Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

BernHardN

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor BernHardN » di 17 nov 2020, 12:25

Ja, maar ze lezen wel in Inch per vierkante kopjes thee!
Meppel vlak bij Nijeveen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 17 nov 2020, 12:31

pappaleo schreef:Daar ben ik vroeger in Oxford bijna een keer de mist mee ingegaan. Ik kijk, wil oversteken en er dendert een bus bijna over mijn tenen heen.... van de andere kant. #-o

Dat had ik in Suriname, reed daar voor de 1e keer op de fiets, en de reflex is dan ook wel ingesteld op rechts rijden.
En ze rijden daar links. :lol:

De auto die uit de straat kwam, waar ik wilde afslaan naar links, reed voor mijn 1e reflex verkeerd, en ik kon nog net voorkomen dat ik op de motorkap lag,, wel schrikken dan. :shock: :shock:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 17 nov 2020, 13:05

Yup, had hetzelfde toen ik bij een vriendinnetje in Londen een weekje verbleef in de jaren '70. Ik wilde een aantal dingen in Londen bekijken. Zij moest werken en zei: "Pak mijn fiets maar" ](*,) Vooral de rotondes waren een hele uitdaging. Temeer omdat het Londense autoverkeer toentertijd nog totaal geen rekening hield met fietsers. Raar eigenlijk omdat Londen toen al een uitgebreid fietspadennetwerk kende. Tja en ik was Amsterdam gewend... Menig auto is met een dikke glimmende kras en/of zonder spiegel thuis gekomen :twisted:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 17 nov 2020, 14:25

Kantine?? :bakkie:

Janb

Berichtdoor Janb » di 17 nov 2020, 17:06

nieuwe meting

Ik heb de polarisatie omgedraaid van de MPX-W5 groene grafiek de dip lijkt weg, de blauwe is de eerste meting. Ik vind het wel bijzonder daar de W5 ongefilterd aangesloten is plus en min, maar nu dan omgedraaid... Oranje is de esdoorn-boenicke hier is volgens mij ook een lichte dip te zien.
Wat opvalt is het ontbreken van een stilte in de impulse-grafieken van vandaag en weet niet of dit bruikbare metingen zijn? op de meting van nov_14 is er duidelijk een stilte zichtbaar. wordt dit veroorzaakt door achtergrond ruis bijv. wasdroger die aanstond maar niet hoorbaar in meetruimte? Wat te doen met de smoothing?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 17 nov 2020, 17:53

De impulse ziet er inderdaad niet mooi uit

satefan

Berichtdoor satefan » di 17 nov 2020, 18:04

Het is een beetje lastig kijken op de plaatjes - de X & Y as staan er niet op en de impulse-response lijkt wat typisch. Kun je de MDAT nog eens delen hier?

Hoe was de meetopstelling? Het lijkt erop dat er aardig wat reflecties zijn?

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Janb

Berichtdoor Janb » di 17 nov 2020, 18:19

satefan schreef:Het is een beetje lastig kijken op de plaatjes - de X & Y as staan er niet op en de impulse-response lijkt wat typisch. Kun je de MDAT nog eens delen hier?

Hoe was de meetopstelling? Het lijkt erop dat er aardig wat reflecties zijn?

Satefan

De bestanden heb ik gezipt nov_17.zip. De meetopstelling is niet anders dan bij de eerste metingen. Ik denk wel dat het volume nu iets hoger lag.

satefan

Berichtdoor satefan » di 17 nov 2020, 19:54

Hallo Jan,

Ik heb de impulse-response even bekeken en wat ingezoomd:
Screenshot 2020-11-17 at 19.45.30.png

Er is hier iets aan de hand ten opzichte van de vorige meting aan de andere kasten. Het lijkt erop dat er iets in de kast, of de hele kast, aan het trillen is. Hoor je iets aparts tijdens het meten? Lijkt er iets los te zitten?

