Ik ben nog geen jaar geleden op dit forum terecht gekomen omdat ik een betaalbare alles-in-1 (PRE + DSP + DAC + AMP) stereo versterker wilde bouwen voor de B&W vloerstaande speakers die ik toentertijd had. Deze versterker is uiteindelijk gebouwd met MiniDSP en Hypex en functioneel helemaal naar wens voor beperkt budget (alleen esthetisch nog niet haha). Er is uiteindelijk niet gespeeld op de (3-weg) vloerstaanders, maar vooral met actieve filtering op een andere bestaande 2-weg B&W waar ik het filter had verwijderd, wat helemaal bevalt.
Bookshelf
En door metingen, die ik nog nooit had gedaan maar wel al een gevoel bij had, dat in mijn woonkamer de plek van de fronts geen gunstige plek is voor de basweergave. Aangezien er maar 4 kanalen op de DSP, die heb gebruikt, zitten, heb ik alles omgegooid van 2-weg actief naar passieve filtering op de fronts plus een kleine sub. Al snel gemerkt en gemeten dat de sub op een andere plek beter is. Gezien de positieve ervaring met actieve filtering op de fronts, was de vraag: Ga ik nu een versterker bouwen met meer kanalen, of iets anders?
Actief
De keus is gevallen op iets anders. Want hoe kan het nog meer alles-in-1? Ja! Een PRE + DSP + DAC + AMP speaker
Ik had al een oogje laten vallen op de plate amps van Hypex, maar sinds bekend is dat Fusion versies uit komen dit kwartaal ben ik wel om. Dus hoewel ik net een heel klein beetje kaas begon te eten van versterkers, laat ik nu weer alles over de mannen van Hypex en ben in 1 module klaar. Daarnaast mag ik weer een nieuwe wereld in duiken, en wel die van speakers bouwen. Ik ben in de schaarse vrije tijd een beetje gaan lezen, en kwam dit projectje tegen:

(Bron: http://www.hifizine.com/2013/09/the-min ... er-design/)
Een lekker klein actief speakertje, maar ook sealed. (Die sleuven achter zijn ventilatie voor de amp)
Sealed
En daar had ik me nog niet over nagedacht. Volgens mij zijn 99% van alle zelfbouw ontwerpen tegenwoordig bass-reflex. Als ik de theorie zo lees is dat niet gek, met name door het langer doorlopende laag en de betere efficiëntie. Maar op basis van wat ik lees heeft sealed ook voordelen.
Heel toevallig heb ik een oude Elektor Audio Special (December 2009) van mijn schoonvader gekregen met heel toevallig een artikel over gebruik van DSP voor filtering en kamercorrectie, een Hypex Plate Amp speaker, EN een Acoustic Suspension (a.k.a. Sealed) luidspreker. Trouwens erg veel bekende (forum)naampjes in dat blad en linkjes naar deze site
Wat ik lees is dat sealed een concept is dat tientallen jaren geleden zijn opmars heeft gemaakt en hierna snel weer is geslonken dankzij meer begrip van bass-reflex. Begrijpelijk als je met twee luidsprekers speelt met een versterker met relatief weinig vermogen. Maar nu we sterke, compacte en efficiënte versterkers hebben, en kunnen spelen met een sub ter ondersteuning in het laag en dit allemaal perfect kunnen tunen met DSP, waarom zouden we dan eigenlijk geen sealed gebruiken? Dat is dan vanuit het oogpunt dat we geen extra (componenten met (meestal digitale) filtering voor de subwoofer willen? Lang leve de digitale bron en een enkele DAC in de hele keten net voor de speaker toch?
Het ontwerp
Het ontwerpen van een sealed speaker schijnt niet zo moeilijk te zijn: Je moet vooral het volume goed hebben om de gewenste Q te verkrijgen lees ik, en uiteraard wel goed demping aanbrengen in de kast. Met de (interne) vorm van de kast kan ook gespeeld worden om de staande golven en reflecties in de kast te verminderen. En bovenal moet hij goed 'sealed' zijn
Ik lees dat je niet zomaar elke driver in een sealed ontwerp kan gebruiken. Op deze site die ik heb gevonden staan wat concrete pointers: http://audiojudgement.com/sealed-enclosure-closed-box/
Met name dit stukje over de selectie van drivers die gebaseerd is op de Efficiency Bandwidth Product (EBP):
'EBP = Fs / Qes
If EBP around 50 or less, then the woofer is suited for sealed.
If EBP > 100 then the woofer is suited for bass reflex.
If EBP is between 50 and 100, then it is good for either closed or bass reflex.'
'You are looking at low free air resonance (Fs), high cone mass and long voice coils.'
Deze site hanteert zelfs een EBP grens van 90 voor bass-reflex: https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... rBox/Help/
Ik heb al een beetje in het assortiment van een paar merkjes gesnuffeld in drivers <20cm. Het merendeel van de (mid)woofers heeft een EBP boven de 100, en enkele komen er net onder. Waarschijnlijk omdat het meren deel ook in ontworpen voor bass-reflex. De 146mm Seas driver die in het eerste genoemde 'Convertible' concept zit komt uit op een EBP: 36 / 0,38 = 94,7. Dus net binnen de range van de eerste site, en dat is ook waar ik de meeste drivers vind. Op de site staat bij die driver wel dat hij 'intended for bass reflex and transmission line designs' is. Maar goed, zo specifiek zal het allemaal niet komen. Wat vinden jullie van dit keuze criterium?
Ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn over dit idee. Ik heb het idee al eerder laten slingeren op dit forum een kreeg al een PM van een lid dat ook een zijn set had opgebouwd uit gesloten fronts en subs, en hier erg over te spreken was. Erg leuk. Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan en hun ontwerp inzichtelijk hebben gemaakt?
Benieuwd naar jullie ideeën!
Mvg, Mike