Dynamic Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: Dynamic Two

Berichtdoor holco » ma 24 okt 2016, 8:18

Bedankt jongens, ik ga er induiken.

Overigens gebruikt de Montana Sammy dit voor alle frequenties, het zal toch niet zo zijn dat zij al die moeite enkel voor de show doen?

http://www.thesoundstation.com/pages/montana_sammy

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 24 okt 2016, 10:39

Alle golfjes die je getekend hebt zijn gelijk. Je hebt echter de beschikking over een CNC frees, dan zou ik juist de golfjes variëren! Als het maar links en rechts elkaars spiegelbeeld is.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 24 okt 2016, 10:45

Mijn gedachten hierover.

Dempingsmateriaal doet bijna niets beneden de 400 Hz. Je moet dus zorgen dat er tot aan die frequentie geen staande golven kunnen ontstaan. Dit kan je doen door daar rekening mee te houden met de afmetingen van je kast, dus geen maten groter dan 1/2 van de golflengte van 400Hz. De problemen boven de 400Hz pak je dan aan met dempingsmateriaal.

Edit: had per ongeluk 1/4 opgeschreven, moet 1/2 zijn.

Ergo: als je de kast niet dieper maakt dan 43 cm kunnen er beneden de 400Hz geen staande golven ontstaan.
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » ma 24 okt 2016, 17:23

Mijn idee (beetje blond misschien) is dat de afstraling aan de achterzijde van de mid unit via de bolle ronding aan de achterzijde afgebogen wordt naar de zijdes waar de directe reflecties dmv diffusie gedeeld worden naar minder krachtige kleinere reflecties zodat de reflecties terugkomend op de conus veel minder sterk zullen zijn wat resulteert in een schoner midden gebied.

sound5.jpg

Wellicht zal dit beter werken als de bolle achterkant.

Dynamic Two laagjes met punt.png

is dat
Geenius schreef:Alle golfjes die je getekend hebt zijn gelijk. Je hebt echter de beschikking over een CNC frees, dan zou ik juist de golfjes variëren! Als het maar links en rechts elkaars spiegelbeeld is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

holco

Berichtdoor holco » ma 24 okt 2016, 17:42

Afhankelijk van het uiteindelijk ontwerp kan ik pas bepalen hoeveel oppervlak maal hoogte ik nodig heb om aan 21 liter te komen, reminder dus.

ds23man schreef:Mijn gedachten hierover.

Dempingsmateriaal doet bijna niets beneden de 400 Hz. Je moet dus zorgen dat er tot aan die frequentie geen staande golven kunnen ontstaan. Dit kan je doen door daar rekening mee te houden met de afmetingen van je kast, dus geen maten groter dan 1/2 van de golflengte van 400Hz. De problemen boven de 400Hz pak je dan aan met dempingsmateriaal.

Edit: had per ongeluk 1/4 opgeschreven, moet 1/2 zijn.

Ergo: als je de kast niet dieper maakt dan 43 cm kunnen er beneden de 400Hz geen staande golven ontstaan.

richard

Berichtdoor richard » ma 24 okt 2016, 19:39

Geluid is geen vector, maar een golffront. Dat gedraagt zich anders dan een vector.
Volgens mij zijn die golfjes vooral goed voor de gemoedsrust. Voor lage tonen doen ze niet zo heel veel.
Genoeg is beter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 25 okt 2016, 12:22

In het vrije veld kun je wel aan vectormeetkunde doen bij het beschouwen van geluid. Zodra er begrenzingen van de ruimte aan te pas komen wordt het al snel te complex. De filosofieën over onregelmatig gevormde 'binnenkantjes' zijn zelden onderbouwd met metingen, laat staan een goed (wetenschappelijk) model. En ze zijn ook behoorlijk overgewaardeerd: alle aandacht gaat uit naar de binnenkant, terwijl de buitenzijde van een luidspreker doorgaans van groter belang is voor afstraalgedrag en niet-lineariteiten. Denk maar eens aan golffronten die ontstaan door diffractie.
Mark Bakker

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 25 okt 2016, 17:39

markbakk schreef:In het vrije veld kun je wel aan vectormeetkunde doen bij het beschouwen van geluid. Zodra er begrenzingen van de ruimte aan te pas komen wordt het al snel te complex. De filosofieën over onregelmatig gevormde 'binnenkantjes' zijn zelden onderbouwd met metingen, laat staan een goed (wetenschappelijk) model. En ze zijn ook behoorlijk overgewaardeerd: alle aandacht gaat uit naar de binnenkant, terwijl de buitenzijde van een luidspreker doorgaans van groter belang is voor afstraalgedrag en niet-lineariteiten. Denk maar eens aan golffronten die ontstaan door diffractie.

Klopt zelden zie je meet technisch dit onderbouwd, dat is het mooie van Asterduc de concave dat er wel veel gemeten is.

Wat je zegt over de buitenkant klopt, ik denk zelf dat je wat test kastjes moet maken met verschillende breedte en kijken hoe facetten uitpakt meet technisch (vlakke voorkant of met schuine kanten)

Ik denk dat het opzich niet verkeerd is als de binnenkant niet vlak is, maar dan lijkt het mij dat je niet hetzelfde patroon moet herhalen maar juist zo veel mogelijk verschillen moet aan te brengen.
Waarom ik dit denk is omdat je dat ook altijd ziet met diffuser wand panelen, en uiteraard juist dempen dus niet overmaten veel dempingsmateriaal, ook hiermee experimenteren met hoeveelheid en welke soort, misschien en combinatie van soorten dempingsmateriaal.