Ik zie in de comments dat de veren onder de speaker zitten, zou dit toch voor meer resonantie kunnen zorgen dan gedacht?

Op afstand is het wat lastig om te vinden wat er aan de hand is, maar hier moet zo te zien even duidelijk naar gekeken worden. De eerste trilling reflectie komt al na 1.6 milliseconde in de response voor. Dat is wel erg vroeg. Als je dit naar afgelegde afstand omrekent dan resoneert/trilt er iets op 54cm vanaf de woofer (denk ik).

Groet,

Satefan

PS: Ik gebruik smoothing nagenoeg nooit...

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 17 nov 2020, 20:05

Ter vergelijk even een impulse response die ik redelijk recent gemeten heb van een BMR56 driver. Daar zie je duidelijk iets voor de 8ms de eerste reflectie komen.

Bij het meten buiten in de tuin en met de speaker op statief kan ik rondom ongeveer 2m vrijhouden. Ik kan dan een window van 7.5 ms ongeveer toepassen. Er is gemeten op 1 meter afstand.

BMR56.png

Er is een duidelijk verschil te zien met bovenstaande meting. Ook bij mijn andere metingen van andere projecten heb ik een duidelijk behoorlijk leeg stuk voordat de reflectie zichtbaar is.

Om volledig te zijn de bijbehorende frequentie/fase response is hieronder te zien met 1/24 als smooting. De driver zit in een front baffle van ongeveer 50x24,5cm waarbij de hoeken nog niet zijn afgerond. En is alleen een baffle met een 0.5 liter behuizing voor de driver er achterop. Dus de diffractie effecten zullen er wel duidelijk zijn. Wil ook de randen afronden en dat dan weer meten, maar weer zit nog niet echt mee.

BMR56 freq.png

Onderstaande foto geeft even een idee van mijn proef baffle om aan de BMR56 te meten.

IMG_0256.jpeg

Dus als ik de meting met mijn metingen vergelijk, dan lijkt er wel iets aan de hand te zijn en kun je je afvragen in hoeverre de uiteindelijke frequentie response wel betrouwbaar is.

Janb

Berichtdoor Janb » di 17 nov 2020, 20:51

satefan schreef:Hallo Jan,

Ik heb de impulse-response even bekeken en wat ingezoomd:
Screenshot 2020-11-17 at 19.45.30.png

Er is hier iets aan de hand ten opzichte van de vorige meting aan de andere kasten. Het lijkt erop dat er iets in de kast, of de hele kast, aan het trillen is. Hoor je iets aparts tijdens het meten? Lijkt er iets los te zitten?

Ik zie in de comments dat de veren onder de speaker zitten, zou dit toch voor meer resonantie kunnen zorgen dan gedacht?

Op afstand is het wat lastig om te vinden wat er aan de hand is, maar hier moet zo te zien even duidelijk naar gekeken worden. De eerste trilling reflectie komt al na 1.6 milliseconde in de response voor. Dat is wel erg vroeg. Als je dit naar afgelegde afstand omrekent dan resoneert/trilt er iets op 54cm vanaf de woofer (denk ik).

Groet,

Satefan

PS: Ik gebruik smoothing nagenoeg nooit...

OK, ik weet het ook niet, de meetopstelling is nagenoeg hetzelfde, het volume is wat hoger. Ik doe binnenkort nog wat meet-omgingen. Wat ik me nog wel afvraag is, of het mogelijke fase-probleem is opgelost of is de meting daarvoor niet van voldoende kwaliteit, het lijkt alsof de dip eruit is.

satefan

Berichtdoor satefan » di 17 nov 2020, 20:55

Daar lijkt t inderdaad op Jan. Maar door die typische impulse kunnen we t niet goed zichtbaar maken.

