Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Kalimba

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Berichtdoor Kalimba » wo 28 jun 2017, 15:52

anonamemouse schreef:
Kalimba schreef:
3 Weken drogen lijkt mij meer dan voldoende voor de Tix. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was en vind het apart dat er door sommigen beweerd wordt dat ik te snel zou werken. Een paar weken vrij geeft veel tijd om te werken aan de luidsprekers maar dat staat los van te snel werken of afraffelen.
Dat ik vraag hoe verder te gaan betekend niet dat ik gelijk verder ga maar dat ik wil weten wat ik nu het beste kan gebruiken om tot een mooi resultaat te komen. Het lijkt mij duidelijk dat de boel eerst uit moet drogen voordat ik verder kan. Maar... met wat?

Uhm... Ja, dat lijkt mij ook wel voldoende.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat het fineer ondanks 3 weken drogen nog steeds is gaan bubbelen. Als dit goed vast zit zou het gewoon strak moeten blijven.
Ik ben bang dat er iets met de hechting niet goed is gegaan, maar ik zou niet zo snel weten wat. Als dit inderdaad zo is dan zal het niet veel uitmaken wat je erop gaat smeren, dan zal het blijven bubbelen...

Ik heb ze eerst helemaal kaal geschuurd met korrel 80 geloof ik. Er zaten meerdere lagen verf en een laag spuitplamuur op.
Toen dat er af was wilde ik de strijkbout methode toepassen omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb (zie foto's).
De strijkboutmethode werkte dus helemaal niet op de Reference (wel op een proef stukje nieuw ongebruikt MDF) . Er was amper hechting en het fineer brak/ scheurde snel ondanks lage temperatuur.
Toen de gok met Bison Tix. Dat hechte veel beter maar het fineer gaf problemen bij de ronde hoeken.

Nu dus het probleem met lakken. Het fineer zat er strak op en had nergens bobbels todat ik ging lakken. Nu is het weer glad door warm maken en persen maar heb toch mijn twijfels gekregen over de hecht kwaliteit van de geschuurde kast. Ik twijfel nu ook of ik nog wel zoveel tijd en energie er in moet gaan steken en het meer moet gaan zien als leer project. M'n geld is er wel door maar misschien toch een nieuwe kast bouwen en opnieuw fineren met een fineer met weer veel houtnerf zodat het ook makkelijker buigt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 jun 2017, 16:22

het komt denk ik toch gewoon van het water in de lak. tix blijft altijd een beetje flexibel (het is en blijft rubber)
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 28 jun 2017, 17:39

+1

Kalimba schreef:..... maar heb toch mijn twijfels gekregen over de hecht kwaliteit van de geschuurde kast. Ik twijfel nu ook of ik nog wel zoveel tijd en energie er in moet gaan steken en het meer moet gaan zien als leer project. M'n geld is er wel door maar misschien toch een nieuwe kast bouwen en opnieuw fineren met een fineer met weer veel houtnerf zodat het ook makkelijker buigt.

In dat geval kan je net zo goed nog even doorgaan met dezelfde lak. Er zit immers al een isolerend laagje op dat het intrekken van vocht al wat vertraagt.

De eerstvolgende laag doe je dan zo dun mogelijk, zodat deze sneller droogt en minder intrekt. Desnoods kan je ook nog de omgevingstemperatuur wat verhogen tijdens het drogen. Lukt dit, dan kan de volgende laag weer wat dikker zijn, met telkens voldoende tijd ertussen om goed te laten uitharden.

richard

Berichtdoor richard » do 29 jun 2017, 5:44

Als je met de nagels over het fineer tikt kun je dan horen of het los ligt?
Het lijkt mij beter dat je geen watergedragen lak gebruikt; water doet de houtvezels zwellen en als de fineer niet overal 100% vast zit krijg je ribbels en bobbels.
Wat is de basis van de Rambo? Wel eerst goed uitzoeken of hier een andere lak overheen kan.
Genoeg is beter.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 29 jun 2017, 13:26

Bij andere lak zou ik zeker met een proefstukje werken, maar bedenk: watergedragen lak over een andere gaat vaak prima, andersom meestal niet. Tenzij je de lak nog ergens ander voor kan gebruiken, is de kans groot dat je hem voor niets koopt.

