Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Kalimba

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Berichtdoor Kalimba » ma 29 mei 2017, 23:50

ray5150 schreef:En als je nou eens een pot verfafbijt haalt ?
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... ml/5206253

Ik vraag me af of dat echt werkt. Heb nog even op google gekeken maar kan geen positieve verhalen vinden of heb jij andere ervaringen?

richard schreef:
Kalimba schreef:Ik geloof ook dat het filter prima is maar bijvoorbeeld de luchtspoel vervangen door een Tritec of foliespoel
Die luchtspoel is al een tritec. Prima filter naar mijn idee met goede materialen gebouwd. En de kernspoel op het hoog lijkt me ook geen probleem, zo veel stroom gaat hier ook niet doorheen dat deze gaat vervormen.
markbakk schreef:De luchtspoel in je filter lijkt me een ... :relax:
Te snel in mijn reactie.

Wat me wel opvalt is dat de parallelcondensator voor de woofer in het schema een 10 milliFarad exemplaar is en die werkelijk is gemonteerd (de zwarte) slechts 1,5 milliFarad. Even iets om uit te zoeken, misschien is het met een reden gedaan.

De twee witte condensatoren in serie met de tweeter zijn samen 3,9 milliFarad, dat klopt met het schema (eigenlijk dichter bij 4, die 0,08 verschil zou ik me niet druk om maken).

Hoe klinken ze trouwens?

Voor het hoog zag ik bijvoorbeeld deze condensator: http://shop.speakerenco.nl/390-f-suprem ... volt-1-1-1
Die is betaalbaar maar of dat een hoorbaar effect heeft t.o.v. de audyn cap plus weet ik niet.

Ik heb ze veel beluisterd ondanks er alleen een mat pritex ingepropt was en niet netjes op de wanden zat.
Ze liggen nu uit elkaar maar daarvoor heb ik ze heel veel beluisterd met heel veel plezier. Een prachtig gedetailleerd "live" geluid. Het hoog is iets wolliger dan bij m'n Vertigo's maar ik denk dat zodra ze klaar zijn ik regelmatig zal gaan afwisselen tussen de Reference en de Vertigo's. Niet om te vergelijken maar gewoon om te genieten :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 30 mei 2017, 0:34

Het zal wel µF zijn i.p.v. mF
Is toch een factor 1000 verschil.

Paul.
Zelf maken is leuker.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 30 mei 2017, 11:07

Kalimba schreef:
ray5150 schreef:En als je nou eens een pot verfafbijt haalt ?
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... ml/5206253

Ik vraag me af of dat echt werkt. Heb nog even op google gekeken maar kan geen positieve verhalen vinden of heb jij andere ervaringen?

Ja, dat werkt wel. :D

Kalimba schreef:Voor het hoog zag ik bijvoorbeeld deze condensator: http://shop.speakerenco.nl/390-f-suprem ... volt-1-1-1
Die is betaalbaar maar of dat een hoorbaar effect heeft t.o.v. de audyn cap plus weet ik niet.

Wees je er van bewust dat in het grote condensator vergelijk de Mundorf MKP een kwaliteitsrating van 7 heeft terwijl de Audyn Cap plus een kwaliteitsrating van 9- heeft. Mocht er al een hoorbaar verschil zijn, dan zal het er niet beter op worden.

Kalimba schreef:Ik heb ze veel beluisterd ondanks er alleen een mat pritex ingepropt was en niet netjes op de wanden zat.
Ze liggen nu uit elkaar maar daarvoor heb ik ze heel veel beluisterd met heel veel plezier. Een prachtig gedetailleerd "live" geluid. Het hoog is iets wolliger dan bij m'n Vertigo's maar ik denk dat zodra ze klaar zijn ik regelmatig zal gaan afwisselen tussen de Reference en de Vertigo's. Niet om te vergelijken maar gewoon om te genieten :D

Weet je zeker dat het pritex op de wanden hoort?
In het midden van de kast is het effect wel groter. Ik zou me er eerst van overtuigen of dit niet met opzet is gedaan.

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » di 30 mei 2017, 14:29

Hallo Maarten,
Ik zal je vragen hier even beantwoorden omdat de info ook voor anderen mogelijk nuttig is.