Satefan

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 17 nov 2020, 23:57

Volgens mij is er een zodanige smooting toegepast dat er niets meer te zeggen valt over dip of berg. De fase schiet ook alle kanten op en die krijg je niet zomaar redelijk, met een ander null punt. Als er een window wordt toegepast van 1.6 a 1.7 ms waar satefan het over heeft, dan gaat het fase verloop wel ergens op lijken. Er lijkt dus inderdaad heel snel een soort van verstoring te komen, die wel erg vroeg is voor een normale reflectie.

small window.png

fig2.png

satefan

Berichtdoor satefan » wo 18 nov 2020, 9:07

Toch is de groupdelay van de omgepoolde versie een stuk netter te noemen.De GD blijft bij de omgepoolde woofer onder de 500us - hetgeen heel netjes is:

Screenshot 2020-11-18 at 09.06.35.png

Janb

Berichtdoor Janb » za 21 nov 2020, 14:32

Ik zit er warmpjes bij deze winter
versterker.jpg

Gisteren kwam een goede vriend langs en vond dat ik zijn zelfgebouwde versterker wel even kon testen met de Boenicke's, aardig hè :D . Misschien valt dit item wel een beetje buiten dit forum-onderwerp, maar om daar nu een geheel nieuw onderwerp voor te maken? Ik moet zeggen dat ik de W5's eigenlijk weer opnieuw beleef, krachtiger en nog dynamischer. Dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk in vergelijking met mijn Yamaha RX396. Misschien nu maar eens op zoek naar analoge randapparatuur. Ik heb nu een enorme spijt dat ik zo'n 15 jaar geleden al mijn vinyl heb verkocht en al mijn tapes heb opgeruimd :(
https://www.mennovanderveen.nl/cms/index.php/nl/develop/22-het-project/78-versterker-20-hoog-vermogen-pentode-balansversterker-met-cfb

Janb

Berichtdoor Janb » ma 23 nov 2020, 19:43

satefan schreef:Toch is de groupdelay van de omgepoolde versie een stuk netter te noemen.De GD blijft bij de omgepoolde woofer onder de 500us - hetgeen heel netjes is:

Screenshot 2020-11-18 at 09.06.35.png

Ik heb gisteren, een W5 op een plankje in de touwen gehangen, een schommel zeg maar. Bij de eerste keer meten een redelijke meting (zie bestand) bij een tweede meting later op de dag misschien met meer achtergrond geluid, een rommelige puls net als het vorige bestand. Ik begrijp dat een meting buiten, mits geen omgevingsgeluid, het meest ideaal zou zijn.

Janb

Berichtdoor Janb » ma 23 nov 2020, 19:54

Massa productie
Dankzij mijn nieuwe cnc-controller, in een middagje probleemloos één paar W5’s gefreesd. Dit is het laatste paar dat ik uit MDF maak. Hierna de kersenhouten versie en kwam vandaag nog een nieuwe uitdaging tegen: ‘philharmonia speaker, jean nouvel’ :D

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 23 nov 2020, 20:54

Die laatste heb ik gehoord in Brussel, echt niet verkeerd.
Hans

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 nov 2020, 21:26

Janb schreef: Ik heb gisteren, een W5 op een plankje in de touwen gehangen, een schommel zeg maar. Bij de eerste keer meten een redelijke meting (zie bestand) bij een tweede meting later op de dag misschien met meer achtergrond geluid, een rommelige puls net als het vorige bestand. Ik begrijp dat een meting buiten, mits geen omgevingsgeluid, het meest ideaal zou zijn.

Omgevingsgeluid heeft naar mijn ervaring niet veel invloed. Als ik buiten meet en er komt een trein langs die je HEEEEL goed hoor en ik doe de meting voor de zekerheid over, dan kan ik niet echt verschil zien tussen de twee metingen. Reflecties van voorwerpen (vloer, muur etc) zie je wel heel goed, maar gevoeligheid voor omgevingsgeluid valt enorm mee. Je moet de achtergrond natuurlijk wel overstemmen, maar dat lukt wel met de sweep, alle energie zit op een frequentie, dat maakt de meting met sweep ook gemakkelijk wat betreft omgevingsgeluid.

