Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor jvenema » di 24 nov 2020, 12:24

Sorry was laat, was vergeten om de wortel te nemen! Klopt ook inderdaad dat ik binnen tot 5-5,5 ms in de praktijk kom. Vanwege verloop van window kun je er een beetje bij sprokkelen, de reflectie puls word dan toch wat onderdrukt, hoogte is ook net iets meer als 2,4 meter en als iets dichterbij meet als 1 meter kun je ook weer net ietsje langer window hebben. Vandaar de 5-5,5 ms in de praktijk. Klopt ook helemaal met de 4,8 ms berekening.
Een meting vanaf 200 Hz is vaak net een beetje hoog met de baffle step om tot een goede aansluiting te komen met een nearfield meting. Vandaar de buiten metingen. Een cross over instellen lukt dan weer wel binnen
Laatst gewijzigd door jvenema op di 24 nov 2020, 12:33, 4 keer totaal gewijzigd.

Janb

Berichtdoor Janb » di 24 nov 2020, 12:26

satefan schreef:Deze meting ziet er inderdaad veel beter uit als het gaat om de impulse-response en moment waarop je de eerste reflecties ziet in de meting:

Screenshot 2020-11-24 at 08.37.28.png

De frequentie-karakteristiek laat nu zien dat de bult in het laag verdwenen is. Dat ziet er dus behoorlijk beter uit. Dit zou je ook best goed moeten horen natuurlijk?

Screenshot 2020-11-24 at 08.39.02.png

Verder zie je dat de response best nog wat hobbelig is. Er zit nog een aardig dal tussen de 400 en 800hz. De bafflestep vermoedelijk? Tussen de 2000 en 4250 hz zit nog best wat energie, je ziet daar de response oplopen. Wellicht dat de speaker wat fris klinkt? Mijn ervaring is, dat als dit zo is, de speaker in het begin 'lekker helder' klinkt maar ook relatief snel voor vermoeidheid bij het luisteren zorgt.

Vanaf 4250Hz zakt de response weer in, misschien omdat de tweeter aan de achterkant zit en daardoor energie verliest ten opzichte van de breedbander aan de voorkant.

Het totale verschil in de amplitude van de gemeten response is +/- 14 dB (91.5dB op 420hz en 100dB op 4300Hz). Ik zou dat persoonlijk wat vlakker willen zien, maar uiteindelijk gaat het om hoe je de speaker zelf vind klinken natuurlijk!

groet,

Satefan

Ja, het klopt wat jij beschrijft, de speaker klinkt frisser en minder diep/laag als de speaker gemaakt uit esdoorn. Hiervan doe ik nog een meting. Vraag me meteen ook wel af, omdat de afmeting van de esdoorn-variant iets groter is maar het filter en de drivers identiek, ik dan wel tot een goede vergelijking kan komen?

Janb

Berichtdoor Janb » di 24 nov 2020, 12:41

jvenema schreef:
Dan kan de afstand tussen de microfoon en speaker ook groter en zo ook de rust in puls-tijd?

De afstand wordt meer beperkt door voorwerpen in de buurt die reflectie geven. Bij reflecties gaat het om weglengte verschil, een grotere afstand van microfoon kan zorgen dat weglengte verschil kleiner word en je window dus kleiner. Denk hier b.v. aan reflectie van vloer, het weglengte verschil tussen direct signaal en reflectie via vloer zal op 2 meter kleiner zijn dan op 1 meter afstand met microfoon.

Even een rekenvoorbeeld die ongeveer representatief is voor de metingen die ik doe in de tuin. De speaker staat op statief en de meetmicrofoon ook. Stel dat de hoogte hiervan 1,7 m is. Dus microfoon is op die hoogte en dat je meet op een as tussen de Woofer en tweeter in (bij een tweeweg systeem). De afstand tussen speaker en meetmicrofoon is 1 meter.

Dus de afstand die direct signaal moet afleggen is 1 meter. De vloer/bodem is lastig te vermijden laten we even hier naar kijken voor de reflectie. Dus signaal gaat 1,7 meter naar beneden en 0.5 naar voren, kaatst terug omhoog 1,7 meter en 0.5 meter naar voren.

De afstand van dit reflectie signaal is dus:
2 x Wortel(1,7x1,7 + 0,5x0,5) = 2 x Wortel(2,89 + 0,25) = 2 x Wortel(3,14) = 2 x 1,77 = 3,54
Het verschil in weglengte is dus 3,54 - 1= 2,54m.
Dit geeft dus een mogelijk window van 2,54m / 340m/s = 0,0075s = 7,5ms.
Wat dus ook bij mij ongeveer het window is wat ik kan toepassen. Naast de vloer/bodem heb ik ook last van muren en een boom, maar weglengte verschillen hiervan zijn gelijk of groter dus minder van belang in mijn geval.

