Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 11:22

Maar gelukkig zit de bedrading intern. Wordt nog eens expliciet vermeld indien je twijfelde...
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2021, 12:50

pappaleo schreef:
Walt schreef:Inderdaad, ik zocht een aparte mid. Voor een topmodel vind ik het qua driver bezetting wel wat magertjes.

Het gaat niet om de driverbezetting.
Het gaat niet om de geluidskwaliteit.
Het gaat uitsluitend om de exclusiviteit.
Hij wil per stuk flink geld vangen en creëert dus bewust schaarste.

Al denk ik wel dat hij het beter wil laten klinken dan de andere producten, het is een beetje wat Ferrari doet met de one off of ten tijde van de F40 en F50. Je mag misschien meedingen voor de selectie veeleisende klanten, als je maar geen bang for the buck als eis hebt vermoed ik.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 12:59

Mwah, soort van poor mans F40? :lagge: Het doet mij sterk denken aan de Kalkmann kisten en Holland Audio. Voor wie zich dat nog herinnert.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2021, 13:47

Je moest destijds een bepaalde selectie Ferrari's hebben, anders kwam je niet eens in aanmerking voor de F40/F50

onlangs stond een setje Kalkmann Audio kolibrie te koop op MP, maar ik vond het wat veel voor 4 stuks Vifa TG9 zonder filter, dus zonder hoog en uiteraard zonder laag in die constructie. Dat mensen dat kochten zeg :hide:

https://youtu.be/bXTqIVhjRH8

Wel sympathiek verhaal zo

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 23 jan 2021, 14:14

Ik zit mij wel even af te vragen wat hij nu achter de grote luidspreker unit aan het vogelen is.
w22.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Walt

Berichtdoor Walt » za 23 jan 2021, 14:19

Soort geevolueerde octopus van metalen armen/bladveren om de unit te fixeren?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 14:20

Dat is de reïncarnatie van Sol Invictus :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 23 jan 2021, 14:22

Dat ben ik thuis ook wel een beetje. :rofl:

Het zonnetje in huis :lol:
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2021, 22:26

Walt schreef:Soort geevolueerde octopus van metalen armen/bladveren om de unit te fixeren?

zo staat het er wel ongeveer. En het geheel op 3 swingbase "poten". Sven is duidelijk van het ontkoppelen

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 23 jan 2021, 22:42

Is dat creative interne werk een poging hetzelfde te creëren als KEF met hun meta material sound absorber?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 jan 2021, 22:59

Moeilijk doen omdat het kan

Mauwie

Berichtdoor Mauwie » zo 24 jan 2021, 11:10

Het topic begon met Kloon'isc'. Hier heb ik een idee voor, ik ben benieuwd naar jullie input.
25 jaar geleden de boksen gebouwd waar ik nog dagelijks naar luister. Het jeukt weer om een mooi setje te gaan maken.
Ik werd enthousiast door de Inimini en daarna vond ik ook de Boenicke W5. Ik dacht misschien is dit te combineren. Ik ben achter de computer gaan zitten om een opzet te maken. Het idee is een kast in de vorm van de Boenicke en de speakers en het filter van de Ininimi. Het plan is om het uit massief hout gaan maken. In de tekening heb ik achterin de kast ruimte gehouden voor het filter. Qua inhoud van de kast komt het niet overeen met de Inimini. Is het nodig om de Audiopur AMT9M, af te sluiten? Qua kosten voor de speakers en het filter wil ik rond de €250 uitgeven. Ik ben benieuw naar jullie feedback op het plan :D
Opzet Monitor.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mauwie op di 26 jan 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 24 jan 2021, 11:30

Prima plan. Is dus gewoon een klein 2-weg BR kastje. Het bijzondere is dan meer de uitvoering. Heb dit jaren terug nog wat kleiner ook zo gemaakt. Blijft dat het niet heel laag kan gaan, bij zo'n 70Hz houdt het wel een beetje op. Daarom ben ik zelf overgegaan naar dergelijke kastjes gesloten die gemoedelijk tot 90Hz gaan en een aparte kleine sub er bij. De keuzevrijheid in units is dan ineens veel groter. De mid hoeft dan ineens geen laag meer te doen en andersom de woef geen midden meer. Zie ook dit draadje: viewtopic.php?p=1950102#p1950102

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 26 jan 2021, 0:01

Dag Mauwi, wanneer je de 4" Tangband afsluit heb je geen laag meer, dus dat moet niet. De AMT hoeft volgens mij niet in een eigen behuizing, dus die cup kun je weglaten. Een poort aan de voorzijde kan, maar blijf wel in de buurt van de afstemming van Inimini. Ik heb mijn TB W4-1720 steeds hoger afgestemd en boven 65hz ben je de warmte in dus muziek wel kwijt. Dus blijf daaronder is mijn tip. De Inimini heb ik in mijn eigen (vorige) huis mogen horen, daar krijg je geen spijt van.
Dat de Bèbè het beter doet met subondersteuning is een gegeven, maar ik zou juist dit als 2-weg willen gebruiken zonder subwoofer.

