Wat vinden jullie hiervan?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

HeartAudio

Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor HeartAudio » vr 05 jan 2018, 22:01

Beste mensen,

Ik heb die B&W Nautilus altijd mooi gevonden, maar geen 60.000 eur liggen.
Dus heb ik er zelf maar een paar gemaakt.

Specs:
10Liter Closed
80hz - 20.000hz
Edit: 100cm hoog

Op dit moment geen hoge kwaliteit tweeter/woofer etc. maar deze cheap Visaton woofer heeft wel een goeie Qts voor deze 10L closed.
Ik zal nog wel een paar maken voor die goeie Scanspeak 15W/8530K01. Dan zal hij afvlakken vanaf 50hz ongeveer en heb je bijna geen subwoofer nodig.

Niet klein, niet groot...

What do you think??

.
UPDATE 6/3/18: HOOGGLANS meer info op pagina 2
IMG_1034.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HeartAudio op di 06 mar 2018, 22:48, 4 keer totaal gewijzigd.

richard

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor richard » vr 05 jan 2018, 22:09

Mooi uitgevoerd hoor!
Overigens welkom op dit forum, mooie binnenkomer.
Genoeg is beter.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 05 jan 2018, 22:12

prachtig
Je bent een kunstenaar :P
Mooiman :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

John P

Berichtdoor John P » vr 05 jan 2018, 22:14

Welkom, en de vraag is natuurlijk hoe je dit alles gemaakt hebt.
:foto:
Trouwens ik luister al jaren naar deze cheap ass woofer en heb niet het gevoel dat ik iets mis.
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 jan 2018, 22:17

+1, erg fraai!

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 05 jan 2018, 22:30

Hahaha Fijn dat jullie mijn creatie mooi vinden!

Deze cheap ass woofer is inderdaad erg goed, misschien moeten ze hem duurder maken zodat ik hem beter vind haha Misschien vind ik die Scanspeak daarom wel zo goed. Die zijn namelijk 7x zo duur... Deze Visaton en SpanSpeak 15W/8530K01 kwamen het beste uit de speaker calculator terwijl ik er veel uitgeprobeerd heb.

Deze speakers zitten echt super ingenieus in elkaar (al zeg ik het zelf). Met basic tools en materiaal het beste proberen te maken. Geen enkele schroef behalve voor de woofer/tweeter.
Mijn ex-vriendin ging het huis uit, dus had ik tijd over en werden mijn hersenen weer actief! Spray paint booth in de keuken! Oh ya!

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 05 jan 2018, 22:33

Erg mooi, ook de stands zijn mooi ontworpen.
Deze verdienen een mooi plekje in Hengelo. :mrgreen:

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 05 jan 2018, 22:54

Hengelo is wel ver weg, dus moet je ze ophalen

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 05 jan 2018, 23:18

Mooi ding, kun je de gesloten laag sectie aansturen met een LT (Linkwitz Transform), hoe stuur je deze set luidsprekers aan?

Passief/DSP?
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 05 jan 2018, 23:18

Zo, echt een mooie binnenkomer zeg! Welkom.

In Hengelo hebben we volgende maand een luisterdag, zou erg gewaardeerd worden als we je kunstwerken zouden kunnen bewonderen daar. Waar woon je ergens?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » vr 05 jan 2018, 23:43

Henkjan schreef:Zo, echt een mooie binnenkomer zeg! Welkom.

In Hengelo hebben we volgende maand een luisterdag, zou erg gewaardeerd worden als we je kunstwerken zouden kunnen bewonderen daar. Waar woon je ergens?

Wauw, ik ben vereerd dat je me uitnodigd, maar deze sloeber heeft niet eens een auto.
De afgelopen maanden heb ik de speakers gespoten, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden. De mat blauwe verf ziet er perfect uit op de foto's maar in het daglicht zie je de lichte beschadigingen die ikzelf gemaakt heb. Omdat ik de speakers vaak heb moeten optillen zie je wat sporen en ook er zijn ook sporen van het schilderstape op de zwarte voeten. Ik baal daar wel aardig van want alleen alles afplakken kost een halve dag.

Dus ik zit weer energie te verzamelen om ze voor de 1000x te schuren en te spuiten.
Ik twijfel ook of ik ze niet high gloss moet spuiten, want dan kan je alles foutjes wegwerken. Maar ik zie op tegen het schuren schuren schuren schuren schuren en waxen.

