[Extreme Long Term] Project #3 | Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: [Extreme Long Term] Project #3 | Vloerstaander

Berichtdoor wouter » vr 03 mei 2019, 12:29

satefan schreef:
hsmeets schreef:
satefan schreef:
Moest even aan iets denken door deze opmerking.

Waarom gebruik je eigenlijk een poort (of zie ik het helemaal verkeerd)? Je kunt dat met het digitaal filter toch anders oplossen?

groet,

Satefan
De poort is zo gedimensioneerd dat op hoog volume de luchtsnelheid in de poort beperkt blijft.

Doordat beide een laag-af filter hebben op 25Hz hoef je het voor de groupdelay ook niet te doen....

Boost vs Reflex 2.JPG

Mjah. Maar basreflex is natuurlijk fundamenteel een 'flawed concept'. De massa-veer constructie slaat (tijdelijk) energie op, en je hebt per definitie fase-verschuiving. Dus het signaal wordt aangepast. Kortom, je hoort geluid wat er eigenlijk niet is in de opname. De impuls-response is beduidend minder. Maar het is uiteraard wel een kosten-effectieve oplossing. Maar aangezien je al actief filtert verbaasd me de keuze. Ik snap het nu wel (wat) beter na je uitleg.

groet

Satefan

Hier kijk ik van op, wat gebeurt er dan bij het boosten van een gesloten systeem? Dat wordt er toch ook niet neutraler op. Leuke test, een grote gesloten kast vergelijken met een kleine met LT. De response identiek maken. Mijn geld zet ik op de grote kast...

satefan

Berichtdoor satefan » za 04 mei 2019, 13:01

wouter schreef:
satefan schreef:
hsmeets schreef:De poort is zo gedimensioneerd dat op hoog volume de luchtsnelheid in de poort beperkt blijft.

Doordat beide een laag-af filter hebben op 25Hz hoef je het voor de groupdelay ook niet te doen....

Boost vs Reflex 2.JPG

Mjah. Maar basreflex is natuurlijk fundamenteel een 'flawed concept'. De massa-veer constructie slaat (tijdelijk) energie op, en je hebt per definitie fase-verschuiving. Dus het signaal wordt aangepast. Kortom, je hoort geluid wat er eigenlijk niet is in de opname. De impuls-response is beduidend minder. Maar het is uiteraard wel een kosten-effectieve oplossing. Maar aangezien je al actief filtert verbaasd me de keuze. Ik snap het nu wel (wat) beter na je uitleg.

groet

Satefan

Hier kijk ik van op, wat gebeurt er dan bij het boosten van een gesloten systeem? Dat wordt er toch ook niet neutraler op. Leuke test, een grote gesloten kast vergelijken met een kleine met LT. De response identiek maken. Mijn geld zet ik op de grote kast...

Dat denk ik ook Wouter, maar het ging me om t vergelijk tussen basreflex en gesloten met LWT.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 05 mei 2019, 19:58

Maar dan trek ik hem even door en als we het hierover eens zijn is een LT ook flawed...
Als je naar een fullrange watervalplot kijkt zie je bij systemen met laagextentie altijd een tragere uitsterftijd dan bij systemen die niet zo laag gaan. Lage tonen en de energieopslag hoeven toch niet perse een absoluut hoorbare vertraging op te leveren? Of is alles af te lezen uit de groupdelay? Ik hoop dat ik de juiste termen gebruik.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 06 mei 2019, 0:05

satefan schreef:
hsmeets schreef:
satefan schreef:
Moest even aan iets denken door deze opmerking.

Waarom gebruik je eigenlijk een poort (of zie ik het helemaal verkeerd)? Je kunt dat met het digitaal filter toch anders oplossen?

groet,

Satefan
De poort is zo gedimensioneerd dat op hoog volume de luchtsnelheid in de poort beperkt blijft.

Boost vs Reflex 2.JPG

groet

Satefan

Het is niet erg handig om bij een systeem met gekoppelde resonatoren, zoals een BR, elke resonator afzonderlijk te beschouwen en de eventuele uitslingering ervan afzonderlijk te willen wegwerken. Dan bestaat je LR-filter ook een meerdere resonatoren, waarvan sommige een flinke Q hebben. Zo werkt het natuurlijk niet. Of je de totaal karakteristiek nu bereikt met een basreflex poort of met een laag-op filter, als je dezelfde karakteristiek kunt bereiken heb je ook dezelfde uitslingering en group delay. En btw je kunt group delay niet gelijk stellen met signaal vertraging.
En de basreflex heeft door de verhoogde akoestische belasting in een beperkt gebied rond de afsnijfrequentie een hoger rendement en dus minder uitwijking. Flawed?, Ik vind het eerder smart.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 06 mei 2019, 0:11

wouter schreef:Maar dan trek ik hem even door en als we het hierover eens zijn is een LT ook flawed...
Als je naar een fullrange watervalplot kijkt zie je bij systemen met laagextentie altijd een tragere uitsterftijd dan bij systemen die niet zo laag gaan. Lage tonen en de energieopslag hoeven toch niet perse een absoluut hoorbare vertraging op te leveren? Of is alles af te lezen uit de groupdelay? Ik hoop dat ik de juiste termen gebruik.