- Positie van de tweeter:
Dat de tweeter uit het midden is geplaatst heeft een doel: het afgestraalde hoog beweegt zich over de frontplaat naar de zijkanten en op de rand ontstaat door diffractie een nieuw golffront. Als de afstand naar links en rechts gelijk is gebeurt dit op dezelfde golflengte (en dus ook op dezelfde frequentie) dit gaat op de as weer met elkaar interfereren. Door de tweeter uit het midden te plaatsen verminder je dat effect aanzienlijk omdat die diffractie nu op verschillende frequenties ontstaat.
Een ander effect is dat de afstraling van links en rechts iets gaat verschillen waardoor je door de linker en de rechter luidspreker om te wisselen nog wat meer opties hebt voor een goede aanpassing aan de ruimte Helaas vinden mensen in het algemeen symmetrie mooier en dus plaatsen we de tweeter toch meestal in het midden. Goed afschuinen (60 graden) of een mooie afronding (R 20) verminderen het diffractie effect behoorlijk. Als je de kast toch verandert zal het filter wellicht iets moeten worden aangepast maar daarvoor zijn dan wel een serie metingen nodig voor de fine tuning. Het luistert nogal nauw. Als je nieuwe kasten bouwt met de tweeter in het midden zal het zeker niet duidelijk anders gaan klinken, het gaat om hele kleine nuances die ook samenhangen met de plaatsing en akoestiek.

- Filter
Je filter heeft betere componenten dan de standaard versie en ik zou die MKP+ lekker laten zitten. Als parallel condensator voor het laag zijn hier een MKP van 8,2 uF en een van 1,5 uF op elkaar geplaatst en parallel gezet, dat is ook prima (samen ca 10).
De parallelspoel van 0,82 zou ik vervangen door een (baklak)luchtspoel en deze dwars op de richting van de liggende tritec plaatsen.
Standaard zaten er KpSn voor het hoog (tinfolie), toen de beste verkrijgbare condensatoren. Die klinken net iets pittiger, de MKP+ vind ik zelf wat verfijnder.
Met een Reference Cap van IT (krijgt een 11+ van Tony in zijn vergelijkingstest) kun je nog iets meer openheid creëren. Persoonlijk vind ik dat de beste verkrijgbare condensatoren die nog betaalbaar zijn.
De weerstanden voor het hoog kloppen ook (4,7 serie en 18 parallel). Hier kun je nog de serie R vervangen voor een folie R.

Verder gewoon pritex er in (gewoon tegen de wanden, alles behalve het frontpaneel) en eventueel naar smaak een klein plukje wol achter de woofer. En hoe meer demping midden in de kast hoe minder laagoutput uit de poort.

Succes ermee verder,

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 30 mei 2017, 16:25

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Hier heb ik veel aan.

De folie weerstanden zal ik zsm bestellen maar zie geen Baklak spoel op de site staan.
De spoel kantelen was ik al van plan. Ik las dat ze elkaar kunnen beinvloeden qua waardes als ze gelijk liggen.
De reference cap wacht ik nog even mee. Ik wil dat misschien ook toepassen in m'n Vertigo's en ik denk dat ik het daar sneller hoor omdat ik daar al een x aantal jaar dagelijks naar luister.

De kast laat ik zo. Even kijken of de huidige kast nog te redden is en anders moeten het nieuwe worden.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 31 mei 2017, 12:11

De nodige spullen besteld en hoop dat het fineer wat ik vorige week heb besteld eens komt.