Ik woon in Hoofddorp trouwens.
Als ze perfect genoeg zijn, kunnen ze op reis haha
Morgen weer schuren... en ik heb de juiste zeer licht plakende schilderstape dus... bijna klaar!
Laatst gewijzigd door HeartAudio op za 06 jan 2018, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 0:11

hannesie schreef:Mooi ding, kun je de gesloten laag sectie aansturen met een LT (Linkwitz Transform), hoe stuur je deze set luidsprekers aan?

Passief/DSP?

De kabels voor de tweeter een woofer lopen door de speaker en stands naar dat onderste gedeelte waar de crossover in zit.
Die kabels kunnen natuurlijk ook met DSP en amps aangestuurd worden.

Eigenlijk wil ik met een DSP een paar buizen amps voor hoog/mid en A/B amps voor laag.
Dat is het volgende project als ik een extra laag woofer box bouw onder het slakkenhuis. Dan dus een 3way met 6ch DSP en Tube Amps en A/B Amps! Als ik dan niet gelukkig ben, weet ik het niet meer! haha
Laatst gewijzigd door HeartAudio op di 08 jan 2019, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 0:23

Rear

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 06 jan 2018, 0:44

Maakt mij eigenlijk niet eens uit of het wel of niet klinkt .
ik kan alleen maar mijn bewondering uitspreken voor de enorme hoeveelheid energie die je hier in hebt gestoken .
wellicht leuk om een klein bouwverslagje te maken , ben heel nieuwsgierig hoe je dit hebt gemaakt .
Nogmaals ongelooflijk die organische vormen zijn een draak om strak te maken
Ooit is het allemaal klaar !

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 1:13

Ik had ze eerder op dit forum moeten neerzetten want ik kan wel wat inspirerende woorden gebruiken haha Thanks!

Inderdaad maakt het niet eens uit wat voor geluid er uit komt, ik kan mn ogen er niet vanaf houden. Er staat er vaak wel eentje ergens in de hoek te wachten tot de volgende verfbeurt en ik loop er voorbij en moet altijd even kijken haha
Ik zal zo een leuke foto neerzetten.

Er is geen CNC of computer aan te pas is gekomen. Tools: decoupeerzaag, dremel, dunband schuurmachine, veel schuurpapier.
Het mooie van mijn constructie is dat ik steeds bepaalde delen van de rechter en linker kant van 1 speaker kan pakken en op elkaar kan leggen om te checken of ze gelijk zijn. En ook delen van elke speaker zodat beide speakers exact hetzelfde zijn. Dan is alles symmetrisch bij beide speakers zonder lasers en computers. Het is praktisch onmogelijk om de rondingen te meten dus het gaat op Egyptisch stijl, maar verrassend nauwkeurig.
Ik vertel teveel!
Laatst gewijzigd door HeartAudio op di 08 jan 2019, 23:30, 4 keer totaal gewijzigd.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 1:19

Eye Candy

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » za 06 jan 2018, 5:11

Is het van binnen ook daadwerkelijk een slakkenhuis of zit de vormgeving alleen aan de buitenkant zeg maar ?
ZBA donateur.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 12:29

Olaf Markus schreef:Is het van binnen ook daadwerkelijk een slakkenhuis of zit de vormgeving alleen aan de buitenkant zeg maar ?

Er zit ook echt een slakkenhuis van binnen. Je zou haast denken dat dat onmogelijk is, maar van binnen zijn ze ook cool! haha

De tunnel/buis loopt van begin tot eind zoals de originele Nautilus met op het einde een soort van rotonde waar de buis in zichzelf draait zodat er eigenlijk geen eind aan de tunnel/buis is. Of het ook technisch daadwerkelijk iets doet is een andere vraag. De tunnel heeft achter de woofer langs de wanden 20cm pritex noppenschuim en daarna synthetisch wol. Ik heb het alleen langs de wanden gedaan en kaal de laatste 10cm omdat de buis dan maar een paar cm is. Dus er is een vrije tunnel van begin tot eind.
Ik heb ook nog wat loodbitumen gedaan op een paar tactische plekken.

Ik heb de wanddikte redelijk dik gehouden met 1-1,5 cm dus erg solide en een aardig totaal gewicht. Ik heb er niet mee op de weegschaal gestaan maar ik gok meer dan 20kg. Ik til net mijn kolomboor van 18kg en die voelt licht aan vergeleken. Nu begrijp ik waarom ik pijn in mn rug heb na een dag klussen!