Wat gebeurt er nu als ik op 2 meter zou gaan meten op dezelfde hoogte?
2 x Wortel(1,7x1,7 + 1) = 2 x Wortel(2,89 + 1) = 2 x Wortel(3,89) = 2 x 1,97 = 3,94
Het verschil in weglengte is dus 3,94 - 2=1,94m.
Dit geeft dus een mogelijk window van 1,94m / 340m/s = 0,0057s = 5,7ms.

Door verder weg te meten word je bruikbaar window dus kleiner!

Hoe verder weg des te beter je het effect van de baffle step zal meten. Echter neemt, extra effect hiervan sterk af met toenemen van de afstand. Verdubbel je de meet afstand van 50 cm naar een meter, dan merk je best een behoorlijk verschil tussen beide metingen. Maar het verschil tussen een meting op 1 meter en 2 meter zal wat betreft baffle step en ook diffractie effecten vrij klein geworden zijn. Vandaar dat metingen op 1 meter vrij populair zijn.

Het geeft een goede indruk wat de effecten van baffle step en diffractie zijn en geeft een behoorlijk bruikbaar window. De baffle step begint ergens tussen 100-200Hz in te zetten, afhankelijk van de breedte van front en duidelijker te worden met stijgen van frequentie. Met 7,5ms is er vanaf 133Hz een bruikbaar meet resultaat je kan dan een nearfield meting van vlak voor de woofer doen en dan die twee metingen met elkaar combineren.

Zelfs binnen met een relatief laag plafont op 244 cm, kun je als je de microfoon en speaker optimaal in midden plaatst qua hoogte en je kunt voldoende ruimte vrijhouden eromheen in theorie tot een window van max 7ms komen en heb je dus vanaf 143Hz opgeschoonde meet resultaten.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik het nu beter begrijp al blijft het voor mij ‘lastige materie’ maar zeker van belang bij het zelf bouwen/ontwerpen van luidsprekerboxen.

smaudi

Berichtdoor smaudi » di 24 nov 2020, 18:42

Wat ik er van begrijp is dat een meting niets zegt als je niet ook weet hoe de meetopstelling was. Dat de boenicke (kloon) fris klinkt was overigens niet aan mij voorbij gegaan gelukkig gaat mijn voorkeur daar ook naar uit. Ik luister er nu een paar maanden naar maar van luistermoeheid geen last hoor. Al met al ondanks de zwakke start ben ik er nu wel blij mee evenals mijn partner (hoge waf factor).

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 24 nov 2020, 19:16

Eens, dit soort analyses zijn interessant als je een omgepoolde woofer wil checken maar verder kan ik met al deze data niets.
Je wilt gewoon een meting van de ongefilterde en gefilterde drivers zien, eerder heb je geen idee waar je naar kijkt. Voor hetzelfde geld zit je naar 90 graden faseproblemen over 3 octaven te kijken....

Ik zou graag met Jan eens een avondje meten, bij mij (evt samen met stadsgenoot Satefan) of bij hem.

Hans Nootdorp schreef:
Hans Nootdorp schreef:

Hans... wat ben je allemaal aan het doen? 3 lege posts? Je kunt er ook 1 van maken toch? Als het weg moet kun je een mod vragen het te verwijderen, nu heeft het toch geen inhoud. Haal dan alles weg, incl je quotes. :wink:

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 24 nov 2020, 21:52

Meten van een speaker zoals een Boenicke is zo wie zo lastiger. Er zit een driver aan de zijkant, dus hoe meet je dat. Bij het eenvoudige geval van een tweeweg met beide drivers in front meet je gewoon op de as tussen de drivers in. In dat geval is een meting redelijk recht toe recht aan.
Als je nu recht van voren zou meten, zie je waarschijnlijk een hoop output die naar de zijkant gaat niet en krijg je een dip in je meting. Maar in de luisterruimte komt die energie wel weer bij je oren. Dus wat je dan met een "standaard" meting meet en wat het doet in het echt kan dan best een behoorlijk verschil tussen zitten.

Een basreflex poort aan achterkant is ook zoiets. in de meting van voren in vrije ruimte zal die een stuk minder mee doen dan in werkelijkheid. Je kan woofer en poort los meten en optellen, maar voor welk deel moet je poort output meetellen. Als speaker dicht in de hoek staat, dan zal de poort harder mee spelen als dat ze redelijk vrij en ver van een muur af staan.

Dit zijn maar een paar voorbeelden waar meten lastiger is en er zullen er best nog een hoop andere zijn.