Ps: ook hechtende bison-tix houdt ribbels en bobbel niet tegen als de fineersoort sterk werkt. Daarvoor blijft het goedje te elastisch, en vooral als het nog vers is. Een voordeel van verse lijm onder fineer is dan weer de vergrote kans dat nog wat oplosmiddel aanwezig is, zodat het hechtvermogen nog niet geheel is verdwenen.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 29 jun 2017, 14:58

Net even met m'n nagels getikt en hoor al snel dat er op een vlak stuk ook wat los zit. De kast en het fineer waren gewoon goed egaal ingerold met de Tix evenals de boel een nacht in de pers laten staan. De hechting is gewoon mislukt. Ik ga ze proberen af te lakken en zal ze in elkaar zetten zodat ik er weer naar kan luisteren. Volgende stap wordt alles bij elkaar sparen (hout, laten frezen, bitumen, pritex en uiteraard fineer) voor een nieuwe kast. Dan kan ik denk ik weer met de veilige strijkbout methode werken én heb ik geen gat met een plastic aansluitkastje maar de terminals gewoon direct door de kast zoals ik dat altijd graag wil. Het restaureren heeft een hoop geld gekost maar gelukkig had ik de monitoren voor een lage prijs en heb er veel van geleerd. Nooit meer fineren over een kaal gemaakte kast waar spuit lak en spuitplamuur op zat!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 29 jun 2017, 21:33

Zojuist een zijkant van de voetplaat maar eens geprobeerd met de strijkmethode (nieuw MDF). Geen bobbels en muurvast!
De bovenkant had ik al eerder gedaan met Tix en zag zojuist daar ook een bobbel in. Vreemd want daar zit geen lak op en is ook geen vocht bij geweest. Even de strijkbout op de bobbel en het is opgelost. In het vervolg maar weer strijken en geen Bison Tix meer gebruiken.
Nieuw MDF, strijkbout op een lage temperatuur met het berken ijs fineer lakken met een andere niet waterhoudende lak zal denk ik de oplossing zijn.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 29 jun 2017, 22:57

Kuch - osmo hardwax - kuch

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 29 jun 2017, 23:26

Shadow schreef:Kuch - osmo hardwax - kuch

Volgens mij bedoel je deze Osmo hardwax ?
https://www.osmo-online.nl/winkel/osmo- ... -3062-mat/

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 30 jun 2017, 14:18

Ik heb de Osmo Hardwax olie bekeken en het lijkt me goed te moeten gaan. Ik zal dit dan ook bestellen en de kasten afschuren.
Volgens de site is 2 lagen voldoende. Lijkt me weinig en moet er tussen de lagen door geschuurd worden? Wil het wel spiegelglad krijgen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 30 jun 2017, 15:39

schuren tussen de lagen hoeft niet, wel kan je met iets van zo'n schuursponsje er overheen gaan. 2 lagen is meestal wel goed hoor. proefstukje is het toverwoord :mrgreen:

LET OP: je kan het prima met een doek oid aanbrengen, maar let wel op dat je die dan niet zo laat liggen, gevaar op spontane ontbranding. doek meteen in een bak water ofzo doen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 30 jun 2017, 17:00

Kalimba schreef:Wil het wel spiegelglad krijgen.