En nog iets belangrijks, een bewerkte binnen kant is leuk om te maken, en zorgt ook voor psychologische gemoedsrust. :rock:
FOCAL

holco

Berichtdoor holco » di 25 okt 2016, 18:31

Eindelijk wat positiefs :)

bas focal m180 schreef:En nog iets belangrijks, een bewerkte binnen kant is leuk om te maken, en zorgt ook voor psychologische gemoedsrust. :rock:

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 25 okt 2016, 22:34

Ja en je ziet er later niets meer van. Die psychologische gemoedsrust bereik ik door wat dempingsmateriaal toe te voegen en de impulsresponse via een watervalspectrum te meten.
Mark Bakker

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » di 25 okt 2016, 22:49

markbakk schreef:... psychologische gemoedsrust ... waterval....

[ Bekijk op youtube ]

holco

Berichtdoor holco » di 25 okt 2016, 22:52

Kan er een kijkglaasje inmaken ](*,)

Ivo

Berichtdoor Ivo » wo 26 okt 2016, 9:46

Het is vaak ook een extra dikte, dat zal ook wel helpen. Alles wat je anders doet, doet wel iets, maar meestal niet wat je met je boerenverstand denkt. ;-)

Wat dat betreft ben ik wel wijzer geworden van schuiven met subwoofers. De juiste plek in de ruimte deed meer dan verzwaren van de wanden, variaties in demping etc. Meer dan goed genoeg had dus niet zo heel veel zin, je moet je slag slaan waar de grootste kansen liggen. Stevig genoeg, goede verhouding/vorm, genoeg gedempt, goed geplaatst.
We want to be happy, bold and free

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 okt 2016, 10:09

Als we het verhaal even doortrekken naar de principes in de akoestiek, een box is tenslotte ook een ruimte van binnen.

Beneden de schroederfrequentie heb je geen reflecties en is het gebruik van diffusors zinloos.
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » wo 26 okt 2016, 12:13

En waar Ligt de grens van schroederfrequentie?

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » wo 26 okt 2016, 12:13

ds23man schreef:Als we het verhaal even doortrekken naar de principes in de akoestiek, een box is tenslotte ook een ruimte van binnen.

Beneden de schroederfrequentie heb je geen reflecties en is het gebruik van diffusors zinloos.

Ho, ho, niet zo snel. D'r speelt meer, je kunt spelen met de vorm van b.v. de bracing en zo effectief uitdoving creëeren, zodoende kan je wel degelijk wat doen in de binnenkant van de kast, denk b.v. aan de monitor van Jeroen Dezaire, en het Concave concept van Ed Collier. Ook kun je inwendig b.v. een quarter wave constructie creëeren met demping op het einde, zodoende valt er aardig wat te knutselen aan de binnenkant.

Of zo'n ribbelpatroon nut heeft wat betreft demping e.d. waag ik te betwijfelen, het voegt natuurlijk wel wanddikte toe, dus daar is zeker iets voor te zeggen, dus helemaal nutteloos is het niet.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 okt 2016, 12:22

holco schreef:En waar Ligt de grens van schroederfrequentie?

Toole's book - Loudspeakers and Rooms gives the Schroeder frequency as 2000 √ (T/V), where T is the reverb time and V is the volume of the room in cubic meters and explains it as an approximation of the center point of the transitional zone.
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » wo 26 okt 2016, 13:10

Dat is dan overigens wel wat anders dan de overgang naar een drukkamer model. De Schröder frequentie beschrijft voor zover ik weet de overgang van modale zone naar die van reflecties. Maar goed, ik zie ook niet in wat ribbels zouden toevoegen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 okt 2016, 13:35

Het is een andere manier van kijken, probleem met de Schroeder theorie is dat ie slecht functioneert in kleine ruimtes ( of niemand heeft onderzoek gedaan of dit fenomeen in luidsprekerkasten voorkomt). :lol:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 okt 2016, 14:16

Many medical schools have ironic museums of the bizarre items removed from the bodily orifices of those unfortunate experimenters admitted to A&E (casualty departments or emergency rooms). An extraordinary diversity of materials get inserted into loudspeaker boxes too. So loudspeaker builders have been inserting linings and stuffings in various measure with varying degrees of success for as long as loudspeaker literature exists, be it sales blurb, patents or academic papers.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 okt 2016, 14:52

Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 26 okt 2016, 15:08

holco

Berichtdoor holco » wo 26 okt 2016, 22:18

Omdat het toch niet uitmaakt gaan we gewoon door :-"

Ruimte voor de tweeter.

Dynamic Two tweeter ruimte.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 27 okt 2016, 8:06

Zullen we nog ingaan op de specifieke kenmerken van de plakjesmethode?
Mark Bakker

holco

Berichtdoor holco » do 27 okt 2016, 8:30

Als het niet over scheuren gaat wat al uitvoerig besproken is prima.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”