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 06 jan 2018, 12:35

Ziet er netjes uit hoor, en gezien de gereedschappen die je gebruikt hebt ontbreekt het je niet aan doorzettingsvermogen!
Mediocre is not my middle name.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 12:46

Midnight Blue in daglicht.

architect

Berichtdoor architect » za 06 jan 2018, 17:28

prachtig
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 06 jan 2018, 17:41

Hetgeen in het blauw vind ik mooi, niet echt uniek meer.
Maar de rest erg hoog op de poten en labiel.
Oogt niet echt robuust.
Waggelt het niet naar links / rechts als je hem een zetje geeft?
Verder respect hoor!
Nice!

Edit: om heel eerlijk te zijn vind ik het support helemaal nix.
Een gevorderde autist.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 19:59

Hondasnl schreef:Hetgeen in het blauw vind ik mooi, niet echt uniek meer.
Maar de rest erg hoog op de poten en labiel.
Oogt niet echt robuust.
Waggelt het niet naar links / rechts als je hem een zetje geeft?
Verder respect hoor!
Nice!

Edit: om heel eerlijk te zijn vind ik het support helemaal nix.

Hehe, eindelijk iemand met kritiek haha

Ik kan je gerust stellen, de speakers staan als een huis. Waarschijnlijk ook omdat ze redelijk zwaar zijn.
Af en toe moet ik de spikes gebruiken om hem stabiel te zetten, en elke keer verbaas ik me dat het zo stabiel staat. De speaker en witte stand zijn trouwens uit 1 stuk, dus niet gelijmd of geschroefd.
Toen ik de speaker+stand en de zwarte voeten gelijmd heb, stond hij op een vlakke ondergrond dus zijn de poten echt 100% waterpas met elkaar. Met een simpel loodlijntje kan ik de poten van de speaker precies recht schuren.

De hele stand heb ik eigenlijk een beetje "uit de pols" gemaakt, zonder een plan vooraf.
De hele speaker is rond dus wilde ik de stand ook met rondingen.
Maar ik ben van plan om ook andere versies de maken, met rechthoekige poten en rechthoekige box voor crossover.
Zeg maar hoe je het wilt hebben!
Ik zal het slakkenhuis design ook een facelift geven in de toekomst.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 06 jan 2018, 20:04

HeartAudio schreef:
Henkjan schreef:Zo, echt een mooie binnenkomer zeg! Welkom.

Wauw, ik ben vereerd dat je me uitnodigd, maar deze sloeber heeft niet eens een auto.
De afgelopen maanden heb ik de speakers gespoten, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden. De mat blauwe verf ziet er perfect uit op de foto's maar in het daglicht zie je de lichte beschadigingen die ikzelf gemaakt heb. Omdat ik de speakers vaak heb moeten optillen zie je wat sporen en ook er zijn ook sporen van het schilderstape op de zwarte voeten. Ik baal daar wel aardig van want alleen alles afplakken kost een halve dag.

Dus ik zit weer energie te verzamelen om ze voor de 1000x te schuren en te spuiten.
Ik twijfel ook of ik ze niet high gloss moet spuiten, want dan kan je alles foutjes wegwerken. Maar ik zie op tegen het schuren schuren schuren schuren schuren en waxen.

Ik woon in Hoofddorp trouwens.
Als ze perfect genoeg zijn, kunnen ze op reis haha
Morgen weer schuren... en ik heb de juiste zeer licht plakende schilderstape dus... bijna klaar!

Het zou een dijk van een demo zijn op de luisterdag! Als er een lift te regelen zou zijn, heb je dan trek om langs te komen? Natuurlijk met die beauties :mrgreen:

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 06 jan 2018, 20:21

HeartAudio schreef:De hele speaker is rond dus wilde ik de stand ook met rondingen.

HeartAudio, met alle respect!
Nogmaals, een mooie speaker.
Ik weet verder niet hoe jij voor je set zit en wat je dan ziet of wilt zien.
Het geluid moet wel duidelijk zijn als je iets definitiefs wilt gaan bouwen of waarvan je zeker weet dat het goed klinkt.
Zou eerst plannen maken voor je iets gaat bouwen.
Maar het is naar je zin dus hier niet nodig.

Waarom moet je eigenlijk de spijkes gebruiken / stellen?
Zakken ze niet evenredig in de vloer?
Spikes, daar ben ik allang vanaf gestapt, wat een pure onzin.
Voor het gezicht erg fraai zoals bij mn Basissen en OakLoOdins maar het brengt helemaal 0,0 nix toe is mijn ervaring.
Een gevorderde autist.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”