Het is natuurlijk geen pianolak waar je je haar in kunt kammen...
Dan moet je echt iets van vernis of jachtlak hebben.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 30 jun 2017, 17:12

Ik denk dat ik het gewoon met de roller doe.
Ik heb expres zijdemat besteld. Hoogglans vind ik kitscherig worden met deze houtsoort. Spiegelglad bedoel ik met name geen bobbels meer en een mooie egale laag wax :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 30 jun 2017, 18:22

Kalimba schreef:Ik denk dat ik het gewoon met de roller doe.
Ik heb expres zijdemat besteld. Hoogglans vind ik kitscherig worden met deze houtsoort. Spiegelglad bedoel ik met name geen bobbels meer en een mooie egale laag wax :)

met van die mooie zwarte randjes, die met een verfbrander lijken te zijn aangebracht:
Henkjan schreef:LET OP: je kan het prima met een doek oid aanbrengen, maar let wel op dat je die dan niet zo laat liggen, gevaar op spontane ontbranding. doek meteen in een bak water ofzo doen

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 30 jun 2017, 21:19

Is na gebruik uitspoelen onder de kraan een optie ?

richard

Berichtdoor richard » za 01 jul 2017, 7:49

ray5150 schreef:Is na gebruik uitspoelen onder de kraan een optie ?
De olie uitspoelen met wat dreft.
Of in een goed afgesloten blik bewaren.
Genoeg is beter.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 04 jul 2017, 14:26

Dank voor de tips m.b.t. de Osmo.

Ik ben aan het wachten op de Osmo. Hoop dat het morgen geleverd wordt.
De randen heb ik vervangen en een dunne inkeping in gemaakt voor de looks. Het is er een stuk van opgeknapt maar ben niet 100% tevreden en zal denk ik nieuwe kasten gaan bouwen in de toekomst.
Al het schuurwerk is klaar. Alleen nog gaten boren in de voetplaten en dan Osmoooosen hoop ik.

Ondertussen ook met veel mazzel een nieuw project erbij. De Audiolab Donia. Een prachtige luidspreker die zelden of niet aangeboden wordt.
De randen zijn versleten en ga deze denk ik zelf vervangen door originele foam randen. Veel filmpjes bekeken en gelezen en moet goed te doen zijn.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 04 jul 2017, 15:25

Is het je gelukt om de watergedragen laklaag 100% van (en uit) het fineer te krijgen?

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » di 04 jul 2017, 15:55

Marp schreef:Is het je gelukt om de watergedragen laklaag 100% van (en uit) het fineer te krijgen?

Ik hoop het. Te diep schuren gaat niet omdat ik er anders door heen ga. Het is en blijft nog even spannend.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 05 jul 2017, 20:36

Vandaag de Osmo binnen gekregen en even een proefstukje gedaan en ging goed. Vervolgens de voetplaten en wat aan de luidsprekerkasten gedaan.
Alles blijft tot nu toe mooi vlak! Als ik de bodems 2 - 3 x gedaan heb ga ik de rest lakken. Eerst even flink laten drogen.

Toch wel even een opluchting dat het nu wel even meezit :rock:

Na het lakken wordt het tijd om de stands in elkaar te zetten en het filter er op te monteren. Waarschijnlijk het laag filter links en het hoog rechts. Mooi in het zicht dankzij de tip van Sark!

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » wo 05 jul 2017, 20:47

Mooi!
De structuur en kleur van het hout springt er nu ook erg mooi uit!
Ik zou wel het Pritex nog iets wat wegsnijden aan het begin van de linker en rechterzijde van de woofergaten.
Een gevorderde autist.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 06 jul 2017, 14:38

Ja klopt, ik zie nu het droge resultaat en het wordt zo veel mooier. Het voelt wel ruw aan dus ik wil toch even licht schuren en dan de 2de laag doen.

De Pritex moet inderdaad daar nog weg en zag dat het ook al iets los was daar dus nog een keer Tix er in.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 06 jul 2017, 18:07

Prachtig hoor!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 06 jul 2017, 20:21

Dat ziet er erg netjes uit!
Mooi dat dit toch nog lukt.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 07 jul 2017, 17:10

Het is inderdaad minder erg dan verwacht. Ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat wordt.

Net de Refjes lekker in het zonnetje gezet. Een 2de laklaag aangebracht en hoop dat het drogen iets sneller gaat door het zonnetje.
Aangegeven droogtijd is 10 uur maar dat is in dit geval echt te kort en is zelfs nog wat plakkerig. Na 24 uur lukt het wel.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”