[Extreme Long Term] Project #3 | Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

[Extreme Long Term] Project #3 | Vloerstaander

Berichtdoor hsmeets » di 06 jun 2017, 21:27

Statement.jpg

Moet ik vaststellen dat er de laatste tijd hier wat minder speaker projecten verschijnen? Nou om die leegte een beetje in te vullen van mijn kant een eerste schets van waar ik aan zit te denken om over 2 a 3 jaar up-and-running te hebben.

Waar moet dit heen: Een speaker met goede plaatsing, impulsweergave, weinig vervorming, minder interactie met de omliggende ruimte, voelbare druk in de laagste octaven opbouwen in een 50m2 woonkamer.

Aan wat zit ik dan te denken? Een d'Appolito met lekke zijwanden, onder en boven ondersteund met (sub)woofers.

Niks vernieuwends hoor. Zal wel een bakbeestje worden. Nog veel dingen te overpeinzen, bv wordt het en MTM met 15cm Mid's die door de side woofers tot een 125Hz ondersteund worden of een WMTMW met 18cm woofer en 12cm mid en de sideloaded woofers enkel als sub dienen tot een 50 a 60Hz. En wat voor tweeter? Dome met kleine faceplate of iets als een AMT of RAAL? Allemaal eens doornemen wat dat betekend.

De zaak wordt weer actief, misschien bouw ik alles in (DSP etc) of enkel de versterkers. Visueel wil ik het rustig houden, door het formaat vallen ze al genoeg op, ook geen lak/spuitwerk maar fineer/hout zijdeglanzend.

Mogelijk modulaire opbouw zodat ik ze ook op een ZBA bijeenkomst ooit eens kan demo'en :lol: moet ik wel de net bestelde leasebak aanpassen van sedan naar station....

Over een tijdje volgt wel weer een update.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hsmeets op di 06 jun 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Re: [Extreme Long Term] Project #3 | Vloerstaander

Berichtdoor Shadow » di 06 jun 2017, 21:31

Moooi!
Nou niet op pagina 6 wat bestaands inbrengen aub :lagge:

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 06 jun 2017, 21:34

Dat hangt van jullie af, als jullie pagina na pagina suggesties doen dan gaan we voor pagina 7 zeker geen klaar product zien.....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 06 jun 2017, 21:44

Wij van Wceend.......... :lol:
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 06 jun 2017, 22:04

Funk Audio 8.6P?

metabaron

Berichtdoor metabaron » di 06 jun 2017, 22:08

Wat voor afmetingen heb je in gedachte ?
Dennis

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 06 jun 2017, 22:32

Vermoed dat ik zal uitkomen op grofweg 20 a 25cm breed, 60 a 70 diep en 160 a 180 hoog

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 06 jun 2017, 23:07

Wow een soort Dynaudio Evidence Master achtig ontwerp?

Jag

Berichtdoor Jag » di 06 jun 2017, 23:15

Begrijp ik het goed dat je cardioide (mid)laag wil maken?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 06 jun 2017, 23:24

Evidence is nog een maatje forser en qua drivers toch anders opgezet met o.a. dubbele tweeter.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 06 jun 2017, 23:29

Jag schreef:Begrijp ik het goed dat je cardioide (mid)laag wil maken?

Ja, dat overweeg ik. Maar niets staat nog vast. Amphion Krypton3, Dutch&Dutch achtig.

Jag

Berichtdoor Jag » wo 07 jun 2017, 6:47

Je kan dan voor inspiratie ook in mijn topic kijken. Waveguide op het hoog kan je nog overwegen om directivity helemaal perfect te krijgen.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 07 jun 2017, 10:03

Hele project zal in fases verlopen. Eerst de komende tijd nog wat verder inlezen/opzoeken over de bepaalde aspecten, ei leggen over de te (her)gebruiken drivers en de configuratie, budget. Vervolgens een of meerdere testkasten bouwen of een fatsoenlijke cardioide mogelijk is met de gekozen drivers in het gekozen werkingsgebied. Ook kijken of een d'Appolito en de randvoorwaarden die deze stelt te combineren valt met bv een waveguide waardoor de afstand tussen de 2 midwoofers groter wordt, je kunt dan denkelijk door de waveguide de tweeter wel al lager laten meespelen maar de vraag is of dat lekker klinkt en de vervorming toch niet te hoog wordt. Zal ook weer samenhangen met de maat drivers die ik kies, 12, 15 of 18cm.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 07 jun 2017, 11:13

Ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat, dus maar even een 'volger' er bij.