Janb

Berichtdoor Janb » ma 23 nov 2020, 21:34

jvenema schreef:
Janb schreef: Ik heb gisteren, een W5 op een plankje in de touwen gehangen, een schommel zeg maar. Bij de eerste keer meten een redelijke meting (zie bestand) bij een tweede meting later op de dag misschien met meer achtergrond geluid, een rommelige puls net als het vorige bestand. Ik begrijp dat een meting buiten, mits geen omgevingsgeluid, het meest ideaal zou zijn.

Omgevingsgeluid heeft naar mijn ervaring niet veel invloed. Als ik buiten meet en er komt een trein langs die je HEEEEL goed hoor en ik doe de meting voor de zekerheid over, dan kan ik niet echt verschil zien tussen de twee metingen. Reflecties van voorwerpen (vloer, muur etc) zie je wel heel goed, maar gevoeligheid voor omgevingsgeluid valt enorm mee. Je moet de achtergrond natuurlijk wel overstemmen, maar dat lukt wel met de sweep, alle energie zit op een frequentie, dat maakt de meting met sweep ook gemakkelijk wat betreft omgevingsgeluid.

Dan kan de afstand tussen de microfoon en speaker ook groter en zo ook de rust in puls-tijd?

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 nov 2020, 23:32

Dan kan de afstand tussen de microfoon en speaker ook groter en zo ook de rust in puls-tijd?

De afstand wordt meer beperkt door voorwerpen in de buurt die reflectie geven. Bij reflecties gaat het om weglengte verschil, een grotere afstand van microfoon kan zorgen dat weglengte verschil kleiner word en je window dus kleiner. Denk hier b.v. aan reflectie van vloer, het weglengte verschil tussen direct signaal en reflectie via vloer zal op 2 meter kleiner zijn dan op 1 meter afstand met microfoon.

Even een rekenvoorbeeld die ongeveer representatief is voor de metingen die ik doe in de tuin. De speaker staat op statief en de meetmicrofoon ook. Stel dat de hoogte hiervan 1,7 m is. Dus microfoon is op die hoogte en dat je meet op een as tussen de Woofer en tweeter in (bij een tweeweg systeem). De afstand tussen speaker en meetmicrofoon is 1 meter.

Dus de afstand die direct signaal moet afleggen is 1 meter. De vloer/bodem is lastig te vermijden laten we even hier naar kijken voor de reflectie. Dus signaal gaat 1,7 meter naar beneden en 0.5 naar voren, kaatst terug omhoog 1,7 meter en 0.5 meter naar voren.

De afstand van dit reflectie signaal is dus:
2 x Wortel(1,7x1,7 + 0,5x0,5) = 2 x Wortel(2,89 + 0,25) = 2 x Wortel(3,14) = 2 x 1,77 = 3,54
Het verschil in weglengte is dus 3,54 - 1= 2,54m.
Dit geeft dus een mogelijk window van 2,54m / 340m/s = 0,0075s = 7,5ms.
Wat dus ook bij mij ongeveer het window is wat ik kan toepassen. Naast de vloer/bodem heb ik ook last van muren en een boom, maar weglengte verschillen hiervan zijn gelijk of groter dus minder van belang in mijn geval.

Wat gebeurt er nu als ik op 2 meter zou gaan meten op dezelfde hoogte?
2 x Wortel(1,7x1,7 + 1) = 2 x Wortel(2,89 + 1) = 2 x Wortel(3,89) = 2 x 1,97 = 3,94
Het verschil in weglengte is dus 3,94 - 2=1,94m.
Dit geeft dus een mogelijk window van 1,94m / 340m/s = 0,0057s = 5,7ms.

Door verder weg te meten word je bruikbaar window dus kleiner!