Mauwie

Berichtdoor Mauwie » di 26 jan 2021, 12:07

Pjotr schreef:Prima plan. Is dus gewoon een klein 2-weg BR kastje. Het bijzondere is dan meer de uitvoering. Heb dit jaren terug nog wat kleiner ook zo gemaakt. Blijft dat het niet heel laag kan gaan, bij zo'n 70Hz houdt het wel een beetje op. Daarom ben ik zelf overgegaan naar dergelijke kastjes gesloten die gemoedelijk tot 90Hz gaan en een aparte kleine sub er bij. De keuzevrijheid in units is dan ineens veel groter. De mid hoeft dan ineens geen laag meer te doen en andersom de woef geen midden meer. Zie ook dit draadje: viewtopic.php?p=1950102#p1950102

Interessant project ook de BéBé, ik wil proberen met kleine kastjes mijn oude zuilen te verbeteren maar zo klein als de BéBé voor in de woonkamer hoeft niet. Een aparte sub kan later nog als ik straks ontdek dat ik er te weinig laag in vind zitten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 12:19

Je hoeft ook niet zo klein te gaan. Ik heb het gehoord, het klink heel volwassen en het doet echt niet onder voor grotere systemen met een mooi diep laag. Ik ben zelf ook al lang met klein bezig, er is echt een behoorlijk verschil in uitgeperst laag en laag wat de ruimte krijgt en ademen kan. Voor feestjes is het op dat formaat uiteraard minder geschikt. Zoals je zegt, een subje erbij kan altijd nog en die hoeft niet echt groot te zijn voor normaal muziek luisteren.

Mauwie

Berichtdoor Mauwie » di 26 jan 2021, 13:16

wouter schreef:Dag Mauwi, wanneer je de 4" Tangband afsluit heb je geen laag meer, dus dat moet niet. De AMT hoeft volgens mij niet in een eigen behuizing, dus die cup kun je weglaten. Een poort aan de voorzijde kan, maar blijf wel in de buurt van de afstemming van Inimini. Ik heb mijn TB W4-1720 steeds hoger afgestemd en boven 65hz ben je de warmte in dus muziek wel kwijt. Dus blijf daaronder is mijn tip. De Inimini heb ik in mijn eigen (vorige) huis mogen horen, daar krijg je geen spijt van.
Dat de Bèbè het beter doet met subondersteuning is een gegeven, maar ik zou juist dit als 2-weg willen gebruiken zonder subwoofer.

Bedankt voor de informatie. Ik bedoelde inderdaad het afsluiten van de Audiopur, als ik de cup weg kan laten is er meer kastinhoud over wat de bas ten goede komt. Ik ben niet erg thuis in het maken of het aanpassen van filters daarom wil ik het bestaande filter van de Inimini kopiëren. Op de Inimini was goede feedback en de filters waren duidelijk omschreven vandaar dat ik die richting op denk.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 0:17

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Walt schreef:Inderdaad, ik zocht een aparte mid. Voor een topmodel vind ik het qua driver bezetting wel wat magertjes.

Het gaat niet om de driverbezetting.
Het gaat niet om de geluidskwaliteit.
Het gaat uitsluitend om de exclusiviteit.
Hij wil per stuk flink geld vangen en creëert dus bewust schaarste.

Al denk ik wel dat hij het beter wil laten klinken dan de andere producten, het is een beetje wat Ferrari doet met de one off of ten tijde van de F40 en F50. Je mag misschien meedingen voor de selectie veeleisende klanten, als je maar geen bang for the buck als eis hebt vermoed ik.

Mwah moest hier even aan denken. Bomen maar het geen moer uit zo te zien:

https://nos.nl/artikel/2366391-ferrari- ... adigd.html

:lagge:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 jan 2021, 0:39

Dan vraag ik me af of zo'n verzekering nog gaat uitkeren, als je met op de ring rijden zo je auto vernielt... de macht over het stuur is toch echt gevolg van anders rijden dan verstandig, helemaal met nat weer. Wel zonde, van die schade aan de bomen ;-)

Iets meer on topic, echt tof maar ook lang verhaal:
https://6moons.com/audioreview_articles/soundkaos3/

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 10:18

Leuk ding, alleen heb ik het idee dat dat speakertje steeds op zijn kop staat en om wil vallen :lol:

Mauwie

Berichtdoor Mauwie » wo 24 feb 2021, 8:29

Mauwie schreef:Het topic begon met Kloon'isc'. Hier heb ik een idee voor, ik ben benieuwd naar jullie input.
25 jaar geleden de boksen gebouwd waar ik nog dagelijks naar luister. Het jeukt weer om een mooi setje te gaan maken.
Ik werd enthousiast door de Inimini en daarna vond ik ook de Boenicke W5. Ik dacht misschien is dit te combineren. Ik ben achter de computer gaan zitten om een opzet te maken. Het idee is een kast in de vorm van de Boenicke en de speakers en het filter van de Ininimi. Het plan is om het uit massief hout gaan maken. In de tekening heb ik achterin de kast ruimte gehouden voor het filter. Qua inhoud van de kast komt het niet overeen met de Inimini. Is het nodig om de Audiopur AMT9M, af te sluiten? Qua kosten voor de speakers en het filter wil ik rond de €250 uitgeven. Ik ben benieuw naar jullie feedback op het plan :D
Opzet Monitor.png

Ik ben begonnen met een kastje van eikenhout, hij wordt iets simpeler als deze tekening (zie hierboven). Inhoud ongeveer 6 liter. Ik twijfel tussen de speakers en het filter van de Inimini of van de Note s https://www.lautsprechershop.de/hifi/note_s_en.htm Wat is jullie advies?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 24 feb 2021, 10:46

inimimi kennen we hier allemaal, en weten we zeker dat deze erg goed klinkt
die Note-S is ontikkeld door Nick Bauer, die ken ik ook persoonlijk en heb vertrouwen dat ook dat een goed ontwerp zal zijn

de ham vraag is denk ik van welke van die 2 komt de baffle breedte het meest overeen?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Mauwie

Berichtdoor Mauwie » do 25 feb 2021, 11:46

De breedte kan ik nog aanpassen. Ik heb hem nu op 160 mm breed. De Note komt daar het dichtste bij.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 25 feb 2021, 17:49

Inimini is 150mm

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”