Zolang het geen "vloggers" zijn, gaat het nog wel. :mrgreen:
Hans

John P

Berichtdoor John P » wo 07 jun 2017, 11:19

Je kunt ook een rechthoekige waveguide nemen, zodat de drivers dichterbij elkaar kunnen. Ik vindt het idee van die afwisselende stoffen en houten vlakken wel een gouden greep. Zaak is dan wel een retestrakke afwerking bij de randjes.
Waar een weg is is ook een omweg.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 07 jun 2017, 11:59

Ik denk er inderdaad over na om de units achter een doek te verstoppen. Sowieso met de woofers aan de zijkant maar ook de drivers aan de voorkant. Dan kom je snel op zo'n ontwerpje, toch?

Een alternatief is om alleen de woofers aan de zijkant te bedekken maar aan de voorkant 'naakt' te laten maar dan wel aan de achterkant gemonteerd (of met een afdekking) zodat alleen rolrand en conus zichtbaar zijn.

Dat is allemaal 'diesaign' dat komt nog wel omdat ik het niet bij kale frontale vlakken wil houden boven en onder de MTM secti maar ook dat zal weer afhangen waarheen de constructie me dwingt zoals kan ik de 1/3, 1/3, 1/3 verdeling handhaven en of moet ik so-wie-so daar van gaan afwijken voor het oog.

En als het een cardioide wordt dan is de vraag of ik de zijkanten van de MTM sectie niet ook met doek afwerk....of met een geperforeerde plaat, of sleuven of gewoon een gat. Keuzes, keuzes.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 07 jun 2017, 17:20

Jag

Berichtdoor Jag » wo 07 jun 2017, 19:13

hsmeets schreef:Hele project zal in fases verlopen. Eerst de komende tijd nog wat verder inlezen/opzoeken over de bepaalde aspecten, ei leggen over de te (her)gebruiken drivers en de configuratie, budget. Vervolgens een of meerdere testkasten bouwen of een fatsoenlijke cardioide mogelijk is met de gekozen drivers in het gekozen werkingsgebied. Ook kijken of een d'Appolito en de randvoorwaarden die deze stelt te combineren valt met bv een waveguide waardoor de afstand tussen de 2 midwoofers groter wordt, je kunt dan denkelijk door de waveguide de tweeter wel al lager laten meespelen maar de vraag is of dat lekker klinkt en de vervorming toch niet te hoog wordt. Zal ook weer samenhangen met de maat drivers die ik kies, 12, 15 of 18cm.

Bedenk wel dat als je voor cardiode midbass gaat, dat het wel aanbevelenswaardig is om een actieve oplossing te kiezen. Zelf heb ik een passief gefilterde cardiode 2weg, waarbij ik de receiver gebruik om een heel klein beetje extra extensie te creeren met EQ. Het voordeel van je cardiode midbass heb je ongeveer in het 150-400Hz gebied. Het met alleen een passief filter wel lastig om op 150Hz te kunnen crossen in een 3weg met een cardiode midbass, dan hou je weinig sensitivity over.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 07 jun 2017, 19:19

Tony's Dynaudio clone met een twist!

mhmm, bass-reflex en met deze W18 Excel in 20Ltr kom je net aan de 35Hz of daar in de buurt. Dat kan beter :hide:

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 07 jun 2017, 19:22

Jag schreef:
hsmeets schreef:Hele project zal in fases verlopen. Eerst de komende tijd nog wat verder inlezen/opzoeken over de bepaalde aspecten, ei leggen over de te (her)gebruiken drivers en de configuratie, budget. Vervolgens een of meerdere testkasten bouwen of een fatsoenlijke cardioide mogelijk is met de gekozen drivers in het gekozen werkingsgebied. Ook kijken of een d'Appolito en de randvoorwaarden die deze stelt te combineren valt met bv een waveguide waardoor de afstand tussen de 2 midwoofers groter wordt, je kunt dan denkelijk door de waveguide de tweeter wel al lager laten meespelen maar de vraag is of dat lekker klinkt en de vervorming toch niet te hoog wordt. Zal ook weer samenhangen met de maat drivers die ik kies, 12, 15 of 18cm.

Bedenk wel dat als je voor cardiode midbass gaat, dat het wel aanbevelenswaardig is om een actieve oplossing te kiezen. Zelf heb ik een passief gefilterde cardiode 2weg, waarbij ik de receiver gebruik om een heel klein beetje extra extensie te creeren met EQ. Het voordeel van je cardiode midbass heb je ongeveer in het 150-400Hz gebied. Het met alleen een passief filter wel lastig om op 150Hz te kunnen crossen in een 3weg met een cardiode midbass, dan hou je weinig sensitivity over.

