldoende kwaliteit baffles kon leveren in de zwarte hoogglans. We houden nu het maken van de baffle + spuiten in 1 hand.
Je kan het ook bij een meubelmaker laten spuiten, maar die moet daar behoorlijk geld voor rekenen als je hem verantwoordelijk stelt voor het eindresultaat. Het beste is dan dat je toch ook het werk dat asterduc beschrijft uitbesteedt aan de vakman.
Ik heb destijds bij MOB3W hulp gehad van dre om het voor te bereiden voor het spuitwerk. dre is ook een vakman :)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 29 jun 2019, 12:53

Als je dan uiteindelijk zoveel kosten gaat maken om het er nagenoeg "Perfect" er uit te laten zien lijkt mij MDF nou niet het aangewezen uitgangsmateriaal. Ikzelf zou direct Bruynzeel Hechthout nemen voor een dergelijk ontwerp. Erg maatvast en freest ook erg fraai. Kost wat en je moet het gelijk per plaat afnemen. Tenzij de timmerman toevallig nog wat heeft staan, het is vrijwel nooit voorraad. Misschien als group buy eens een plaat te overwegen....?
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » za 29 jun 2019, 13:18

De harder geperste MDF soorten zijn ook zeer geschikt,maar het voorbewerken van kopse en blijft een dingetje.
потому что он может!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 jun 2019, 13:39

Zoals ik vaker heb voorgesteld is het afwerken met 1 of 2mm MDF prima te doen. Wij hadden een project in mat zwart van een goede autoschadehersteller perfect afgeleverd gekregen. 275 euro, in de avond uurtjes. Scheelt dat hij ook echt van luidsprekers houdt en dit wel serieus nam. In mijn beleving is mat zwart lastiger dan hoogglans zwart. Op mat zie je alles.

Roode Meubelspuiterij hier om de hoek zou nu mijn eerste adresje zijn, heel redelijke prijzen en minder dan V313 pakken ze niet eens aan om te gaan spuiten. hoogglans 110,- ex ivm polijsten, zijdeglans 55,- ex per m2. Ik was van plan een keuken te maken en wilde de deurtjes hoogglans of mat wit. Deze prijs was met laag btw nog erg goed te doen per paneel.

Over een productie met toelevering van derden kan ik ook nog wel wat verhalen doen, uiteindelijk gebleven bij de meest zakelijke partner maar foutloos is het zelden. B-keuze zit nu zeg maar standaard in het assortiment ;-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 29 jun 2019, 14:08

dre schreef:De harder geperste MDF soorten zijn ook zeer geschikt,maar het voorbewerken van kopse en blijft een dingetje.

Misschien en dan met de watervaste soorten. Het gaat ook om de "stootvastheid" op termijn. Is het na 10 jaar nog mooi? MDF is en blijft geperst poeder waar je op de randen snel een deuk(je) in maakt wat blijvend is. Hoe mooi je het ook afwerkt. Of je moet er een laag kevlardoek + epoxy over leggen. Gewoon hout heeft een vezelstructuur die w.d.b. meegeeft en veel meer kan hebben.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » za 29 jun 2019, 17:45

Dat werkt weer meer......
Ik heb onderhand wel genoeg kasten gespoten om te weten hoe het moet en mooi blijft.
Alles in verstek trouwens.
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 29 jun 2019, 17:59

Daarom ook Bruynzeel hechthout. Dat werkt echt niet meer. Ik heb het vroeger veel gebruikt om mallen van te maken voor aluminium zandgietwerk. Kon je op 0,1mm draaien en frezen en dan bleef het ook op maat! :sure:
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » za 29 jun 2019, 18:26

Maar tot 18mm?
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 29 jun 2019, 18:41

Ik weet niet wat de stand van zaken nu is, volgens mij is het lange tijd niet leverbaar geweest. Of is Bruynzeel zelf er mee gestopt. Destijds kon ik het op bestelling tot 40 mm krijgen.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 29 jun 2019, 18:50

Dit had je zelf ook even kunnen doen Peter:

https://www.google.nl/search?source=hp& ... bLGaEmai0Y
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 29 jun 2019, 18:54

En je krijgt er gratis een mannetje bij:

https://webshop.af.nl/index.php?route=p ... path=78_83
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2019, 20:39

Is dat dan beter dan de okoume garantplaat bij de gamma? Die is behoorlijk goedkoper namelijk. En aan de plaatjes te zien lijkt het om hetzelfde produkt te gaan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 29 jun 2019, 20:47

Tja wat is beter? Laat ik het zo zeggen, mijn vrouw heeft het voor constructies van beelden gebruikt die nu zo'n 25 jaar in weer en wind buiten staan. Dat ziet er nog onberispelijk uit zonder enige zwelling. Heb nou niet het idee dat je dat met gamma garantieplaat ook kunt doen. Garantieplaat is er tegenwoordig in vele kwaliteitsvarianten, okoumé en mahonie.

Goeie tip Snoekermans :rock: Hier een adresje wat tot 40mm op voorraad heeft: https://www.evecom.nl/Bouwmat/plaatmate ... kstpm..htm
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 29 jun 2019, 21:38

Pjotr schreef:Goeie tip Snoekermans :rock:

Het hout of het mannetje? :think: :think:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”