DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Berichtdoor Shadow » za 08 jun 2019, 15:35

Het sublaag hoef je niet echt te ontlasten omdat ze gewoon afvallen onder de 40Hz lijkt me?
Kwestie van goed aankoppelen met een sub uitgang en instelbaar filter....

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 08 jun 2019, 20:09

Met een eerste orde filter op 40Hz krijg je akoestisch ongeveer 4de orde Linkwitz Riley. Sluit dan mooi aan op een sub die ook op due manier is gefilterd. Het eerste orde filter zorgt er dan ook voor dat de C1 ontlast wordt van te harde dreunen in de film, het kan dan echt hard!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 08 jun 2019, 21:06

Hmm, klinkt voor mij als een simpele RC?

Het is de bedoeling dat ik dat dan (in het geval van een film) voor de terminal aansluit? 40 Hz kan als RC natuurlijk op vele manieren worden gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het invloed heeft op de algehele impedantie.

Gewoon iets van 15 ohm en 270u nemen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 09 jun 2019, 19:47

De speaker impedantie is 4ohm lineair dus wat jij voorstelt gaat niet.
Ik zou op lijn niveau filteren, dus bv twee stuks 100nF parallel in de signaaldraad opgenomen richting een versterker met 20k impedantie.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Thomox

Berichtdoor Thomox » wo 12 jun 2019, 17:28

Hmm, ik heb de amp die ik gebruik er even bij gezocht, deze blijkt een 10k impedantie te hebben, dus ik moet 400n gebruiken.. Misschien een 0.39u pakken dan...

Maar kan ik hetzelfde signaal vóór de filtering gebruiken voor de sub?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 12 jun 2019, 19:33

Ja, dat gaat prima zo, op voorwaarde dat de uitgangsimpedantie van de DAC niet hoger is dan 250 ohm. In dat geval kan je zelfs prima 390nF gebruiken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 12 jun 2019, 20:13

Thomox schreef:Even een vraag met betrekking tot de C1 set. Is het mogelijk hier een kleine MFB sub bij te plaatsen op een stereo versterker? Oftewel, kan ik het sublaag (<40Hz) weghalen uit het signaal en in de sub stoppen?

passief op 40 hz gaat niet lukken.
Ik heb ze zelf op een geïntegreerde versterker hangen, ze gaan hier dus full range.
Op de speakerlijn heb ik een Hypex 80 met Peerless XLS subje.
Dat loopt op zich heel goed, zowel voor film als muziek.
Alleen met Vinyl durven de woofers van de C1 wel eens angstwekkend ver uitslaan.
Ik vermoed dat dit omwille van de armresonantie is.

Thomox

Berichtdoor Thomox » vr 14 jun 2019, 22:06

@Jeroen en Ed, nu spreken jullie elkaar tegen, welke kwestie mis ik hier?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jun 2019, 22:55

Nee, spreekt elkaar niet tegen, Ed geeft slechts aan hoe hij het heeft gedaan. Ik geef ook aan dat passief niet gaat lukken, wat jij hebt getekend is filteren op lijnniveau met eerste orde en hoe simpel ook, dat is een actieve oplossing voor scheiding van main speaker en sub. Mijn oplossing gaat net wat verder dan die van Ed en maakt in theorie een nettere aansluiting akoestisch tussen sub en C1 mogelijk. En het vinyl probleem is met het eerste orde filter op 40Hz uit de wereld geholpen.

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 15 jun 2019, 0:04

Ahh, helemaal duidelijk. Dankjewel

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 20 jun 2019, 8:46

Helemaal mee eens.
Ik heb verschillende OB systemen maar de C1 is de enige die zo mooi in balans is als een passief full range systeem.
Om die reden wil ik hem ook daadwerkelijk als full range inzetten met een 'gewoon' versterkingssysteem. Dus geen gedoe met actieve filtering, dsp, of wat dan ook. Dat vind ik nu net zo leuk aan deze speaker.

Bij film en muziek met sublaag mist hij net dat stukje fundament en dat kan eenvoudig toegevoegd worden met een kleine subwoofer.
Ik doe dat dan ook zonder in te grijpen in het frekwentiebereik van de C1. De sub staat ingesteld op de laagste stand, je merkt hem niet tenzij er fors sublaag aanwezig is.

Wat Jeroen aangeeft is een stap verder. Daar wordt de C1 in het laag wat ontlast waardoor zijn dynamisch bereik wordt verhoogd.
Jeroen spreekt over 'een betere aansluiting', daar kan ik hem volledig in volgen, maar tegelijkertijd wil ik dat ook relativeren omdat je zo laag zit in de frekwentieband dat het amper zal opvallen. Ik meen hiermee dat de room modes aanzienlijk meer invloed hebben dan het uitfilteren, ... tenzij je de scheidingsfrekwentie gaat verhogen natuurlijk, maar dan wordt het al een 4-weg systeem.
Ik stel me bij een hogere frekwentiescheiding wel de bedenking of het systeem nog steeds zijn ontzettend mooie detaillering in het laag behoudt. Want laat dat nu net iets zijn wat me bij de C1 enorm sterk aanspreekt.

Wat het vinyl probleem betreft, dat moet eigenlijk bij de bron worden aangepakt. Ik draai nu met een Project Xpression tafel met carbon arm en Grado MC element en die combinatie is op zich al een bron van sublaag! daar kan ik de C1 niet met de vinger wijzen als de membranen gaan dansen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 jun 2019, 11:35

asterduc schreef:Wat het vinyl probleem betreft, dat moet eigenlijk bij de bron worden aangepakt. Ik draai nu met een Project Xpression tafel met carbon arm en Grado MC element en die combinatie is op zich al een bron van sublaag! daar kan ik de C1 niet met de vinger wijzen als de membranen gaan dansen.

Beste is natuurlijk een element-arm combi die goed matched, d.w.z. goed gedempt is op de element-arm resonantie. Maar een 1e orde rumble filter op 20 Hz kan hier zeker al helpen! Of heb je dat er al in zitten?
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 26 jun 2019, 9:25

Pjotr schreef:Beste is natuurlijk een element-arm combi die goed matched, d.w.z. goed gedempt is op de element-arm resonantie. Maar een 1e orde rumble filter op 20 Hz kan hier zeker al helpen! Of heb je dat er al in zitten?

Mijn Luxman L10 heeft een sub filter, dat werkt prima, de membranen blijven mooi stil staan.
Op de Marantz zit die niet en dat blijkt een unieke combinatie om de woofers in te spelen ;-) want ze staan constant te dansen. Toch maar eens een ander element proberen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”