En inderdaad als je geen data van de losse drivers heb kan de dip ook door een fase iets tussen twee drivers zijn. Over hoeveel octaven dat merkbaar is hangt af van fase verloop en steilheid van de filters.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 nov 2020, 22:35

jvenema schreef:.... Er zit een driver aan de zijkant, dus hoe meet je dat....
nou gewoon zoals altijd, met de mic op de plek waar je luistert (hooguit wat dichterbij)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » di 24 nov 2020, 23:14

Henkjan schreef:
nou gewoon zoals altijd, met de mic op de plek waar je luistert (hooguit wat dichterbij)

Psies. Ik meet mijn speakers met 2 woofers aan de boven en onderkant ook op de 'normale' wijze. De mic op 1 meter afstand van de speaker. Gaat meer dan prima.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 25 nov 2020, 0:10

Henkjan schreef:

Meet je dan de speaker of de luisterruimte? Doel dus de vertaling van een losse meting in een dode ruimte of semi dood met window, naar wat het in een luisterruimte doet. Alle speakers hebben natuurlijk interactie met de luisterruimte maar sommige hebben vanwege ontwerp meer/andere interactie dan andere.

Bij de meer “standaard” ontwerpen is de “dode” meting een goed beginpunt voor in de luisterruimte. Bij andere ontwerpen met sterkere koppeling met de ruimte kan dat wat lastiger liggen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 25 nov 2020, 0:24

Eh, ik zou het heel anders doen. Een afstandsmeting en meting op de luisterplek is prima natuurlijk.

Als ik zou willen weten wat de luidsprekers doen:

Een 360 graden meting in stapjes, om in kaart te brengen hoe het energie verloop is, waar gaat de reartweeter (merkbaar) meedoen/compenseren.

Een axiale meting doen en dan ook 15-30-45 naar beide kanten, dan weet je waarmee je rekening moet houden qua opstelling en hoe asymmetrisch het model is.

Een meting omhoog en omlaag, en dit normaal ook voorwaards/achterwaards om de lobbing/as/tilt in kaart te brengen, variatie in stappen van 5 graden op de gok.

Meting van woofer axiaal en meting van poort. Meting halverwege woofer/poort, t.b.v. een juist beeld van hun som: dat wat daadwerkelijk de kamer in gaat.

Dan nog een meting tussen woofer en fullrange, beetje halverwege beide akoestische centra. Je meet beide dan ca 45 graden off axis, en dan steeds verder naar achteren/verder weg om te zien hoe de integratie verloopt.

Wanneer je weet waar het allemaal mooi op telt zou ik daar ook nog individuele drivermetingen bij willen, en die ook axiaal op elke luidspreker, gefilterd en ongefilterd. Als het even kan ook een driver in tegenfase zetten t.o.v. de ander, en dan ook de diepste null zoeken, en dan weer kijken of je dan de beste positie gevonden hebt voor de integratie van beide drivers. Op afstand steeds rekening houden met lobbing, tilt van de optimale akoestische as. Deze stappen kun je natuurlijk ook mee beginnen ;-)

Dan nog een impendantiemeting van het geheel en zo'n beetje alles in in kaart ;-)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 25 nov 2020, 9:47

pfff, en wat weet je dan?
alles onder wat je gated kan meten wordt bepaald door de ruimte. dus in principe alleen geldig voor die plek.
voor t filter wil je de anechoische response onder een paar hoeken weten, dan kan je daarmee t filter tussen breedbander en woof ontwikkelen. ambient tweeter: op gehoor, ik denk niet dat je daarvan met een meting kan voorspellen hoe t gaat klinken
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

smaudi

Berichtdoor smaudi » wo 25 nov 2020, 20:57

Ik heb hele hoge ogen voor mijn oortjes die horen of ik het mooi vind, of naar mijn idee de stemmen en instrumenten klinken zoals ik ze ken, dat de dynamiek klopt in mijn luisterruimte en noem nog maar een paar zaken. De metingen meten maar een paar zaken ik ken luidsprekers die prima meten maar het voor mij althans niet doen ik denk dat iedereen op dit forum weet wat ik bedoel.
Als je zelf je luidsprekers maakt kan je in ieder geval ernaar streven om het resultaat naar je zin te maken. Wat de een geweldig vind is voor een ander een no go. Ik ben niet tegen meten hoor maar daar zitten nog steeds beperkingen aan. De boenickes klones die ik heb meten niet geweldig maar als ik dan een piano hoor denk ik waar staat ie dan zo geloofwaardig komt het er uit. Niet iets wat je kan relateren aan die kleine kastjes.

Janb

Berichtdoor Janb » wo 25 nov 2020, 21:09

smaudi schreef:Ik heb hele hoge ogen voor mijn oortjes die horen of ik het mooi vind, of naar mijn idee de stemmen en instrumenten klinken zoals ik ze ken, dat de dynamiek klopt in mijn luisterruimte en noem nog maar een paar zaken. De metingen meten maar een paar zaken ik ken luidsprekers die prima meten maar het voor mij althans niet doen ik denk dat iedereen op dit forum weet wat ik bedoel.
Als je zelf je luidsprekers maakt kan je in ieder geval ernaar streven om het resultaat naar je zin te maken. Wat de een geweldig vind is voor een ander een no go. Ik ben niet tegen meten hoor maar daar zitten nog steeds beperkingen aan. De boenickes klones die ik heb meten niet geweldig maar als ik dan een piano hoor denk ik waar staat ie dan zo geloofwaardig komt het er uit. Niet iets wat je kan relateren aan die kleine kastjes.

