Vermond schreef:Erg interessant. Inhoudelijk kan ik er niet echt op reageren, maar ben de materie wel tegengekomen in het boek van Leo L. Beranek & Tim J. Mellow: Acoustics, sound Fields and Transducers. Het leuke van dat boek is dat je met een fatsoenlijke werktuigbouwkunde opleiding, je programma's zoals WinISD en Hornresp volledig kan begrijpen, en zelf kan gaan simuleren met bijvoorbeeld Matlab.
Een bafflestep kan je beter niet zomaar wegfilteren. Op pagina 383 - 386 van Mellows boek staat een slim gebruik van de bafflestep: hij rekent in een tweeweg-opzet voor hoe je met een condensator in serie met een tweeter een akoestisch hp-driewegfilter kunt bouwen (7.177), waarmee je met een enkele spoel in serie met de woofer een bijpassend aftrekfilter kunt maken (zie formules van het principe). Het lp-filter (7.178) bestaat dan uit een 1e orde laagdoorlaagfilter 'in serie' met een bafflestep die hij modelleert ahv een afstraalmodel van een gesloten box. Los van de vraag over de wenselijkheid van een aftrekfilter, geeft het een intelligent voorbeeld van een berekend gebruik van de karakteristiek van een luidspreker in je filterontwerp. Hij verwijdert die bafflestep dus juist niet, maar gebruikt hem voor het filter.
Dit herinnert mij aan het inzicht van Eelco Grimm dat je met het wegfilteren van de bafflestep die geluidsenergie in het middenhoog kwijt bent, waardoor de klankkleur van het galmveld in je luisterruimte verstoort kan raken, wat ongunstig is. Een van de inzichten van Linkwitz is namelijk dat de 'nagalm' van een luidspreker in de luisterruimte (binnen 450ms) gevoed door het rondom afgestralende geluid van de luidspreker belangrijk bijdraagt aan de ervaring van het directe geluid. Zijn dipoolluidsprekers zijn precies daarop ontworpen, opdat de stereoweergave, het fantoombeeld direct en galmend optimaal ruimtelijk vorm krijgt, waardoor diepte, breedte en plaatsing van de opname optimaal worden (schrijft hij). Sommige dure commerciële luidsprekers hebben daarom een tweeter achterop de kast. Los van de vraag wat van een bafflestep overblijft in een luisterruimte waar het laag vaak onevenwichtig door modi versterkt wordt, geeft het aan dat je met het wegfilteren van de bafflestep het kind met badwater kunt kwijtraken. Grimm kiest in zijn LS1 eigenwijs voor een extra brede baffle om de step extra laag te leggen ipv weg te filteren.