Yup, actief/dsp, dat is een van de weinige dingen die wel al vast staan. De woofers aan de zijkant komen in een gesloten kast en trek ik via de DSP en wat roomgain wel vlak tot ergens onder de 25Hz (en met genoeg ruimte om ook nog wat decibellen te produceren). Doe ik nu ook al.

Jag

Berichtdoor Jag » wo 07 jun 2017, 20:08

Nou, dan is cardioide denk ik een heel mooi concept. Next level constant directivity wat mij betreft. Het is zeker wel wat experimenteer werk om goed te krijgen, dat wel.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 08 jun 2017, 12:50

hsmeets schreef:Vermoed dat ik zal uitkomen op grofweg 20 a 25cm breed, 60 a 70 diep en 160 a 180 hoog

kijk, dat zijn de afmetingen :goeie:
BMW R1150GS Adventure

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 13 jun 2017, 23:59

Wil de echte d'Appolito s.v.p. opstaan?

Als je zo eens rondkijkt wat er aan varianten bedacht is, het feit dat de naamgever zijn ideeën heeft aangepast in de loop van de tijd, theorie versus praktijk, dan is er nogal wat spreiding en bestaat er niet echt één recept. Kijk ik naar bv het SEAS Thor ontwerp van d'Appolito zelf zie je dat hij de cross-over naar de tweeter vrij hoog legt en bij de MTM best nog wel wat ruimte neemt tussen de drivers. Je zou eerder een lage(re) cross-over verwachten. Misschien verklaarbaar omdat hij volgens de beschrijving in het audioexpress artikel aangeeft de tweeter echt op oorhoogte te hebben en on-axis luistert waardoor de looptijdverschillen tussen de 2 mid-woofer nihil is, zodat het dus bij de hart-hart afstand niet op een paar mm komt.

Alle denkbare combinaties van driver afmetingen en plaatsing op het klankbord zijn wel te vinden. Opmerkelijk vind ik die waarbij de tweeter niet in lijn staat met de 2 drivers erboven en eronder maar naar links c.q. rechts verschoven is. Of ontwerpen waarbij alles zo dicht bij elkaar zit als mogelijk (tweeter met heel kleine of helemaal geen faceplate) en dan even verderop zie je dan een ontwerp waar de tweeter in een grote waveguide zit en de units erboven en eronder dus veel verder uit elkaar zitten. Dus wil de echte d'Appolito s.v.p. opstaan?

Cardioide to passive or to active?

Als ik een drie weg bouw, dan heb ik nog 1 kanaal op de DSP over......de cardiode actief opwekken door niet met 'lekke' zijwanden te werken maar twee drivers in beide zijwanden plaatsen is een opties. Middels DSP moet door delay/fase en amplitude een nette cardioide afstraling te realiseren zijn waar je bij de passieve versie meer proefondervindelijk te werk moet gaan middels demping en plaatsing van gaten/slots in de zijwanden. Aan de actieve variant hangt weer een hoger prijskaartje.

Jag

Berichtdoor Jag » wo 14 jun 2017, 0:23

Een cardiode d'appolito zie ik dan weer niet meteen het nut van in. Met d'appolito bereik je enige toegenomen directivity in het mid(laag) door je verticale array van 2 woofers. Maar met cardiode bereik je al een mooie constante directivity, ik kan me voorstellen dat het dan juist minder wordt met daar overheen nog een d'appolito configuratie.

Actieve oplossing voor cardioide lijkt me een hele mooie oplossing. Als je die mogelijkheid hebt, zou ik dat zeker proberen. Passief gaat ook mooi, maar is idd wel kwestie van experimenteren (je kan de kunst wel een beetje afkijken natuurlijk).

Verder waveguide geeft wel superieure directivity tov zonder. Je houdt toch altijd een sprong in afstraling met kleine tweeter en grotere midbass. Het ondersteunt je tweeter ook nog eens in zijn laag frequente weergave. Het voegt alleen complexiteit toe. Echter, ben je geloof ik niet op zoek naar een instapmodel :P. De leukere projecten van ZBA, ik ga deze volgen :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 14 jun 2017, 0:35

In de d'appolito is het dan weer ook een ander probleem lijkt mij.
Duntech.jpg

Die had een oude vriend van mij, iets dergelijks, maar het klonk wel erg lekker. :kwijl:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”