Hoe verder weg des te beter je het effect van de baffle step zal meten. Echter neemt, extra effect hiervan sterk af met toenemen van de afstand. Verdubbel je de meet afstand van 50 cm naar een meter, dan merk je best een behoorlijk verschil tussen beide metingen. Maar het verschil tussen een meting op 1 meter en 2 meter zal wat betreft baffle step en ook diffractie effecten vrij klein geworden zijn. Vandaar dat metingen op 1 meter vrij populair zijn.

Het geeft een goede indruk wat de effecten van baffle step en diffractie zijn en geeft een behoorlijk bruikbaar window. De baffle step begint ergens tussen 100-200Hz in te zetten, afhankelijk van de breedte van front en duidelijker te worden met stijgen van frequentie. Met 7,5ms is er vanaf 133Hz een bruikbaar meet resultaat je kan dan een nearfield meting van vlak voor de woofer doen en dan die twee metingen met elkaar combineren.

Binnen met een relatief laag plafont op 244 cm, kun je als je de microfoon en speaker optimaal in midden plaatst qua hoogte en je kunt voldoende ruimte vrijhouden eromheen in theorie tot een window van max bijna 5ms komen en heb je dus vanaf ongeveer 200 Hz opgeschoonde meet resultaten.
Laatst gewijzigd door jvenema op di 24 nov 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » di 24 nov 2020, 8:47

Deze meting ziet er inderdaad veel beter uit als het gaat om de impulse-response en moment waarop je de eerste reflecties ziet in de meting:

Screenshot 2020-11-24 at 08.37.28.png

De frequentie-karakteristiek laat nu zien dat de bult in het laag verdwenen is. Dat ziet er dus behoorlijk beter uit. Dit zou je ook best goed moeten horen natuurlijk?

Screenshot 2020-11-24 at 08.39.02.png

Verder zie je dat de response best nog wat hobbelig is. Er zit nog een aardig dal tussen de 400 en 800hz. De bafflestep vermoedelijk? Tussen de 2000 en 4250 hz zit nog best wat energie, je ziet daar de response oplopen. Wellicht dat de speaker wat fris klinkt? Mijn ervaring is, dat als dit zo is, de speaker in het begin 'lekker helder' klinkt maar ook relatief snel voor vermoeidheid bij het luisteren zorgt.

Vanaf 4250Hz zakt de response weer in, misschien omdat de tweeter aan de achterkant zit en daardoor energie verliest ten opzichte van de breedbander aan de voorkant.

Het totale verschil in de amplitude van de gemeten response is +/- 14 dB (91.5dB op 420hz en 100dB op 4300Hz). Ik zou dat persoonlijk wat vlakker willen zien, maar uiteindelijk gaat het om hoe je de speaker zelf vind klinken natuurlijk!

groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 24 nov 2020, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » di 24 nov 2020, 8:51

Plaatje van de Freq-kar en het faseverloop:

Screenshot 2020-11-24 at 08.49.41.png

En de group-delay:

Screenshot 2020-11-24 at 08.51.04.png

Satefan

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 24 nov 2020, 9:40

jvenema schreef:........Zelfs binnen met een relatief laag plafont op 244 cm, kun je als je de microfoon en speaker optimaal in midden plaatst qua hoogte en je kunt voldoende ruimte vrijhouden eromheen in theorie tot een window van max 7ms komen en heb je dus vanaf 143Hz opgeschoonde meet resultaten.

Met een mic-hoogte van 1,22 mm (halverwege vloer en plafond) kom ik met jouw formules (Pythagoras) uit op 2,6-1 = 1,6 weglengte verschil en dus 4,8 ms. :think: En dan zal de fmin wel 207 Hz. Met 143 Hz (dus 10 Hz) verschil zou het ook niet de moeite zijn om naar de tuin te gaan, toch?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 24 nov 2020, 11:06

..
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 24 nov 2020, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”