Ik heb de gok genomen met het Parel afbijt middel en het werkte. Laag voor laag ging er met gemak af. Het wordt een soort stroperige kauwgom. Plamuurwerk moest er wel afgeschuurd worden. Inmiddels de freesnaden en beschadigingen gister avond geplamuurd.
Een foto update:

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 31 mei 2017, 17:12

Noeste a(f)rbeit! :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 31 mei 2017, 19:07

Goed bezig !! :goedzo:

richard

Berichtdoor richard » wo 31 mei 2017, 20:32

Goed schoonmaken voor je de boel weer lakt, afbijt is meestal wat basisch, met water en een scheutje azijn neutraliseer je de boel. Vochtig, niet te nat, het blijft MDF!
Genoeg is beter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 01 jun 2017, 17:52

Is dit eigenlijk de "oude" versie of de SE van de Refmon ?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » do 01 jun 2017, 22:28

Gezien de 1e foto is het de oude, dus niet de SE.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 04 jun 2017, 20:51

Even zware dagen met veel stof gehad en wat spierpijn als gevolg van het schuren maar het is klaar.
Onderdelen binnen gekregen van Speakerland en zal denk ik het filter opnieuw moeten gaan bouwen door de baklak spoel die een stuk groter is dan de kernspoel. Een leuke klus om te doen vind ik. Ondertussen ben ik nu aan het wachten op de droogtijd van de Bison Tix om de pritex netjes op de wanden te plakken.

dre

Berichtdoor dre » zo 04 jun 2017, 21:33

Het spoeltje gewoon op zijn kant monteren,da's nog beter ook. :wink:
потому что он может!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 jun 2017, 1:13

dre schreef:Het spoeltje gewoon op zijn kant monteren,da's nog beter ook. :wink:

Ja klopt, dat was ik van plan maar dat gaat ook niet passen. Ik hoop dat de smeltlijm makkelijk loslaat zodat ik het kan overzetten naar een universele printplaat.

dre

Berichtdoor dre » ma 05 jun 2017, 9:00

Een hoop moeite......
Kun je een plaatje maken van de nieuwe spoel op de bestaande print?
потому что он может!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 jun 2017, 12:00

dre schreef:Een hoop moeite......
Kun je een plaatje maken van de nieuwe spoel op de bestaande print?

Uiteraard. Zie het "kleine"verschil :lol:

dre

Berichtdoor dre » ma 05 jun 2017, 12:04

Mmm,en over de staand weerstanden heen?

Misschien had een Jantzen spoeltje een betere keuze geweest. :mrgreen:

http://www.rumoh.eu/coils/wire-coil-100 ... oil-082-mh
потому что он может!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 jun 2017, 12:10

Dat is ook nog een idee. De weerstanden zijn makkelijker te verplaatsen.
Haha hoe meer uitdaging hoe leuker.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 05 jun 2017, 13:22

Kalimba schreef:Ik hoop dat de smeltlijm makkelijk loslaat zodat ik het kan overzetten naar een universele printplaat.

Warm maken met een haarföhn.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 05 jun 2017, 13:45

Kalimba schreef:De weerstanden zijn makkelijker te verplaatsen

Staat de print op pootjes in de kast? Dan kun je de weerstanden misschien naar de onderkant verplaatsen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 05 jun 2017, 13:49

Dat printje zit toch gemonteerd aan de achterplaat met de aansluitingen ?
Dan kun je de maximale afmetingen van die frezing gebruiken.
Of je moet die 2 gaan scheiden en de filterprint via het woofergat monteren. dat kan ook.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 jun 2017, 16:36

Ik wil het filter uit de kast hebben. Of het echt beter is weet ik niet maar ik vind het ook leuk om te kunnen zien en er bij te kunnen als het nodig is.
Ik heb 1 filter uit elkaar. Vooral de tritec voor het laag was een klus maar met geduld lukt het wel.

Wordt het met een fohn niet te warm aangezien je echt het onderdeel heet maakt?

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 05 jun 2017, 22:55

Het bubinga fineer was lastig leverbaar en ben heel lang aan het zoeken geweest naar iets anders. Mijn keuze is nu op "berken ijs" gevallen.
Welke lak ik moet gebruiken om een beetje het effect te krijgen van de Dynaudio Special 25 (onderste foto)?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 06 jun 2017, 0:23

Had je al gekeken bij hout-fineer.nl ? http://hout-fineer.nl/?s=bubinga&post_type=product

Mijn keuze voor de lak zou zijn de hoogglans PU Lak van Avis. : http://www.avispaint.nl/nl/merken-produ ... thane_305/

SARK

Berichtdoor SARK » di 06 jun 2017, 7:30

Je kunt het filter ook in de voet verwerken :mrgreen:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”