Het uitslingeren vindt plaats op een frequentie die ongeveer ligt op de onderste grensfrequentie. Bij gelijke Q-factor is de duur van de uitslingering juist een vast aantal periodes. Hoe lager de afsnijfrequentie, hoe langer die periodes duren. De waarneembaarheid van de uislingering volgt dezelfde regel: het gaat om de duur in periodes.
Als je van een high-pass de afsnijfrequentie verlaagt, wordt de group delay evenredig langer. J waarneming is dus conform de theorie.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 06 mei 2019, 9:07

Tom Magchielse schreef:
satefan schreef:
hsmeets schreef: Mjah. Maar basreflex is natuurlijk fundamenteel een 'flawed concept'. De massa-veer constructie slaat (tijdelijk) energie op, en je hebt per definitie fase-verschuiving. Dus het signaal wordt aangepast. Kortom, je hoort geluid wat er eigenlijk niet is in de opname. De impuls-response is beduidend minder. Maar het is uiteraard wel een kosten-effectieve oplossing. Maar aangezien je al actief filtert verbaasd me de keuze. Ik snap het nu wel (wat) beter na je uitleg.

groet

Satefan

Het is niet erg handig om bij een systeem met gekoppelde resonatoren, zoals een BR, elke resonator afzonderlijk te beschouwen en de eventuele uitslingering ervan afzonderlijk te willen wegwerken. Dan bestaat je LR-filter ook een meerdere resonatoren, waarvan sommige een flinke Q hebben. Zo werkt het natuurlijk niet.

Hoe werkt het dan wel?
Als je twee resonatoren na elkaar hebt, is de totale impulsresponsie de convolutie van de twee afzonderlijke impulsresponsies. Stel het je zo voor:
De eerste resonator geeft een impulsresponsie ( een uislingering ). Stel je deze voor als opgebouwd uit vele kleine segmentjes na elkaar. Ieder segmentje wekt dan in de tweede resonator een impulsresponsie ( uitslingering ) op. De som van al deze na elkaar komende impulsjes is nu de totale impulsresponsie. Deze is dus niet meer identiek aan de impulsresponsie van de eerste, noch van de tweede resonator.
groet,
Tom

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 06 mei 2019, 10:37

Zo, gistermiddag bepaald hoe en wat met de elektronica inbouwen. Als het goed is kunnen op de a.s. ZBA dag nieuwsgierige vingertjes dan niet meer aan de 230V komen :mrgreen:

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 06 mei 2019, 13:27

Tom Magchielse schreef:......pulsresponsie ( een uislingering ).........

:shock:

Wat hebben uien hier nou weer mee te maken?

:lol:

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 15 mei 2019, 21:00

4EBD0A2F-EB22-431E-BFB6-E1707A550AD3.jpeg

E1AB3A43-D986-4E5E-8C54-EE112BD9F693.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John P

Berichtdoor John P » wo 15 mei 2019, 21:55

Ha, speelgoed voor grote jongens.
Waar een weg is is ook een omweg.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » za 18 mei 2019, 13:03

Nog wat kleinigheden en dan zijn de panelen met de elektronica klaar.

2217E75E-7F43-4952-96C1-DA98251CFD44.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » za 18 mei 2019, 15:39

Dat begint op te schieten. Apart maar erg mooi ontwerp om te zien!

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 18 mei 2019, 16:01

Ik zie een hoop bekende onderdelen/ details, maar hoe het aan elkaar geknoopt gaat worden is voor mij nog wel een raadsel. :shock: 8) :(
Hans

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » zo 19 mei 2019, 10:56

hannesie schreef:Ik zie een hoop bekende onderdelen/ details, maar hoe het aan elkaar geknoopt gaat worden is voor mij nog wel een raadsel. :shock: 8) :(

Met draad, snoer en kabel. :shock:

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 19 mei 2019, 11:26

Haha, maar gebruik je de RPI als streamer, dsp, of dig uit naar de hypex.
Hans

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » zo 19 mei 2019, 12:24

:) Lijkt mij vrij voor de hand liggend: Aangezien de Hypex al een DSP heeft blijft voor de RPI de schone taak van streamer over (PiCorePlayer).

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 15 okt 2019, 8:51

Zo, de speakers hebben nu een paar maanden as-is in de woonkamer gestaan, tevreden over de filtering/klank, heb voorbije tijd niet het gevoel gekregen dat nog iets aangepast moest worden. Speakers zijn een paar dagen geleden ontmanteld en de eerste laag grondverf zit er op.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”