Ja, ze blijven verwonderen

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 25 nov 2020, 21:58

Henkjan schreef:pfff, en wat weet je dan?
alles onder wat je gated kan meten wordt bepaald door de ruimte. dus in principe alleen geldig voor die plek.
voor t filter wil je de anechoische response onder een paar hoeken weten, dan kan je daarmee t filter tussen breedbander en woof ontwikkelen. ambient tweeter: op gehoor, ik denk niet dat je daarvan met een meting kan voorspellen hoe t gaat klinken

Wat je meet is of je DIY speaker een beetje functioneert. Hoe je kamer klinkt doe je niets aan als je met de speaker bezig bent.
Hoe iets meet bij een bank is redelijk een voldongen feit, je kunt nog wat schuiven met de opstelling maar daar doe je verder ook niets aan.
Wat het voor mij interessant maakt bij het doen van metingen is dat je 'in' het ontwerp kunt kijken. Nu is de Boenicke W5 na de basis uitvoering al met ongefilterde Tangband W5-1138SMF gemaakt, in max 2,8 liter BR en relatief hoge tuning voor de woofer en lage tuning voor de kastinhoud - vandaar die achterlijk kleine poortoppervlakte. Maar het werkt, de rondingen binnenin en aan de buitenzijde zijn een goede oplossing poortgeluiden te minimaliseren.

Een ambient tweeter kun je wel op gehoor 'tunen' maar bij deze kloon is het filter al lang op het web te vinden. Helaas geldt dat niet voor de instap Boenicke W5 versie, die heeft namelijk drivers die wel allemaal verkrijgbaar zijn waarmee je in theorie een echte kloon kunt maken.

Ik geloof dat ik maar geld ga bieden op een impedantiemeting mogen doen aan een origineel setje. Ik zou dan in de kerstvakantie mooi een kloonsetje kunnen voltooien. Na het vertrek van de C1 luidsprekers is het stil in huis.... Er staat genoeg, maar het is niet leuk om zo'n stap terug te doen :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 25 nov 2020, 23:02

met zn 2en naar bv Wilbert hifi gaan, 1 leidt de verkoper af, dan kan de ander ff snel meten

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 26 nov 2020, 1:01

:rock: 7ik heb nog eens op pagina 1 gekeken, daar staat o.a. een link in de openingspost naar hifitest.de maar ook naar deze metingen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 26 nov 2020, 7:07

wouter schreef:Na het vertrek van de C1 luidsprekers is het stil in huis.... Er staat genoeg, maar het is niet leuk om zo'n stap terug te doen :mrgreen:

Tijd heelt alle wonden.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2021, 10:54

https://boenicke-audio.ch/products/loudspeakers/w22/

Dit is het nieuwe vlaggenschip, met even vermeld welke merken luidsprekerchassis. "We maken er 6 (paar?) per jaar, er is geen prijskaartje. Dat bespreken we met de klant, van het type meest veeleisend."

Briljant... er zijn maar weinig bedrijven die zo kunnen werken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 11:00

Ha, ha, wat een vormgeving. Vooral die sierlijke muurafstandshouders maken ze helemaal af :rock: :relax:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 23 jan 2021, 11:02

ja, niet te beluisteren en we nemen gewoon de doos met geld die je hebt....

gelukkig geen zwarte phase plug

Walt

Berichtdoor Walt » za 23 jan 2021, 11:04

Waar zit die derde driver waar ze over spreken?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 jan 2021, 11:10

Walt schreef:Waar zit die derde driver waar ze over spreken?

Achterin dat balkje bovenop?

Het is me weer wat. Aan mij niet besteed, die onzin.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 23 jan 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 23 jan 2021, 11:12

Je kunt kiezen: Achterop of voorop.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Walt

Berichtdoor Walt » za 23 jan 2021, 11:12

Inderdaad, ik zocht een aparte mid. Voor een topmodel vind ik het qua driver bezetting wel wat magertjes.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 jan 2021, 11:16

Walt schreef:Inderdaad, ik zocht een aparte mid. Voor een topmodel vind ik het qua driver bezetting wel wat magertjes.

Het gaat niet om de driverbezetting.
Het gaat niet om de geluidskwaliteit.
Het gaat uitsluitend om de exclusiviteit.
Hij wil per stuk flink geld vangen en creëert dus bewust schaarste.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”